PDA

View Full Version : techniek voor slaggitaar



Ceder
9 mei 2004, 16:02
Ik speel nu zo'n 4 jaar gitaar en heb mijzelf er nooit toe kunnen zetten om lessen te nemen. Laksheid van mijn kant. Toch heb ik mij in de jaren enkele technieken meester gemaakt. En dan kom je ineens bij een plafond. De leercurve als gevolg van autodidactiek lijkt af vlakken.
Wat een uitkomst is deze site en dit forum!
Mijn kwestie is als volgt. Sinds kort ben ik gitarist in een bandje. Aangezien er eerst een chemie moet ontwikkelen, spelen we alleen de noodzakelijke covertjes. Welke dan nog eens populair moeten zijn, willen ze aanslaan bij ons publiek. Waar ik naar zoek is dat 'slicke' geluid van een slaggitaar. Geen distortion, maar een beetje een soepel, rond geluid. Tja, het is soms lastig een geluid te omschrijven. Ik heb al aan verschillende knoppen van de versterker gedraaid, maar vinden doe ik het niet. Het is al gauw een hard, blikkig geluid.
Heeft iemand aanwijzingen omtrent de instellingen van gain, reverb, volume, distortion en dergelijke? Of iets over de manier van slag?
Mijn gitaar is een Epiphone Sheraton II en ik speel afwisselend op een 30 watt Behringer versterker en een Marshall met top.[/color]

Negative K3 fan
9 mei 2004, 17:09
hmm, je omschrijving is iets te vaag, kun je bijvoorbeeld een gitarist of een nummer ofzo noemen die een beetje die sound heeft die jij zoekt, dan kun je wat beter geholpen worden denk ik.

Ceder
10 mei 2004, 00:58
Een voorbeeld van een nummer met de sound die ik bedoel is 'I Will Survive'. Het nummer bestaat in verschillende uitvoeringen, maar heeft steeds dezelfde slaggitaar. Een artiest is niet eenduidig aan te wijzen, want dit hoor je in talloze nummers.
Het is een nogal licht geluid dat, hoewel het niet erg op de voorgrond treedt, wel erg dragend is.
Geluid omschrijven lijkt soms wel de smaak van wijn beschrijven. Ik hoop dat iemand me kan vertellen hoe dit geluid uit een gitaar is te halen.
Het enige effect dat ik nog toe bereik, is een wat dof geluid.
Ik wacht op uw reactie!

birt
10 mei 2004, 10:20
wat meer reverb, meer presence, mss een randje aan je clean :-?

dejohan
27 mei 2004, 16:17
Ik denk dat jij een dynamischer geluid bedoelt, zodat de gitaar meer reageert op je aanslag, dit is vaak gewild bij ritme gitaristen
Je hebt meer manieren:

Op je clean kanaal: Volume van dit kanaal hoog zetten totdat je geluid een beetje vervormt, zodat hij meer 'reageert', treble en de bass ook hoog, mid lager. Gebruik de master om het totale volume te regelen.

Op je gain kanaal hebt, moet je eens proberen dat tussen 0 en 4 te zetten, en de master volume redelijk hoog. Zo heb je maar een lichtjes overstuurde overdrive.

In plaats van dat laatste kan je ook een distortion of overdrive pedaaltje gebruiken, waarvan je de 'drive' of 'gain' tussen 0 en 3 zet.

Nog toffer is een "boost' pedaaltje, dat je volume verstekt zonder veel te vervormen, maar in combinatie met een amp geeft dat een veel dynamischer geluid.

Regel telkens de verhouding tussen bas en treb tot je het voor jou gewenste evenwicht vindt.

Natuurlijk hangt het er vanaf wat voor materiaal je hebt wat voor geluid je uiteindelijk kriijgt, soms klinkt het goed, soms klinkt het minder.