PDA

View Full Version : ervaringen met POD (xt of 2.0) in combinatie met buizentop



wille525
11 mei 2004, 09:00
Heeft iemand ervaringen met de POD XT of POD 2.0 aangesloten op je buizentop? Ik ben met name benieuwd hoe het live (op hoog volume klinkt). Klinkt dit dan niet teveel buizenachtig? In woon in een flat en kan m'n versterker niet helemaal open gooien, daarnaast ben ik nog steeds aan het klooien met m'n instellingen van de POD in combinatie met m'n Marshall JCM2000-top.

Phyrexian
11 mei 2004, 09:17
Ik heb vorig jaar een aantal uitvoerige tests gedaan met de POD 2.0 over een JCM900. Voor geen meter kon ik deze combinatie beter doen klinken dan de JCM900 solo (hoe beperkt deze amp ook is). De directheid van een buizenamp benader je zeer moeilijk met een modeller.

De POD XT klinkt veel beter dan de ouwe POD, maar klinkt naar mijn oren nog steeds het best via hoofdtelefoon of in de studio.
Marshall JCM2000 zijn super amps vind'k. Die kracht ga je niet kunnen evenaren met een POD.
Probeer het zelf eens uit in de repetitieruimte hé? :)

Stratman70
11 mei 2004, 10:50
+1 Ik heb het dan weliswaar op laag volume gedaan, maar ik vond het niet goed klinken.

harrie-beton
11 mei 2004, 14:16
ik heb mn pod wel eens gebruikt samen met mijn jcm800 + 4 keer 12 inch 1960A buikkast. Klinkt niet goed...
Ik heb de marshall verkocht en versterk mijn podium/oefenruimte geluid via een zangsetje. Klinkt goed maar droog.

Ik krijg de beste pod (xt) klank door mezelf te versterken via een BASversterker. Deze hebben genoeg midden en hoog en een superbas.
De basversterker moet wel een tweetertje hebben.

Ik gebruik een AMPEG. Ik wil er eigenlijk 2 voor stereo...

Met een week of 2 kan ik wel een paar sampeltjes posten.

hb

stringer
11 mei 2004, 21:08
Ik heb de POD gebruikt met een JCM2000 stack en dat ging prima. Je hebt twee mogelijkheden: via de input en via de return. De input werkt niet zo super, omdat je dan ook je pre-amp gebruikt. Dit vergt veel instellen. De andere optie werkt prima.

Misschien is het nog wel handiger om meteen een Line6 versterker te kopen, ben je van het hele gezeik af. ( nu heb ik vats weer een paar buizenpuristen op de tenen gestaan :razz: )

Nocki
11 mei 2004, 21:16
ik heb de pod xt geprobeerd en klonk alleen goed door de koptelefoon of via de pc boxjes.

via een 20/20 paweramp was het niks. (el84)
via aan mark IV was het niks (6l6)

en via de cube 30 was het ook al niks...

laat maarzitten dus voor mij...

NOCki

Antoon
13 mei 2004, 10:36
Het is mij ook nooit gelukt om het geluid dat de PODxt op een koptelefoon geeft behoorlijk te versterken live. Eerst probeerde ik het op verschillende buizencombo's, klonk lelijk en snerpend. Daarna over mijn stereo-installatie en het geluid werd dun en vervormd. Ik heb hier tevergeefs met Line6 over ge-emailed. Misschien was mijn POD stuk?

Volgens mij is het een vergissing om te denken dat je met de PODxt de ideale effectprocessor of voorversterker hebt (zo issie ook niet bedoeld?). Maar misschien heb ik het niet lang/goed genoeg geprobeerd..

Ik ben wel benieuwd wat Line6 behalve de modeller computer nog meer in hun combo's zet om het geheel goed te laten klinken op deze manier

Stratman70
13 mei 2004, 10:44
Ik heb m puur voor de opname gekocht. Maar voor optredens, speel ik toch liever gewoon over mijn buizenbak. Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar mensen die hem met optredens gebruikt hebben. Kun je dat ding zo rechtstreeks in de PA pluggen en klinkt dat????

Maiden Michiel
13 mei 2004, 10:48
Dus de conclusie kan zijn dat het live gewoon niks is zo'n POD XT?

Stitch
13 mei 2004, 11:05
Heb em nog nooit on-stage gebruikt maar in de oefenruimte komt ie iig goed mee.

