PDA

View Full Version : Engl Thunder versterker



Stratman70
11 mei 2004, 10:57
Heeft iemand deze versterker? Wat zijn jouw ervaringen? Ik heb er één, maar ben wat minder tevreden over de toonregeling: de bas doet maar weinig als je aan de knop draait.
Verder vind ik m erg gaaf klinken, al wil ik m ook wel eens laten oversturen met een Guv'nor pedaaltje om meer Marshall eruit te krijgen en dus wat minder 'korrelig' te laten klinken.

Verder heb ik wel al redelijk vaak problemen gehad met de buizen-slijtage.

Wat zijn jullie ervaringen/bevindingen?

Mithrandir
11 mei 2004, 11:23
Ik heb hem ook en ben over het algemeen tevreden over zijn sound, vind hem zelfs erg lekker klinken. Grootste nadeel vind ik de beperkte instel mogelijkheden en de gedeelde gain waardoor mijn geluid af en toe inzakt als een pudding als ik van clean naar crunch/lead ga en ik net niet goed genoeg getweaked heb.
Heb nu 1 keer twee pre-amp buisjes vervangen die microfonisch waren, maar verder geen problemen mee gehad.

Zit er echter wel aan te denken om hem weg te doen en wat uitgebreidere versterker te kopen, de ENGL sound bevalt me wel heel erg dus ik zat aan een screamer of wellicht souvereign te denken (had al 1150 geboden op die van Marc, maar daar was ie niet zo blij mee :roll:)

Stratman70
11 mei 2004, 11:35
ja, de beperkte regeling is inderdaad een nadeel, zoals de gedeelde gain.

Als footswitch gebruik ik de footswitch van mijn oude Marshall Valvestate, waar twee knoppen opzitten: chanel en reverb, maar op de Engl werkt hij als volgt:
knop chanel: clean of scheur
knop reverb: (bij knop 1 op scheur): harde scheur (distortion) of zachte scheur (overdrive).

Dus in principe heb ik drie kanalen, wat wel fijn werkt vind ik. Ik weet helemaal niet of dat de bedoeling ook was van Engl, want ik heb er helemaal geen boekje of iets bijgekregen toen ik m nieuw kocht.

ED BOB
11 mei 2004, 12:15
Ik heb vroeger ook een Thunder gehad en was hier erg tevreden over.
Ben inmiddels wel overgestapt naar de grotere broer, de Sovereign, met name omdat ik de instelmogelijkheden van de Thunder en het aantal kanalen toch te beperkt vond. De Sovereign heeft 4 kanalen, 2 equalizings en 2 masters. Bovendien klinkt de Sovereign beter, voller geluid.

greetz, Ed

erwin_ve
12 mei 2004, 10:22
Ik heb hem ook, toen ik hem kocht heb ik hem getest naast een: Brunetti Maranello, Line 6 flextone3, Fender hot rod deluxe, Engl screamer.

De brunetti was erg mooi, maar beperkt(meer vintage geluid)
Line 6: erg veelzijdig en goedklinkend, maar naast de buizen jongens toch net iets te indirect (het lijkt wel of de attack van je geluid net iets later komt dan bij een buizen amp)

Fender Hot rod: mooi clean en verder niet zo mijn smaak.

Engl screamer: met name in de metal sfeer beter klinkend dan een Thunder en ook ik iets veelzijdiger

Engl Thunder: Klein maar anders, weinig headroom op het cleane kanaal maar niet storend, lekkere punch! met tubescreamer ervoor lekker vintage, de eindtrap overstuurd ook erg snel en erg mooi, crunch geluid is wat agressiever dan een brunetti maar minder agressief dan een screamer. lead is vette rock/metal, maar niet zo als een screamer. De tooregeling is erg beperkt, je blijft hetzelfde geluid houden en het dient ook eigenlijk meer als lichte correctie. maar anyway erg mooi allemaal.

In een bandsituatie prikt hij erg mooi door de mix, eigenlijk is het zo: Wat je hoort zonder band krijg je ook met band, nu is mijn ervaring dat dat met de meeste versterkers anders ligt.
Met bandrepetitie getest over een hele oude 4x12 marshall kast, ik wist niet wat ik hoorde, helemaal super!

Nu staat tie dienst te doen in mijn gitaartschool en voor prive zou ik graag ook zoiets hebben, maar dan veelzijdiger in de eq en meer headroom op het clean. In het verleden had ik eens op het Ritchie blackmore model gespeeld van Engl en dacht toen dat het Engl alleen pure hardrock en metal in de hoed had, niet dus.

Exitinside
12 mei 2004, 16:36
Ik heb zelf ook een ENGL thunder(met aparte crunch/lead volume) en ben er zeer tevreden over.
Hij knalt als een beest en is ook nog lekker klein.
De toon regeling is beperkt, maar ik heb liever een versterker die beperkt is maar dat wat hij heeft erg goed is dan een versterker met toeters en bellen waarvan de helft nog niet eens deugt.

