PDA

View Full Version : Actieve luidsprekers



Beezzzt
10 mei 2004, 12:42
Ik heb vorige week mijn gitaar, via de Gt6, eens ingeplugd in een set actieve luidsprekers en ... :o
Ongelooflijk zuiver geluid, zelfs bij zeer luid. En met zeer luid bedoel ik net geen bloedende oren. Niks vervorming.
De GT6 kwam nu maar pas goed tot zijn recht. Ik speel meestal door een Marshal JCM800 en deze geeft altijd wel een kleuring mee aan de tone. Bij de actieve luidsprekers komt je geluid echter zonder kleuring erdoor en dit verraste mij positief.
Heeft er iemand dezelfde ervaring ?
Hoe komt het dat er zo weinig gebruik gemaakt wordt van dit type luidspreker ?

IndiepoprockJesse
10 mei 2004, 13:19
Oh, wat is het verschil eigenlijk tussen een passieve en een actieve luidspreker dan?!

Jesse//

Phyrexian
10 mei 2004, 13:50
Oh, wat is het verschil eigenlijk tussen een passieve en een actieve luidspreker dan?!

Passief = enkel speaker in een kast (zoals een Marshall 1960 bijvoorbeeld)
Actief = speakers in een kast samen met een poweramp die de speakers aanstuurt. Je hebt dus geen aparte poweramp meer nodig.

Phyrexian
10 mei 2004, 13:54
Al die modelling stuff (zoals de POD technologie van Line 6, COSM stuff van Boss of Sansamps van Tech 21) werken, volgens de producent (en in realiteit) het best op 'full-range' materiaal.
Dat wil met andere woorden zeggen dat ze best klinken op een systeem met full-range speakers en een héél cleane poweramp.
Actieve monitors zijn vaak full range en hebben een zuivere, niet kleurende poweramp. Zoals PA-materiaal dus.

Tech 21 heeft zo'n Power Engine 60. Een kleine 60 watt powered speaker (actieve monitor). Ideaal voor de versterking van POD, GT-X'en en Sansamps en dergelijke meer.

Negative K3 fan
10 mei 2004, 15:01
als je hem in de input van de jcm800 steekt moet je natuurlijk wel alle amp sims enzo uitzetten en alleen de effecten gebruiken waarvoor hij is bedoeld, waarschijnlijk klinkt het daarom zo slecht.

Kjiratsiekoedel
10 mei 2004, 15:38
ik denk dat je gewoon over een zangversterker hebt gespeeld.
die geven zelf zo min mogenlijk kleuring.

of hij nu actief is of niet

Beezzzt
10 mei 2004, 15:42
@ Neg K3 : Waar heb jij gelezen dat de JCM slecht klonk ? Ik zei enkel dat de JCM een kleuring gaf aan het geluid terwijl de actieve luidsprekers dat niet deden.

@Kjiratsiekoedel : neen, het was geen specifieke zangversterker, gewoon actieve luidsprekers die je voor allerlei doeleinden kan gebruiken. JBL EON om precies te zijn.

Kjiratsiekoedel
10 mei 2004, 16:12
:D grapjas, een versterker voor allerlei doeleinden valt bij mij toch wel onder zangversterker hoor. en JBL is werkelijk een topmerk.

Negative K3 fan
10 mei 2004, 18:10
@ Neg K3 : Waar heb jij gelezen dat de JCM slecht klonk ? Ik zei enkel dat de JCM een kleuring gaf aan het geluid terwijl de actieve luidsprekers dat niet deden.

"De GT6 kwam nu maar pas goed tot zijn recht."

"...en dit verraste mij positief."

klinkt het ook zo goed als je de gitaar recht in plugt, zonder gt6?

Beezzzt
11 mei 2004, 08:10
Omdat ik positief verrast was wil dat onmiddellijk zeggen dat de hele andere zooi op geen fluit trekt. Logica... :-?
Jij mag altijd zelf eens proberen om je gitaar rechtstreeks in een actieve luidspreker te pluggen en kom ons dan vertellen wat het resultaat was.
Kerel, als je niets zinnigs over dit topic te melden hebt, zwijg dan toch gewoon.
Ik vraag gewoon of er mensen zijn die soortgelijke ervaringen hebben en wat de eventuele voor- of nadelen zijn.

Negative K3 fan
11 mei 2004, 12:08
ik heb wel eens mn gitaar in een keyboard amp enzo gestoken en dat klonk eigelijk nergens naar. daarom vraag ik me het een en ander af.

ik kan me namelijk ook absoluut niet indenken dat een vervormde gitaar goed klinkt door actieve luidsprekers, dus gitaar>distortionpedaal>keyboard amp.

Beezzzt
11 mei 2004, 12:20
Daar zit 'em nou net de sterkte van de GT6.
Een gitaar rechtstreeks in een actieve luidspreker is een maat voor niks.
Vraag blijft : wie heeft hier ervaring mee en zijn er eventuele nadelen aan verbonden ?

Jeroenvanhulsteijn
11 mei 2004, 14:48
ik speel zelf gitaar en bas over een powered mixer met 2 fullrange boxen. en dat doe ik omdat ik met een Vamp speelde en tegenwoordig met een HK Tubeman. ik had ook gehoord dat je voor zulk spul beter PA apparatuur kon gebruiken omdat die dingen nauwelijks kleuren. maar die mixer gebruik ik ook voor het combo van het koor waar ik speel. dan gaat er ook nog een dig piano en een bas op. die worden gewoon direct ingeplugd. de bas is actief en die geeft voldoende signaal.

ik speel ook wel eens voorversterker met de gitaar over de powered mixer. ik zet er dan wel een di en een compressor voor. klinkt redelijk steriel, maar ik speel in een kerk met een nogal lange galm, en dan hek geen effecten nodig.

PluueeR
11 mei 2004, 15:52
Ik heb mijn POD ook weleens door mijn JCM 800 gedaan maar dan alleen via de effect return. Zodoende gebruik je alleen de poweramp. Ik vond dat best okay klinken.

Antal
11 mei 2004, 18:15
Ik speel meestal door een Marshal JCM800 en deze geeft altijd wel een kleuring mee aan de tone.

Dat is nou net waarom zo veel mensen hem zo mooi vinden klinken :wink: Maar goed, blijft persoonlijk natuurlijk.

Negative K3 fan
11 mei 2004, 19:37
Daar zit 'em nou net de sterkte van de GT6.
Een gitaar rechtstreeks in een actieve luidspreker is een maat voor niks.
Vraag blijft : wie heeft hier ervaring mee en zijn er eventuele nadelen aan verbonden ?

zoiets dacht ik al, als je dan dezelfgde instellingen gebruikt op je gitaarcombo dan klinkt het daarop natuurlijk kut.