PDA

View Full Version : wat doet een compressor nou eigenlijk...



Nocki
11 mei 2004, 19:51
???

Nocki
11 mei 2004, 19:53
Ik las op harmony central de opmerkingen en het bleek dat velen niet wisten wat het deed en daarom dat pedaal niks vinden... maar niemand die even de tijd nam om het uit teleggen.

ik weet dat het je volume op een niveau houdt.
dus harde tonen zacht en zachte tonen harder maar doet het meer?

ik zat te denken dat het goed klonk voor tapping solo's en zo maar wat is het nou echt?

en waar plaats je m. voor of na de preamp?

NOcki

Antal
11 mei 2004, 20:20
Een compressor zorgt er voor dat als je signaal boven een bepaalde in te stellen waarde komt deze in een bepaalde mate verzwakt wordt. Ik heb zelf de Carl Martin compressor, en deze is voor een gitaarcompressor vrij uitgebreidt. Je kan bij dat ding de threshold, compressie, responce en gain regelen.

De threshold is dus die in te stellen waarde waarde waarboven hij gaat werken. Compressie is de mate van verzwakking van het signaal boven de threshold. Met de responce kun je instellen hoe lang het duurt voordat de compressie gaat werken als het signaal te hoog is. En met de gain knop kun je het signaal wat je overhoudt weer versterken.

Even simpel gezegt wordt je geluid dus gewoon platgedrukt. Een buizenversterker doet dit van zijn eigen overigens ook als je je voor of eindversterker lekker open zet.

jaywalker
11 mei 2004, 20:25
tappen solo's kunnen er heel goed mee, omdat die normaal gesproken op een laag volume gebeurt ...nu wordt die versterkt.

Het beste is om je compressor in begin van je loop te zetten...achter je wah en voor je distortion. Als je hem achter je distortion zet versterkt hij de ruis er van.

Nocki
11 mei 2004, 20:28
en ruis versterken moeten we niet hebben :-)

als we gaan kijken naar de grote mannen. VAi, satriani, van halen en zo. gebruiken die die dingen in hyun snelle solo's en zo?

toonladders arpeggio'sgaan die lekkerder en directer klinken? en kan je idd je gain terug draaien omdat een compressor je een lekkerder toon geeft?

NOcki

aad
11 mei 2004, 21:24
en ruis versterken moeten we niet hebben :-)

als we gaan kijken naar de grote mannen. VAi, satriani, van halen en zo. gebruiken die die dingen in hyun snelle solo's en zo?

toonladders arpeggio'sgaan die lekkerder en directer klinken? en kan je idd je gain terug draaien omdat een compressor je een lekkerder toon geeft?

NOcki

Compressors doen twee dingen: harde tonen verzwakken en zachte tonen versterken. Eigenlijk stel je een z.g. "venster" in met een compressor. Daarbinnen moet je uitgangsniveau blijven.
Je kan zo met je volumeregelaar van je gitaar dus idd wel wat doen. :P

Nocki
11 mei 2004, 21:28
ok,

de theorie snap ik. wist ik al want dit is de vetaling van de naam. maar hoe gebruik je m. overdrive, clean, beide? (volgens vele beide idd) en wat is nu het typeische effect van een compressor? is het het geluid van bv deheer malmsteen? met die snelle riffs die dan beter uit komen???


noem eens een typisch geluid op of nummer op wat sterk beinvloed is door en echt staat voor het eindproduct van een compressor.

NOcki

BramVersteeg
11 mei 2004, 21:34
Denk niet dat je er beter door gaat klinken. Ze zullen voor een wat vlakker geluid zorgen denk ik.

aad
11 mei 2004, 21:42
ok,

de theorie snap ik. wist ik al want dit is de vetaling van de naam. maar hoe gebruik je m. overdrive, clean, beide? (volgens vele beide idd) en wat is nu het typeische effect van een compressor? is het het geluid van bv deheer malmsteen? met die snelle riffs die dan beter uit komen???


noem eens een typisch geluid op of nummer op wat sterk beinvloed is door en echt staat voor het eindproduct van een compressor.

