PDA

View Full Version : BOSS ME-50 als eerste multieffect



john.3001
12 mei 2004, 12:52
test

john.3001
12 mei 2004, 12:52
Hey mensen, ik ben momenteel in het bezit van een squier en fender standard strat (die laatste ondergaat binnenkort trouwens een upgrade), en ben van plan om binnenkort een multi-effectpedaaltje aan te schaffen.
Eerst was ik van plan om voor de losse effecten te gaan (omdat je dan wat beter je eigen voorkeur kan loslaten op de pedalen), maar voor de beginnende gitarist is dit toch wat duur. Ik wil dus nu gewoon een pedaaltje hebben waar ik een tijd plezier van heb, ik kan achteraf nog steeds dunlop wahs en tubescreamers gaan aanschaffen :)

Dit pedaal van Boss (de ME-50) is voor mij kandidaat nummer 1 eerlijk gezegd, vooral omdat er een expression pedaal opzit... Ga ik hier plezier van hebben of zeggen jullie 'ik zou voor een ander pedaal gaan, nl. ...'?

http://www.bossus.com/productimages/ME-50_big.jpg

BartL
12 mei 2004, 12:55
Ik heb hem zelf een maand of 4 / 5 gehad. Daarna heb ik hem verkocht. Ik stoorde me erg aan de pauze tussen het wisselen van de patches. Dit is niet echt goed voor live te gebruiken dus. Op zich zijn de effecten enzo wel OK...voor zover ik er verstand van heb :-?

Ronald
12 mei 2004, 14:58
ik heb hem , en ik vind hem nou niet bepaald geweldig. en de verkoper zei allemaal dat ie geweldig was enzo en dat ie hetzelfde was als alle boss pedaaltjes bijelkaar, ja ja het zal wel

lelijke distortions ( voor mij tenminste letterlijk geen 1 distortion goed genoeg.

effecten zijn best zwak, vooral de phaser klinkt slecht

verder werkt geen een effect meer als je de distortion van je versterker gebruikt. geen enkel volume verschil als je het volume pedaal gebruikt bijvoorbeeld alleen als ie helemaal naar achter staat is het helemaal stil en dan een beetje naar voor is gewoon vol volume

de save functies is alleen echt goed te gebruikken met een extra pedaaltje om tussen de verschillende banken te wisselen en er zit een pauze tussen elke setting


nu ff de voordelen:

veel kwantiteit, bijna elk mogelijk effect is er uit te halen, vooral de harmonist is erg leuk.

als je alleen effecten voor clean wil dan is dit wel een redelijk pedaal

erg veelzijdig delay en alles kan je met knoppen regelen en niet met digitaal schermpje

hijs niet zo duur en je krijgt er ontzettend veel effecten voor terug



dus kort gezegd veel kwantiteit weinig kwaliteit

Bigfoot414
12 mei 2004, 15:45
Ik heb m bijna een jaar, en ik ben op zich wel tevreden.

Van de distortions gebruik ik er maar een stuk of 4 (van de 22), omdat de meeste gewoon onbruikbaar zijn(te modderig, ongecontroleerd). De 4 die ik gebruik vind ik erg lekker klinken over een buizenversterker.

De modulatie-effecten zijn best wel goed. De chorus vind ik goed bruikbaar en de phaser en flanger vind ik ook wel handig. Het is wel lastig als je in een nummer 2 verschillende modulatie-effecten gebruikt die je vlak achter elkaar moet gebruiken. Dan moet je snel ff naar beneden duiken om de effecten om te schakelen.

De wah vind ik wel redelijk, maar hij snijdt niet echt door het geluid heen als je een echte zware distortion gebruikt (MT-2 ofzo). Dat is dan wel jammer. Ik ben van plan om er een goeie wah bij te kopen waardoor ik die op mn ME-50 niet meer nodig heb. Die is dan weer handig als octaver ofzo.

De delay is inderdaad erg goed. Je kunt er vanalles uithalen. Bijvoorbeeld: op het begin van een optreden kun je met een combinatie van de delay en het volume pedaal wel een mooi spooky sfeertje neerzetten.

Als ik jou was, zou ik gewoon eerst goed testen. Voor €300 zijn er weinig alternatieven die je meer mogelijkheden bieden.

Bigfoot414
12 mei 2004, 15:48
Nog een voordeeltje: hij neemt weinig ruimte in... Ik neem hem altijd mee in mn rugzak samen met de kabels, adapters enzo...

Mark S
12 mei 2004, 17:35
Ik gebruik de ME-50 alleen thuis en in 't oefenhok om in een handomdraai wat effecten toe te voegen, kan m'n 'Livezooi' gewoon ingepakt blijven.

simpel, compact, redelijke effecten en niet te duur.Prima ding dus, alleen de wah is slecht en het volumepedaal onbruikbaar.

Ronald
12 mei 2004, 19:32
het ligt natuurlijk ook een beetje aan wat voor muziek je wil maken en hoe je je effecten wilt gebruiken

als je zo'n gitarist bent die af en toe beetje delay gebruikt of wat chorus en wat wah in een solo'tje ofzo dan is het wel een leuk ding

verder vind ik de hierboven genoemde mt2 distortion een van de lelijkste distortions die ik ken maar goed das mijn mening


je moet gewoon kijken wat je nu precies wilt , als je echt veel effecten gebruikt en een hoge kwaliteit eist moet je de me50 niet nemen. is da niet het geval dan zou ik deze zeker als optie open houden want voor deze prijs is er niet veel anders te krijgen dat je meer mogelijkheden bieden

john.3001
13 mei 2004, 13:17
Het enige merk dat zich wat prijs betreft enigszins kan meten met de ME-50 van Boss, is waarschijnlijk Digitech... Ik zal maar es wat gaan testen bij de gitaarboer. Misschien moet ik me ook niet blind staren op dat expressiepedaal, ik bedoel, ik moet er toch waarschijnlijk rekening mee houden dat ik dat er later nog bij moet kopen. Bedankt!

Ronald
13 mei 2004, 14:59
waarvoor wil je dan zo persee da expressie pedaal erbij hebben ?

john.3001
13 mei 2004, 15:44
Voor wahs en volume-veranderingen... Verder ga ik dat pedaal nergens voor gebruiken denk ik... Wah is gewoon een supercool effect voor de blues, funk, stevige rock, gewoon cool, en een volumepedaal is onmisbaar wanneer je pedalsteel achtige slideshit speelt (klinkt echt supercool...)