PDA

View Full Version : true bypass



Pee
8 april 2002, 16:49
wat is dat?

Grooveyard21
8 april 2002, 17:11
True bypass slaat op een effect, dat wanneer het effect uit staat er geen signaal door elektronica loopt wat tot signaal verlies lijdt.

Sandman
9 april 2002, 12:10
Stel je voor dat je tussen de gitaar en je amp een effect of een wahwah heb zitten. Op het moment dat je deze uitzet is het het prettigst als het geluid wat in het effect/wahwah gaat hetzelfde is als wat er uitkomt. Idd geen signaalverlies. True bypass houdt dus in dat het signaal echt waar (true) het effect bypassed (dus omzeild).

Maar ik vraag mij af wanneer dat er staat of dat dat in alle gevallen ook echt zo is. Mijn rp200 van Digitech heeft dat ook (weet alleen niet of het true is) en signaalverlies is duidelijk te horen, echt duidelijk.

Grooveyard21
9 april 2002, 12:16
TRue bypass houdt in dat er fysiek geschakeld wordt, dat kan dus alleen met DPDT voetswitches, aangezien die niet op het digitech spul zitten is het dus geen true bypass maar een gewone bypass. In het geval van multi effecten betekent een gewone bypass altijd signaal verlies. Daarom ben ik ook geen liefhebber van dat multi spul.

Sandman
9 april 2002, 15:13
Wat zijn dat voor beesten DPDT?

Grooveyard21
9 april 2002, 16:49
DPDT betekent Double pole Double Throw, deze switches kun je vinden op de betere effect apparatuur (Fulltone b.v.), maar je kan ze ook gewoon in een elektronica zaak kopen.

zZoRgO
9 april 2002, 18:47
maar op de multi-effecten zoals de boss gt's kan je meestal het bypass level toch aanpassen,zodat het signaalverlies minimaal blijft....

jpb
10 april 2002, 01:17
Je kunt met een DPDT allen een echte bypas maken als er geen LED (indicatorlichtje) bij is; dat slurpt toon. Er is wel een schakeling mogelijk die vrijwel true bypass is met een DPDT. Voodoo Lab pedalen hebben dit. Ik geloof dat dit millenium bypass heet. Fulltone heeft 3PDT schakelaars die volledig true-bypass zijn. Het nadeel van die schakelaars is dat ze duur zijn en sneller kapot gaan. Voor een goed artikel over TB kun je kijken op:
http://www.geofex.com/Article_Folders/bypass/bypass.htm
Daar staat duidelijk alles in.
Groet, Hans

Grooveyard21
10 april 2002, 09:07
als we over signaal verlies spreken gaat het om het pure geluid van de gitaar en niet het level van het signaal. de boss gt serie laat niks van je oorspronkelijke signaal over.

het klopt dat een dpdt switch niet altijd true bypass geschakeld is, een goed voorbveeld hiervan zijn de jim dunlop wah wah pedalen. als je een dpdt met led en true bypass wil, moet je inderdaad de millenium schakeling gebruiken.

zie mijn site of inderdaag op geofex voor details. 3dpdt switches hoeven niet duur te zijn, ik bestel ze bij http://www.banzaieffects.com/ deze switches zijn niet duurder dan de dpdt switches die je in nederland bij een elektronica zaak koopt. Ik gebruik ze nu inmiddels twee jaar zonder problemen.

jpb
10 april 2002, 11:47
Ook als je losse effecten hebt kan het toonverlies te groot worden, vooral het hoog verdwijnt. Ik denk dat het ook afhangt van wat je wilt. Bij een versterker met een slechte speaker kan het prettig zijn als het schrille hoog wat wordt weggefilterd; dan is TB niet nodig. Maar met goede spullen is het wel goed om je versterker zo natuurlijk mogelijk te houden. Ook zijn sommige pedalen, zoals (germanium) fuzz, gevoelig voor andere pedalen in de keten die geen TB hebben.Ik heb zelf een true-bypass pedaal (DPDT, geen LED) gemaakt voor mijn tubescreamer; is niet moeilijk. Dat kostte mij ong. 15 Euro; kan wellicht goedkoper. Grooveyard21 weet hoe het moet, ik nu ook; dus als je vragen hebt.... Overigens, de schakelaars herken je gemakkelijk: DPDT =2x3; 3PDT = 3x3 pinnetjes.