NOcki

Een typisch effect van een compressor is bijv. een min of meer eindeloze sustain. Dat komt omdat je geluid steeds meer versterkt gaat worden als je snaar uitgetrild raakt. Op dat moment neemt natuurlijk ook de ruis toe, zodat je wel een ondergrens moet houden. Vandaar het venster.

Antal
11 mei 2004, 21:52
Compressors doen twee dingen: harde tonen verzwakken en zachte tonen versterken. Eigenlijk stel je een z.g. "venster" in met een compressor. Daarbinnen moet je uitgangsniveau blijven.
Je kan zo met je volumeregelaar van je gitaar dus idd wel wat doen. :P

Correct me if I'm wrong, maar volgens mij klopt dat niet. Een compressor kan toch geen zachte tonen versterken? Daar is een expander toch voor? Dacht ik. Volgens mij kan een comp alleen verzwakken. En het signaal wat je dan overhoud wel weer versterken. Maar niet zoals jij het omschrijft.

Wie studeerde hier nou ook weer geluidstechniek? Someone help me out here...

GuitarMaster
11 mei 2004, 21:59
Ik gebruik mn compressor samen met mn overdrive, zorgt voor een lange sustain, en ik kan zo ook makkelijk feedback oproepen.

Jeroenvanhulsteijn
11 mei 2004, 22:01
op de site van Jacques Stompboxes www.ts808.com staan geluidssamples van hun Fat Burner compressor.

Directe link www.jacquesstompboxes.com/fatburneraudio.htm

Ik heb zelf een barber tonepress die altijd aan staat :-D

aad
11 mei 2004, 22:09
Compressors doen twee dingen: harde tonen verzwakken en zachte tonen versterken. Eigenlijk stel je een z.g. "venster" in met een compressor. Daarbinnen moet je uitgangsniveau blijven.
Je kan zo met je volumeregelaar van je gitaar dus idd wel wat doen. :P

Correct me if I'm wrong, maar volgens mij klopt dat niet. Een compressor kan toch geen zachte tonen versterken? Daar is een expander toch voor? Dacht ik. Volgens mij kan een comp alleen verzwakken. En het signaal wat je dan overhoud wel weer versterken. Maar niet zoals jij het omschrijft.

Wie studeerde hier nou ook weer geluidstechniek? Someone help me out here...

Je verwart hier dynamiek en volume. Maar een compressor verkleint je dynamiek (doordat hij het volume constant houdt). En Expander vergroot je dynamiek weer en doet dus eigenlijk min of meer het tegenovergestelde.

Antal
11 mei 2004, 22:20
Volgens mij is het andersom. Een compressor verlaagt je volume als het boven een bepaalde waarde komt. Een expander verhoogt je volume als het onder een bepaalde waarde is.

Shaggy
11 mei 2004, 22:32
wow .. wat een verwarring hiero

in kindertaal;

een compressor houd je volume op een niveau. Dus het maakt niet uit hoe hard of hoe zacht je je snaren aanslaat de volume blijft op bijna eenzelfde niveau. Meestal heb je ook een dikkere/modderige geluid bij een compressor maar ook dat hangt weer af van welke merk en kwaliteit. Qua compressors heb ik de beste ervaring met analoge compressors (is alleen beetje duur :-? )

Als je een slechte compressor hebt dan gaat dat zwaar ten koste van je gitaargeluid dus pas er wel mee op. Treshold is helemaal klote, gewoon minder gain of noiseles pickups of gewoon een betere gitaar (of aarden)

Ik had zelf ffjes een vraag
Is het zo dat je attack (moment van aanslaan en de pitch achtige geluid bij het aanslaan) wegvalt OF juist enorm toeneemt met een slechte compressor?

Nocki
12 mei 2004, 08:13
hier een stukje van een website die een paar vragen wegnemen over de volume verhoudingen:L

De Threshold knop:
Met deze knop stel je het geluidniveau in waarop de compressie begint te werken.

Blijft het aangeboden signaal niveau onder de ingestelde threshold dan doet de compressor niets en gaat het geluid ongestoord door de compressor limiter.

Komt het niveau echter boven de threshold uit dan begint de compressor te werken en drukt het signaal samen. Compressie
betekent dus niet dat het signaal niet boven de threshold kan uitkomen, maar verlaagt en comprimeert het signaal.

