PDA

View Full Version : Wat is een triad



RedBuell
9 mei 2004, 23:57
Ben Welcome home aan het leren via een tabje.

Nu kom ik het volgende tegen:

__3__ = Triads



_3_
-------<12>---------3---353-2---|-------<12>---------2---2-----3-|

Wat is die triad en hoe speel je dat.


(_3_ moet boven .....353-2 staan maar krijg het niet voor elkaar)

http://www.guitaretab.com/m/metallica/23107.htm

schaap
10 mei 2004, 00:16
Dan moet je die 3 noten in de tijd van 1 noot spelen

Maiden Michiel
10 mei 2004, 09:08
Oftewel een triool

Set Wenker
10 mei 2004, 10:12
Een triad is een groep van drie noten die samen een akkoord vormen. Bij een majeur triad bijvoorbeeld is dat de root, de majeur third en de perfect fifth. Dus de 1ste 3e en 5e noot van een majeur scale.
Een veel gebruikt pattern krijg je door een a majeur akkoord open positie te pakken en dan alleen de noten op de D, G en B snaar aan te slaan. Die noten zijn dan respectievelijk de E, A en de Cis. Deze noten samen vormen dus een A majeur akkoord.
Triads zijn dus gewoon drie noten die samen een akkoord vormen. Er is ook nog zoiets als triad inversions. Dit betekent dat je de volgorde van de noten in een triad veranderd. Eigenlijk is dat bij mijn voorgaande voorbeeld al gebeurd. Het is namelijk een A majeur triad, maar hij begint met een E noot. Als er hier geen sprake was van een inversion zou hij A, Cis, E zijn.
Ik hoop dat het een beetje begrijpelijk opgeschreven is.
Groeten Set.

Horus
31 mei 2004, 12:13
+1

nog ff voor de duidelijkheid, een triad heeft dus helemaal niets met een triool te maken. (dat is toch een triplet?)

sambora
31 mei 2004, 12:51
Klopt, maar in de tab in de eerste post wordt, naar ik aanneem, een triool bedoeld; zal wel een fout in de tab zijn; moest idd triplet zijn).
Dus eigenlijk heeft iedereen een beetje gelijk (heerlijk, dat oer-hollandse poldermodel :D).