PDA

View Full Version : snelle pm



Soulflyhigh
9 mei 2004, 16:14
Ok ik ben groot fan van de gothenburg-stijl metal. Ik probeer wat meer bedreven in de oude In Flames, The Haunted en At the Gates te worden. Iemand nog manieren om te oefenen? Op de een of andere manier krijg ik niet de vaart erin, is dit gewoon veel oefenen of hebben jullie nog tips?

Soulflyhigh
9 mei 2004, 23:16
Geen metalmaniacs die mij kunnen helpen?
:(

Swan
9 mei 2004, 23:21
veel oefenen...en blijven ontspannen

moretel
9 mei 2004, 23:28
Verdiep je eens in wat funk zaken ala RHCP en Nuno Bettencourt.
De rechterhand constant heen en weer, is erg goed voor de ontwikkeling van de rechterhand.

Soulflyhigh
11 mei 2004, 14:06
Thanks, mijn gitaarleraar kwam later al met wat spul van nuno bettencourt en dat funky spul zal ik eens proberen. Dat te veel aanspannen is idd ook een probleen ik merk dat ik er snel verkrampt ga spelen. :(

treblemaster
12 mei 2004, 16:33
Die snelheid lukt bij mij ook nog niet zo :(
Bijv die riff in "under a serpent sun" (na de intro) van At the gates. Vooral dat afwisselen van de bovenste snaar erg snel pal muten en dan een melodie spelen op de A snaar.......

Iced Dragon
12 mei 2004, 17:55
james hetfield's stukjes spelen... :???:

Soulflyhigh
13 mei 2004, 11:11
james hetfield's stukjes spelen... :???:
James lukt wel haha :-D Ik heb het meer over het spul waar treblemaster het over heeft

Ronald
13 mei 2004, 15:07
hoe kan je eigenlijk up en down strokes doen als je palm mute want das wel dus de bedoeling als je zo snel speelt.

ook bijv bij come out swinging van the offspring dan heb je echt van die stukjes dat het net een machinegeweer is zeg :-? maar dat lukt mij echt nie want mn hand zit "vast" als ik palm mute en kan dus alleen maar downstrokes doen

Soulflyhigh
13 mei 2004, 21:30
misschien probeer je de hele powerchords met wisselslag aan te spelen ipv een snaar :???: ik zou het bij god niet weten wat je bedoeld ik heb juist dat ik alternate altijd lekker relaxed vind pm en als ik het alleen om het neerwaartse pm en zou moeten doen dan zou ik het idd niet redden

Ronald
14 mei 2004, 18:34
ik bedoel dat ik alleen downstrokes kan spelen en niet downstroke-upstroke-downstroke enz omdat je je pols niet kan bewegen als je pm't

BlackSun
14 mei 2004, 19:01
dan pm je niet goed......

Je moet wel degelijk upstrokes kunnen doen bij het pm-en, dus goed oefenen dan maar :wink:

Swan
14 mei 2004, 20:21
ehh ja up en downstrokes zijn heel goed te doen met PMs...niet aanslaan vanuit je hele arm maar alleen pols/han


volgens mij zijn die At The Gates riffs ook wel met up en down strokes..t is gewoon te snel met alleen down

BlackSun
14 mei 2004, 20:44
Ik zelf heb alleen altijd het probleem dat het met combinatie up/down nooit zo strak klinkt als alleen down...maarja, misschien is dat ook weer een kwestie van techniek.

Soulflyhigh
15 mei 2004, 14:22
ik bedoel dat ik alleen downstrokes kan spelen en niet downstroke-upstroke-downstroke enz omdat je je pols niet kan bewegen als je pm't
Hoe lang speel jij gitaar :???:

@ Swan luister maar eens naar Slaughter of Soul dat kan absoluut niet met alleen maar downstrokes

Ronald
17 mei 2004, 13:29
ah ik ben er al achter wat ik fout deed, nu lijkt het behoorlijk goed moet ik zeggen, alleen vind ik dat de upstrokes toch wa minder klinken dan de downstrokes

ewoud
18 mei 2004, 22:11
uhm, dat maakt tog niet uit?? als ik snel palm mute of langzaam dan hoor ik geen verschil?!

Swan
18 mei 2004, 22:20
@ Swan luister maar eens naar Slaughter of Soul dat kan absoluut niet met alleen maar downstrokes


dat zeg ik net

Soulflyhigh
19 mei 2004, 00:34
Wat bedoel je dan :???:

schaap
19 mei 2004, 00:40
ehh ja up en downstrokes zijn heel goed te doen met PMs...niet aanslaan vanuit je hele arm maar alleen pols/hand

:roll:

Swan
19 mei 2004, 10:19
volgens mij zijn die At The Gates riffs ook wel met up en down strokes..t is gewoon te snel voor alleen down

Swan
19 mei 2004, 10:22
ehh ja up en downstrokes zijn heel goed te doen met PMs...niet aanslaan vanuit je hele arm maar alleen pols/hand

:roll:


hehe nou ik heb es iemand Angel of Death van Slayer vanuit zn elleboog zien (proberen te) spelen dus alles is mogelijk :lol:

schaap
19 mei 2004, 16:24
Dan heb je ook best wel een biceps denk ik :cool:

Soulflyhigh
19 mei 2004, 17:33
ehh ja up en downstrokes zijn heel goed te doen met PMs...niet aanslaan vanuit je hele arm maar alleen pols/hand

:roll:


hehe nou ik heb es iemand Angel of Death van Slayer vanuit zn elleboog zien (proberen te) spelen dus alles is mogelijk :lol:
:-D

Anders Destium
19 mei 2004, 18:06
Het is een kwestie van oefenen en blijven ontspannen, wat er ook al vaker staat!

