PDA

View Full Version : Verschillen tussen fenders uit diverse jaren?



mr.freeze
12 mei 2004, 15:42
Wat zijn de verschillen tussen fenders uit verschillende 'bouwjaren'? Is het het hout, zijn het de elektronica?

Bij voorbaat dank

Bigfoot414
12 mei 2004, 16:47
Je geeft zelf het antwoord al...

mr.freeze
12 mei 2004, 18:06
Je geeft zelf het antwoord al...

Zijn het beiden? (hout+elektronica)? Verder niets?

Oe, ik kan goed gokken 8)

Mr.Bluesbreaker
12 mei 2004, 18:32
Het is natuurlijk per model verschillend, maar vaak zie je bij bv strats dat ook de halsbody verbinding (aantal schroeven ed) verschilt door de jaren heen. Ook de kop was vroeger, volgens mij eind zestig tot ergens in de jaren zeventig-pin me er niet op vast, groter. Logo heeft ook verschillende vormen gehad.

Kjiratsiekoedel
12 mei 2004, 19:03
vanalles:
-halsvorm
-logovorm (grootte)
-kleur(en)
-lak
-electronica
-houtsoorten
-prijs
-ieder onderdeel denk ik wel

luxaflex
13 mei 2004, 01:46
Zelf heb ik een strat uit 1983.
De snaren lopen niet door de kast heen maar zitten aan de brug vast, en de tremolo is een kliksysteem ipv een schroef. Ook was er in dat jaar de keuze of je twee tone knoppen wilde zoals gebruikelijk, of één, en dan ging de plug op de plek waar de tweede tone knop zat (zie voorbeeld (http://www.guitarcrazy.com.au/images/Inventory/Guitars/Fender/Strat/1983_Blk.jpg)).
Das de meest extreme verandering geweest naar mijn weten.

PeteRS
13 mei 2004, 12:45
Welke fenders (strats, teles, jags, jazz's) en welke bouwjaren. Of wil je elke wijziging van elk model van elk bouwjaar. :roll: In dat geval koop gewoon het Grote Fender Boek ofzo.
:wink:
"één dwaas kan meer vragen dan 1000 wijzen kunnen beantwoorden...."

bat
13 mei 2004, 18:22
Das de meest extreme verandering geweest naar mijn weten.

mwoach: halsbevestiging met 3 ipv 4 schroeven en een tilt-machanisme vink ook redelijk extreem.

GIMAJA
16 mei 2004, 23:23
zijn die strats van de jaren zeventig beter van kwaliteit dan die uit de jaren 80-90 en heden ???

Ik ben eigenlijk van plan een strat uit de jaren zeventig te kopen maar ik twijfel nog, die van de jaren 60 zijn te duur die van 70 nog betaalbaar maar is dit zijn geld waard ???

dejohan
17 mei 2004, 00:07
Jaren 70 strats vind ik maar niks. Dikke hals, rare aanpassingen. Dit zijn CBS strats, en die worden toch algemeen beschouwd als minder goed.

Naar mijn bescheiden mening is de Strat zoals die vanaf eind jaren 80 gemaakt werden (nadat Fender door CBS verkocht werd) zowat het beste Strat design. En strats uit die periode zijn tweedehands best betaalbaar. Voor 500-700 € vind je er zeker een. Ook Japanse strats uit die periode zijn heel goed (uitgezonders de pick-ups, maar die vervang je makkelijk).

Ok, jaren pre-CBS 60'ers zijn ook goed, maar onbetaalbaar.

dalon
17 mei 2004, 09:34
Ja, ik heb ook eens een jaren 70 strat gehad, en dat was echt een kloteding. Speelde voor geen meter...

andy
17 mei 2004, 10:05
Fender Strats van begin jaren 80 zijn ook niet al te best.
Squire maakte toen betere Stratocasters.

taylor
17 mei 2004, 10:59
Ik ben eigenlijk van plan een strat uit de jaren zeventig te kopen maar ik twijfel nog, die van de jaren 60 zijn te duur die van 70 nog betaalbaar maar is dit zijn geld waard ???[/quote]

als je 1 goeie player uit 70 kunt vinden is het geld misschien wel waard.
alleen ja die dingen worden nu ook als vintage gezien zelf vind ik de prijzen die ze nu uitgeven voor bv 71 tot 79 teveel voor wat je krijgt.
maar aan de andere kant als je dat ding over 20 jaar nog hebt da's beter dan je geld op de bank zetten.

het is maar waarom je het wil hebben omdat de gitaren je echt aanspreken qua toon,speel ect of gewoon om een vintage fender te hebben.

