PDA

View Full Version : hoe scales te gebruiken



abbys
9 mei 2004, 19:39
hallo

ik ben een totale noob als het komt op solos, ik ken wel een paar scaletjes, maar ik heb geen simpel idee hoe ze te gebruiken, hebben jullie niet wat guidelines voor me? ( om solos te improviseren, niet om akkoorden te maken ofzo )

thx

Robs
10 mei 2004, 17:14
Weet niet of je er wat aan hebt, maar zonder in al te ingewikkelde taal te vervallen en ellenlange verhalen op te schrijven wil ik even de volgende open deur in trappen:

1. Makkelijkste oplossing: speel mineur pentatonisch of de bluesladder

2. Staat het nummer in mineur: speel een van de mineur ladders

3. Staat het nummer in majeur: gebruik majeur pentatonisch of de majeur ladder

4. Voor gevorderden: experimenteer wat met mixolydisch- en lydische ladders en dergelijke.

Als je de scales kent en majeur van mineur kan onderscheiden moet je er een heel eind mee kunnen komen!

sebass
10 mei 2004, 17:56
Probeer een beetje op de tertsen en kwinten van de akkoorden uit te komen dat klinkt wel mooi.

moretel
10 mei 2004, 19:34
Sequences houden je ook een poosje van de straat

abbys
11 mei 2004, 17:18
thx voor de coole reacties

wat zijn sequences?

moretel
11 mei 2004, 19:10
Bij de workshop op gitaarnet bij "uit de band springen" staat er het een en ander over.

Soulflyhigh
11 mei 2004, 20:44
Bij de workshop op gitaarnet bij "uit de band springen" staat er het een en ander over.
Waar dan?

Iced Dragon
12 mei 2004, 15:24
sequences zijn patroontjes die op verschillende toonhoogtes herhaald worden
(kunnen ook ritmische sequences zijn)

vb: do re mi mi re do, re mi fa fa mi re,...
of do mi re, re fa mi, mi sol fa,...

RRRobin
12 mei 2004, 19:44
Weet niet of je er wat aan hebt, maar zonder in al te ingewikkelde taal te vervallen en ellenlange verhalen op te schrijven wil ik even de volgende open deur in trappen:

1. Makkelijkste oplossing: speel mineur pentatonisch of de bluesladder

2. Staat het nummer in mineur: speel een van de mineur ladders

3. Staat het nummer in majeur: gebruik majeur pentatonisch of de majeur ladder

4. Voor gevorderden: experimenteer wat met mixolydisch- en lydische ladders en dergelijke.

Als je de scales kent en majeur van mineur kan onderscheiden moet je er een heel eind mee kunnen komen!

+ nog de extensies op pentatonisch of behoort dat al standaard tot pentatonisch?

abbys
12 mei 2004, 20:36
thx! melodietjes lukken al wel, maar kan iemand me ook uitleggen hoe aan de begeleidings akkoorden te komen bij elke scale?

thx

moretel
12 mei 2004, 22:52
Bij de workshop op gitaarnet bij "uit de band springen" staat er het een en ander over.
Waar dan?

http://www.gitaarnet.nl/magazine/workshops/richardhallebeek/richard.php3

moretel
12 mei 2004, 22:57
thx! melodietjes lukken al wel, maar kan iemand me ook uitleggen hoe aan de begeleidings akkoorden te komen bij elke scale?

thx

Harmonisatie van de toonladder, op elke noot van de ladder maak je een accoord, zo krijg je 7 accoorden.
I t/m VII,
zoek maar eens want dat is al vaker opgeschreven op het forum.
De blues maakt gebruik van I IV V , Jazz maakt gebruik van de II V I accoorden. (de basis)
Zo kan je de mineurladder en de majeurladder harmoniseren en gebruik maken van elkaars accoorden in een schema. Soleren kun je dan over de progressie in 1 toonladder of bij gebruik van andere accoorden van acoord naar accoord.
Uiteindelijk zul je merken dat je echt elke noot kan gebruiken.

