PDA

View Full Version : Humbucker gaat te hard tegenover mijn singlecoils



BartL
10 mei 2004, 00:51
...ik heb dus sinds een tijdje een Fender Strat Plus met een SD humbucker in de brug. Nu vraag ik me af of er kapjes bestaan die er net zo egaal wit (zwart mag ook) uitzien als mijn lace sensors of over de SD heen te doen.

Stel dit bestaat niet: Zijn de kapjes van de Lace sensors te verwijderen? Of zitten die er bij deze elementen vast op?

BartL
10 mei 2004, 00:52
...natuurlijk post ik het gewoon in het verkeerde topic :oops:

The Thumb
10 mei 2004, 09:22
Egale kapjes voor over een mini humbucker bestaan naar mijn weten niet. En in tegenstelling tot 'normale' strat elementen zitten de Lace sensor kapjes vast aan de elementen

BartL
10 mei 2004, 11:28
Hmmm, ok. Het is een gewoone humbucker trouwens. Ten grote van 2 singlecoils.

Nieuw Probleem: :)

Ik heb trouwens ook een probleempje. Mijn SD humbucker gaat te hard in vergelijking met mijn Lace Sensors (Als ik in het clean kanaal speel en ik switch van elementen, valt mijn volume dus een stukje terug. Dit merk ik vooral in de band). Is er een fatsoenlijke humbucker die wel goede distortion geeft, maar niet met een al te hoge output?

The Thumb
10 mei 2004, 11:32
Dat is HET probleem van een gitaar met een combinatie van humbuckers en enkelspoels elementen. Reden ook dat ik nooiterg verzot ben geweest op dit concept. Waarom haal je die humbucker er niet uit en vervang je hem door een enkelspoel? Dan ben je van je volumeprobleem af en heb je een 'echte' stratconfiguratie

BartL
10 mei 2004, 11:38
...maar hij is nu zo lekker veelzijdig :-D

Zou ik hem niet gewoon kunnen vervangen doot een SD (bijvoorbeeld) met 'normale' uitput?

Edit: En dat echte stratgeluid komt er heerlijk uit...alleen een beetje te zacht t.o.v. mijn SD.

Jeroenvanhulsteijn
10 mei 2004, 11:43
je hebt van emg toch van die boost dingetjes? daarmee kun je het volume van je single coils wel gelijk trekken met het volume van je humbucker denk ik.

The Thumb
10 mei 2004, 11:47
Als je je enkelspoelers wilt vervangen door elementen met dezelfde output als je humbucker moet je op zoek naar minihumbuckers of naar behoorlijk overwound singlecolis. Je moet je wel realiseren dat dit nogal consequenties heeft voor je geluid, je gitaar gaat dan steeds minder klinken als een strat

Mitch
10 mei 2004, 12:51
Door de natuurlijke compressie heb je met een beetje buizenversterker wat minder last van het verschil dan met een transistor versterker, maar het verschil blijft wel. Als je de brug hum gebruikt voor solo's is er niks aan de hand. Als je er ook slag mee doet kun je 'm natuurlijk ook splitsbaar maken d.m.v. een extra schakelaar of door de bedrading aners aan te sluiten op de 5 standen schakelaar.

Mark S
10 mei 2004, 14:25
Hmmm, ok. Het is een gewoone humbucker trouwens. Ten grote van 2 singlecoils.

Nieuw Probleem: :)

Ik heb trouwens ook een probleempje. Mijn SD humbucker gaat te hard in vergelijking met mijn Lace Sensors (Als ik in het clean kanaal speel en ik switch van elementen, valt mijn volume dus een stukje terug. Dit merk ik vooral in de band). Is er een fatsoenlijke humbucker die wel goede distortion geeft, maar niet met een al te hoge output?

Dat is precies de bedoeling van die configuratie: lekker slagpartijtje spelen op de hals/midden element en wanneer de solo komt het schakelaartje naar achteren pieken en gaan met die chiquita! 8-)

Lucky
10 mei 2004, 16:05
je zou je humbucker iest naar beneden kunnen schroeven ten opzichte van je sc's
volgens mij maakt dat wel iets verschil.
maar je HB zal altijd harder overkomen dan je sc's

BartL
10 mei 2004, 17:37
Zal ik eens proberen...


