PDA

View Full Version : Een paar vragen over geluidskaart en opnemen, help!



semt-x
9 mei 2004, 11:26
Wat vinden jullie van deze geluidskaart?
ESI WaveTerminal 192 M

Wat kan deze kaart wel, en wat niet?
http://www.feedback.nl/pix/esi-waveterminal_192m.jpg

Thnx in ieder geval!

Horus
9 mei 2004, 11:39
ik weet het niet 100% zeker, maar volgens mij is Esi een dochtermerk van M-Audio, en die mag ik wel. Ziet d'r ook wel goed uit dat ding :)

semt-x
16 mei 2004, 13:35
Ik heb van een aantal mensen gehoord dat dit een goede geluidskaart is. Maar hoe zit het met het opnemen van je geluid? Ik speel elektrisch en akoustisch en wil deze allebei kunnen opnemen, wat is dan "mooi"?
Je elektrische gitaar opnemen direct in je geluidskaart? Of vanuit de Line-out van je versterker (Marshall MG-30dfx)? En hoe zit dat met akoustisch? Opnemen via een microfoon? Welke raden jullie aan? Ik ben gewoon op dit gebied een newbie en wil graag alle mogelijkheden weten, wie kan mij helpen?

semt-x
16 mei 2004, 14:17
En is dit anders goed?
Een Behringer mixer aanschaffen en die aansluiten op mijn geluidskaart? Ook wil ik een "klein" MIDI Keyboard kopen van M-Audio, kan deze ook worden aangesloten op die Behringer mixer? En kan ik als ik alles in me mixer heb zitten dat weer per kanaal laten lopen op mijn computer?

IndiepoprockJesse
16 mei 2004, 14:18
elektrische gitaar moet je een mic voor je versterker zetten en daardoor opnemen..

met akoestische gitaar kan je een keuze maken als je een semi-akoestische kan je dus gewoon je semi in je geluidskaart duwen.. met een gewone akoestische neem je meestal met een mic erbij op..

line-out van versterker is geen goed plan.. heeft vaak een minder geluid dan dat je het met een mic voor je versterker opneemt..

Jesse//

Brianmayrulezzz
16 mei 2004, 16:00
Misschien kun je ook es kijken naar producten als Edirol UA-5 (USB) of naar M-audio (bijvoorbeeld de Omni Studio). Deze zijn denk ik meer geschikt om gitaren op te nemen vanwege een grotere verscheidenheid aan aansluitingen (ook microfooningangen en s/pdif aansluitingen bijvoorbeeld). Kijk maar es op de verschillende sites. Ik ben zelf ook al een tijd op zoek naar een goede geluidskaart dus heb al wel wat modellen bekeken. Je moet ook maar even kijken op de forumsite van harmonycentral.com bij recording.

Daniël_san
16 mei 2004, 16:32
Wat vinden jullie van deze geluidskaart?
ESI WaveTerminal 192 M

Wat kan deze kaart wel, en wat niet?
http://www.feedback.nl/pix/esi-waveterminal_192m.jpg

Thnx in ieder geval!

Wat kost ie en waar heb je hem gezien, lijkt me wel wat zo'n ding in me pc :-D

Ic3gl0vE
16 mei 2004, 17:57
als je een midi keyboardje wilt, kun je misschien beter voor een wat oudere tweedehands synthesizer of een tweedehands keyboard gaan dan zo'n goedkoop midi keyboard. De kwaliteit van de toetsen van veel midikeyboardjes is een beetje dramatisch helaas

Brianmayrulezzz
16 mei 2004, 18:40
weet iemand de officiele site van ESI? Ik ken 'm niet vinden

Toch wel: http://www.esi-pro.com/

verder handig:
www.m-audio.com
www.roland.be (edirol)

semt-x
16 mei 2004, 19:50
Ik zag deze geluidskaart staan bij Feedback voor EUR 239,- Maar wat is nou de mooiste methode om het op te nemen? Blijkbaar niet via de Line-out van je versterker? En is het mooi om er een mixer tussen te zetten die weer gekoppeld staat op je computer? En wat zijn leuke synthesizers om mee te beginnen?