Het enige probleem wat hij de laatste tijd vertoond is dat er iets mee gaat resoneren als ik demp en dit kan erg irritant zijn.
Ik weet niet waar het vandaan komt.
Zal proberen de schroeven aan te draaien, kijken of dit helpt.
Komt dit probleem jullie bekend voor ??????

ED BOB
13 mei 2004, 11:19
Het enige probleem wat hij de laatste tijd vertoond is dat er iets mee gaat resoneren als ik demp en dit kan erg irritant zijn.
Ik weet niet waar het vandaan komt.
Zal proberen de schroeven aan te draaien, kijken of dit helpt.
Komt dit probleem jullie bekend voor ??????

Klein beetje...
Tijdens een studio-opname, waar ik Engl Sovereign heb gebruikt die met mic. werd doorversterkt, merkte de producer op dat het ijzerwerk voor de speaker (hoorbaar) trilde. Toen ik dit vervolgens verwijderd had, was het weg. Misschien zit hier bij jouw ook het probleem.
Je zou het vervolgens kunnen verhelpen door rubbertjes tussen schroeven en ijzerwerk aan te brengen.

Greetz, Ed

Mitch
13 mei 2004, 13:47
of een microfonische pre amp buis.

roger
13 mei 2004, 18:31
Dat resoneren heb ik met mijn Thunder (die te koop is trouwens) ook gehad. 't bleek een kapotte voorversterkerbuis te zijn.

Gr Roger

Exitinside
14 mei 2004, 00:43
Denk zelf niet dat het het rooster is.
Ik heb iemand anders zijn handen op het rooster laten zetten terwijl ik speelde en het resoneren bleef.

Roger>> Het kan inderdaad zijn dat een voorversterkerbuisje kapot is, want clean resoneert ie dacht ik niet.(moet ik zondag in de oefenruimte nog even uittesten.
Hoe kan ik zien of mijn voorversterkerbuis kapot is ?
Is zo'n buisje makkelijk zelf te vervangen of moet je dat laten doen ?

groet

David

roger
14 mei 2004, 07:02
je kunt die kleine buisjes gewoon vervangen, wel zorgen dat ze goed afgekoeld zijn natuurlijk. Het zijn er maar 4, gewoon proberen denk ik. Wel zorgen dat je met 't goede type vervangt (12AX7)

Exitinside
17 mei 2004, 18:05
Weet je toevallig ook welk merk buisjes die 12AX7 zijn,
die erin zitten ?

Stratman70
17 mei 2004, 18:18
Volgens mij Sovtek, maar dat weet ik niet zeker. In ieder geval staat er gewoon 'ENGL' op die buisjes. Volgens mij kun je ze niet zomaar zelf vervangen, omdat er weldegelijk verschil in het eerste buisje van het rijtje van vier zit. Of ze hebben me iets wijsgemaakt bij

V.D. KLUNDERT MUZIEKHANDEL OISTERWIJK

Dus ik zou maar uitkijken met zelf rommelen aan die dingen.

Exitinside
29 mei 2004, 22:39
Ben vanmiddag bezig geweest met mijn thunder 50.
Ik heb het rooster aan de voorkant en het rooster aan de achterkant eraf geschroefd om de oorzaak van die resonantie te achterhalen.
Hier ligt het dus NIET aan.
Zal wel zoals Roger zei, een buisje van de voorversterker zijn.
Maar voor de zekerheid laat er naar kijken in de winkel.....er zit nog garantie op. Voor het geval dat het wat anders is.

BartL
3 juni 2004, 01:21
Idd niet zelf aan kutten zolang er garantie opzit.

Ik zit zelf trouwens opeens gigantisch te gassen op een ENGL omdat ik er vanavond eentje live in mijn eigen kelder gehoord had...vooral die screamer lijkt me wel wat :) Mjah, vakantiewerk, Marshall weg...en dan nog maar hopen dat ik het kan betalen. Op die Screamer kan toch een extra cab (bijv. 1x12") hè? Zodat get geluid EN uit de combo komt, EN uit de cab...of heb ik dit fout?

BartL
3 juni 2004, 01:44
Trouwens...een Z-5 floorboard kost ook nog een euro of 200 hè?

Hmmm...ruime schatting: 1000+200 = 1200 eurootjes. Hopen dat iemand hem tweedehands wegdoet :cry:

Raffel
3 juni 2004, 09:08
als je naar Beyers in Dld gaat, kun je wel een dealtje treffen, krijg je die z-5 er voor 50 euro bij of zo.

Stratman70
3 juni 2004, 09:16
Trouwens...een Z-5 floorboard kost ook nog een euro of 200 hè?

Hmmm...ruime schatting: 1000+200 = 1200 eurootjes. Hopen dat iemand hem tweedehands wegdoet :cry:

Wat doet zo'n floorboard allemaal dan?

Voor een Engl Thunder volstaat voor mij gewoon een pedaaltje met twee knoppen (channel & reverb) van een Marshall versterker. Daar kwam ik bij toeval achter, dat dit past en werkt. Je hebt dan drie (!!!) verschillende kanalen/geluidsniveau's: één knop (bijv. channel) is clean of scheur en die andere knop (reverb) is harde en softe scheur.