Static-M
17 mei 2004, 11:11
Om even in te gaan op dat laatste, de gitaar als investering... Dit werkt denk ik voor de meeste gitaristen toch niet, omdat als je zo'n instrument een jaar of dertig hebt je er meestal toch zo aan gehecht bent dat je em niet meer kwijt wil. Wat dát betreft kan je beter je geld op de bank zetten...

Maar ja dan kan je niet spelen :wink:

taylor
19 mei 2004, 10:15
ja, ik weet niet het is niet de reden waarom ik hem bv zou kopen als investering maar goed dat wordt echt wel om redenen gekocht.(vaak niet gitaristen)

dat van de hand doen van een gitaar dat gebeurt genoeg zelfs na 20 of 30 jaar,ik ken zelf genoeg lui die gitaren hebben weg gedaan waar je van denkt ben je gek geworden puur om iets anders weer te kunnen kopen.of geld nood ect ect.

Antoon
19 mei 2004, 11:21
Over Jaren 70 Strats: Meningen zijn hier vaak over verdeeld wat ook gedeeltelijk komt door het feit dat er zoveel verschillen tussen exemplaren zitten.

Globale trends van 1970 tot 1975 (toen het serienummer verhuisde naar de kop) zijn steeds iets dikkere halzen, zwaardere bodies en dikkere laklagen. In 1971 kwam de 3pnt bevestiging die een slechte naam kreeg door de vaak slecht passende hals-body verbinding. Als er veel extra ruimte in de neckpocket zit kun je er wel 20 schroeven in draaien, hij blijft instabiel. Een ander minpunt is de veel slechtere tremolo in vergelijking met de 60er jaren (gegoten zadels, slecht sustain-blok). Daarnaast hebben de 70ties elementen een slechte naam omdat ze vrij weining windingen hebben en daarom in combinatie met de gitaar dunnnetjes klinken.

Toch heb je over die hele periode regelmatig hele goede exemplaren met een fijne slanke hals, extreem lichte body, precies passende neckpocket en dunnere laklaag. Sunburst 1970 tot 1974 exemplaren met witte slagplaten zijn vaak zo.

Na 1975 worden de bodies nog zwaarder en de laklaag nog dikker zodat de body wel van plasic lijkt. Ook zitten er dan meestal (in mijn ogen) niet vooruit te branden logge, dikke halzen op (met name 77-79). De combinatie van de zware body, 'dunne' elementen, vaak slechte halsverbinding, dikke plastikkerige laklaag en slechte tremolo pakt dan vaak slecht uit: gitaren klinken dood en slap.

Toch is er veel goede muziek opgenomen met deze gitaren en zijn ze bijna onverwoestbaar. Ook vind ik ze mooi om te zien en hebben ze voor mij nostalgische waarde.

Veel 70s Strats zijn in de jaren 80 slachtoffer geworden van de customizing rage die een paar jaar gewoed heeft ('naturel' gemaakt, andere stemmechanieken en slagplaten, messing topkam, fase-schakelaars, humbuckers erin of zelfs een floydrose..). Veranderingen aan de lak en het hout maken de gitaar vrijwel waardeloos wat betreft verzamelwaarde dus hier kan je leuke deals krijgen waarbij je alleen voor de utiliteitswaarde betaalt.

Als je er een vindt die origineel is (liefst 1970-1974 maar mag ook later), een strak zittende hals heeft, niet te zwaar is en je goed vooruit komt op de hals en daarbij niet te duur is dan zou ik 'm kopen.

GIMAJA
19 mei 2004, 20:11
Wel, ik heb een gibson les paul uit 78 een Jackson usa uit 91 en zou graag gewoon een jaren 70 strat hebben deels ook puur nostalgisch daar ik in die tijd met rockmuziek opgegroeid ben maar het is waar dat die ene zeventiger strat veel kan verschillen kwalitatief gezien dan een andere strat uit dezelfde periode .
Zijn er kenmerken waar op je moet letten voor een strat uit de jaren 70 ???