x.studio
17 mei 2004, 12:40
Om te beginnen: een midi-only-keyboard kan niet aangesloten worden op een mixer, midi is géén geluid. Een keyboard of synth uiteraard wel.
Wat een leuke synth is om te beginnen lijkt een simpele vraag, maar is niet zo simpel te beantwoorden zonder meer info. Gezien je niet-aanwezige kennis van midi (niet erg verder) ga ik er vanuit dat je je eerste toetsen nog moet aanraken. Vraag me dan gelijk af, of je een synth ofwel een keyboard zoekt, wat wil je er precies mee en op doen. Het wordt nl een beetje vaag als je het eerst hebt over een midi-keyboardje (doorgaans bedoelt om bv softsynths mee te bespelen) en later over een synth. Als je een synth hebt of een beetje keyboard dan heb je geen apart midi-keyboardje meer nodig, beetje dubbelop.

Gitaren opnemen... meerdere manieren/wegen naar Rome, en zonder de pretentie compleet te zijn..
elektrisch :
1.-gitaar-kabeltje-line-in van geluidskaart : kan, doch de ingang van je geluidskaart dient een zgn hi-Z ingang te zijn, softwarematig kun je versterker speakersims en fx erop loslaten. voordelen: geen extra investeringen, ofwel kost geen drol. Nadeel : klinkt meestal voor geen drol
2.-gitaar - POD/V-Amp/multi-fx - geluidskaart : Je signaal verlaat zo'n V-Amp/POD etc op 'line-niveau' en daar kan je geluidskaart wat mee. voordeel: betrekkelijk geringe investering die veelzijdige mogelijkheden levert, geen last van voorbijdenderende vrachtwagens, muurkloppende buren enzo die door je 'meesterwerk' heen klinken en je kunt ook in de nachtelijke uren doorwerken als je een koptelefoon opzet. Nadeel : Het blijven versterker en speaker simulaties die het qua klank toch net niet halen vergeleken bij de echte versterkers die ze zouden nabootsen (niet dat ik verwacht dat je die allemaal in huis haalt)
3.-gitaar-line-out versterker-geluidskaart : Gaat prima, signaal is wederom van line-niveau. Voordeel: kost op een kabeltje na niks extra. Ook hier kun je met koptelefoon in stilte werken. Nadeel : Je mist in je opname de geluidskleuring die je gitaarspeaker zou geven.
4.-gitaar-versterker-mic-geluidskaart. Als je geluidskaart geen fatsoenlijke of gewoon geen mic-ingang heeft, hoort er nog een mic-pré-amp tussen je mic en geluidskaart. Voordelen : Je neemt je versterker op met het geluid zoals het werkelijk klinkt, het geluid 'leeft' als het ware wat meer dan met bovengenoemde methodes. Tenzij je een echte baggerversterker hebt heeft dit mijn en veler voorkeur. Nadeel: buren genieten altijd gratis mee, aanschaf mic/standaard
5.-combinatie van 3 en 4, mijn persoonlijke favoriet (met dit verschil dat het bij mij niet een geluidskaart ingaat maar naar m'n HD-recorder). Voordeel: Je kunt creatief pannen in de mix, dus signaal van de line-out zet je meer naar links en je mic signaal meer naar rechts of desnoods gebruik je het 2de signaal/spoor niet, maar het kost geen enkele moeite extra om een 2de spoortje te laten meelopen.

Veel(meest?) gebruikte mic voor de gitaarversterker is denk ik de Shure sm57, een Sennheiser 609/606 zijn ook prima geschikt voor die klus.

acoustische gitaar:

Je maakt geen melding van een acoustische gitaarversterker, dus ik neem aan dat er dan ook geen versterker te mic-en valt. Blijft over: direct je geluidskaart in (mits je een hi-Z ingang hebt).
Mooiste manier: condensator mic gebruiken. Er zijn er met batterijtjes, maar in de regel hebben dit soort mic's zgn phantom-power nodig, dit geeft je geluidskaart niet, wat inhoud dat je een pré-amp nodig hebt die dat wel doet.