De meeste riffs van SOTS zijn goed te doen na verloop van tijd (het is ook echt supercoole muziek om mee te spelen, net als alle andere Gothenburgstyle muziek :lol: ), maar bijvoorbeeld de riff van Suicide Nation is te ziek voor woorden!

Soulflyhigh
19 mei 2004, 23:20
ik heb idd last om te ontspannen. Na verloop van tijd ga ik altijd verkrampen :cry: zijn hier nog wat tips voor

misschien wat weed roken :???:

schaap
19 mei 2004, 23:25
Niet teveel letten op wat je doet en je wilt denk ik dus sneller dan je echt goed kan.

Anders Destium
20 mei 2004, 14:09
Stressreacties moet je enorm mee uitkijken, ik heb daar vroeger echt last van gehad en dat is niet echt feestig... Als je op een gegeven moment ook bij het schrijven na een paar minuten al problemen krijgt is dat een duidelijk teken dat je dingen wat rustiger moet aanpakken :wink:

theo!
30 augustus 2004, 16:24
ik bedoel dat ik alleen downstrokes kan spelen en niet downstroke-upstroke-downstroke enz omdat je je pols niet kan bewegen als je pm't
Hoe lang speel jij gitaar :???:

@ Swan luister maar eens naar Slaughter of Soul dat kan absoluut niet met alleen maar downstrokes

hmmz....slaughter of the soul valt nog best wel mee kwa snelheid, ik doe m gwoon met downstrokes, upstrokes wil ook wel, maar dat vind ik persoonlijk toch wat minder klinken.
je moet gwoon veel oefenen, bijv. intro riff van: metallica - master off puppets

Ronald
30 augustus 2004, 17:04
de truuk is eigenlijk dat je niet je pols klem moet zetten. je moet je polsen gewoon meebewegen omhoog en omlaag dan doe je gewoon automatisch ups en downstrokes.

Soulflyhigh
30 augustus 2004, 21:43
ik bedoel dat ik alleen downstrokes kan spelen en niet downstroke-upstroke-downstroke enz omdat je je pols niet kan bewegen als je pm't
Hoe lang speel jij gitaar :???:

@ Swan luister maar eens naar Slaughter of Soul dat kan absoluut niet met alleen maar downstrokes

hmmz....slaughter of the soul valt nog best wel mee kwa snelheid, ik doe m gwoon met downstrokes, upstrokes wil ook wel, maar dat vind ik persoonlijk toch wat minder klinken.
je moet gwoon veel oefenen, bijv. intro riff van: metallica - master off puppets
Puppetz gaat prima. Het is alleen lastiger bij snelle Arch Enemy riffs en dat soort shit. Je moet dan echt de noten die je niet mute er uit laten springen en vaak string skippen. Ik vind het redelijk lastig om dan nog snel te blijven en het strak te laten klinken.

@ Ronald de techniek is me bekend

theo!
2 september 2004, 19:44
je moet m niet klem zette nee, maar als je weer teveel gaat bewegen krijg je n beetje n schurend geluid erbij:)
waar je trouwes ook wel leuke dingen mee kan doen btw:)

FrankS
13 september 2004, 10:59
Heartwork van Carcass uitzoeken. Ideale combinatie van alternate pm's int begin en downs in het couplet. En je arm/schouder ontspannen houden. Wat ook helpt is accenten leggen. Echt heel relaxt proberen te spelen. Accenten op 1 van 1234 bij die introriff bijvoorbeeld. Heb je meer controle over je timing. Langzaam beginnen trouwens. Ik heb 11 jaar lang vanuit mn arm gespeeld bij die snelle shit, kats verkeerd aangeleerd, ben het nu hard aan't afleren. Krijg je idd een lamme arm van, veel minder controle over alles. En Nuno is ook een goeie wat betreft timing enzo ja. En gebruik niet teveel van je plectrum bij het aanslaan, alleen het uiterste puntje. Scheelt weerstand.

Succes!

(At The Gates rules best wel trouwens hehe ;))

Soulflyhigh
14 september 2004, 15:06
Thanks FrankS
hier kan ik wat mee ik ga het nogmaasl een proberen en oh zo Heartwork van Carcass nog zo''n klassieker 8-)

ps op je site staat iemand met Nevermore shirt (ik neem aan dat jij het bent) vet shirt heb ik ook haha :-D

FrankS
14 september 2004, 17:12
Thanks FrankS
hier kan ik wat mee ik ga het nogmaasl een proberen en oh zo Heartwork van Carcass nog zo''n klassieker 8-)

ps op je site staat iemand met Nevermore shirt (ik neem aan dat jij het bent) vet shirt heb ik ook haha :-D
Haha cool man! Nevermore rules \m/(><)\m/