John P
19 mei 2004, 23:26
Jaren '70 Fenders werden geproduceerd volgens de normen van de directeuren, die geen reet verstand hadden van gitaren. Wel van winst maken en de kosten zoveel mogelijk beperken. Verscheidene imitaties waren in die jaren stukken beter dan de Fenders. Vandaar, dat Fender later de kwaliteit weer omhoog heeft gekrikt.

RadiuS
21 mei 2004, 16:03
Even een vraagje tussendoor over jaren 70 strats: wat vinden jullie van "gewone" strats (niet met speciale toeters en bellen) uit die periode, als deze:

http://www.purpleguitars.com/guitarpages/fender/fender_stratsunburst79.html

http://www.purpleguitars.com/guitarpages/fender/fender_stratsunburst.html

AART
21 mei 2004, 16:39
weet iemand wie de nederlandse fender importeur is?
link a.u.b.

BartL
21 mei 2004, 16:45
Even een vraagje tussendoor over jaren 70 strats: wat vinden jullie van "gewone" strats (niet met speciale toeters en bellen) uit die periode, als deze:

http://www.purpleguitars.com/guitarpages/fender/fender_stratsunburst79.html

http://www.purpleguitars.com/guitarpages/fender/fender_stratsunburst.html
Prachtig-schitterende gitaren...jammer dat ik nog niet eens de hals kan betalen :(


:-D

GIMAJA
21 mei 2004, 20:36
Als je de prijs vergelijkt van een nieuwe fender american standaard strat met die twee 79-strats, dan is er daarin niet zoveel verschil.
Dan zou ik zeker een vintage 70-tig strat kopen, heeft tonnen meer karakter en looks plus zijn waarde zal blijven stijgen want geef toe ontdanks alle negatieve kritieken van die strats uit die periode blijft de jaren zeventig een boeiende periode in de rock-en pop-muziekgeschiedenis en de fender strat heeft daar zeker zijn steentje bijgedregen.

taylor
25 mei 2004, 11:22
ja dat is waar.

maar je koopt 1 gitaar denk als eerst omdat je er op wil spelen,niet om naar te kijken ofzo van over 10 jaar is die 5000 euro waard.

denk dat je als je een 70 strat wil kopen nu je kans moet slaan die dingen zeggen veel vintage expers gaan sky rocket in de volgende jaren.dat zie je nu al onderdelen worden in europa bijna al niet meer aangeboden.

79 strat misschien nog niet zo maar voor 74/75 wordt al aardig duur.

Spirit of Strings
25 mei 2004, 13:39
Ik heb eind jaren 70 een nieuwe Fender Stratocaster gekocht, gelukkig eentje zonder vibrator. Inderdaad, loodzware body, dikke hals (vind IK lekker) en een dijk van een laklaag, maarrrrrr: een prima vastzittende hals en een prachtig fel en toch warm geluid. Niets mis mee.

Overigens: die pluguitgang op de plaats van de toonregeling begin jaren 80, waar iemand het hier over had, was een ordinaire bezuinigingsmaatregel, waar Fender erg veel kritiek op kreeg. Het werd dan ook gelukkig snel weer teruggedraaid.

Ik zou trouwens wel eens willen weten, hoeveel van de forumleden hier geblindoekt de verschillen zouden horen, als ze een professionele gitarist allerlei jaartallen Fenders en Squiers zouden laten bespelen.

Desalniettemin: als je je aangetrokken voelt tot een bepaalde gitaar, moet je hem gewoon kopen. Je speelt dan eenvoudigweg lekkerder. Er lijkt nou eenmaal altijd een soort gevoelsband tussen een muzikant en zijn instrument te bestaan.

sash
25 mei 2004, 14:06
Ik heb eind jaren 70 een nieuwe Fender Stratocaster gekocht, gelukkig eentje zonder vibrator.


Indeed gelukkig, die dikke batterijen zijn erg duur :D

taylor
26 mei 2004, 11:09
Ik zou trouwens wel eens willen weten, hoeveel van de forumleden hier geblindoekt de verschillen zouden horen, als ze een professionele gitarist allerlei jaartallen Fenders en Squiers zouden laten bespelen.

niet 1 denk ik,vintage is ook veel geloven dat het beter is of karakter heeft ofzo.

GIMAJA
26 mei 2004, 11:54
Kan iemand mij vertellen uit welk jaar een strat met serienummer
s988338 komt
Volgens een fender-serienummer-site is hij gemaakt tussen 1980-1983
kan dit ????
Normaal gezien is s9xxxxx toch 1979 ?

