PDA

View Full Version : Wat doet de presence knop



Nocki
8 april 2002, 20:07
hoi. wat doet de presence knop???
kort en simpel. maar ik hoop op lange en goede antwoorden...

Nocki

JV
8 april 2002, 21:17
laat ik mijn koch handleiding er eens bij pakken voor de technische zooi. lastig uit te leggen namelijk, meer iets dat je moet horen


[8] presence: regelt de hoeveelheid extra versterking van de hoogste middentonen

Frusciante
8 april 2002, 21:37
ja dat kan ongveer wel kloppen. in de praktijk betekent het dat het als een soort tone knop werkt, vergeleikbaar met je gitaar. je kan de sound redelijk jazzy donker maken en ook zeer sprankelend. op zich is de precense handig om de verschillende mid tones te regelen aangezien een buizenbak bij het verder opendraaien steeds meer het midden benadrukt, tis een beetje een combi van master volume en presence zeg maar. 't is een goede functie en in mijn geval werkt het beter dan de middle en trebble regelaars.

HH DaCount
9 april 2002, 11:11
Dames en heren zoals ik het verhaal ken is de presence knop bedoeld om het verschil tussen humbucker en singlecoil op te heffen.
Kortom humbucker vet maar soms wat dof kun je op peppen naar een wat singlecoil achtig geluid.
En net andersom natuurlijk als het singlecoil geluid wat te fel is draai er de presence uit.
Presence staat voor de "aanwezigheid" van je geluid (directheid)...Punch

taylor
9 april 2002, 11:28
als ik het goed heb is de prensence knop de enige toonregeling in je voor versterker,dus niet zoals bass en treble das eindvesterking regeling.of was het nou anders om??

dat zou ook wel per merk amp verschillen denk ik.

naja ik heb er jaren geleden wel eens wat van opgestoken maar weet het dus niet meer :smile:

Rectifier
9 april 2002, 22:48
Bijna, de presence is de enige die in de eindversterker werkt. Je ziet hem ook alleen bij buizenversterkers.
Treble/Middle/Bass wordt in de voorversterker geregeld.
T'is een beetje een eind equalizer. Je kan er redelijk veel mee regelen. Maar hij werkt meer op het hoog dan op het laag.

Sandman
9 april 2002, 23:07
Dat je hem alleen bij buizenversterkers ziet klopt niet helemaal. Ik namelijk weleenswaar een transistor die in de pre-amp een overtsuurde tube-amp simuleert, het blijft een transistor :wink:. Nl. een Fender Ultimate Stereo Chorus.

Ik vind het wel een prettige knop die presence. Het geeft je nog meer mogelijkheden. Maarre de Mid-control en de presence zoeken het dus beide in de mid-sectie van het geluid? Als ik nou eens ook nog een mid-boostfunctie heb, boost die dan de mids van alleen de mid-control, of alleen de presence of beide? En wat boost die dan? Wat valt er uberhaput te boosten? Wat de mid-control werkt toch net zoals de tone op je gitaar? Kapt van hoog naar laag de frequentie af. Dus des te lager ie staat des te meer die afkapt?

Pee
10 april 2002, 10:22
de peavey transtube reeks heeft ook een presence knop

Rectifier
10 april 2002, 13:11
Verrek, je hebt gelijk, was ik helemaal vergeten. Maar bij een buizenbak doet ie meer dan bij een transistor.
Hij werkt amper op het mid. Kan aan mij liggen, maar hij versterkt alleen maar de treble extra. Soort hi-pass filter ofzo.

Ik heb hem vrijwel op alle amps die ik heb gehad op 7 staan. (kloksgewijs op 2 uur)
En daaromheen klinkt ie't lekker'st.
Een Les Paul zal wat meer presence nodig hebben dan een felle Telecaster.
T'is puur smaak.

De Klaas
18 april 2002, 11:31
Sjee, hoeveel kun je verzinnen om de presence-knop te beschrijven.
Voor zover mij bekend is het gewoon onderdeel van een 4-bands eq en dan wel te verstaan de hoogste frequentie's. Je mag dus aannemen dat presence gewoon het "heel erge treble" is :smile:

pimmetje
18 april 2002, 11:55
Nu wil ik 't ook weten... ik heb Koch ff gemaild of ze hier wat extra info over willen sturen. We zullen zien :smile:

Nocki
18 april 2002, 22:17
kijk iemand die mee denkt das toch weer beter dan iemand die een fabeltje is...

Nocki

sweet
21 april 2002, 12:13
Maar op sommige marshalls zit geen precense maar een contour-knop. Regelt dit ook de mid-tonen.

Frusciante
21 april 2002, 16:24
nee niet helemaal, de countour knop regelt de kleur van vaak het distortion geluid.
niet de hoeveelheid gain en sustain maar het geluid wordt zwaarder en donkerder (metal) of juist wat lichter (rock). precense werkt meer als een tone knob op je gitaar terwijl contour de klank kleurt zeg maar.

pimmetje
2 mei 2002, 08:36
Ik heb nog steeds niets van Koch gehoord. Misschien vonden ze 't een achterlijke vraag... 't staat toch in hun handleiding :smile: Jammer, maar dan blijf ik maar bij de uitleg (ergens hierboven door JV geplaatst).

Overigens heeft Rectifier 't bij het juiste eind: de presence is de enige toonregeling die over je eindversterker gaat. Ergens op het net ook nog een truukje gevonden om zelf wat met je presence te gaan doen als je versterker niet zo'n knop heeft.

"If you have an amp without a presence control, you can adjust the presence yourself. Find the 820 ohm resistor that has one end connected to the circuit board and the other to the speaker. Replace it with a higher value to get a brighter sound with more gain. Experiment with values until you find one you like. You can even disconnect it all together (taking care to insulate the loose end) for a really bright sound, although it's a bit too raunchy for my taste."

Bovenstaand verhaal gaat over een Fendertje, maar kan met enige aanpassingen natuurlijk ook gebruikt worden voor vele andere versterkers. Je kan dan ook een kastje met een potmeter ertussen bouwen; da's uiteindelijk niets meer dan een variabele weerstand. Zo heb je je eigen presence-knop :smile:

jpb
2 mei 2002, 21:03
Inderdaad gaat de presence over de eindtrap. Door een gedeelte van het signaal naar de speakers opnieuw door de eindtrap te sturen verbeter (lees: minder vervorming) je het geluid. Dit heet 'negative feedback'. Welnu, de presence control voert vnl. hoge frequenties uit de neg. feeback af zodat ze niet in de eindtrap komen. Omdat de neg. feedback ontbreekt klinkt het hoog meer vervormd: nl. het oorspronkelijke signaal uit de pre-amp. Mid en laag worden minder (niet?) afgevord door de pres. contr. Het effect van de pres. contr. is ook nog eens afhankelijk van volume. Is dus een uiterst interactieve toonregeling.
De meeste 'tweed' en 'Brown' Fenders hebben de presence knop en dat is een van de redenen dat die versterkers zo populair zijn. ik weet niet waarom Leo Fender het niet meer toepaste in de blackface amps, wellicht omdat de simpele bright-switch goedkoper was. Ik weet weinig van nieuwere amps maar ik neem aan dat de presence control daar een vergelijkbare functie heeft (?).
groet, Hans