PDA

View Full Version : elementen solderen ikea style>hellup??



Chris Wolstenholme
7 mei 2004, 16:44
ik heb in mijn yamaha RBX 270 een paar bartolini elementen gestopt, netjes erin gesoldeerd en het werkt ( P/J config)

nu alleen alles klaar, ik heb 1 onderdeel over, het lijkt wel Ikea :-D

en wel een treble bypass capacitor, wat is dit, wat doet het, is het nodig en waar zou het moeten???
er zit wel een vaag tekeningetje bij, maar omdat die toch al niet overeen kwam met de situatie in mijn bas heb ik die niet gebruikt, en ik denk ook niet dat als ik hem erin stop ( wat al bijna onmogelijk wordt omdat hij dus volgens de tekening op een plek moet waar ik zo goed als niet bij kan ) zoals hij op de tekening zit hij goed zal werken.

frenske
7 mei 2004, 16:53
Het verbaast me iedere keer dat Ikea nog steeds geen muziek instrumenten maakt! Een bas past perfect in een platte doos en kan gemakkelijk in elkaar geschroeft worden, met 1 sleutel. Tunen is een ander verhaal!

Ik heb geen idee wat treble bypass capacitor doet, maar voor de zekerheid blijf ik kilometers bij jouw uit de beurt, voor het geval dat geelectrocuteerd wordt! :) Dat moet niet te moeilijk zijn.

Venomer
7 mei 2004, 16:57
Ik heb er ook niet veel verstand van, maar het klinkt alsof het bij de toonregeling hoort. Klinkt je bas wel OK? Kun je de hoge en lage tonen goed regelen?

buuck
7 mei 2004, 18:40
ik weet t niet zeker meer, maar volgens mij bepaald dat ding waar ergens je hoge tonen worden gecut.

MuNKeY
7 mei 2004, 21:46
is het eigenlijk een beetje makkelijk om te doen ??

ik wil namelijk de pickups van mijn bassen nog vervangen (Yamaha BBN4 III met bartolini's en mn ibanez roadster met qp's)

het is wel ineens een smak geld , en als het echt best ingewikkeld is dan laat ik het wel liever door de locale gitaarboer doen :)

sickpunk
7 mei 2004, 21:57
elementen vervangen is vrij simpel... als je een beetje soldeer ervaring hebt,... ik heb bijna nix.. en zelfs mij lukt het om die dingen te vervangen! zelfs met suc6 ;) volgende week ff alle potmeters van m'n "nieuwe" bass vervangen! maar het is echt een eitje elementen wisselen! zonde om extra geld aan uit te geven bij de gitaar boer!

niels_r
7 mei 2004, 21:59
What is a capacitor and how does it work?

Capacitors, are simple electronic components that are typically used in guitar electronics as filters or barriers for certain frequencies. High frequencies will pass through a cap, while lower frequencies are blocked. The value of the capacitor will determine the frequencies that pass. Using the filtering properties of a cap, we can affect the tone of the guitar

Higher frequencies travel more readily to ground, and a guitar can sound muddy as the volume is rolled off. Many builders overcome this problem by using a treble bypass capacitor between the input and the output of the potentiometer. The most common treble bypass caps are 680 picofarads (pf) and .001 microfarads (µf). The higher the value of the cap, the more upper frequencies are allowed to travel through it. A tone pot uses the same properties of a cap, but instead of letting the frequencies slip by to the amp, they are sent to ground. Most tone control caps are of a higher value than treble bleed caps, so the overall effect will be more noticeable, with more tonal flexibility.


Ik zou hem er dus wel even tussenzetten als ik jou was (tenzij je altijd met je volume helemaal open speelt, dan zou je hem als ik het goed begrepen heb weg kunnen laten)

Javaca
7 mei 2004, 22:20
Het verbaast me iedere keer dat Ikea nog steeds geen muziek instrumenten maakt! Een bas past perfect in een platte doos en kan gemakkelijk in elkaar geschroeft worden, met 1 sleutel. Tunen is een ander verhaal!

Ik heb geen idee wat treble bypass capacitor doet, maar voor de zekerheid blijf ik kilometers bij jouw uit de beurt, voor het geval dat geelectrocuteerd wordt! :) Dat moet niet te moeilijk zijn.

Ikea heeft 3/4e gitaartjes op de kinderafdeling.

Laus
7 mei 2004, 23:47
elementen vervangen is vrij simpel... als je een beetje soldeer ervaring hebt,... ik heb bijna nix.. en zelfs mij lukt het om die dingen te vervangen! zelfs met suc6 ;) volgende week ff alle potmeters van m'n "nieuwe" bass vervangen! maar het is echt een eitje elementen wisselen! zonde om extra geld aan uit te geven bij de gitaar boer!

solderen op moederborden ed ging me goed af. toen maar eens een pre-ampje in een bas gedaan (EMG PA/2, 20db boost), en ook dat ging goed.

volgende worden elementen.

