PDA

View Full Version : snaren verwisselen...wanneer..hoe vaak?



SaferSephy
11 mei 2004, 12:05
ik heb sinds een week of drie een nieuwe spaanse gitaar (SUPER cheap instapmodelletje) en speel er elke dag zo'n uur of 2/3 op...nu merk ik dat de bassnaren helemaal bruin aant worden zijn en (misschien denk ik dit maar) de tonen een stuk doffer...zou het kunnen dat ik een setje snaren nu al heb versleten? zo jah welke soort snaren kun je me aanbevelen...ik wil er best wat meer voor betalen, spelen op een gitaar met doffe klank zuigt :(

IndiepoprockJesse
11 mei 2004, 12:11
op een akoustische moet je pas vervangen als ze breken..

ik heb ook 2 gitaren staan met heeeeele oude snaren, een 9 jaar oud en een gitaar met nog oudere snaren..

dus, vervangen vind ik onzin :P

Jesse//

Daniël_san
11 mei 2004, 13:00
ik zou dus de snaren wel vervangen, omdat ze dus dof klinkenn zoals je zegt. Snaren klinken dof als ze oud zijn namelijk.

telecastermaster
11 mei 2004, 13:39
dus, vervangen vind ik onzin :P

Jesse//

Ik kan niet geloven dat mensen zo stupide zijn!!! :o :o En dat nog aan anderen gaan aanmbevelen ook!
Hou je eigenlijk wel van muziek???

IndiepoprockJesse
11 mei 2004, 14:58
dude, hoe ouder de snaren, hoe meer karakter zo'n gitaar krijgt.. na heel veel jaar gaan ze echt steeds beter klinken, geloof me.. echt nu zijn 2 snaren geknapt van die gitaren en ik vind dat echt zoooo zonde.. echt zo jammer dat ik er nu nieuwe op moet gaan zetten ofzo..

net zoals een deuk in je gitaar, krijgt zon ding alleen maar karakter van..

kijk, bij een kwaliteitsgitaar als een LP ofzo moet je wel vervangen anders klinkt het echt niet.. maar met zon goedkoop akoestisch dingetje wordt het alleen maar mooier naarmate ze ouder worden..

Jesse//

Buzz
11 mei 2004, 16:23
Laat maar waaien......

SaferSephy
11 mei 2004, 19:21
dude, hoe ouder de snaren, hoe meer karakter zo'n gitaar krijgt.. na heel veel jaar gaan ze echt steeds beter klinken, geloof me.. echt nu zijn 2 snaren geknapt van die gitaren en ik vind dat echt zoooo zonde.. echt zo jammer dat ik er nu nieuwe op moet gaan zetten ofzo..

net zoals een deuk in je gitaar, krijgt zon ding alleen maar karakter van..

kijk, bij een kwaliteitsgitaar als een LP ofzo moet je wel vervangen anders klinkt het echt niet.. maar met zon goedkoop akoestisch dingetje wordt het alleen maar mooier naarmate ze ouder worden..

Jesse//

nou sorrie maar jij blijkt zo deskundig als een visstick. Ik heb alleen maar een "goedkoop acoustisch" dingetje, en ik moet je zeggen ik er rete zuinig op ben...jah hij was maar 59 euro, jah het is een instappertje met een merk waar nog nooit iemand van heeft gehoord, maar er komt voor zo'n prijs verassend goed geluid uit en dat is waar het om gaat. Als ik nou ergens anders een Martin zou hebben staan jah dan zou het "karakter" geven...maar ik wil gewoon het beste uit het goedkope dingetje halen wat mogelijk is.

ANYways, ik heb er vandaag D'Addario Pro Arte snaren van 12,70 euro erop gelegd en hij klinkt weer fantastisch. De bassnaren hebben een beetje een diepe stalen klank, lekker rauw als je hard strumt en satijnzacht diep geluid als je fingerpicked. :D

bert k
11 mei 2004, 19:35
Snaren gaan maar kort mee. drie tot vier weken als je veel speelt. Ze roesten en in de wikkelingen blijft vuil steken. Elixyr snaren gaan wel een half jaar mee omdat daat een kunststof laagje overheen zit, maar ze zijn echt f**ing duur.
Als je na negen jaar nog steeds je snaren goed vind klinken, zou ik eens langs de oorarts gaan, want dan hoor je waarschijnlijk geen hoge tonen. :o

birt
11 mei 2004, 19:43
het gaat hier trouwens over nymonsnaren :roll:

rien
11 mei 2004, 20:20
Laat maar waaien......