Waar ik het hier steeds heb over pré amp, kun je denken aan een heel scala dure speciale apparaten die voorversterken en het signaal evt op line-niveau brengen, dat zijn weliswaar de mooiste, maar een beetje mengpaneel doet dat dus ook (en levert 'phantom' )
Behalve voldoende kanalen, dient een thuisopneempaneeltje naar mijn idee minstens te beschikken naast de standaard mic-ingangen over 48v/phantom en een 'instrument' ingang (Hi-Z).
Hi-Z betekent eigenlijk simpel gezegd hoog-ohmig.

Ik kan je, en iedereen die wat meer van opnemen wil weten, "het grote opnameboek" van Koen Raadt aanraden. Begrijpelijk geschreven en in je moerstaal. Als iedereen dat hier doet kan deze rubriek meteen gesloten worden :-D

zo goede daad weer verricht voor vandaag (lamgetiept)

grt Pieter

semt-x
17 mei 2004, 18:24
Ok mensen, heb een beetje zitten denken, oh jee.
Als ik deze geluidskaart koop en een mixer volgens mij heb ik dan te veel! Want ik heb een mixer van Behringer UB 1832 ofzoiets gezien en deze lijkt mij een goede keuze, maar dan hoef ik natuurlijk geen geluidskaart te kopen die ook nog eens een "extern boxje" heeft? toch??
Dus dan zou alleen een goede kaart al voldoende zijn? En deze mixer, als ik via de line van mijn gitaarversterker speel kan ik dan met deze mixer dat een beetje bijwerken?

bert k
17 mei 2004, 20:08
Deze kaart kan 8 sporen tegelijk opnemen en afspelen. Daar is dat externe boxje voor. Als je een simpele 2-sporen kaart neemt en een mixer, kan je wel een hoop instrumenten tegelijk opnemen, maar het wordt tijdens de opname al naar twee sporen gemixed, en dan kan je er later nix meer aan veranderen.

x.studio
18 mei 2004, 00:58
Als je zelf de bassist,de midi-drummert,toetsenist en gitarist bent en dus alles één voor één inspeelt is dat m.i. geen punt, tenzij je heel veel handen hebt om dat allemaal tegelijk te kunnen. Wil je meerdere tegelijk opnemen, wordt dat een ander verhaal, maar dat had ik tot dusver nog niet begrepen.
Of je daadwerkelijk 8 in /uitgangen nodig hebt kan ik voor jou niet uitmaken, kan je wel zeggen dat ook een 2 sporengeluidskaart ook fatsoenlijk van kwaliteit moet zijn. Hoe hoog ligt de lat eigenlijk?
open deur modus: ketting is zo sterk als de zwakste schakel.
Wat stel je je overigens voor als je zegt dat je het gitaarsignaal in je mixer bij het opnemen wat wil bijwerken? Veel meer als je gain inregelen en wat eq kan je niet, en zou ik als dat wel kon ook niet doen, dat doe je later als je je opnames gaat mixen.

Even terzijde, Bert, je maakt een leuk potje muziek, zou je graag eens live horen. Plannen om eens in Eindhoven te spelen?

bert k
18 mei 2004, 09:10
Geen plannen, maar wie weet, ik kom graag :) Ik ben nog maar net met sleepwalkers begonnen, we hebben net het eerste optreden achter de rug. Hou de site maar in de gaten!

Brianmayrulezzz
18 mei 2004, 09:40
Ik kan je, en iedereen die wat meer van opnemen wil weten, "het grote opnameboek" van Koen Raadt aanraden. Begrijpelijk geschreven en in je moerstaal. Als iedereen dat hier doet kan deze rubriek meteen gesloten worden :-D

grt Pieter

Staat er in dat boek ook veel over (digitale) HD recording? (moet eigenlijk wel als het bijna 500 blz dik is :o )

Mithrandir
18 mei 2004, 10:37
<<hier stond een lang verhaal>>
zo goede daad weer verricht voor vandaag (lamgetiept)

grt Pieter

Vind je het goed als ik delen van jouw verhaal gebruik om op te nemen in de FAQ die ik wel toevoegen aan dit subforum?

x.studio
18 mei 2004, 15:50
Staat er in dat boek ook veel over (digitale) HD recording? (moet eigenlijk wel als het bijna 500 blz dik is )