Grooveyard21, ik begrijp dat jij de schakeling gebruikt links boven op http://www.geofex.com/FX_images/stompsw.gif
Waarom niet de 'alternate method' links onder? Of maakt het niet uit?
Groet, Hans

jpb
10 april 2002, 11:48
Ook als je losse effecten hebt kan het toonverlies te groot worden, vooral het hoog verdwijnt. Ik denk dat het ook afhangt van wat je wilt. Bij een versterker met een slechte speaker kan het prettig zijn als het schrille hoog wat wordt weggefilterd; dan is TB niet nodig. Maar met goede spullen is het wel goed om je versterker zo natuurlijk mogelijk te houden. Ook zijn sommige pedalen, zoals (germanium) fuzz, gevoelig voor andere pedalen in de keten die geen TB hebben.Ik heb zelf een true-bypass pedaal (DPDT, geen LED) gemaakt voor mijn tubescreamer; is niet moeilijk. Dat kostte mij ong. 15 Euro; kan wellicht goedkoper. Grooveyard21 weet hoe het moet, ik nu ook; dus als je vragen hebt.... Overigens, de schakelaars herken je gemakkelijk: DPDT =2x3; 3PDT = 3x3 pinnetjes.

Grooveyard21, ik begrijp dat jij de schakeling gebruikt links boven op http://www.geofex.com/FX_images/stompsw.gif
Waarom niet de 'alternate method' links onder? Of maakt het niet uit?
Groet, Hans

Pee
10 april 2002, 12:15
is dat dan in een effect loop of gewoon tussen je gitaar en versterker? of allebei?

Grooveyard21
10 april 2002, 12:42
tja goeie vraag jpb, eeuh ik heb gewoon de schakeling uit de millenium bypass nagebouwd en daar gebruiken ze de schakeling zoals links boven en dat bevalt prima, daarom heb ik die andere mogelijkheid niet geprobeerd. ik gebruik tegenwoordig 3dpdt switches.

jpb
10 april 2002, 21:43
Pee, ik gebruik effecten alleen tussen gitaar en versterker. Als een effect-loop het plaatsen van effecten tussen voor- en eindversterker is (is dat zo?), dan is het 'echte' signaal al goed versterkt in de voorversterker en heb je alleen wat verlies in de eindtrap; maar mischien is het niet zo simpel?
Grooveyard21, volgens mij zit er in die mill. BP ook een aarding (met die 100K weerstand), dus vergelijkbaar met die 'alternate method'. Bedankt voor de tips over de 3PDT schakelaar; moet ik ook maar eens proberen. Hans

Grooveyard21
11 april 2002, 09:01
die 10k weerstand in de millenium schakeling is niet bedoeld als aarding en functioneert ook niet zo, die weerstand is bedoeld om een lek stroompje te laten lopen om het lampje te activeren. Haal je deze weerstand eruit dan zal het lampje niet meer aan gaan.

Deze weerstand wordt over de uitgang van je effectloop gezet, persoonlijk hou ik daar niet zo van dus daarom ben ik overgegaan op 3dpdt's, dan is deze weeerstand niet meer nodig.

Tip: als je een 100% bypass systeem hebt moet je niet vergeten om topkwaliteit gitaarbakels te gebruiken. B.v. Spectraflex of George L's, Anders heb je nog veel last van signaal verlies.

SchaapOpJeHoofd
11 april 2002, 14:38
Begrijp ik nou goed dat je zo'n DPDT switch als _extra_ element in de signaalketen zet om het signaal, indien nodig, naar je effect te leiden en anders gewoon door te laten? Of zou je het ook kunnen inbouwen in de behuizing van je effect (als er ruimte voor is uiteraard)

jpb
11 april 2002, 15:12
Het antwoord op de eerste vraag is ja; op de tweede: soms. Hangt inderdaad ook van de ruimte af; Bij tubescreamers is het bv. lastig en kun je beter een apart TB-padaal hebben.
Hans

Grooveyard21
11 april 2002, 15:18
Dat klopt!