PDA

View Full Version : aarde testen



lars
8 april 2002, 17:31
Hoe test ik of mijn versterker goed geaard is?
Ik heb een ontzettend irritante brom als ik hierboven op mijn garagekamer speel, trwijl als ik in de keuken in een geaard contact plug ik perfect geluid heb...
vorige week heeft de aarde doorgetrokken naar de garage kamer en nu ik daar mijn versterkers op aansluit zoemen ze nog net zo erg..... volgens mij is die aarde dus niet goed aangelegt, maar hoe bewijs is dat?

pimmetje
8 april 2002, 18:15
Je kan de wandcontactdoos open schroeven en kijken of de aardedraad (groen/geel) wel goed zit. Anders ligt 't aan de andere kant van het snoer. Da's dus in de meterkast. Derde mogelijkheid is dat de aardedraad zelf niet goed is.

Nog een mogelijkheid: staan er computers op dezelfde groep? Die kunnen enorm storen.

lars
8 april 2002, 18:40
die groen gele draad die zit goed aan mijn kant, als ik de pc en de verlichting uitzet stoort het nog steeds dus daaraan ligt het ook niet helaas, dus het zou dan in de meterkast moeten zitten?

ik heb een nieuwe groengele draad gekocht en die met een trekveer door een bestaande leiding geragt en toen kwam ie bij de bijkeuken uit, waar toevallig een aarde kroonsteentje inzat, daataan is ie toen verbonden..... nog tips? of anders een manier om te kijken of er werkelijkj wel aarde is? want als ik zeg maar de snaren of een metalen knop vastpak houd de ruis op en dat is toch karakteristiek voor geen aarde?

JV
8 april 2002, 19:08
als het goed is (sorry als het niet zo is) kan je een draaje verbinden tussen die uitsteeksels in het stopcontact. als de aarde goed is vliegt de stop eruit

lars
8 april 2002, 22:31
er gebeurde niks


maar of dat ligt aan de aarde? volgens mij moet dat niet werken.

Robbert
9 april 2002, 21:47
Huh..?? Wacht effe..??

Er wordt gezegd, dat wanneer je een draadje tussen de uitsteeksels houdt (de aarde- contactpunten) de stop eruit zou moeten vliegen. Hmm.. Jaja.. erg logisch..??

Volgens mij slaat dat helemaal nergens op. Er staat helemaal geen spanning op de aarde, die klapt er juist uit wanneer er spanning op komt te staan.

Kun je niet bij een electronica zaak een stopcontact tester kopen? Volgens mij .. effe kijken .. : http://www.conrad.nl/cgi-bin/conshop/ConShop.pl?TK_PAR[USER_ID]=0201005961018377910&TK_EV[SHOWPAGE]=&TK_PAR[PAGEID]=39749&TK_PAR[MEDIUM]=
Ah .. dat zocht ik.

Robbert

/Edit: Typo's

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Robbert op 2002-04-09 20:48 ]</font>

JV
9 april 2002, 21:54
mjah. khad het ook maar ergens gelezen. wie weet he

Robbert
9 april 2002, 22:41
Ik wil niet zeggen dat ik enige kennis heb hoor, maar het lijkt mij bijzonder sterk.

Want dat zou dan betekenen dat ik mijn vingers ook niet over het aardedraadje zou mogen halen, wat ik zo af en toe wel doe.

Robbert

aadplagiaat
9 april 2002, 23:14
Dus: je versterker bromt niet als je 'm in een stopkontakt steekt (de steker dan) waarvan je zeker weet dat-ie goed geaard is, maar wel in de garage. Neem een verlengsnoer vanaf de keuken naar de garage, plug daar je versterker in. Geen brom? goede aarde. Wel brom in je garage? GEEN goede aarde. Hoeveel meer bewijs heb je nodig.
Het simpelweg doorlussen van een draad aan een bestaande geel/groene (aarde) draad geeft nog geen garantie dat die geel/groene draad ook daadwerkelijk ergens op aangesloten is.

Trouwens doe maar geen enge tests met draadjes van links naar rechts bij een stopkontakt.

Je zult moeten gaan kijken of de aardedraad vanuit de bijkeuken wel echt doorgaat naar een aardpunt.

Kitaarhiero
9 april 2002, 23:17
Over de aarde testen gesproken...

we zijn haar wel heel erg aan het testen hè? met al die booreilanden en fabrieken... om maar te zwijgen over de landbouw..

aadplagiaat
9 april 2002, 23:31
Ja schokkend af en toe.

lars
10 april 2002, 00:17
euh ja dramatisch, stem groenlinks ofzo,
morgen maar es effe ergens een verlengsnoer van 30 meter gaan zoeken, ik had dit zelf ook al bedacht maar goed......... weer vergeten ofzo

de vander van mn vriendin is noggal into electro en die zei dat het aan kon liggen dat de keueken betonnen vloer heeft en mijn kamer hout....

pimmetje
10 april 2002, 00:24
Misschien ligt 't aan de vader van je vriendin :smile:

lars
16 juni 2002, 15:31
laatste een 20 meter verlengsnoer aangeschaft.... eerst et hele zaakje in de garage geparkeerd, in een geaard stopcontakt gedouwt: geen ruis!
toen die 20 meterverlengsneoer ertussen: geen ruis! toen het hele zaakje weer naar mijn kamer gesleept, alles ingeplugged in die 20 meter verlengsnoer die in dat stopkontact in de garage zat: RUIS!!!

kortom, het ligt dus inderdaad aan je vloer, woon je op een zolderkamertje oid en heb je geen betonvloer onder je pootjes dan kun je aarden wat je wil....

Kjiratsiekoedel
16 juni 2002, 18:18
Uhm beton of hout. Maakt niets uit. Het kan beide geen stroom gelijden.

lars
16 juni 2002, 18:31
't gaat over aarde.... een betonvloer is aarde, een 2e verdieping houtvloertje niet.

Kjiratsiekoedel
16 juni 2002, 18:36
Een houten vloer op de 2e verdieping is ook aarde, mits deze vloer gelijd en in contact is met de AARDE. Dat is deze vloer niet, net als je betonnen vloer.

Ic3gl0vE
30 juni 2002, 03:19
als je je aarde wil testen.. raak dan je snaren aan en dan zo'n tulpstekkerplug op een stereotoren ofzo

deed dat pijn? ja?
dan is de boel niet goed geaard

Marshallover
12 november 2002, 18:04
Op 2002-06-16 14:31, schreef lars:
laatste een 20 meter verlengsnoer aangeschaft.... eerst et hele zaakje in de garage geparkeerd, in een geaard stopcontakt gedouwt: geen ruis!
toen die 20 meterverlengsneoer ertussen: geen ruis! toen het hele zaakje weer naar mijn kamer gesleept, alles ingeplugged in die 20 meter verlengsnoer die in dat stopkontact in de garage zat: RUIS!!!

kortom, het ligt dus inderdaad aan je vloer, woon je op een zolderkamertje oid en heb je geen betonvloer onder je pootjes dan kun je aarden wat je wil....


Wat is dit voor een vette onzin !!!
Net als of het uitmaakt waar je speelt en of dat invloed op je ruis heeft.

Monitoren, geen geaarde stopcontacten, GSM's en huisdieren kunnen aardig storen, maar echt niet een betonnen of een houten vloer.

Wat een Onzin !!!

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Marshallover op 2002-11-12 17:05 ]</font>

Marshallover
12 november 2002, 18:06
Je moeder kan trouwens ook aardig storen en irritante broertjes !!!