De manier waarop dit gebeurt is afhankelijk van de instelling van de (compressie-) Ratio knop.

De Ratio knop

De ratioknop geeft dus aan in welke verhouding (relatief aan het originele signaalniveau en de threshold) de compressie zich gedraagt.

We hebben de ratio op 2:1 ingesteld. Dit betekent dat, in dit geval, de compressor het signaal boven de threshold samendrukt tot de helft van het niveau boven de threshold. Anders gezegd wordt iedere 2 dB overschreiding van het threshold niveau gereduceerd tot 1 dB.

De ratio kan traploos ingesteld worden tussen twee extremen. Een ratio van 1:1 betekent dat er geen compressie zal plaatsvinden, onafhankelijk van de ingestelde threshold.

Aan de andere kant heb je de oneindige compressie ratio van oneindig:1. In dit geval spreken we niet meer van een compressor, maar van een limiter. In de praktijk spreek je al van een limiter bij een ratio van 10:1.

Een limiter laat dus geen signaalverhoging boven de threshold meer toe. Weet je nu gelijk waarom het apparaat een compressor-limiter heet; het kan beide functies vervullen.

De Output knop:
De output gain laat je het algemene uitgangvolume instellen. Een woord van waarschuwing bij deze knop is op zijn plaats. Probeer zo min mogelijk in de plus dB's te gaan, omdat je anders de kans op feedback aan het verhogen bent. Is je output te laag, stel hem dan het liefst op andere manieren op een hoger niveau.


Verder voorkomende parameters

Attack en Release
De attack tijd is de tijd tussen het overschrijden van de threshold en het daadwerkelijk in werking gaan van de compressie. De Release tijd juist het tegenovergestelde. Sommige compressor limiters hebben knoppen om deze tijden in te stellen, de meesten niet. De reden is dat dit zeer moeilijk in te stellen parameters zijn en als je het fout doet klinkt het effect werkelijk nergens naar.

Hard Knee, Soft Knee
Het verschil tussen deze twee manieren is hoe de compressie op het signaal losgelaten wordt. Bij Hard Knee wordt bij threshold overschreiding direct de volle compressie toegepast, bij Soft Knee gebeurt dit geleidelijk, wat de compressie minder abrupt maakt.

Soms vindt je hier een schakelaar voor, soms kent een compressor alleen 1 van de twee of een tussenvorm. Bij de Quadcomp heeft ARX het je gemakkelijk gemaakt. De soort Knee is 'programm dependent', dus afhankelijk van de instellingen. Bij een laag ingestelde compressie ratio wordt een 'soft knee' gebruikt, terwijl bij hogere ratios een 'hard knee' wordt ingesteld. Dit overigens volledig traploos.



verder op op de site komt een klein stukje voor de gitaar

Lead/rythm guitar:
Hier kan je helemaal experimenteren. Een compressor geeft je de mogelijkheid tot een grotere consistentie op een rythm guitar en geeft duidelijker aanhouding van tonen op een lead guitar. In het eerste geval speel je vooral met de threshold. In het geval van de lead kun je bijvoorbeeld de threshold vrij laag instellen met een hoge ratio en vervolgens compenseren met een verhoogde output.
Experimenteren dus.



die is toegespitst op studio compressors maar voor dgitaar zal het vrij ver hetzelfde doen.

ik heb het hiervandaan http://www.heuff.nl/Services/Tech-docs/De_Compressor/de_compressor.html

Nocki

Speeddemon
12 mei 2004, 18:48
Antal, aad heeft gelijk, een Expander vergroot de dynamiek, en zodra het niveau ONDER de treshold komt, zwakt de Expander t verder af nagelang instelling van attack, release en ratio.

Expander is een soort soft-knee gate, niet zo abrupt.

Antal
12 mei 2004, 19:08
Antal, aad heeft gelijk, een Expander vergroot de dynamiek, en zodra het niveau ONDER de treshold komt, zwakt de Expander t verder af nagelang instelling van attack, release en ratio.

Expander is een soort soft-knee gate, niet zo abrupt.

Dat van die expander dat wist ik ook niet helemaal zeker (stond er ook) Dus dat neem ik gelijk van je aan. Maar hoe zit dat dan met een compressor?

