PDA

View Full Version : fretboard verschonen



poepsnaar
9 mei 2004, 19:18
mn fretboard heeft nu echt zo'n vetlaag geurtje. hoe kan ik het beste mn fretboard schoonmaken. gaat om een dure bass, dus ik moet hem niet onhersteldebare schade aanrichten. is het schoonmaken echt nodig ?

arno
9 mei 2004, 20:02
Volgens mij kun je daar speciale goedjes voor krijgen bij een gitaarshop

wimpie
9 mei 2004, 20:28
Onderhoud Tip voor je Fretboard:

De halzen van de meeste gitaren (basgitaren, electrische gitaren, westerngitaren en klassieke gitaren) zijn voorzien van een toets van ongelakt hout. Dat kan ebbenhout zijn (zwart) maar meestal gaat het om pallisander ('rosewood', rood-bruin).

Aangezien de achterkant van de hals vaak wel in de lak zit kan de hals alleen vocht opnemen via de voorkant. Dat vocht zit in de vingers (zweet) maar ook in de lucht.

Als er een hoge luchtvochtigheid heerst (bijvoorbeeld in de herfst) bestaat de kans dat de hals zich via de toets 'volzuigt' met vocht. Dat vocht blijft dan voornamelijk in de toets. Daarvan is het onvermijdelijke gevolg dat de hals rechter (of in een wat extremer geval) bol gaat staan. Als dat gebeurt hoor je dat aan (extra) rammeltjes van de snaren laag op de hals, dat wil zeggen in de buurt van het topkammetje.

Andersom is het zo dat als de lucht erg droog is, bij vriesweer bijvoorbeeld, vocht verdwijnt uit een hals. Daarvan gaat de hals holler staan, met als gevolg dat je (extra) rammeltjes hoort hoger op de hals, meestal zo rond de twaalfde fret. Als je de snaren daar opdrukt slaan de tonen dood.

Dit proces wordt versterkt door het feit dat zweet een hoog zoutgehalte heeft. Eenmaal in de toets laat zweet zoutkristallen achter die de neiging hebben vocht te verzamelen. De hals zal sterker reageren op wisselingen van de vochtigheid in de lucht.

Dit kun je voor een groot deel voorkomen door te zorgen dat het vocht niet in of uit het hout kan komen. Dit zou je kunnen doen door de toets te lakken, net als de achterkant van de hals. Je ziet dat bij veel Fender gitaren. Een gemakkelijker en veel goedkopere methode echter is het olieën van de toets. Waar olie is, kan geen vocht komen. Een toets die vol zit met olie (dat je niet of nauwelijks ziet of voelt) zal veel minder reageren op schommelingen in de luchtvochtigheid.

Procedure:

Voordat je olie op een toets doet is het zaak om de toets schoon te maken. Dit kan goed gedaan worden met wasbenzine op een schone doek. Met wasbenzine haal je gemakkelijk vuil en vet van het hout. Het hout en je vingers slaan er een beetje wittig van uit omdat het ontvet. Nadat de toets goed schoon is wrijf je er met een ander doekje olie in. Je kunt hier bijvoorbeeld teak-meubelolie (vaak verkrijgbaar bij de supermarkt) gebruiken, maar ook citroenolie of zoiets. Deze olie is redelijk vluchtig en is na twee drie maanden wel weer verdampt. Gekookte lijnolie (verkrijgbaar bij de verfspeciaalzaak) kan ook maar is vies en stinkt.

Wrijf de olie redelijk royaal op het hout. Niet teveel in één keer want dan loopt de olie in vette druppels over de achterkant van de hals. Na een minuutje zul je zien dat de toets de olie opzuigt. Fanatici kunnen deze handeling in principe net zolang herhalen totdat het hout geen olie meer opneemt. Restjes olie kun je met een schoon hoekje van je doek verwijderen, totdat de toets weer schoon en droog is. Doe dat wel snel want eenmaal geharde olie is alleen maar weer te verdunnen met olie! Twee tot drie minuten wachten is voldoende.

Je kunt dit eens in de twee, drie maanden doen, bijvoorbeeld waneer je je snaren vernieuwd.


Tot slot:

Belangrijk voordeel van het goed onderhouden van je toets is dat het hout een beetje in conditie blijft. Een goed doorzweette hals van vijf jaar oud zal bij een herfretoperatie (waarbij de fretjes met weerhaakjes en al eruit getrokken worden) behoorlijk beschadigd raken omdat het hout brokkelig is geworden. Met een goed onderhouden hals blijven de fretsleufjes over het algemeen veel beter intact met een mooier resultaat tot gevolg.

Doe je in extreme gevallen 20 jaar niets dan kun je er van op aan dat de hals op een geven moment zo hol staat dat hij niet meer bij te stellen valt. De enige remedie is dan nog het vernieuwen van de gehele toets, al gauw een kostenpost van zo'n 450

poepsnaar
9 mei 2004, 21:34
volgens mij is mijn toets al een beetje bewerkt. want hij ziet er veel gelikter en voel gladder aan dan mn p-bass kopie toets. misschien daarom dat de toets zo vet is, omdat het vet erop blijft liggen en niet erin trekt ? :???:

wimpie
9 mei 2004, 21:56
vet=geen olie...waarschijnlijk is dat vettige spul troep wat van je vingers afkomt !!

Chris Wolstenholme
9 mei 2004, 22:08
ik heb toen me snaren eraf lagen ff teak olie gedaan :) en inderdaad hout word weer mooi donder en schoon :)

das dan meteen het voordeel van maple toets, die zijn gelakt ;) :-D

MuNKeY
9 mei 2004, 22:34
is er eigenlijk geen speciale olie hiervoor ?? die zegmaar minder snel verdampt

ik ga dit ook maar eens doen binnenkort , mn yamaha toets ziet er nu al een beetje lichter uit

Joghy
10 mei 2004, 08:30
Gekookte lijnolie verdampt minder snel. Ik doe dit al jaren (ook bij echt ebbenhout) en ben het er niet mee eens dat het vies is (je ruikt het de eerste dagen wel een beetje, maar zweet stinkt ook). Je mag er gewoon niet teveel op doen - toets licht inwrijven met een doek bij elke snarenwissel volstaat.

wimpie
10 mei 2004, 11:03
is er eigenlijk geen speciale olie hiervoor ?? die zegmaar minder snel verdampt

ik ga dit ook maar eens doen binnenkort , mn yamaha toets ziet er nu al een beetje lichter uit

Meubelolie (teak olie) verdampt niet......maar trekt in het hout !!!