The curtains hebben een gemiddelde leeftijd van 18 jaar... dat zegt alles

jelle
11 mei 2004, 21:14
het schijnt te helpen als je je snaren elke keer na het spelen even schoonmaakt met een doekje. Komt het vuil er minder snel echt diep in te zitten.

enne, goed leren gitaarspelen kan prima op een goedkoop acoustisch dingetje. Ik heb twee maanden geleden een nieuwe gekocht, daarvoor vijf of zes jaar op een gitaar van (toen) 65 gulden gespeeld. Dat was ook een spaanse, nu heb ik een steelstring.

SaferSephy
11 mei 2004, 21:22
enne, goed leren gitaarspelen kan prima op een goedkoop acoustisch dingetje.

vind ik dus ook :)

meneertje indy blahblah zit gewoon te patsen met z'n Gibson :roll:

IndiepoprockJesse
11 mei 2004, 21:43
jongens jongens, ik heb best een goed gehoor al zeg ik het zelf..

jullie overdrijven het echt..

ik heb mijn hele oude gitaar er eens bijgepakt en het geluid is echt fantastisch.. klinkt helemaal niet super zuiver natuurlijk.. maar toch een super karakteristiek geluid wat ik echt helemaal te gek vind...

ik hou wel een beetje van dat doffe, krijgt een beetje een vintage geluid.. nieuwe snaren klinken vaak heel schel..

en ik vind het een beetje lullig om mij meteen weer een onwetende visstick te noemen, dat gaat ook weer errug ver hoor..

dit is gewoon meer een kwestie van smaak denk ik..

Jesse//

aad
11 mei 2004, 22:05
jongens jongens, ik heb best een goed gehoor al zeg ik het zelf..

jullie overdrijven het echt..

ik heb mijn hele oude gitaar er eens bijgepakt en het geluid is echt fantastisch.. klinkt helemaal niet super zuiver natuurlijk.. maar toch een super karakteristiek geluid wat ik echt helemaal te gek vind...

ik hou wel een beetje van dat doffe, krijgt een beetje een vintage geluid.. nieuwe snaren klinken vaak heel schel..

en ik vind het een beetje lullig om mij meteen weer een onwetende visstick te noemen, dat gaat ook weer errug ver hoor..

dit is gewoon meer een kwestie van smaak denk ik..

Jesse//

Dit snap ik wel hoor! Zelf heb ik onlangs een nieuwe gitaar gekocht, omdat ik m'n Aria Kut vond klinken. Er zat een "raar" (dof? gedempt?) geluid in. Kon ik wel nieuwe snaren op gaan zetten, maar dat helpt altijd maar even. Na korte tijd is daar de glans ook vanaf. (weekje of twee?) en dan moet je dus eigenlijk gaan vervangen? Nee! Nu ik m'n nieuwe Crafter JE-15 heb luister ik heel anders naar m'n Aria (met oude snaren) en die klinkt best goed zo! Ik heb een paar setjes nieuwe snaren liggen (dat probeer ik al jaren zo te houden) dus daar hoef ik het niet voor te laten.

Die "oudere" snaren hebben wel een lekker constante toon, dat kun je van nieuwe niet bepaald zeggen. :wink:

rien
11 mei 2004, 22:45
[Jesse//[/quote]

Die "oudere" snaren hebben wel een lekker constante toon, dat kun je van nieuwe niet bepaald zeggen. :wink:[/quote]

wel als je er elke 2 a 4 weken nieuwe snaren opzet... en zo gebeurt dat ook . Ten eerste klinkt het 100 x beter en speelt het 100 x beter

De ' top ' gasten zetten voor elk concert nieuw snaren op hun instrument

hoi
rien

rien
11 mei 2004, 22:52
Alhoewel ik er eerlijkheidshalve bij moet vermelden dat Leo Kottke zelfs een jaar lang zijn snaren op zn 12 snarige liet zitten en een ouwe spijkerbroek in het klankgat stopte voor het ' geluid '...