Zoals ik het altijd begrepen is een comp een apparaat wat je signaal (in een bepaalde mate) verzwakt als het boven de threshold komt. En het signaal wat je dan overhoudt kun je weer versterken. Maar ik dacht niet dat een compressor een zwak signaal ook versterkt. Dat kan volgens mij alleen met die versterker die achter die compressor zit, maar die versterkt dan dus het hele signaal na compressie.

Als ik even mijn eigen CM comp als voorbeeld neem, die is dus opgebouwd uit een compressie en een versterker deel. Het compressordeel heeft een ledje om aan te geven of hij compresst of niet. Dat doet hij alleen maar als je hard aanslaat. Bij zachte tonen doet dat ding niets. Volgens mij ook geen zwakke tonen versterken. Hierna wordt het gecompresste signaal naar het versterkerdeel gestuurd waar het gehele overgebleven signaal wordt versterkt.

Klopt dit nou of is mijn denkwijze echt volslagen onzin? Graag commentaar :)

Speeddemon
12 mei 2004, 20:04
nee dat klopt wel.
Compressor zegt bijvoorbeeld
"hee geluid, jij komt 8 dB boven mijn treshold uit, terwijl mijn ratio 1:2 is. Dus ik laat maar 4dB meer door dan de treshold"

en "hee jij weer, alweer 8dB boven m'n treshold, maar m'n ratio is 1:4, id laat dus maar 2dB harder passeren"

Eigenlijk is compressor dus bedoeld om de extreme pieken met bijvoorbeeld 3-8dB te verzwakken, en aangezien die pieken nu 3-8dB lager liggen, kan het GEHELE signaal 3-8dB hoger liggen (zodat die pieken alsnog op hun originele volume belanden, maar alles wat zachter was is nu een stuk harder).

IndiepoprockJesse
12 mei 2004, 20:17
echte motherfuckers from hell die willen rocken gebruiken geen compressor..

Beetje je de rock n roll verpesten :P

:-D :-D :-D

Jesse//

Nocki
12 mei 2004, 20:42
precies. je hebt helemaal gelijk.... terug in je hok en laat nu de muzikanten maar weer praten...

Nocki

IndiepoprockJesse
12 mei 2004, 21:38
ja, want dat hoef ik mezelf gelukkig niet te noemen.. arrogant bastards..

:-D

Jesse//

Nocki
12 mei 2004, 22:27
ho... als ik zou zeggen musici dan zou dat arrogant zijn. muzikanten zijn mensen die muziekie maken...

en als we het dan over good old rock hebben.... welke good old rocker gebruikt het niet???

aad
13 mei 2004, 00:00
Antal, aad heeft gelijk, een Expander vergroot de dynamiek, en zodra het niveau ONDER de treshold komt, zwakt de Expander t verder af nagelang instelling van attack, release en ratio.

Expander is een soort soft-knee gate, niet zo abrupt.

Dat van die expander dat wist ik ook niet helemaal zeker (stond er ook) Dus dat neem ik gelijk van je aan. Maar hoe zit dat dan met een compressor?

Zoals ik het altijd begrepen is een comp een apparaat wat je signaal (in een bepaalde mate) verzwakt als het boven de threshold komt. En het signaal wat je dan overhoudt kun je weer versterken. Maar ik dacht niet dat een compressor een zwak signaal ook versterkt. Dat kan volgens mij alleen met die versterker die achter die compressor zit, maar die versterkt dan dus het hele signaal na compressie.

Als ik even mijn eigen CM comp als voorbeeld neem, die is dus opgebouwd uit een compressie en een versterker deel. Het compressordeel heeft een ledje om aan te geven of hij compresst of niet. Dat doet hij alleen maar als je hard aanslaat. Bij zachte tonen doet dat ding niets. Volgens mij ook geen zwakke tonen versterken. Hierna wordt het gecompresste signaal naar het versterkerdeel gestuurd waar het gehele overgebleven signaal wordt versterkt.

Klopt dit nou of is mijn denkwijze echt volslagen onzin? Graag commentaar :)

Wat jij beschrijft is een Limiter. Die begrenst alleen de te harde pieken. Als het een goede is althans.

Antal
13 mei 2004, 00:07
Wat jij beschrijft is een Limiter. Die begrenst alleen de te harde pieken. Als het een goede is althans.

