PDA

View Full Version : fret of fretloos



arno
9 mei 2004, 14:41
Ik wil mijn eerste bas kopen. Ik speel nu op een squier leengitaar. Die speel vrij stroef.

Ik ben dus naar een gitaarshop gegaan en heb er een aantal geprobeerd. Waaronder de Yamaha BB404F. Deze is fretless en een wereld van verschil met die squier. Het speelt veel lekkerder maar het klinkt sneller vals. Toevallig hadden ze een soortgelijke ook met fretten. Die speelde een stuk minder lekker, maar wel veel preciezer.

Nu is mijn vraag of het wel verstandig is om als beginneling een fretloze te kopen. Ik heb wel ervaring met gitaar spelen, dus de basisprincipes ken ik.

basssssplayer
9 mei 2004, 16:23
alles is te leren natuurlijk. het grootste verschil zit 'm in de sound. Kijk dus gewoon wat je voornamelijk spelt en wil gaan spelen en check dat of een fretless goed bij je past zou ik zeggen.

J! 8-)

ToolRulez
9 mei 2004, 16:27
Heej, ik heb ongeveer in dezelfde situatie als jij gezeten. Ik wilde gevoelsmatig heel graag fretloos spelen, maar ik wist niet of ik het wel goed in mijn muziekstijl kon inpassen.
Je kan denk ik het beste luisteren naar de wijze woorden van de vorige poster :) .
Persoonlijk denk ik dat fretloos overal wel iets toe kan voegen (kijk bijvoorbeeld naar een band als Opeth), maar dat je daarvoor wel een redelijk hoog niveau moet hebben.

AntY
9 mei 2004, 16:55
(kijk bijvoorbeeld naar een band als Opeth)

haha, dat was het eerste waar ik aan dacht toen ik de post van bassplayer las: als je het in kan passen in een death metal band, waarin dan niet :)

ff offtopic: ik heb ook net de dvd gekeken, fantastisch! vooral de stukken waarin je ziet hoe ze dingen opnemen. bijv dat ze de grunts niet achter mekaar opnemen, maar steeds een pauze tussen elke zin. en die drummende lopez is ook tof.


over fretloos: tja.... uiteindelijk zal je heus wel leren hoe je zuiver moet spelen op zo'n ding, daar zou ik me echt geen zorgen over maken. het niveau haal je uiteindelijk wel als je er voor gaat. maar als je op korte termijn meer met je bas wilt doen (bandjes etc.) is het misschien onverstandig. uiteindelijk kan je altijd nog op fretloos overstappen.''