PDA

View Full Version : Nu ik toch bezig ben...een bluessolootje...



ED BOB
11 mei 2004, 23:22
Ach ja nu ik toch bezig ben en keer op dit forum ben, ook maar gelijk een solootje op een blues (min of meer eigen nummer) op Les Paul en Engl Sovereign...
In tegenstelling tot die andere solo (Always on the run, zie ander topic) is deze in een studio opgenomen.

http://www.bandopbezoek.nl/MP3/Band%20op%20bezoek%20-%20Blues%20solo.mp3

Wederom graag jullie reacties, is altijd leerzaam!

Greetz, Ed

Mark S
12 mei 2004, 00:44
Het misverstand dat Engl alleen voor de 'high gainers' is is bij deze ook uit de wereld!

bedankt ED BOB!

Stratman70
12 mei 2004, 12:46
inderdaad! Schitterende gitaarsound heb je. De solo vind ik wel echt lekker bluesy. Hij klopt gewoon helemaal (incl. wat hele kleine schoonheidsfoutjes). Je gaat soms tot het randje en soms balanceer je er echt op en dat maakt je solo geweldig interessant (spannend) en fijn om naar te luisteren.

Erg mooi dus!

ED BOB
12 mei 2004, 15:37
Thanx!
IMO de truuk van een mooie gitaarsound is een conventionele gitaar (Les Paul in dit geval) of een een Strat op een buizenbak (Engl in dit geval) en dan zo min mogelijk rotzooi (dus zo min mogelijk effecten) m.a.w. zo direct mogelijk...
Bij het inspelen van deze solo heb ik dus helemaal geen effecten gebruikt.
Dat op het randje gaan zitten vind ik zelf ook helemaal te gek. SRV was (helaas was) daar meester in...

Mark, Engl alleen voor high gain is idd een groot misverstand. Ik vind de Sovereign super-veelzijdig, mooi clean, chrunch en lead, maar als het moet ook een lekkere scheur...

Greetz, Ed

Stratman70
12 mei 2004, 16:19
Juist! Ik speel ook over Engl (de Thunder 50) en ben het helemaal met je eens. Ik gebruik er het liefst ook niks tussen. Ik speel meestal op mijn strat en minder vaak op mijn Les Paul. Maar als ik jouw ding zo hoor, moet ik mijn Les paul toch ook weer eens oppakken.

Een schitterend voorbeeld van hoe Engl klinkt in combinatie met een strat is het album "Strangers In Us All" van Ritchie Blackmore's Rainbow. Echt een geweldige sound is dat en inderdaad: helemaal niet zo Hi gain. Meer een supervette transparante overdrive.

Set Wenker
12 mei 2004, 16:30
Goede solo. Ik hou zelf ook wel van die op het randje stijl, zoals SRV. Dat wat je rond 0,31 doet is ook iets wat hij vaak doet. Zo'n bend die je telkens net ietsje verder opdrukt. SRV deed die soms echt extreem. Ik doe het live ook wel eens maar tis me al een paar keer gebeurt dat hij net mooi gilde en ineens ploink :???: sta je daar.

Hempo
13 mei 2004, 18:19
Mjamajmajamjam! :)
mooi man, dat eind is vooral tof!

ED BOB
15 mei 2004, 09:08
Juist! Ik speel ook over Engl (de Thunder 50) en ben het helemaal met je eens. Ik gebruik er het liefst ook niks tussen. Ik speel meestal op mijn strat en minder vaak op mijn Les Paul. Maar als ik jouw ding zo hoor, moet ik mijn Les paul toch ook weer eens oppakken.

Ik heb zelf ook een strat en daar speel ik het meeste op. De LP gebruik ik alleen voor de stevigere nummers. Bij deze solo heb ik ook getwijfeld of ik 'm niet zou inspelen met een strat om wat meer de SRV sound te krijgen. Ik vond uiteindelijk de LP-sound wat beter bij deze blues passen, ben hierbij ook geïnspireerd door Gary Moore's Walking by myself.

ED BOB
15 mei 2004, 09:11
Goede solo. Ik hou zelf ook wel van die op het randje stijl, zoals SRV. Dat wat je rond 0,31 doet is ook iets wat hij vaak doet. Zo'n bend die je telkens net ietsje verder opdrukt. SRV deed die soms echt extreem. Ik doe het live ook wel eens maar tis me al een paar keer gebeurt dat hij net mooi gilde en ineens ploink :???: sta je daar.

Thanx!
Als je net zo'n dikke snaren gebruikte als SRV (ik geloof 0.012) en je stemt, net als SRV je gitaar een halve noot lager, moet dit probleem uit de wereld zijn.... :lol:

sunday violence
25 mei 2004, 12:42
Ik vond uiteindelijk de LP-sound wat beter bij deze blues passen, ben hierbij ook geïnspireerd door Gary Moore's Walking by myself.

ja inderdaad ik dacht ook ff dat het dat nummer was, leuke solo, wel een hoop cliche's maar dat mag in blues altijd.

JorisBos
25 mei 2004, 16:26
Het klinkt prima alleen mis ik een beetje de timing als ik eerlijk ben. Het klinkt erg statisch. Wel leuk om te horen dat er meer mensen met de blues bezig zijn! :)

strattie
25 mei 2004, 17:57
blues roeleert :cool:

Noid
27 mei 2004, 21:46
Is lekker, zeker een mooi geluid en het stuk na 1:40 is echt fijn/

Mannink
21 maart 2005, 18:25
Fijn!

Gert-Jan
21 maart 2005, 18:29
Whoo dikke sound. Klinkt lekker hoor!!!

strattie
21 maart 2005, 20:24
zooo hoe bedoel je oud topic :razz:

strattie
21 maart 2005, 20:24
zooo hoe bedoel je oud topic :razz:

Svenson
29 maart 2005, 08:32
Thanx!
Als je net zo'n dikke snaren gebruikte als SRV (ik geloof 0.012) en je stemt, net als SRV je gitaar een halve noot lager, moet dit probleem uit de wereld zijn.... :lol:

Van 0.012 tot 0.018 (!!) om precies te zijn...