Nou volgens mij kapt een limiter alles boven de threshold gewoon af. Speedie....?

Speeddemon
13 mei 2004, 01:08
Aad, een limiter IS een compressor, alleen eentje met een ratio die vaak hoger is dan 1:20.

Javaca
13 mei 2004, 08:52
Een compressor is te vergelijken met de Loudness-schakeling die in sommige stereo's zit.

skanky
13 mei 2004, 10:04
Nee, de loudness knop verandert aleen het spectrum zodat je bij lage volumes ook nog voldoende bass hoort.

Negative K3 fan
13 mei 2004, 11:43
volgens mij heeft speeddemon hier het meest gelijk.

Dirk_Hendrik
13 mei 2004, 12:01
volgens mij heeft speeddemon hier het meest gelijk.
+1
Speedy heeft zelfs volledig gelijk.

Speeddemon
13 mei 2004, 12:22
:oops: :)

Dit is ook Speedy's opleiding en hopelijk toekomstige werk.
btw, Loudness is niet altijd PUUR basboost; op mijn discman bijvoorbeeld is er wel degelijk een lichte multiband compressor aan t werk, waarvan de ratio van het mid wat hoger is afgesteld zodat je effectief wat vetter/strakker laag en duidelijker hoog krijgt.

Maar meestal (op alle Yoko's en Supertechs) is de Loudness een shelving EQ op 300Hz ofzo, terwijl de Low EQ op 100Hz zit, Mid op 1kHz en hoog op 10kHz.

Amp
13 mei 2004, 13:29
Speeddemon heeft absoluut helemaal gelijk.
En de opmerking van Javaca dat een compressor te vergelijken is met een loudness schakeling, is compleet onzin.

Antal
13 mei 2004, 14:39
volgens mij heeft speeddemon hier het meest gelijk.
+1
Speedy heeft zelfs volledig gelijk.

+1

Speeddemon
13 mei 2004, 18:43
nee slijmballen, jullie krijgen niet NOG meer korting op MiG*Boosts... :razz:

"It's good to be right. Guess that would make it Eternal Goodness, since I'm ALWAYS RIGHT!" :seriousf:

Antal
13 mei 2004, 19:08
since I'm ALWAYS RIGHT!" :seriousf:

Nee nu wordt je een beetje arrogant.... :roll:

Speeddemon
13 mei 2004, 20:54
t was in t Engels. In 9 van de 10 gevallen betekent dat "neem t met een korrel zout".

Antal
14 mei 2004, 00:09
t was in t Engels. In 9 van de 10 gevallen betekent dat "neem t met een korrel zout".

Weet ik toch. Dat geld bij mij voor 9 van de 10 dingen die ik zeg trouwens :wink:

Speeddemon
14 mei 2004, 00:45
effe nog voor Nocki, met een compressor kun je die specifieke country "chick'n pick'n" sound krijgen, waarbij je aanslag ontzettend duidelijk klinkt en 'klikt'. Dit kan niet met iedere compressor, maar met een Boss CS-2, MXR Dynacomp of Ibanez CP9 zit je sowieso goed.

Guinness
14 mei 2004, 09:50
ok,

de theorie snap ik. wist ik al want dit is de vetaling van de naam. maar hoe gebruik je m. overdrive, clean, beide? (volgens vele beide idd) en wat is nu het typeische effect van een compressor? is het het geluid van bv deheer malmsteen? met die snelle riffs die dan beter uit komen???


noem eens een typisch geluid op of nummer op wat sterk beinvloed is door en echt staat voor het eindproduct van een compressor.

NOcki

Het typische geluid van een compressor is de cleane slaggitaar van Uder the Bridge van de RHCP. Zelf heb ik een compressor gehad, maar ik vond het effect voor mij onbruikbaar. Zelf speel ik rock en als je comprssor aanzet val je toch inens weg binnen het ander geweld. Je speelt dan toch al met flinke vervorming (compressie). Ik hou zelf van een dynamisch geluid, maar cleane partijen kunnen heel mooi zijn met compressie.

Nocki
14 mei 2004, 09:53
Allright paddy.... thank you very much... I always knew answers would come from the drink.... Slainte'

Nocki