PDA

View Full Version : 1959 output stage - vervolg - feedback circuit aanpassen



Franc
9 mei 2004, 21:27
Ok, voedingsstukje is opgelost.
Ik heb een ander schema van een 1959, ik denk de RI uit 1988:
http://www.soscastoa.com/franc/1959RI.jpg
Hier wordt geen center tap gebruikt.

Alleen is er hier iets vreemds bij de feedback van uitgang naar PI.
In 1970 was dit feedback van de 8ohm tap naar de PI en de Presence control.
Nu bij de RI zie ik dit aangesloten op de 4ohm tap en de 8ohm tap gaat door 2k7 en 100ohm naar aarde. Bovendien zit er nog een aansluiting naar een 2e output jack (R41, R42 en R43 in het schema)?

Mijn OT heeft alleen maar 8ohm en ik wil dus dit feedback circuit uit 1970 toepassen op het nieuwe design uit 1988.

Gaat dit zomaar of haal ik me dan problemen op de hals? Ik zie verder eigenlijk geen verschil in de schakeling tussen 1970 en 1988.

Franc.

aad
9 mei 2004, 22:51
Ok, voedingsstukje is opgelost.
Ik heb een ander schema van een 1959, ik denk de RI uit 1988:
http://www.soscastoa.com/franc/1959RI.jpg
Hier wordt geen center tap gebruikt.

Alleen is er hier iets vreemds bij de feedback van uitgang naar PI.
In 1970 was dit feedback van de 8ohm tap naar de PI en de Presence control.
Nu bij de RI zie ik dit aangesloten op de 4ohm tap en de 8ohm tap gaat door 2k7 en 100ohm naar aarde. Bovendien zit er nog een aansluiting naar een 2e output jack (R41, R42 en R43 in het schema)?

Franc.

= soort line-out



Mijn OT heeft alleen maar 8ohm en ik wil dus dit feedback circuit uit 1970 toepassen op het nieuwe design uit 1988.

Gaat dit zomaar of haal ik me dan problemen op de hals? Ik zie verder eigenlijk geen verschil in de schakeling tussen 1970 en 1988.

Franc.

Zal wel gaan. Waarschijnlijk krijg je meer tegenkoppeling en zal je met R24 wellicht naar 220K moeten?

Antoon
10 mei 2004, 11:38
Grofweg gezegd heeft het 1959 model steeds minder feedback door de jaren heen gekregen. De JTM100 begon geloof ik met een 27k feedbackweerstand aan de 16 ohm tap (=heel veel feedback). Een jaar later werd dat 47k ipv 27k (iets minder feedback) dacht ik. Weer een paar jaar later werd het 47k aan de 8 ohm tap (weer minder feedback) en nu dan kennelijk zelfs aan de 4 ohm tap (nog minder feedback).

Met de hoeveelheid FB kun je vrij radicaal de gain regelen bij een 1959 (hoe minder FB hoe meer gain maar ook hoe losser en minder strak het laag klinkt).

Ik heb zelf een soort combinatie gemaakt: 47k aan de 16 ohm tap (vrij veel feedback dus) maar met een 0.68uF over de 0.1uF van de (5k) presence regeling: Laag wordt altijd mooi gedempt maar de midden en hoge frequenties kun je nu met de presence regelaar veel meer gain geven.

Je kunt de FB verbinding prima aan de 8ohm tap zetten. Als FB weerstand kun je eens experimenteren met 27k, 47k of bv 82k.

nicoverduin
10 mei 2004, 20:23
Je kan ook experimenteren met een potmetertje (100k) en een serie weerstand van k'tje of 20. Kijk wat het best klinkt en dat gebruiken.
NIco

Franc
10 mei 2004, 21:04
OKe, bedankt!

Het slopen is bijna klaar, dan een boardtje etsen en dan kan ik weer opbouwen. Ik ben benieuwd :)

V!N
11 mei 2004, 10:00
Zo cnarF, :D

De FireFly is nog maar nauwelijks af, of je bent alweer begonnen aan een 100 Watt super. Da's super ! :)

Heb je voor mij nog een lijstje van prijzen en leveranciers voor onderdelen voor de vlieg ?

Franc
11 mei 2004, 10:06
Hoi :)

Ja die 100Watter zat me toch dwars en je moet toch wat te doen hebben he ;)

Ehmm..nog geen prijslijstje nee. Sorry, ik ga er aan werken.
Leverancier is hoofdzakelijk CMWAmps en de weerstanden had ik grotendeels al in huis, maar anders ook bij Chris of bij de elektroboer op de hoek (wel duidelijk 1/2 Watt vragen, ik heb ontdekt dat ze nogal hardnekkig zijn met hun 1/4W weerstandjes).
Trafo's heb ik ook via Chris en de prijs weet je. Ik ga je deze week mailen met wat prijzen.

FrancnarF :D