PDA

View Full Version : welke micro en geluidskaart raden jullie aan



nirvana
9 mei 2004, 12:50
geluidskaart: budget: 800 euro Hij moet zeker een kwaliteits mic preamp hebben, instrument input, monitor out.. Zeer goede kwaliteit, maar met weinig line ins en outs en dergelijke. Zo simpel mogelijk dus. Voor windows XP. M (dient voor opnemen vocals, gitaar, synths)
Liefst niet ver onder mijn budget gaan.

Microfoon: budget: 1000 euro Moet geschikt zijn voor zang, gitaar en eventueel synths. Eventueel regelbaar

bert k
9 mei 2004, 13:12
Dat is een lekker budget :D Qua microfoon zou ik kijken naar Rode of Neumann, dat komt lekker in de buurt.

Die geluidskaart zou ik anders aanpakken. Wat dacht je van een gewone (goeie) kaart van Terratec of M-audio, die hebben geen mic pre-amp, maar alleen een line in. Koop daarbij een goeie 19" mic voorversterker, twee kanaals, die kan je overal krijgen, en hang die voor je geluidskaart. Ik heb niet zo'n vertrouwen in de kwaliteit van de voorversterkers in geluidskaarten. Ik kijk nog wel of ik merken van losse voorversterkers kan vinden.

x.studio
11 mei 2004, 02:20
Moeilijk om daar advies over te geven, er is namelijk een hoop te krijgen varierend van Behringer niveau en prijs tot zgn channel strips van ettelijke duizenden dollars. ook in jouw prijsklasse is er genoeg keus. Ik zou ernstig overwegen om een 2-kanaals pre-amp te kopen met aan boord al een goede compressor en een A/D convertoer, kan dan via usb of firewire je pc ingevoerd worden. Tik eens in het zoekveld van een site als sweetwater.com 'pre amp' in, je hebt dan ongeveer een 100 hits. 3/4 daarvan kun je overslaan wegens fout prijskaartje, maar er komen dan wel een aantal merken voorbij waar je weer verder op kunt surfen zoals apogee, cranesong etc.

Een alleskunner mic betaaat niet, hoe goed bv een Neumann ook is. Ik zou die bv niet inzetten om vlak voor een gitaarversterker te zetten, maar weer wel voor zang of akoustische instrumenten. Ze zijn trouwens qua prijs aan de pittige kant (maar dat wist je waarschijnlijk al). We hebben een anderhalve week geleden een A+B+C vergelijkingstest gedaan, waarbij B+C aanmerkelijk goedkopere mic's waren, in de categorie condensator voor weggeefprijsje en ja, dan hoor je toch wel een aanmerkelijk verschil. Het prijsverschil is echter ook ongeveer het honderdvoudige. De goedkope mic's vielen overigens niet tegen, zeker gerelateerd aan hun prijs.
Een synth hoef je m.i. niet te mic-en. en wat een verstandige mic keuze is hangt er eigenlijk vanaf wat je precies gaat opnemen (acoustisch/elektrisch). In geval van beide, en anders eigenlijk ook, zou ik gaan voor 2 goede condensators en een dynamische mic (2 condens-mic's gebruiken voor acoustisch) en eigenlijk ook 2 mic's bij electrisch (een sm57 of Senheisser 609 close bij de speaker en een condensator wat verder in de ruimte ). Voor zang uiteraard weer een condensator.
Goed te doen binnen je budget lijkt me, maar nogmaals, niet te doen om voor een ander exact aan te wijzen wat voor hem ideaal is.

ps: je monitoring al op orde?

Jimi Hendrix
11 mei 2004, 10:15
Ik ben het eens met Bert K:
ik zou een simpele maar goede geluidskaart kopen, M-Audio Audiophile.
Dan gebruik je de S/PDIF ingang om bijvoorbeeld een Focusrite TwinTrakPro met AD-converter erop aan te sluiten. www.focusrite.com
Ik zou altijd meer investeren in niet computer gerelateerd spul (zoals die focusrite), lagere afschrijving en bovendien ook inzetbaar zonder computer.

Qua mic: studio projects C1? (kun je er een stuk of wat kopen..) of anders Shure KSM44 of AudioTechnica spul. Neumann is helaas nog 2x zo duur.