Chris Wolstenholme
7 mei 2004, 23:50
What is a capacitor and how does it work?

Capacitors, are simple electronic components that are typically used in guitar electronics as filters or barriers for certain frequencies. High frequencies will pass through a cap, while lower frequencies are blocked. The value of the capacitor will determine the frequencies that pass. Using the filtering properties of a cap, we can affect the tone of the guitar

Higher frequencies travel more readily to ground, and a guitar can sound muddy as the volume is rolled off. Many builders overcome this problem by using a treble bypass capacitor between the input and the output of the potentiometer. The most common treble bypass caps are 680 picofarads (pf) and .001 microfarads (µf). The higher the value of the cap, the more upper frequencies are allowed to travel through it. A tone pot uses the same properties of a cap, but instead of letting the frequencies slip by to the amp, they are sent to ground. Most tone control caps are of a higher value than treble bleed caps, so the overall effect will be more noticeable, with more tonal flexibility.


Ik zou hem er dus wel even tussenzetten als ik jou was (tenzij je altijd met je volume helemaal open speelt, dan zou je hem als ik het goed begrepen heb weg kunnen laten)

Dat idee had ik al, dat het alleen uit gaat maken zodra je het volume dichtdraaid, nu staat die in princiepe altijd open, maar ik zal is kijken of ik hem er ooit is tussen kan krijgen between the input and the output of the potentiometer, hmm dat snap ik niet helemaal alleen waar dat precies is.

Munkey>> opzich is het niet moeilijk, kwestie van draadjes losmaken, elementen eruit halen, nieuwe erin doen, draadjes vastmaken op de plek waar ze zaten. De schema's die erbij komen komen niet altijd overeen met je bas, dus dat is de beste manier. je moet alleen wel beetje algemene handigheid hebben, en niet lomp je schroeven van je elementen upfucken, want je komt niet 1 2 3 aan nieuwe.
Actieve elementen zijn een heel ander verhaal, dat heb ik laten doen in een andere bas van mij, dat zijn veel meer draadjes :o
Maar nogmaals, voor je sound is het echt een aanrader, ik heb nu ook helemaal geen last meer van dat irritante gepiep als ik op hoog volume speel met distortion aan, of van het feit dat je als je op het element tikt je het door de speaker hoort ( kan bassballs achtig effect geven tijdens het spelen, en dat effect heb ik net gedumpt :-D )

Chris Wolstenholme
7 mei 2004, 23:52
ik weet t niet zeker meer, maar volgens mij bepaald dat ding waar ergens je hoge tonen worden gecut.

dat is de treble cut capacitor, die zat er al standaard in :)

Easy Rider
8 mei 2004, 00:15
between the input and the output of the potentiometer, hmm dat snap ik niet helemaal alleen waar dat precies is.


Van de draden die naar je volumepot gaan moet je er twee hebben: de een komt van de electronica af, de ander gaat naar je jack. Tussen die twee zet je die condensator.
Op die manier kunnen de hoge frequenties langs de pot door de condensator zodra je het volume dicht begint te draaien, je 'bypassed' dan dus de pot.

EZ

Chris Wolstenholme
8 mei 2004, 11:02
hmm. dat snap ik op zich, maar er zit geen elektronica in, dus moet ik dan tussen de jack de pickup kabel?

Easy Rider
8 mei 2004, 11:50
Heb je alleen een volumepot? Dan is dat inderdaad wat je moet doen.
Anders moet je de draad die van de andere pots, de electronica dus, naar de volumepot gaat hebben.

EZ

Chris Wolstenholme
8 mei 2004, 13:51
hehhe ik haal misschienwat door de war :oops:

situatie: 3 pots

1 volume
1 element blender
1 toon

maar onder elektronica versta ik actieve bas, dus misschien praten we langs elkaar heen.

buuck
9 mei 2004, 17:32
die blender kan weg. is ook gwoon een volume pot. als je 2 elementen hebt (duh anders heb je geen blender nodig).. btje dubbelop dus. je kunt met 2 volume pots ook balancen tussen elementen..

Easy Rider
9 mei 2004, 18:03
Nou zoveel praten we ook niet langs elkaar heen. Passieve electronica (pots en condensators enzo) is ook electronica.
Maar dat veranderd niets aan waar je die condensator overheen moet zetten.

Die blender zou je idd weg kunnen laten en vervangen door twee aparte volumepots, alleen krijg je dan wel volume verschillen tussen het gebruik van maar 1 element (dus eentje dichtdraaien) en het opendraaien van beide.

EZ