PDA

View Full Version : studio monitors



guhlenn
13 mei 2004, 16:26
Altijd "on a budget"... duusuh, welke wel en wleke niet

Think tannoy reveal, m-audio bx5 oof 8 , god save me behringer 's,

spirits

Dank?!

guhlenn

skanky
13 mei 2004, 18:34
Ik werk zelf met de actieve Tannoy Reveal. Ik vond ze qua prijs/kwaliteitverhouding het beste. Behoorlijk neutraal qua klank en natuurlijk............. BLAUWE LEDS!!!!!

Ic3gl0vE
16 mei 2004, 18:02
Samson resolv 65a staan hier op mijn bureau te rocken. klinken erg goed, waren niet heel duur (365 euro voor een paar, aanbieding bij musikproduktiv) en hebben ook blauwe leds! ze zijn bi-amped, 75 watt voor de woofer en 25 watt voor de tweeter.

blijf alsjeblieft uit de buurt van ESI nEar 05 of die kleine studiologic dingen die hetzelfde zijn... als je dat vergelijkt met andere speakers is het net AM radio!

semt-x
16 mei 2004, 20:11
Ik heb laatst die monitortjes van Behringer gehoord, Truth serie is dat geloof ik, ik vond ze zeer zeker niet slecht! En ik geloof ook niet duur!

MIDIoot
16 mei 2004, 20:47
Ik heb de Alesis M1 Active Mk2 en ben er zeer tevrden over.
Hier in Nederland kosten ze over de 600 euro, maar ik heb ze hier (http://www.musicstorekoeln.de/englisch/shop/produktinfo.asp?info=REC0001592-000/) gehaald.

sleep_to_saturate
17 mei 2004, 10:37
Wat ik deed toen ik monitors aan ging schaffen was effe een cd'tje meenemen die ik helemaal grijs heb gedraaid en redelijk bij de muziek in de buurt kwam die ik wenste op te nemen. Die op verschillende monitors gedraaid en gelet op ongewenste eigenschappen van de monitor op het geluid.
Ik heb uiteindelijk de Tannoys aangeschaft, de Alesis beviel me geloof ik helemaal niet, gaf te veel mid freq door als ik het goed herinner. Maar ja het blijft iets persoonlijks van hoe je denkt dat je de beste mix kan maken. Ik heb trouwens de passieve aangeschaft, vond het prijsverschil wel erg groot bij de tannoys tussen actief en passief. Daar heb ik dan liever een losse versterker bij.

x.studio
17 mei 2004, 11:01
Zelf heb ik de Spirt-4p, bevallen me goed, maar sommige zouden ze te mooi vinden klinken. De Tannoys die hier ook al genoemd worden, daar heb ik al van velen goede berichten over gehoord, zou ze zeker in overweging nemen. Nog even terzijde, als je naar monitors gaat luisteren, beoordeel ze dan anders dan je zou doen als je voor een setje hi-fi speakers aan het shoppen zou zijn, mooiere klank is hier niet de norm, maar wel of ze een eerlijk ongekleurd en gedetailleerd beeld geven.

grt Pieter

guhlenn
17 mei 2004, 13:23
Neig zelf ook naar de reveals of de samson's.

Ik weet dat de monitor neutraal moet klinken, maar da's een mooie natuurlijk; hoe hoor je dat iets neutraal klinkt? 'T hoeft niks speciaals te zijn aangezien ik nog geen fantatsiche opname apparatuur heb (AKAi DR-8 naar computer).

Hartelijk dank voor de antwoorden.

Guhlenn

El Capitain
17 mei 2004, 14:23
Ja, hoe weet je dat ze neutraal zijn?
Ik heb geen referentiemateriaal. Ik weet alleen hoe mijn CD's klinken op mijn stereotoren....

bert k
17 mei 2004, 20:03
Das ook niet makkelijk, zeker in een drukke winkel (Misschien zijn ze zo gek om ze een weekje op proef te geven...)
Wat je mee moet nemen is niet je favo CD. En zeker geen favo pop/studio CD. Die zijn bij de opname helemaal in de studio vormgegeven naar de smaak van de artiest, en dus helemaal niet eerlijk of neutraal.
Je kan beter akoestische dingen meenemen van instrumenten die je goed kent. Akoestische gitaar kan je beoordelen of er niet teveel bas of teveel hoog in zit. Of piano, zelfde verhaal. Kan je het beste klassieke muziek nemen. Maar dan ook weer geen orkest, dan hoor je te veel.

skanky
17 mei 2004, 20:32
Ik zou in iedergeval een cd'tje met witte ruis meenemen. Dat spectrum hoort helemaal egaal te zijn. Dan hoor je waar de pieken in het spectrum zitten

Frits van Mourik
18 mei 2004, 00:29
Sjeeeezus, wat een onzin!
(Maar ik ben ook gek op Tannoy's & blauwe LED's, hoor!)