Ik heb zelf een druk die alweer wat jaartjes oud is en daar is dat nog een bescheiden hoofdstukje. Ik neem aan dat dat nu veel uitgebreider is. Het gros zal echter gaan over wat eraan vooraf gaat alvorens het je input binnenkomt en hoe te mixen. Maar veel zaken zijn gewoon universeel zoals bv wat een compressor is en doet en hoe ermee om te gaan, of akoustiek en monitoring om eens een zijstraat te noemen

grt Pieter

x.studio
18 mei 2004, 15:59
Vind je het goed als ik delen van jouw verhaal gebruik om op te nemen in de FAQ die ik wel toevoegen aan dit subforum?

Mijn zegen heb je, maar zo briljant was het allemaal niet hoor. Zo ben ik bv in het hele verhaal de DI-box vergeten te vermelden en het is allemaal wat sumier.
Weet waar je aan begint met een FAQ, het is een nogal uitgebreid onderwerp wil het een beetje dekkend zijn.

Mithrandir
18 mei 2004, 16:06
Klopt :D

Maar ik wil toch iets van een FAQ hebben, al worden maar de meest basic onderwerpen behandelt. Weet alleen niet zo goed waar te beginnen, dus ik denk dat "hoe gitaar op te nemen" het eerste onderwerp wordt. Het zal wel een meer jaren plan worden, want het is idd nogal een uitgebreid gebied.

semt-x
18 mei 2004, 17:30
Voorlopig doe ik alles zelf. De gitaren (elek. en akous.), de bass, de toetsen (hoop ik), de zang en de drums. Dit wil ik allemaal zelf gaan doen. En ik denk dat het ook het makkelijkste is om dit stuk voor stuk op te nemen? Het maximale zal zijn dat ik misschien 2 of extreem 3 dingen tegelijk ga opnemen. Is dat dan ook nog verstandig om zon box erbij te nemen??? En wat is de precieze functie, want snappen doe ik het nog niet echt. Als ik toch een mengtafel neerzet en deze aansluit op mijn computer blijf je toch altijd 2 kanalen houden, of zeg ik gekke dingen??

En wat zijn leuke mengtafels, zelf zat ik te denken aan een Behringer UB1832 fx, heb deze in werking gezien en vind dit een goede mengtafel. Ook de geluidskaart van ESI Waveterminal blijft me nog steeds aanspreken, maar ik snap nog steeds niet zoveel van het MIDI gebeuren... Waar roepen jullie allemaal koop een synthesizer, want dan kan je ook "gewoon" spelen? Het gaat mij er om dat ik kan opnemen en bijv. in mijn opname strings erin kan stoppen, ik neem alles op op de computer, dan lijkt een midi-controller echt voldoende? En dit alles moet ook nog eens leuk betaalbaar blijven, dus niet met dingen komen die duizenden euro's kosten...

Maar in ieder geval wel bedankt voor alle reacties!

x.studio
20 mei 2004, 05:19
Die geluidskaart en mixer zijn prima voor wat je wil, zo'n DI-box zou ik (als je tenminste rechtstreeks de mengtafel inwil) wel tussen je gitaar(ak) en je mixer zetten als je geen speciale input daarvoor hebt(kost je de kop ook niet). Je krijgt er ook zo wel geluid door, alleen zal het niet lekker klinken, je verliest met name veel hoog/helderheid. Als je electrisch speelt zou ik met een mic opnemen of als je dat niet wilt je digitech mits die een speakersim heeft, deze kun je via de line-outs wel direkt weer in je mixer prikken. Mooiste om te doen is via bv die digitech in kanaal 1 en met mic in 2, effecten zijn m.i. vaak veel mooier als je ze in stereo doet, vooral delays en chorussen.
Op je boodschappenlijstje dus een DI-box zetten, een sm57,standaardtje en een fatsoenlijke kabel en je bent er klaar voor.

