PDA

View Full Version : Vraagje aan gitaristen die ook pianio spelen.



moretel
10 mei 2004, 19:41
Ik wil een elektrische piano aanschaffen voor mijn dochter. Ze heeft een poosje keyboard gespeeld maar vind piano leuker. Nu is ze niet fanatiek maar misschien gaat ze op een goede piano wat meer spelen. Ook ik wil tzt. weleens wat piano leren spelen.
Hebben jullie wat tips voor de aanschaf ? Ik wil wel wat uitgeven maar de prijzen lopen erg uiteen. Bespeelbaarheid vind ik het belangrijkste.
Ik denk nu aan een prijs tot 1000 euro.

THW
10 mei 2004, 20:01
mijn vriend speelt ook keyboard en die is nu aan het sparen voor een keyboard van 5000 euri :o :roll:
Maar goed voor prijzen kan ook kijken op www.feedback.nl (ja verkopen ze ook keyboards) en het schijnt dat de yamaha's wel goed zijn
meer weet ik niet

Blijepanda
11 mei 2004, 10:16
Ik zou kijken voor een Roland of een Yamaha, dat zijn goed elektrische piano's. Ik vind een piano (een orgel eigenlijk ook) veel beter bespeelbaar omdat de aanslag wat zwaarder is, waardoor je wat meer gevoel hebt. Ik speel zelf ook vaak keyboard, maar het nadeel daarvan is dat je de toetsen bijna niet voelt.

Harry
11 mei 2004, 11:00
ik zou wel een piano kopen met gewogen toetsen, dan heb je niet zo'n keyboardaanslag. Kan ze ook uit de voeten met een 'echte' piano.

Baco
11 mei 2004, 12:40
ik zou wel een piano kopen met gewogen toetsen, dan heb je niet zo'n keyboardaanslag. Kan ze ook uit de voeten met een 'echte' piano.
Yep, zeker gewogen toetsen nemen. Mijn vriendin speelt al meer dan 10 jaar piano en mijn toenmalige keyboard/synth vond ze helemaal niks omwille van de keyboardaanslag. Ze heeft al een aantal keyboards met gewogen toetsen getest en dat bevalt haar veel beter. Yamaha heeft inderdaad een aantal erg aardige toestellen.

moretel
11 mei 2004, 19:05
Is gewogen hetzelfde als aanslaggevoelig of zit daar toch weer vershil tussen ?

Blijepanda
11 mei 2004, 20:31
Gewogen is dat de toetsen zwaarder aanvoelen, je moet wat meer 'moeite' doen om ze omlaag te krijgen. Dit heeft als voordeel dat je wat meer gevoel in de vingers hebt. De term aanslaggevoeligheid zelf houdt volgens mij in dat als je een toets hard indrukt, dat ie ook hard klinkt en omgekeerd. Een orgel heeft dit niet, een piano wel, en bij veel keyboards is dit in te stellen.

Mark S
25 mei 2004, 17:30
Een digitale piano uit de HP-serie van Roland! Ik heb zelf de HP-530E en is absolute topkwaliteit met gewogen toetsen, aanslaggevoelig en topkwaliteit geluid. Staan af en toe te koop op marktplaats voor rond de €1000