Toaster
13 mei 2004, 13:37
Volgens mij vergeten jullie allemaal dat je gitaarversterer naast klankkleur ook gewoon maar een monitor is op het podium

Als je perse een pod wilt gebruiken als effect bakkie zou ik zeggen plug hem in de PA en vraag een monitor(mix) van de geluidsman.

Lekker weinig sjouwen.

Zo'n POD klinkt heel goed in de studio dus met dat ding is niet veel mis.
En de situatie op een podium --> PA is vergelijkbaar met die van de studio. Ik bedoel je gaat op dezelfde manier met het ding om.

Een buizenversterker heeft zijn eigen kwaliteiten en die moet je dan ook gewoon voor die kwaliteiten gebruiken.

vettavillenl
13 mei 2004, 19:21
Ik heb ca. een jaar alleen met een POD 2.0 gespeeld, direct de PA in en via IN ear m'n oor in, errug gemakkelijk.

Maar ja je moet maar durven, ook de bassist speelde via een modeler zonder backline, lekker compact en direct.

Inmiddels heb ik hem ingeruild op de POD XT een duidelijke verbetering (op enkele amps na, die niet meer gemodeled zijn) en betere effecten

Zoals met elk apparaat / versterker zul je de tijd moeten nemen om het te leren kennen... De mogelijkheden zie een POD (XT) biedt zijn zo uitgebreid dat je dat niet goed kunt doen in een korte tijd, maar wel mogelijk is. Er zitten nu eenmaal meer mogelijkheden op...

EmgMaster
13 mei 2004, 19:41
Wie gebruiken hem eigenlijk in combinatie met een eindtrap en gewone gitaarboxen?? Ben hier namelijk wel benieuwd naar, heb wel eens een optreden gezien waarbij die gozer over een pod pro en mesa 4x12's speelde. Klonk vet, vraag me alleen af wat voor poweramp je hier het best voor kunt gebruiken. PA-trap misschien?

Phyrexian
14 mei 2004, 10:13
Eergisteren heb'k nog wat zitten jammen met een vriend en die had zijn POD XT bij. We hebben die aangesloten op een JCM900 4100 Dual Reverb head (POD output naar de fx-return van de JCM) en eerlijk gezegd klonk het vrij goed. Er is wat tweaking nodig om het echt goed te laten nodig maar het kan wel vind'k.

Maiden Michiel
14 mei 2004, 10:19
Volgens mij vergeten jullie allemaal dat je gitaarversterer naast klankkleur ook gewoon maar een monitor is op het podium

Als je perse een pod wilt gebruiken als effect bakkie zou ik zeggen plug hem in de PA en vraag een monitor(mix) van de geluidsman.

Lekker weinig sjouwen.

Zo'n POD klinkt heel goed in de studio dus met dat ding is niet veel mis.
En de situatie op een podium --> PA is vergelijkbaar met die van de studio. Ik bedoel je gaat op dezelfde manier met het ding om.

Een buizenversterker heeft zijn eigen kwaliteiten en die moet je dan ook gewoon voor die kwaliteiten gebruiken.

Heeft zo'n pod ook distortions?

Stratman70
14 mei 2004, 10:25
yep en hele mooie, want er zitten dus authentieke distortions op van Fender, Marshall, Vox, Soldano en Mesa Boogie op, die goed klinken dus.

Stitch
14 mei 2004, 11:54
Plus losse distortion/overdrive/fuzz pedalen,

screamer, fuzz, rat, octaver

Nocki
14 mei 2004, 11:56
ik heb m een week gehad. geprobeerd o pdiverse amps. en eindtrap. tis niks. gewoon shit. maar in de pc. en dan opnemen en zo is geweldig.

dar is tie leuk voor. niet voor live.

Nocki

Stitch
14 mei 2004, 15:19
opzich wel vreemd dat je er geen bruikbaar geluid uit hebt kunnen halen...

harrie-beton
29 mei 2004, 21:47
Voor mij nu een prima geluid:

Ik gebruikte eerst een mini pa (100 watt) maar deze kwam tekort.
[1] onze drummer slaat nogal hard :-D en de versterker moest vrij hard tegen zijn grens aan.
[2] ik pomp veel laag in mijn scheurgeluiden. Zeg maar zoals meneer Gillmour.

http://www.besidesthat.nl/gitaar/peavey_tko_115.jpg

Na veel dingen proberen is dit voor de beste, eh een BAS versterker. De peavey tko 115. 15 inch speaker. 150 watt.
Klinkt goed - lekker vet en ook helder. Erg richting gevoelig net als mijn 1960a van vroeger.
De EQ staat gewoon op null.

hb