PDA

View Full Version : help me met het volgende (The Rake)



mvmegroot
12 mei 2004, 16:32
In het Blues Lessons boek deel II staat The Rake. Vaak gespeeld door BB King.
De bedoeling is dat je een noot speelt op bijv de d snaar op de 7e fret.
Vervolgens laat je de noot doorklinken en dan leg je een barre op de aangrenzende snaren en ga je met de plectrum over deze snaren. Volgens het boek is de bedoeling dat de eerste toon door blijft klinken. Maar als ik het zo lees, dan demp je de toon toch door de barre erover heen te doen.

Wie kan mij hierin meer duidelijkheid in geven.

Set Wenker
12 mei 2004, 16:39
Het is volgens mij eerder de bedoeling dat je het andersom doet. Dus eerst een paar gemuted snaren "raken" snel erover heen en dan de laatste noot laten klinken. Daar krijg je een strak geluid van. Een voorbeeld van hoe het moet klinken vind je bij de intro van bed of roses van Bon Jovi. Rory Gallagher doet het ook vaak. Goede gitarist ook trouwens.
Groeten Set

mvmegroot
13 mei 2004, 11:31
kom nou, is er geen enkele bluesgitarist die me hiermee kan helpen

Set Wenker
13 mei 2004, 12:11
Ik heb toch gereageerd? :-? Of wil je perse een reactie van een bluesgitarist? :D Misschien dat je niet helemaal snapt wat ik bedoel, maar ik weet praktisch zeker dat het klopt.

Je legt bijvoorbeeld een bare over alle snaren van de vijfde fret, maar zorgt ervoor dat de noten niet kunnen klinken. Vervolgens sla je alle snaren aan in 1 vloeiende beweging, maar bij de laatste snaar druk je die wel tegen de toets zodat de laatste noot wel klinkt. Dus eerst klinken een aantal gemute snaren en dan de uiteindelijke Noot die je wilt laten klinken.

Groeten Set.

mvmegroot
13 mei 2004, 12:55
sorry Set, maar dit klopt niet met wat er in het boek staat.
Het staat er als volgt.
Pick out a note and let the note ring. Place a finger across the adjent strings on the same fret and rake the pick across the strings.
It will give a warm and strong sound. Most done by BB King.

Dus dit is echt niet wat je schrijft. Het kan ook zijn, dat de schrijver het niet goed heeft verwoord.

sambora
13 mei 2004, 14:12
Volgens mij klopt wat Set zegt wel. Als je luistert naar BB King dan hoor je dat hij dat (wat Set beschrijft) vaker doet dan wat in het boek staat.

Maar waarschijnlijk staat er toch ook tab in dat boek? Als het goed is staan er dan 'x'-jes op de plaats van 'the rake'. En die staan meestal links dan wel recht onder de noot die je wel door laat klinken. En als er verder niks bijstaat dan sla je aan met een downstroke, wat er dan automatisch toe leidt dat de gedempte snaren voor de doorklinkende toon komen.

Hmm.... een beetje een wazig verhaal misschien; maar ik ben het dus eens met de beschrijving van Set. :D

Set Wenker
13 mei 2004, 14:15
Dit is zoals ik het op een andere gitaarsite omschreven vond. En zo heb ik het zelf ook altijd gezien:

Rake
This trick will add a little "spice" to a solo. You can rake to a note, by sweeping your pick up or down 3 or 4 strings, muting all strings except the one with the note you want to play. It sounds complicated, but by looking at the tab, you can figure it out. A lot of rock guitarists use the rake for a first note of a solo or a phrase.

E |-----15b---15~---12-15-12~-----|----------------------------------|
B |----x---------------------------------|----------------------------------|
G |---x----------------------------------|----------------------------------|
D |--x-----------------------------------|----------------------------------|
A |---------------------------------------|----------------------------------|
E |---------------------------------------|----------------------------------|


Misschien dat de schrijver van jouw boek met "let out the note ring" bedoelde dat hij goed gefret moet zijn zodat hij klinkt op het moment je er langs picked. Zou wel een beetje vreemd omschreven zijn. Maar dit is de enige manier hoe ik het me kan voorstellen.
Anders zou ik het niet weten. Succes verder.

Groeten Set.

mvmegroot
13 mei 2004, 16:26
Oke jongens, dan doe ik het maar zo.
In het boek staan er geen kruisjes, maar een dikke zwarte pijl met de punt op de snaar en het getal met de fret erbij.
Dus ook dat is anders, daarom denk ik dat ik jullie uitleg maar voor de juiste aanneem. Ik zou het anders ook niet weten.
Bedankt.

Nemesis
14 mei 2004, 20:17
niet altijd geloven wat in de boeken staat :wink: , die gitarist van de cardigans speelde altijd in de oudere nummers fokking veel rakes in solo's, en dan met zo'n dik jazz geluid...lekker