PDA

View Full Version : Marshall buikkast (jcm 900) lead 1960 goed bij Engl of 5150?



Braindead
13 mei 2004, 19:41
Ik heb nu een Marshall 2100 slx top (100 watt) maar wil eigenlijk vanwege gebrek aan clean misschien ander top. Misschien iets van Engl, maar dan moet ie wel heel bruut zijn, of de 5150 II misschien?
Kan ik mijn buikkast hierbij houden? Mijn buikkast is een JCM 900 Lead 1960 300 watt, is namelijk nog splinternieuw, of klinkt dat ruk.
Of, kan ik hem zelfs opblazen met een 120 watt top (5150) ?

Negative K3 fan
13 mei 2004, 19:50
Het hangt er vanaf welke kast je hebt, als hij 100 watt is neem ik aan dat er greenbacks in zitten en ik vind die combi eigelijk best wel lekker met een 5150 bijvoorbeeld, dus het zal niet rukken, je moet net wat je zelf zegt wel een beetje op het vermogen letten dus niet al te veel risico's nemen, al denk ik niet dat je die dingen zo snel opblaast.

Braindead
13 mei 2004, 19:55
Sorry Neg k3fan, had het bericht een beetje ondduidelijk geschreven. heb nu geedit :lol:

jw009
13 mei 2004, 20:07
5150 is niet echt een mooie clean bak heb ik begrepen

andy
13 mei 2004, 23:04
Ik heb nu een Marshall 2100 slx top (100 watt) maar wil eigenlijk vanwege gebrek aan clean misschien ander top. Misschien iets van Engl, maar dan moet ie wel heel bruut zijn, of de 5150 II misschien?
Kan ik mijn buikkast hierbij houden? Mijn buikkast is een JCM 900 Lead 1960 300 watt, is namelijk nog splinternieuw, of klinkt dat ruk.
Of, kan ik hem zelfs opblazen met een 120 watt top (5150) ?

Ik heb ook een JCM 900 buikkast. Ik heb hem in het begin gebruikt in combinatie met een Engl Powerball. En dat wil best blazen kan ik je vertellen. Later heb ik er twee 70 ér jaren kasten er onder gehangen met 30 watt celestions uit die tijd. Dat vond ik persoonlijk mooier klinken, omdat het laag er beter uit kwam. Maar het was minder strak, maar volgens een kenner komt dat omdat ik de speakers 8 ohm ipv 16 ohm heb geschakeld.......... Maar misschien slaat dat nergens op.
Daarna een poging gewaagd met 2 Park speakercabs. Dat was idt het B merk van Marshall. Die klinken ongeveer als een Marshall JCM 800 kast. Persoonlijk vond ik dat het mooist. Lekker veel laag, hoog komt ook goed door en het klinkt verdomde strak.

Het ligt dus een beetje aan je persoonlijke voorkeur. Hou je wat meer van hoog, dan voldoet die JCM 900 kast prima. Wil je meer laag, dan zou ik eens een speakerkast proberen met 30 of 35 watt speakers er in. Dan is een Engl cab met V 30"s erin denk ik ook een aardige keus.

Ik kan dus alleen oordelen over een Engl Powerball met verschillende combinaties cabs. Bedenk: de Powerball heeft veel laag en dat komt met een JCM 900 cab ook aardig door. Succes er mee.

Negative K3 fan
14 mei 2004, 09:34
V30s zijn geloof ik 70 watt, maar die hebben we redelijk wat laag.

Het is gewoon een kwestie van proberen, 120 watt amp met een 300 watt kast gaat trouwens primo.

Marc Oblivian
14 mei 2004, 09:48
Ik gebruik ook altijd Marshallkasten onder m'n Powerball en heb dus nog niet vergeleken met de Englcab's...
Desalniettemin vind ik de top erg lekker klinken met de Marshallcab's : ik heb gespeeld over een 800 cab een 1960A cab, een splinternieuw 1960 A (of B..niet zeker) cab, Koch 2x12 en tenslotte een Marshall anniversary cab (zo'n blauwe.
Van het bovenstaande vind ik de 800 en de Anniversary eruit springen....

andy
14 mei 2004, 10:12
V30s zijn geloof ik 70 watt.

Zouden ze dan gewoon niet V70 heten??? :???:

josh.vandenberg
14 mei 2004, 13:26
De 5150 klinkt alleen maar goed met 25 watt green backs.Je krijgt dan een bluesie achtig geluid.Niet met andere marshallkasten.

Of je moet 'm met een 5150 kast bespelen,geloof me met een standaard 1960 kast klinkt het totaal niet .Of je moet van oempf oempf houden.

Clean niet goed van 5150 versterker ,is een kwestie van smaak.Ik klink er erg goed mee.Maar het is geen fender clean natuurlijk,maar dat zoek ik ook niet,ik hou wel van dat knauwtje

Je kunt trouwens betr de eerste 5150 hebben ,die klinkt veel beter.