Voor mij werkt het perfect en het kostte me dus geen cent, want die hield ik over van mijn Valvestate, die ik inruilde tegen de Engl dus.

BartL
3 juni 2004, 10:18
...die hield ik over van mijn Valvestate, die ik inruilde tegen de Engl dus.
:o :o :o


Dat floorboard:

Designed for the new Screamer combo and Head as well as for the new Ritchie Blackmore Signature; it offers a comfortable and direct access of 4 channels (Clean, Crunch, Soft Lead, Heavy Lead) and two additional features (Reverb or Contour & VLS or Master A/B); 6 buttons/keys and 6 LED`s;

Maar goed, ik ga dus maar heel erg lang wachten tot er ergens een tweedehands wordt aangeboden...voor een euro of 700/800. Mjah, die tweedehands prijzen liggen ook weer zo hoog :(

Stratman70
3 juni 2004, 10:55
Als je dan toch gaat zitten wachten, koop dan voor een knaak en een kwatta zo'n Marshall pedaaltje (footswitch). Blijkbaar kun je hier dus toch bijna hetzelfde mee, behalve dan reverb en contour regelen. Maar Contour kun je zowiezo niet regelen op de Thunder.

tel uit je winst. :cool:

BartL
3 juni 2004, 11:02
Nou...het gaat me om de screamer (dat staat een paar posts terug) :) OK, beetje onlogisch dat ik dat hier neer zet, maar is ook weer zo zonde om een nieuw topic te openen hè... :razz:

Stratman70
3 juni 2004, 11:19
Aha! :)
Over die schreeuwer is er ook al een topic hoir! :wink:

BartL
5 juni 2004, 01:48
...maar je was niet helemaal tevreden over de instelmogelijkheden van de Thunder? (Ik begin nu weer over de thunder, omdat ie een beetje dichter mijn budget zit :) ) Het enige wat mij een nadeel zou kunnen lijken is de gedeelde gain. Als ik er eentje koop, koop ik die zonder reverb. Dus wel met crunch en lead volume. Maar nu vraag ik me dus af...klopt dit:

Master: Volume van de hele amp.
Crunch: Volume Crunch kanaal t.o.v. clean
Lead: Volume Lead kanaal t.o.v. clean

Als ik de gain op de thunder nou hoger zet, wordt het clean dan ook minder clean? Op 'de site' staat alleen dat het de gevoeligheid van de input in het clean kanaal verhoogt. (Dat zal wel hetzelfde zijn...denk ik).

Anybody?

BartL
5 juni 2004, 01:52
http://www.gitaarnet.nl/forum/viewtopic.php?t=33140 :roll:

Stratman70
5 juni 2004, 09:18
bartje L,

De instelmogelijkheden van de Thunder zijn idd (erg) beperkt. dat vind ik gelijk een groot voordeel aan deze versterker, omdat ik nogsteeds op zoek ben naar een versterker met maar één knop: aan/uit. Ik hou niet van knopjes, maar da's natuurlijk persoonlijk.

De gedeelde gain is voor vele gitaristen een nadeel. Ik heb er geen probleem mee. Je moet even de juiste instelling vinden en ja, je moet geen muziek maken, waarbij elk nummer bij een optreden een compleet ander geluid heeft en dan ook nog eens veel afwisseling tussen clean & crunchy, want dan heb je hier echt de verkeerde versterker aan.

Er zit geen crunch-knop op mijn versterker. Wel gain (= hetzelfde) die beïnvloed idd beide kanalen. het volume van die kanalen kun je wel afzonderlijk regelen. Dus met een vette lead heb je wel gelijk een overstuurde clean kanaal (met name bij pick ups als humbuckers met een hoge output. Mijn Les Paul overstuurd zelfs al een piepklein beetje met de gain op 0 in het cleane kanaal.

De toonknoppen doen niet zoveel eigenlijk. Met wat fijn afstelwerk op de gainknop (die is wel supergevoelig) kom je tot fantastische geluiden/oversturingen.

En door mijn Marshall footswitch heb ik toch drie kanalen. Ik snap er niks van, maar ik vind het allemaal best.

BartL
5 juni 2004, 09:35
Nja, een versterker moet voor mij ook simpel zijn. Hou ook niet zo van knopjes. Ik wil mijn versterker aanzetten...en dan moet er goed geluid uitkomen.
Ik speel alle nummers in de band altijd in 1 en dezelfde setting. Maar stel ik koop de thunder, denk jij / denken jullie dat mijn clean dan langer echt clean blijft, dan wanneer ik mijn marshall houd? In mijn overdrive/lead kanaal gebruik ik trouwens niet veel gain. Op m'n Marshall staat de gainknop op 3/10.
Mjah, ik moet hem (en de screamer) eens ergens uit kunnen testen...mjah waar? :-D Bij mij in de buurt hebben de winkels geen ENGL volgens mij.