maar leo is leo en hartstikke maf

rien

aad
11 mei 2004, 22:59
Alhoewel ik er eerlijkheidshalve bij moet vermelden dat Leo Kottke zelfs een jaar lang zijn snaren op zn 12 snarige liet zitten en een ouwe spijkerbroek in het klankgat stopte voor het ' geluid '...

maar leo is leo en hartstikke maf

rien

:-D

IndiepoprockJesse
11 mei 2004, 23:24
Eindelijk iemand die me begrijpt :-D


ouwe snare zijn cool :-D

en met 'top' gitaristen wil ik absoluut niets te maken hebben..

i am dealing with rock & roll :P

Jesse//

bert k
12 mei 2004, 00:20
Nou, je verhaal over geluid kan ik wel volgen, als je van een wat doffer geluid houd. Prima, geen moeite mee. Nylonsnaren gaan idd wel wat langer mee. Maar de omwonden snaren dan? Ten eerste gaan ze roesten en vervuilen. Dan hebben ze niet meer over de hele lengte dezelfde dikte en hetzelfde gewicht, dus klinken ze in sommige posities opeens vals. Ten tweede heb ik na een tijd dat de omwinding doorslijt, op de frets meestal, en dan klinkt hij nog rotter.
Zou je niet liever naar een snaar zoeken die wat warmer klinkt, die heb je gewoon.

defecto
12 mei 2004, 01:02
Als je er niet vaak op speelt dan hoef je je snaren echt niet te vervangen tot ze knappen of ouder als een half jaar zijn... Maar dat is op een spaanse gitaar.

Op 'onze' Aria (hij is namelijk van mijn moeder en al 20 jaar oud ofzo) zitten nogsteeds de snaren van toen mijn moeder 'stopte' met gitaarspelen. Die snaren zijn dus al heel erg oud en dat kun je ook goed zien, maar lekker dat ze klinken! Ik ben er ook best wel trots op dat ik op zulke oude snaren kan spelen!

Lion
12 mei 2004, 12:05
...en als je nooit speelt, hoef je ze trouwens ook niet te verwisselen :roll:

IndiepoprockJesse
12 mei 2004, 13:17
Nou, je verhaal over geluid kan ik wel volgen, als je van een wat doffer geluid houd. Prima, geen moeite mee. Nylonsnaren gaan idd wel wat langer mee. Maar de omwonden snaren dan? Ten eerste gaan ze roesten en vervuilen. Dan hebben ze niet meer over de hele lengte dezelfde dikte en hetzelfde gewicht, dus klinken ze in sommige posities opeens vals. Ten tweede heb ik na een tijd dat de omwinding doorslijt, op de frets meestal, en dan klinkt hij nog rotter.
Zou je niet liever naar een snaar zoeken die wat warmer klinkt, die heb je gewoon.

Kijk, dit is nou een benadering die ergens op slaat..
dat zou ik kunnen doen, maar goed.. ben niet erg rijk (student) dus steeds snaren kopen is niet echt lachen..

en het brakke geluid van een ouwe snaar en een ouwe gitaar is gewoon geweldig.. maar het is natuurlijk niet zuiver en op sommige tonen klinkt het ook verrot, maar dat maakt het juist geweldig.. geeft het gitaargeluid heel veel soul..

Jesse//

Picker
27 mei 2004, 23:04
Behalve dat de klank van de snaren anders wordt (volgens 99% van de mensen niet mooier) als ze ouder worden, krijg je ook dat ze door (onregelmatige) slijtage ze vals gaan klinken. Je kunt dan stemmen wat je wilt, maar dat helpt niet. Open klinkt het goed, zodra je een accoord stemt klinkt het vals. Stem je zodanig dat het accoord zuiver klinkt, dan klinkt een ander accord weer vals.

Bij mij treedt dit op na pakweg tien uur spelen, bij de meeste snaren.

Wat mij ook hindert is het feit dat de snaren vuil worden, en hel stroef gaan spelen.

Maar sommige mensen zullen daar geen problemen mee hebben, en spelen er dan nog zonder problemen negen jaar op door. Des te beter zou ik zeggen - lekker voordelig!

Shaggy
28 mei 2004, 17:12
idd

ik vind oudere snaren ook lekker klinken. ze klinken feller als ze nieuw zijn en dat vind ik minder .. maar ook hierbij is het zo dat smaken verschillen..

Bij basgitaren is het juist weer andersom, daar vind ik niiewere snaren lekkerder klinken ..