Quink
26 mei 2004, 13:06
Kan iemand mij vertellen uit welk jaar een strat met serienummer
s988338 komt
Volgens een fender-serienummer-site is hij gemaakt tussen 1980-1983
kan dit ????
Normaal gezien is s9xxxxx toch 1979 ?

Ik weet niet op wat voor fender serienummer site je gekeken hebt, maar volgens

http://www.mrgearhead.com/

dateert de gitaar van ergens tussen 1978 en 1981. Dus 1980/81 komt overeen met die andere site.

JV
26 mei 2004, 13:14
weet iemand wie de nederlandse fender importeur is?
link a.u.b.

www.fender.de verzorgt de import

sash
27 mei 2004, 12:06
Alle specs van Fender Strats even op een rijtje

1954:
-Ash body
-1 piece maple neck
-dikke u-shaped hals
-21 frets
-Kluson mechanieken
-Spaghetti logo
-6 schroefs vintage brug
-ronde string tree

1956:
-Alder body (behalve bij White Blonde, dan was het Ash)
-1 piece maple neck
-dikke v-shaped hals
-21 frets
-kluson mechanieken
-spaghetti logo
-6 schroefs vintage brug
-butterfly string tree

1959:
Zelfde specs als 1956, maar keuze uit 1-piece maple neck of 2-piece maple neck met rosewood toets. Verder werd 3 tone sunburst in het kleurenpakket opgenomen.

1960:
-Alder body
-Maple neck met rosewood toets
-C shaped hals
-Spaghetti logo
-Kluson mechanieken
-6 schroefs vintage brug
-butterfly string tree

1965:
-Alder body
-Maple neck met rosewood toets
-C shaped hals
-CBS logo
-Kluson mechanieken
-6 schroefs vintage brug
-Butterfly string tree

1967:
-Alder body
-Maple neck met grote headstock, keuze uit maple of rosewood toets, allebei 2 piece.
-U shaped hals
-groot CBS logo
-Schaller mechanieken met F erop
-6 schroefs vintage brug
-butterfly string tree
-Dots 12e fret dichter bij elkaar

1970:
-Alder body
-Maple neck met grote headstock, wederom keuze uit maple of rosewood toets, beide halzen 2 piece, maar mét skunk stripe op achterkant
-U shaped hals
-groot CBS logo
-Serienummer op headstock ipv neckplate
-Trussrod afstelling bij headstock
-2 string trees
-Dots 12e fret dichter bij elkaar
-6 schroefs vintage brug
-Schaller mechanieken met F logo
-3 schroefs halsbevestiging

1977:
Zelfe specs als 1970 alleen nu zwarte plastic parts.


Begin jaren 80 kreeg de Strat een 2 punts brug met dikke zadels, 22 frets, headstock uit '65, logo uit '65 en gesloten Schaller mechanieken. In deze periode kwamen er veel meer modellen uit, zoveel dat het teveel is om hier op te sommen en ook zijn deze modellen het ook niet echt de moeite waard om hier nier te zetten, omdat ze vrij slecht waren.

Begin jaren 90 ging de Strat weer terug naar pre-cbs logo en vintage spaghetti logo. In die periode is er ook wat veranders aan de elektronica, zoals Deltatone pickups en het laatste jaar het S1 switching systeem.

De lak was tot 1970 Nitrocellulose, na dat jaar werd het Polyurethaan, wat wat dikker en sterker was. Tegenwoord zit er ook Poly op, maar dan nog dikker.

GIMAJA
27 mei 2004, 22:43
dateert de gitaar van ergens tussen 1978 en 1981. Dus 1980/81 komt overeen met die andere site.

inderdaad zie deze link : http://www.vitamine.ch/fender1.htm

Shaggy
28 mei 2004, 00:51
wat die 70'ers strats betreft, je kan ook gewoon een reissue kopen want die zijn vrijwel identiek alleen is minder bespeeld en kost veel minder (on 1000 euro minder. Fender is steeds meer aan het verwaarlozen heb ik het idee => zie highwaystrats

musicmaniac
28 mei 2004, 10:25
strats uit de jaren 70 zijn kut

GIMAJA
28 mei 2004, 19:09
wie speelt er hier allemaal op een jaren 70 Fender strat en wat zijn jullie bevindingen ???