PDA

View Full Version : 1959 output stage - hoe fake ik goeie centertaps op de trafo



Franc
8 mei 2004, 13:14
Ik heb een ringkerntrafo met 330V (0.64A), 6.3V (6.8A) en 35V taps, die ik wil gebruiken om een eindstage van een 1959 te voeden.

Probleem is dat ik geen centertaps heb en die heb ik nodig voor de heaters en de B+ voorziening volgens het originele ontwerp.

(voor het ontwerp: http://www.soscastoa.com/franc/mpwr100.gif)

Iemand suggesties hoe ik dit moet doen?
Ik moet nog beginnen met bouwen dus alles is nog mogelijk.

Antoon
8 mei 2004, 19:15
Op het net is hier wel een en ander over te vinden. Meestal gebruik je twee 100ohm weerstanden. Op een makkelijke plaats nabij een aardpunt soldeer je aan beide draden van de 6.3V keten een van de weerstanden (alsof je een extra buis zou willen aansluiten; iedere draad krijgt 1 weerstand). De andere kanten van de weerstanden soldeer je aan het chassis bij het aardpunt. Je moet wel zeker weten dat je inderdaad geen andere centertap van de 6.3 volt wikkeling aan het chassis hebt hangen. Dan heb je kans dat een winding gaat verkolen wat je pas merkt als het te laat is.

nicoverduin
8 mei 2004, 19:17
Helemaal mee eens.
NIco

Franc
8 mei 2004, 22:45
Dank, dat is dus voor de heater spanning.
Gaat dit ook zonder meer met de hoogspanning?

Of hoe verbouw het stuk rond de diodes en caps zodat ik geen centertap nodig heb?

nicoverduin
8 mei 2004, 23:57
Standaard bruggelijkrichter schakeling gebruiken met 4 diodes. Kijk maar op een schakeling met 4 diodes voor de gelijkrichter. Allemaal hetzelfde. Als het er maar 2 zijn, dan heeft de trafo een centertap. Die moet je dus niet hebben.
NIco

aad
9 mei 2004, 00:14
Dank, dat is dus voor de heater spanning.
Gaat dit ook zonder meer met de hoogspanning?

Of hoe verbouw het stuk rond de diodes en caps zodat ik geen centertap nodig heb?

Idd zoals NIco al zei, gewoon verbouwen naar een brugschakeling die geen centertap gebruikt. Dus in jouw schema vervalt die centertap en de twee elco's achter de vier diodes overbruggen met 56K (zoals het deel voor je preamp).
Die centertap dient in dit schema voor het in het midden (spanning) houden van de twee elco's van 100uF. Eigenlijk is dit een z.g. symmetrische voeding waarbij de nul niet verder is gebruikt (zou je kunnen zeggen).

Je kunt ook -in plaats van twee elco's in serie- enkele elco's nemen met voldoende hoge werkspanning. Dan kun je de capaciteit door twee delen (47uF dus) en de weerstanden van 56K over de elco's weglaten.
Maar wellicht verlies je dan een stuk "vintage" geluid. :-D

Franc
9 mei 2004, 08:55
Aha, dank. Ik begreep de schakeling al niet helemaal omdat het al 4 diodes zijn en dan ook nog een centertap...

Ik heb intussen nog wat nieuwere schema's van Marshall gevonden waarbij ze inderdaad geen centertap gebruiken en dan die serieschakeing van 2 100u vervangen door 1 2x50u. Ik weet nog niet wat daar verder allemaal anders aan is. Ik zie bijvoorbeel die schakeling rond de 2x100u met 56k overbrugd niet meer terug...

Zo zou het dan moeten worden: http://www.soscastoa.com/franc/psu.jpg
Ik heb nog kannetjes van 2x100u 500v waarvan ik dan de helft zou gebruiken ipv 2x50u (ik zie daar het voordeel niet van?)

Ik denk dat ik er wel uit kom nu, danku en blijf het volgen op mijn website zou ik zeggen ;)

http://amps.soscastoa.com

nicoverduin
9 mei 2004, 09:04
DIe serie schakeling van elko's is alleen maar omdat anders de werkspanning niet aankunnen. Door de 2 serie weerstanden erbij wordt de spanning gedeeld door 2.
Nico

Franc
9 mei 2004, 09:29
DIe serie schakeling van elko's is alleen maar omdat anders de werkspanning niet aankunnen. Door de 2 serie weerstanden erbij wordt de spanning gedeeld door 2.
Nico

Ja daar snap ik het, maar je ziet ook dat ze gewoon 2x50u parallel met de min naar aarde doen. Daar kun je net zo goed 1x100u met dezelfde werkspanning gebruiken.

(lees nog even mijn vorige post, ik heb wat ge-edit)

nicoverduin
9 mei 2004, 10:14
Yep.
NIco

aad
9 mei 2004, 23:43
DIe serie schakeling van elko's is alleen maar omdat anders de werkspanning niet aankunnen. Door de 2 serie weerstanden erbij wordt de spanning gedeeld door 2.
Nico

Ja daar snap ik het, maar je ziet ook dat ze gewoon 2x50u parallel met de min naar aarde doen. Daar kun je net zo goed 1x100u met dezelfde werkspanning gebruiken.

(lees nog even mijn vorige post, ik heb wat ge-edit)

Dan is het zo'n elco:
http://members.chello.nl/aad.sieraad/Rimg0002.jpg

hier zie je twee aansluitingen voor de plus en het huis is de gemeenschappelijke min. Deze elco is idd 2x50uF/500V. :-D

Zijn veel gebruikte elco's.