Soulflyhigh
13 mei 2004, 11:14
Bij de workshop op gitaarnet bij "uit de band springen" staat er het een en ander over.
Waar dan?

http://www.gitaarnet.nl/magazine/workshops/richardhallebeek/richard.php3
thanks

mr.freeze
14 mei 2004, 21:22
hallo

ik ben een totale noob als het komt op solos, ik ken wel een paar scaletjes, maar ik heb geen simpel idee hoe ze te gebruiken, hebben jullie niet wat guidelines voor me? ( om solos te improviseren, niet om akkoorden te maken ofzo )

thx


De makkelijkste manier: (min of meer) willekeurige noten binnen de toonladder spelen, je krijgt vanzelf wel gevoel voor welke noot er volgen moet.

Keromane69
9 juni 2004, 01:32
De makkelijkste manier: (min of meer) willekeurige noten binnen de toonladder spelen, je krijgt vanzelf wel gevoel voor welke noot er volgen moet.

Yep.

De manier waarop ik uiteindelijk heb leren spelen:
1 - pentatonische toonladder in alle posities oefenen tot je over de hele hals kunt 'lopen' zonder de ladder en toonsoort te verliezen. Leer wel eerst de afzonderlijke patronen om die in je vingers te krijgen en ga pas daarna de onderlinge verbanden verkennen.
2 - simpele solo's (blues) oefenen om het gevoel te ontwikkelen 'wat volgt waarop'. Niet te ingewikkeld, het gaat om de basis. Luister goed naar muziek en probeer wat mee te spelen. Eerst in 1 patroon, later ook de andere patronen erbij betrekken zodat je over de hals wandelt
3 - 'accentjes' toevoegen zodat je bij wijze van spreken ook andere noten betrekt (basis blijft de ladder/toonsoort waarin je speelt). Die accentjes voeg je toe door bijv een halve noot onder een noot te gaan zitten en de snaar te buigen. Ook hier: oefen dit vooral in 1 patroon tegelijk, het 'wandelen' komt vanzelf.
4 - oefenen, oefenen en oefenen zodat het automatisme wordt en je elke noot/positie op de hals een plek kunt geven in je toonladder. Hetzij als basis toonladdernoten, hetzij dmv pulls en bends enzo ook de overige noten.

Uiteindelijk heb je de hele hals onder controle en bestaat er niet meer zoiets als 'de verkeerde noot pakken'. maar je moet wel weten wat er met een noot moet gebeuren als je hem hoort.

Heb je dit onder de knie dan kun je je meer en meer gaan concentreren op techniek zodat je sneller kunt spelen en allerlei andere trucjes kunt toepassen. Maar eerst de basis en het gevoel. Ben je daarnaast ook bezig met accoorden dan zul je merken dat het allemaal in elkaar gaat overlopen.

Uiteraard geldt bovenstaande voor alle toonladders. Aangezien er best veel toonladders zijn en aardig wat toonsoorten kun je een hele tijd vooruit. Voordeel met gitaar t.o.v. bijv. een piano is dat je patronen op de hals makkelijk kunt opschuiven. Als je een ladder in G weet weet je hem ook in A.

Etienne

Ricktrodat
22 juni 2004, 10:56
Ik weet dat dit onderwerp in Mei behandeld is,

maar wat ik als eerste heb geleerd is de majeur penta en mineur penta.
Als de key in C Majeur is. Dan kan je C majeur penta spelen. Ook kan je drie vakjes terug tellen en kan je vanaf daar de c mineur spelen. Heel gemakkelijk, en vooral als je nog niet al te ervaren ben lijkt het voor niet kenners al alsof je de complete ''solo'' beheerst. Dit werkt echter alleen in een tempo 4:4. Voor jazz e.d. tempo 7:8 moet je echt verschillende scales gebruiken. Gebruik je delta akkoorden dan moet je een scale gebruiken met 7 noten.

Maar speel je blues en of rock dan is ie makkelijk.
Succes :D