PDA

View Full Version : Toonsoorten oefenen



moretel
9 april 2002, 16:08
Ik oefen regelmatig diverse toonsoorten. Wat is nou een handige methode om een groot aantal goed erin gestampt te krijgen? Hoe benut je je tijd het beste?

Ik kan in alle toonsoorten soleren maar ik heb een paar favoriete die ik blindelings kan vinden. Hoe dat goed uit te breiden?
Is het verstandig om b.v elke dag een halfuurtje een toonsoort te oefenen en de rest van je speelduur (licks, riffs meejammen etc.)ook in de betreffende toonsoort te spelen. Of is het toch beter om op een dag, zeg twee drie uur, meerdere toonsoorten te oefenen.

In interviews van Vai en Satriani lees je wel eens dat je alle toonsoorten modes en exotische ladders enzo moet oefenen, maar er zijn er zoveel en ik ben nog niet met pensioen. Aangezien toonladders etc. vrij saai is wil ik ze wat effectiever oefenen. Zijn er gitaristen die dit wat gestructureerd aanpakken ?

pimmetje
9 april 2002, 17:48
Je moet een bepaald aantal toonsoorten in de vingers hebben, zotat je nooit meer dan 1 halve toon afzit van een toonsoort die je blind pakt. Je zult dan in de 'nieuwe' toonsoorten waarschijnlijk wel iets meer naar de hals moeten kijken, maar het gaat dan vrij gemakkelijk.

Ik speelde ook het liefst in A, G, E of C. Dat waren de toonsoorten waarin m'n band ook het meeste speelde. Na een tijdje kwamen er ook nummers in B, D en F bij. Daar vond ik pas na een paar oefenavonden lekker m'n draai in en dat blijft nu ook prima in de vingers zitten. Nu lukken de andere toonsoorten me ook zonder al te veel moeite.

pimmetje
9 april 2002, 17:50
Oh ja... nog vergeten.
Je kan oefenen tot je een ons weegt, maar gedwongen worden om de toonsoort toe te passen in nummers werkt beter. Zorg dus dat je bij je band enkele nummers in de (nu nog) lastige toonsoorten op de setlist hebt staan.

moretel
9 april 2002, 20:01
Ik speel veel mee met CD's op backingtracks, met verschillende toonsoorten. In creatieve periodes gaat het bijna vanzelf, maar soms raak ik de draad even kwijt en stort ik me op nieuwe toonladders. In zo'n creatief mindere periode stort ik me dan graag op nieuwe toonladders maar ik val weer vrij snel terug op de mij vertrouwde posities.
Vooral toonsoorten C B G E speel ik.
Alleen die afwijkende toonladders mineur byzant etc. vind ik nog erg moeilijk toe te passen, vooral de verschillende posities. Vaak oefen ik deze alleen maar over een drumritme heen.

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: moretel op 2002-04-09 19:05 ]</font>

taylor
10 april 2002, 13:08
ik snap het niet helemaal als je in 1 toonsoort kan spelen kun je in alle toonsoorten spelen,het verschuift dan alleen van positie.

je moet juist leren wat je op 1 bepaalt schema kunt spelen allemaal dus min of maj(schema's,dus bv een I IV V ect)

alleen toonladders oefenen zonder te weten hoe je die kunt toepassen(in schema's) heeft eigenlijk geen zin.

moretel
10 april 2002, 13:41
Dat verschuiven snap ik wel maar ik speel in bv. C vloeiend, zodra ik op ga schuiven naar bv. C is weet ik alle posities wel te vinden maar niet vloeiend, hoe dit nu het beste te oefenen.

Ik ben natuurlijk ook bezig met toepassen, daar draait het uiteindelijk allemaal om.

Maar als er een jam wordt ingezet en er wordt in Fis gespeeld dan gaat het minder soepel dan als er in C wordt ingezet.

Er zijn gitaristen die hier weinig moeite mee hebben, hoe hebben die dat geoefend?
Alleen toonladders heeft geen zin maar om ze in te studeren en te begrijpen kan je ze toch wel eens dagelijks alleen een half uurtje oefenen of doe ik het nou echt totaal verkeerd?

Als ik toonladder heb geoefend (allerlei loopjes , sequenties e.d niet alleen maar op en neer) dan ga ik ze oefenen op backingtracks en ga ik meer op gehoor spelen.

pimmetje
10 april 2002, 15:36
hmmm... toch grappig als je er bewust op gaat letten; ik merk dat ik in de meest 'fijne' toonsoorten 3 fixeerpunten op de hals heb. Van daaruit kan ik alles redelijk blind vinden.

Als ik nu een toonsoort pak die ik wat minder vaak speel, dan zoek ik gewoon in de eerste paar seconden die fixeerpunten (even in het hoofd schuiven). Vanaf dat moment zit ik er al bijna direct weer lekker in.

taylor
11 april 2002, 13:18
toonladders oefenen heeft natuurlijk wel zin ,voor je vingers en coordinatie ect maar het punt is dat je het dan kan spelen maar veder niet.

het is veel belangrijker om te weten wat je op schema's allemaal kan doen.

solo's spelen is eigenlijk niks anders dan het schema duidelijk maken met melodie lijnen--->dus je moet leren wat je er op kan spelen en dat kan behoorlijk ver gaan.

ik gaf aan 1 simpel I IV V schema omdat iedereen daar mee begint maar dat kun je zo gek maken als je wil natuurlijk.

snelheid enzo en techniek komt meestal wel van zelf als genoeg oefent.(en talent er voor hebt)

bv iemand die alle laders van boven naar beneden kan racen ja das leuk maar zegt eigenlijk niemand iets,teminste mij zegt dat niks.(is meer 1 oefening dan iets muzikaals)

Pee
13 oktober 2002, 21:46
Op 2002-04-09 15:08, schreef moretel:
Ik oefen regelmatig diverse toonsoorten. Wat is nou een handige methode om een groot aantal goed erin gestampt te krijgen? Hoe benut je je tijd het beste?

Ik kan in alle toonsoorten soleren maar ik heb een paar favoriete die ik blindelings kan vinden. Hoe dat goed uit te breiden?
Is het verstandig om b.v elke dag een halfuurtje een toonsoort te oefenen en de rest van je speelduur (licks, riffs meejammen etc.)ook in de betreffende toonsoort te spelen. Of is het toch beter om op een dag, zeg twee drie uur, meerdere toonsoorten te oefenen.

In interviews van Vai en Satriani lees je wel eens dat je alle toonsoorten modes en exotische ladders enzo moet oefenen, maar er zijn er zoveel en ik ben nog niet met pensioen. Aangezien toonladders etc. vrij saai is wil ik ze wat effectiever oefenen. Zijn er gitaristen die dit wat gestructureerd aanpakken ?


dat van vai en satch. waar vinden zij dan al die toonsoorten en exotische toonladders?

taylor
13 oktober 2002, 22:32
die vind je niet.die bestaan al weet ik veel hoe lang.

vai heeft wel wat eigen ladders,hij heeft daar ook 1 speciale gitaar voor 1 met 16 frets en andere intonatie.

Anders Destium
23 oktober 2002, 00:49
Vind ergens behalve de standaard (voor Nederlanders) toonladders de Ionische, Phrygische, Dorische en Pentatonische toonladder en oefen die...