Niemand een advies voor een andere humbucker?

The Thumb
10 mei 2004, 17:38
ik denk dat je dan eerst even moet melden welke sd humbucker er nu in zit

BartL
10 mei 2004, 17:50
Dat weet ik dus niet precies :oops:

Het is iedergavel een high-output ding van Seymour Duncan...meer weet ik niet :roll:

Edit: hij ziet er exact uit als Seymour Duncan SH4 JB Model Pickup

http://www.zzounds.com/item--SEMSH4

Edit: Ik weet het dus niet zeker...waar kan ik zien wat voor een het is? :???: :???:

BartL
10 mei 2004, 23:35
Misschien eentje uit een Fender Fat Strat???

The Thumb
11 mei 2004, 08:45
die hebben hetzelfde probleem, alleen is het volumeverschil daar wat kleiner omdat texas specials een hogere output hebben dan lace sensors.

phx
11 mei 2004, 09:02
zo deze topic weer uit het stof gehaald. Ik heb zelf het volgende probleem:

Ik speel LP custom (h-buckers) en 52' telecaster (singlec), deze 2 gitaren hebben ook een compleet ander volumeweergave (voornamelijk met volle gain),


PHX

harrie-beton
11 mei 2004, 09:47
tja. Elementen en gitaren klinken niet even hard. Kwestie vanb zoeken naar de goede elementen.

Ik heb op mijn eigen gitaar single coil elementen van Seqmour Duncan, type Quarterpounder :razz:
Deze hebben een hoge output maar wel een strat geluid.
In de brug zit een Dimarzio rails (dat is een humbucker maar niet hard als een PAF). Deze rails is net zo breed als een single coil.

Jools
11 mei 2004, 12:21
je zou eentje kunnen proberen met een wat mindere output.. bijv. een SD '59 ? kun je meteen ook de singlecoils vervangen door iets sterekere varianten :P

BartL
11 mei 2004, 17:48
zo deze topic weer uit het stof gehaald...
:-? ?


Maaruhm...Jah, zelf weet ik dus niet zo goed wat ik wil. Ik zal in mijn omgeving eens wat informatie inwinnen :razz:

aad
11 mei 2004, 20:31
zo deze topic weer uit het stof gehaald...
:-? ?


Maaruhm...Jah, zelf weet ik dus niet zo goed wat ik wil. Ik zal in mijn omgeving eens wat informatie inwinnen :razz:

Je zou natuurlijk ook een instelpotmetertje tussen de HB kunnen zetten zodat je de output gelijk kunt draaien aan de single coils.

peveo
21 mei 2004, 16:08
Wat je zou kunen doen als je toch een strat sound wilt maar voor de scheur toch wat meer ballen , is bv. een Seymour Duncan SSL 5 Tapped single coil gebruiken in bridge pos.

Werkt goed en zijn vette elementen voor de scheur.

Ik zat eerst ook te klooien met een goede verhouding en heb nu in neck en mid positie twee Seymour APS2 elementen zitten, en in brug pos een SSL5 Tapped die vol en halfspoels is te schakelen dmv een push/pull pot.

Vol spoels geeft me dit meer dan genoeg output om heel vette scheur te krijgen en in een tussen stand met het mid element is het spul precies in balans.Als ik die tapped halfspoel schakel kan ik zelfs in tussen stand wat tele twangle geluidjes krijgen.

Ik had eerst ook in mid een SSL5 ziten maar die is pas vervangen door een APS2 en nu heb ik een strat die precies in balans is met in brug pos toch een element voor de vette scheur zonder dat ik daar een Humbuck ding moest zetten. Tis moar een idee.

Peter

BartL
21 mei 2004, 16:54
Bedankt voor de reacties.

Ik ben al een paar dagen bezig met het 'leren omgaan met de volumeknop op mijn gitaar'. :)

Dit heb ik nooit gedaan, en ik vond het heel raar...maar 't klinkt toch wel ok, bij nader inzien :wink:
Met het draaien aan die volumeknop wordt de gitaar een stuk veelzijdiger.
Alleen al met de humbucker:
-Brute scheur
-Relaxte overdrive (volumeknop op 7/10
-Crunch
-Clean (volumeknop op 7/10)

Daarnaast heb ik nog de lace sensors (nek en mid). Dus...komt goed, denk ik zo :)