PDA

View Full Version : LSR Roller-nut systeem ja of nee??



Diggerz
13 mei 2004, 16:19
Hey mensen

ik sta op het punt om een nieuwe strat te kopen, en ik zat er aan te denken om er een met een LSR Roller-nut kam te kopen.

heeft iemand hier ervaring mee? en wat zijn de voor- en nadelen van dit systeem??

http://www.musik-produktiv.de/bilder2/00/30/23/003023017l.jpg

Kjiratsiekoedel
13 mei 2004, 19:31
ik heb er zelf geen ervaring mee, dus dit is een beetje een gok:
-klinkt wat anders (metaal i.p.v. been/ivoor/whatever als topkam)
-snaren blijven niet hangen in de topkam tijdens tremolo gebruik (ook met andere topkam wel op te lossen)

BramVersteeg
13 mei 2004, 19:33
Ik heb er een op m'n hillman zitten. Als dat zo'n topkam is met een soort plastic velgjes? Ben er wel tevreden over. De gitaar ontstemd nooit.

Diggerz
13 mei 2004, 22:05
nee, is niet van plastic, maar is een metalen strip met een soort kogellagertjes in elke geleuf die de snaar "geleiden"
het schijnt goed te zijn tegen ontstemmen door tremolo, maar meer weet ik er niet van.

BramVersteeg
14 mei 2004, 13:44
Dat bedoelde ik ook alleen wist ik niet hoe ik het moest omschrijven.

Rubenios
14 mei 2004, 16:28
dus brakke uitvoering van een locking nut?

BramVersteeg
15 mei 2004, 16:36
Nou ja, brak?? Het werkt toch goed...

bert k
15 mei 2004, 17:24
Het is toch juist geen locking nut?

Diggerz
15 mei 2004, 17:32
nee

stringer
16 mei 2004, 15:31
Ik heb een strat plus de luxe met zo'n rollernut. Werkt prima, nooit onderhoud. Het geluid is ietsje scherper, maar niet opvallend.

Grootste voordelen: onderhoudsvrij, geen snaarbreuk, gaat een leven lang mee.

Nadeel: scherpe randjes.

BartL
24 juni 2004, 02:47
Effe deze topic omhoog kicken. Ik heb in mijn Fender Strat Plus ook een metalen (?) topkam. Dit is echter niet zo een roller-nut. Het is er zo eentje als op deze foto (heel slecht te zien dus :-? ) Enig idee hoe dit ding heet?

http://www.guitarcrazy.com.au/images/Inventory/Guitars/Fender/Strat/Strat_Plus_Blk.jpg

Trouwens. Op mijn Strat heb ik dus DAT ding en Sperzel locking tuners. Ik hoef mijn gitaar maar 1 keer in de week te stemmen ofzo :)

Kjiratsiekoedel
24 juni 2004, 06:17
locking nut??

fred dons
24 juni 2004, 07:22
dat is een wilkinson roller nut (heeft nog lange tijd op de Jeff Beck gezeten)

Luuk'm
24 juni 2004, 11:10
Ik heb ook een LRS-rollernut op m`n strat zitten.
Werkt goed. De snaren glijden beter bij tremelogebruik.
Ik heb `m in combinatie met een locking tremelo.
Op die manier ontstemmen je snaren bijna nooit. das wel
prettig.

Monty
24 juni 2004, 12:34
Bijkomend voordeel is dat je ook geen stringtrees meer nodig hebt (die dingen op de kop waar je snaren onder lopen bij de EB-snaar en soms ook GD-snaren).

fred dons
24 juni 2004, 13:19
1 klein nadeeltje is wel dat je niet boven de 011 snaardikte kan
omdat de nut dan vast loopt (bij de wilkinson)

Monty
24 juni 2004, 13:45
1 klein nadeeltje is wel dat je niet boven de 011 snaardikte kan
omdat de nut dan vast loopt (bij de wilkinson)

Dat is ook weer zo, maar misschien is dat voorzichtig uit te vijlen? Op een gitaar heb ik een ander soort rollernut (volgensmij ook een wilkinson) zitten die ook maar tot 010 ging. Met wat schuurpapier zit daar nu wel een 011 op.

fred dons
25 juni 2004, 07:49
wordt moeilijk op dit model omdat de snaar de nut ingaat ipv er overheen
en je dus ook aan de binnenkant moet schuren.

er waren oospronkelijk verschillende diktes verkrijgbaar maar ik dacht
dat de dikste 011 was

Nielsje
25 juni 2004, 08:50
een vriend van me heeft net een fatstrat gekocht in amerika (heeft paps voor um meegenomen..) en hij kon ook kiezen uit een gewone kam of die roller nut. Na enig gebel bleek inderdaad dat het je stemvastheid ter bevordering komt en ook snaren opdrukkken ging wel beter.

De verkoper was echter niet blij met wat het deed met de klank. Volgens hem ging het typische strat geluid wel enigsins verloren..

En dus heeft die jongen nu een gewone benen kam.

Zelf heb ik er verder geen ervaring mee.