PDA

View Full Version : audiotrack 2.1 speakers



jelle
12 mei 2004, 20:17
hoi!

ik heb een aardige geluidskaart (maya44), maar gewone computerboxjes van 15 euro ofzo. Ik ben al een tijd wat aan het prutsen met mixen enzo, en wil nu een iets beter geluid. Het probleem is dat ik ontzettend weinig geld heb.

Mijn oplossing:
Ik koop ipv m'n karaoke microfoon van nu een condensator mic (van 20 euri) en die audiotrack 2.1 speakersset van 50 euri (er zit geloof ik ook nog een subwoofer bij).

Merk ik dan dat er verandering in het geluid komt of boeit het allemaal niet totdat je twee supermonitors van 150 euri en een supermic koopt?
En, is 50 euri een goede prijs voor die speakers of kan ik beter die aldi-set kopen van 30 euri?


mijn dank is groot, en als ik de spullen heb post ik wel wat opnames.

Jelle

sleep_to_saturate
13 mei 2004, 11:07
Bij mixen gaat het niet om het goeie geluid van de boxen, het gaat met name om de verkleuring van het geluid. Een subwoofer bij het mixen lijkt me niet zo'n slim plan. Dan ga je namelijk compenseren voor de zware bas en krijg je opnames met te weinig bas op andere stereo's.
Monitors zijn eigenlijk gewoon hele vlakke boxen die het geluid zo min mogelijk verkleuren zodat je een realistisch beeld krijgt van het geluid.
Maar ja als je krap bij kas zit kan ik begrijpen dat monitors er even niet in zitten en dan zijn stereoboxen alvast beter dan pcboxjes. Alleen moet je dan geen dingen zoals bassboost enzo gebruiken.
Als je niet op monitors mixed moet je zorgen dat je het geluid van de boxen erg goed kent door bevoorbeeld een cd vaak te luisteren die je tot op het bot kent zodat je een idee hebt hoe het ongeveer moet klinken. Het is alleen vaak frustrerend mixen zo omdat je meer aan het compenseren bent dan echt aan het mixen.
Over de condensator van 20 euro zou ik het niet weten, het zal vast beter zijn dan een karaokemicrofoontje, maar voor 20 euro denk ik niet dat je een hele grote verbetering mag verwachten.

bert k
13 mei 2004, 15:03
Helemaal met mijn voorganger eens. En als je geen geld hebt houd het natuurlijk op. Maar besef twee dingen: je hebt goeie monitors nodig om een goeie mix te maken. Zonder goeie afluistering lukt een mix NOOIT. En ten tweede: voor 150 euro koop je geen supermonitors. Een echt goeie monitor kost eerder 1500 euro. Per stuk, helaas. Die Tannoy Reveal van 125 per stuk zijn trouwens helemaal niet beroerd, hoor.