Picker
29 mei 2004, 23:55
Heren, (dames),

Bedenk wel dat er ontzettend veel snaren te koop zijn. Ikzelf ben gelukkig geen arme student meer en kan me permitteren om per maand zo'n dertig sets aan te laten rukken, Allemaal verschillende merken, en allemaal reageren ze anders op mijn gitaren. Dus 'oud' zijn van de snaren is slechts één van de duizenden manieren om je klank te bepalen...

Picker.

Buzz
1 juni 2004, 12:03
Heren, (dames),

... en kan me permitteren om per maand zo'n dertig sets aan te laten rukken...

:o dertig???

hoeveel gitaren heb je dan? :???:

Baker
28 juni 2004, 19:32
op een akoustische moet je pas vervangen als ze breken..

ik heb ook 2 gitaren staan met heeeeele oude snaren, een 9 jaar oud en een gitaar met nog oudere snaren..

dus, vervangen vind ik onzin :P

Jesse//

Wat een onzin:

oude snaren:
-klinken dof
-spelen ruk
-als ze verroest zijn beschadigen ze zelfs je toets en fretten
-raken onstemd

Regelmatig vervangen dus!

Nieuwe snaren klinken idd wat blikkerig, maar dat duurt maar een klein poosje!

Bluesbreaker
28 juni 2004, 19:55
Wat een onzin:

oude snaren:
-klinken dof
-spelen ruk
-als ze verroest zijn beschadigen ze zelfs je toets en fretten
-raken onstemd

Regelmatig vervangen dus!

Nieuwe snaren klinken idd wat blikkerig, maar dat duurt maar een klein poosje!

idd, maar niet vervangen zodra het "nieuwe" geluid eraf is
je doet je nieuwe auto toch ook niet weg zodra het "nieuwe" geurtje eraf is?

snaren kunnen inderdaad erg snel ontstemmen, en na het stemmen in akkoorden nog steeds vals klinken, dan is het wel tijd om ze te vervangen (doe ik ook niet meteen, ik speel er meestal op door op dat setje totdat de eerstvolgende snaar knapt of ik een keer weer voor publiek moet spelen)

Dugie
28 juni 2004, 20:49
om effe een duidelijk antwoord te geven want er wordt weer eens zwaar naast de kwestie geluld.

Probeer bij meer dan 2 uren per dag ongeveer 3 maanden te houden: redenen hiervoor:

als je ze vaker vervangt wordt je dat op een gegeven moment zo moe dat je zelfs je gitaar even wegzet
te kostelijk
als je de snaren er goed opzet kan je de levensduur rekken.


Probeer je snaren zo kort mogelijk te knopen van onder en hem daarna helemaal op te winden bovenaan. Beginnen de bassen dof te klinken draai effe los, maak de knoop los een gebruik een stuk van het opgewonden deel, je zal merken dat ze terug beter klinkt.


Hoop dat je hier iets aan hebt.

blaster
31 juli 2004, 13:38
Alhoewel ik er eerlijkheidshalve bij moet vermelden dat Leo Kottke zelfs een jaar lang zijn snaren op zn 12 snarige liet zitten en een ouwe spijkerbroek in het klankgat stopte voor het ' geluid '...

geweldig toch..!

Oude snaren hebben 'stijl', da's gewoon zo. Maar het blijft toch een kwestie van smaak én speelstijl. Ik speel vrij vaak en verwissel meestal wekelijks de snaren (D'Addario.) De optredens gaan gepaard met veel gezweet en dat tast snaren aan: schoonmaken helpt dan niet veel meer :-D Snaren breken regelmatig en ik kan ze tot 3x repareren en dan is de snaarlengte op. Bovendien kun je met concerten gewoon niet teveel risico's lopen.

Mijn gitaar voor huis-tuin-en-keuken gebruik kan daarentegen wel maandenlang toe met een setje. Om het snaargeluid helder te houden pas ik een effectieve techniek toe: 'kletteren'! Tune de snaar (per stuk) een heel eind naar beneden, trek hem een flink eind van de toets af en -terwijl je 'm loslaat- tune je razendsnel de snaar weer omhoog. Je ziet het vuil er dan echt afspringen en voilá. :D

Heb je echt vuile snaren en even geen geld voor een nieuwe set, leg ze dan een uurtje in een badje met afwasmiddel waarin ook citroensap zit. helpt prima.