Negative K3 fan
14 mei 2004, 16:56
V30s zijn geloof ik 70 watt.

Zouden ze dan gewoon niet V70 heten??? :???:

ik heb het op de celestion website nagezoc ht en ze zijn 60 watt.

Braindead
16 mei 2004, 18:10
Hmm, als ik het zo lees,kan je het dus wel gebruiken en komt het geluid met scheur er wel doorheen. Alleen clean is het dan minder.
Hoe is die Powerball eigenlijk ? Marc Obl
Waar is de scheur een beetje mee te vergelijken?
Is ie clean ook lekker?

Wat is nou het verschil tussen die Powerball en de Savage en de Ritchie Blackmore?

andy
16 mei 2004, 21:44
Powerball heeft 4 globale instellingen: Clean, Crunch en High en low gain.
Ik krijg op het clean kanaal toch altijd een vervormd randje, maar dat ligt deels aan de gitaar (Jackson soloist) .
Met het crunch kanaal zit je een beetje op de sound van de oude hard rock, AC DC en zo.
Met de high en low lead kanalen kun je een waanzinnige vervorming maken die geschikt is voor alle vormen van metal, zonder dat je een pedaal nodig hebt.
En het verschil tussen de Richie Blackmore en de Powerball is dat de Powerball meer metal is.

Marc Oblivian
17 mei 2004, 10:22
Hmm, als ik het zo lees,kan je het dus wel gebruiken en komt het geluid met scheur er wel doorheen. Alleen clean is het dan minder.
Hoe is die Powerball eigenlijk ? Marc Obl
Waar is de scheur een beetje mee te vergelijken?
Is ie clean ook lekker?

Wat is nou het verschil tussen die Powerball en de Savage en de Ritchie Blackmore?

Pffff...ik vind de scheur eigenlijk nergens mee te vergelijken: het is aggressiever en indrukwekkender dan alles wat ik heb gehoord. :o
Ik moet hierbij overigens opmerken dat ik niet zo'n persoon ben die al van alles heeft bespeeld (waaronder Diezel en Bogner ofzo...)...
Meer Marshall en Fender, Vox, Koch e.d.: met deze merken is er echt een groot verschil..
De Engl is strakker, heeft veeeeeeeel meer laag, veeeeeeeel meer scheur een aggressievere/brutalere sound.
Overigens kun je ook de wat authentiekere sounds met deze amp goed benaderen (bv met het crunchpedaal of een boost over je cleankanaal voor een bluesy feel...echt waar).
Het klinkt natuurlijk altijd anders dan bovengenoemde amps, maar met de instellingen is een hoop te doen.....
Dat is ook mede de kracht van deze versterker: heel veel mogelijkheden die allemaal een erg goede sound opleveren
Maar ja...als de Engl koopt ga je toch voor die "eigen" sound en niet om iets te kopieren.
Het is weer eens wat anders en je moet er van houden en dus het liefst eerst zelf proberen.
Ik heb hem ongehoord gekocht en hij bevalt mij prima en hij past erg goed bij de nogal uiteenlopende nummers die ik speel in de bands waarin ik zit. Wil je alleen straight forward rock spelen dan is een Powerball in mijn ogen niet echt nodig: je kan dan prima met een Marshall uit de voeten.
Wil je echter meer en speel je nummers met variatie erin of veel verschillende stijlen en wil je bovendien in alle nummers een goede gitaarsound met leads die makkelijk door het bandgeluid heen prikken, maar ook met cleangeluiden die overtuigen, dan vind ik de amp moeilijk te kloppen...
Kenmerkend is misschien wel dat ik al verschillende complimenten over het geluid heb gekregen van muzikanten (nee, niet over mijn spel, maar over het geluid van de amp zelf :wink: )

Marc Oblivian
17 mei 2004, 10:27
hmmmzzz...crunchpedaal in de vorige post is uiteraard crunchkanaal....aanpassen is wat lastig (net als posten met die kutserver....bunch of fuckin' amateurs)

Dennis
21 mei 2004, 15:38
zo'n marshall 300 watt kist kan idd makkelijk met een peavy 5150.

Ik heb zelf nog een trace elliot 4x 12 met silver series 60 watt speakers, zou dat met een 5150 ook nog goed gaan jongens?

andy
21 mei 2004, 16:16
Ik zou niet weten waarom niet. Die Peavy top is toch 120 watt?? Geen probleem dan lijkt me. Ik heb alleen geen idee hoe het klinkt.

Braindead
31 mei 2004, 16:10
Bedankt voor de reply's !

Vooral dat verhaal van MArc Obl daar kan ik wel wat mee.
Ik zal hem inderdaad maar eens gaan beluisteren...

strontraper jos
31 mei 2004, 19:28
een tijd terug zag ik Chimaira in 'Biebob' in Vosselaar

de twee gitaristen speelden op een 5150 top met daaronder een Marshall 1960 Straight Cab en het klonk ongelooflijk vet...

dus slecht kannet volgens mij niet klinken