x.studio
18 mei 2004, 00:31
Is ook makkelijker gezegd dan uitgelegd. Prima advies van Bert, dat van die ruis heb ik zelf eigenlijk niet getest, kan ik dus niks over zeggen, lijkt me lastig een frequentiespectrum zo te testen.
Akoustische instrumenten waar in de studio geen kast fx tegenaan gegooid zijn, zijn inderdaad een goede meetlat. Een cd'tje die ik een paar dagen geleden in de player had, nl Diana Krall (sacd), is er bv ook zo eentje die heel mooi opgenomen is, piano,gitaar,contrabas,drums,zang. Niet de muzieksoort die ik dagelijks beluister, maar qua detailering een toppertje.

bert k
18 mei 2004, 00:41
Ik zou in iedergeval een cd'tje met witte ruis meenemen. Dat spectrum hoort helemaal egaal te zijn. Dan hoor je waar de pieken in het spectrum zitten
Kan jij aan witte ruis horen of het recht is? Knap! :o

skanky
18 mei 2004, 09:04
Ik zou in iedergeval een cd'tje met witte ruis meenemen. Dat spectrum hoort helemaal egaal te zijn. Dan hoor je waar de pieken in het spectrum zitten
Kan jij aan witte ruis horen of het recht is? Knap! :o

Als je de ruis op verschllende monitoren beluisterd hoor je behoorlijke verschillen in het spectrum en hoor je ook waar de pieken zitten, in verhouding tot de andere monitoren natuurlijk.

Mithrandir
18 mei 2004, 10:31
Sjeeeezus, wat een onzin!
(Maar ik ben ook gek op Tannoy's & blauwe LED's, hoor!)

Geef dan iig even aan wat er onzin is en waarom iets onzin en wat jij dan wel zou doen.

guhlenn
18 mei 2004, 12:20
en waar test je die dan? Ik bedoel, ben nu de dealers naar adressen aan het vragen, maar tien tegen een dat er dus evenveel verschillende winkels als merken uitkomen.

Ik zit te kijken naar de KRK RP-8, M-audio BX8 ... of iets gelijkwaardigs. Tannoy's lijken me ook ok. Maar men heeft mij gewaarschuwd voor bas spekaers die kleiner dan 6"zijn. preferably 8"... Maar goed i zit nu alweer ruim boven wat ik eerst in gedahcte ad (bovengenoemde zitten even onder de 600,-)

guhlenn
18 mei 2004, 12:21
en mithrandir is een strenge moderator... keep it up!

skanky
18 mei 2004, 18:01
en waar test je die dan? Ik bedoel, ben nu de dealers naar adressen aan het vragen, maar tien tegen een dat er dus evenveel verschillende winkels als merken uitkomen.

Ik zit te kijken naar de KRK RP-8, M-audio BX8 ... of iets gelijkwaardigs. Tannoy's lijken me ook ok. Maar men heeft mij gewaarschuwd voor bas spekaers die kleiner dan 6"zijn. preferably 8"... Maar goed i zit nu alweer ruim boven wat ik eerst in gedahcte ad (bovengenoemde zitten even onder de 600,-)

Ik heb m'n monitors bij Feedback gekocht, daar hebben ze aardig wat merken staan.

Frits van Mourik
19 mei 2004, 00:40
Sjeeeezus, wat een onzin!
(Maar ik ben ook gek op Tannoy's & blauwe LED's, hoor!)

Geef dan iig even aan wat er onzin is en waarom iets onzin en wat jij dan wel zou doen.

Wat je misschien, heel misschien zou kunnen beoordelen, is het statische gedrag van een luidspreker. Alle frequenties even luid aangeboden.
Maar je hebt dan nog geen idee, wat de luidspreker dynamisch, dus met echte muziek voor je doet. Dat kun je aan ruis zeker niet horen!
En dan praten we nog geeneens over de o zo belangrijke akoestiek, die in de winkel wel ff anders zal zijn dan thuis...

Mijn idee (al eerder geuit): Vind een winkel, waar je de speakers een dag ofzo mag meenemen, evt eerst betalen met recht van retour (zwart-op-wit!) en ga in je luisterruimte luisteren.

sleep_to_saturate
19 mei 2004, 11:35
Ik ben het trouwens helemaal met Frits eens. cd'tje met ruis is complete onzin om in een winkel monitors op te beoordelen.
Het enige wat je in de winkel kan doen is een een indicatie krijgen van welke monitor volgens jouw oren geschikter is, oftewel waar je denkt het beste mee te kunnen werken.
Overigens vind ik het idee van speakers een dag meenemen ook niet zo'n goeie. Tenzij je een stuk of 3 sets mag meenemen om ze met elkaar te vergelijken. Maar ik zou iig niet zo kunnen beoordelen als ik een enkele set meeneem of ze thuis goed dan wel slecht presteren in 1 dag zonder vergelijking.