Wat dat keyboard/synth/midi-klavier betreft is er hier misschien sprake van een misverstand. Wil je een toetsenbord die enkel je 'geluidenbank/softwarematige synths' in je pc kan aansturen, dan moet je inderdaad een midi-klavier hebben. Even wat pingelen zonder je pc op te starten zit er dan niet in, want zelf heeft zo'n ding geen geluiden aan boord, het stuurt enkel midi-commando's naar je pc. Eventueel kun je aan zo'n klavier wel weer geluidsmodules verbinden, maar dan ga je dus weer richting synth.
Wil je wel een toets-apparaat met eigen geluiden dan heb je de keus uit synth of keyboard. De eerste heeft in de regel een x-aantal pre-sets met daarnaast een veelvoud aan mogelijkheden om je 'eigen geluiden' te maken. Heeft wel een koptelefoonuitgang, maar geen versterker of speakers aan boord. Een keyboard heeft ook pre-sets, vaak ook een auto-drum begleidingssetje enzo, heeft wel verterker en speakers, maar is zeer beperkt in het zelf geluiden maken/aanpassen.
Dat zijn in een notendop grofweg de verschillen tussen die drie, aan jou de keus wat bij je past.

Wat je vraag betreft over dat je meerdere instrumenten eventueel tegelijk wil doorsluizen via je mixernaar je geluidskaart, dat kan. Je hebt je main-outs op de mixer, maar kunt ook de monitor uitgangen nog uitsturen met een ander instrument als je dat wil. Ik ken de routingsmogelijkheden niet van dat ding, maar ga ervan uit dat dat geen probleem is. Je synth, of wat het ook worden zal kan overigens direct je geluidskaart in.

semt-x
25 mei 2004, 22:59
Wat vinden jullie trouwens van een Yamaha Cs2X synth. als midi controller?
En wat vinden jullie van de Behringer UB 1832 fx mengtafel?
En wat vinden jullie van de Behringer B 2030 A monitoren??

Thnx

x.studio
28 mei 2004, 03:00
Tegenwoordig heeft zowat alles met toetsen midi in-en uitgangen, dus dat gaat met die CS2 ook, ben verder geen synth-freak in de zin dat ik er zo heel veel van weet. Zie wel regelmatig leuk spul voor relatief weinig voorbijkomen op de 2de hands markt. Die dingen schrijven hard af, lijken wel pc's. Zag laatst eenzelfde bak staan als ik hier ook heb (Yamaha EX-5)voor 800 euro, kostte me bij introduktie toch iets van fl 5300.- :cry:
Ik neem aan dat je een 2de hands zoekt ? Nieuw kosten die CS2's' iets van 1500 ofzo (als ze nog nieuw verkocht worden?), voor dat geld haal je een toppertje als de Triton of iets dergelijks in huis (gebruikt)

Bij de introductie van die Behringer monitoren had ik zoiets van 'kan nooit veel zijn', maar heb er toch meerdere positieve verhalen over gelezen. Mag ze uiteraard niet vergelijken met de setjes die een veelvoud kosten, maar prijs/kwaliteit verhouding schijnt erg goed te zijn. Heb ze echter niet zelf beluisterd, komt dus van 'horen zeggen'.

Voor die mixer geld denk ik zo ongeveer hetzelfde, veel voor weing en het zal prima voldoen in jouw set-up.

Nu ik toch op de tiepstoel zit nog wat zo terzijde:
Ik wil niet speciaal katten over Behringer,maar toch... (geld ook voor merken als DAP), ze maken veel knopjes voor weing geld, prima spul voor diegene die instapt of gewoonweg 'on a budget' is, heb er zelf ook wat van, nl 2 DI's,een kabeltester en een koptelefoonversterker. Ze hebben echter de naam dat het jatters/kopieeerders zijn. Duurder spul wordt qua ontwerp/techniek geleend en met goedkoper/inferieurder spul in een lagelonenland als bulk gemaakt en hier goedkoop op de markt gezet, al of niet met een ander jasje. Neem bv hun kabeltester (die ik ook heb), is een kopie van het orgineel dat uit Zwitserland komt (ben het merk even kwijt), zelfs het jasje is identiek, andere kleur alleen. Zwitserse firma is echter klein en ziet het procederen als te duur tegen zo'n reus als Behringer. Google maar eens op zulk soort zaken (als je je verveeld bv). Maakt zo'n firma niet symphatiek bij mij.