PDA

View Full Version : Plug 2 gitaren > 1 versterker



BartL
7 mei 2004, 16:25
D'r bestaan van die pluggetjes met 2 ingangen en 1 uitgang voor in de versterker. Hiermee zou je dus met 2 gitaren over één amp kunnen spelen. Iemand enig idee hoe zo een ding heet? :???:

harrie-beton
7 mei 2004, 16:27
eh dat heet een mengtafel

een mini van behringer is geschikt.

birt
7 mei 2004, 16:41
je bedoeld zo een splitstukje?
dit topic gaat daar eigenlijk al over http://www.gitaarnet.nl/forum/viewtopic.php?t=31594

BartL
7 mei 2004, 17:02
Kan aan mij liggen, maar daar staat niks over zo een 'splitstukje'. Zoiets zoek ik (denk ik) inderdaad.

SuperLeadPlexi
7 mei 2004, 17:21
een splitter. ik heb er nog een liggen, kan je hebben.

aad
7 mei 2004, 18:06
D'r bestaan van die pluggetjes met 2 ingangen en 1 uitgang voor in de versterker. Hiermee zou je dus met 2 gitaren over één amp kunnen spelen. Iemand enig idee hoe zo een ding heet? :???:

Hou er rekening mee dat die manier van koppelen van twee gitaren er voor zorgt dat ze elkaar erg gaan beinvloeden. Als de ene gitaar zachter of uit moet dan gaat de andere mee.

M.a.w. als je wilt dat er aan je toon wordt gezogen kun je geen betere manier bedenken, hoewel, een 10uF elco naar massa wil ook wel helpen :-D

Nocki
8 mei 2004, 13:03
ik heb ook in het begin zoiets geprobeerd maar wdat werkt niet.

je kan beter een ab box gebruiken.
2 gitaren met eigen kabel naar ab box.
je kiest dan voor a of b en van die ab box gaat er een kabel naar je amp.
ze werken 2 kanten op.
dus of een gitaar 2 versterkers.
of 2 gitraren een amp.

succes.

de splitter werkt niet omdat het signaal verziekt word.

NOcki

SuperLeadPlexi
8 mei 2004, 13:35
Nocki, die splitter werkt wel. Je moet alleen ff met je collegagitarist afspreken om van de volumepot af te blijven, tenzij je fade-in/ fade-out effect (ongeveer a la Hendrix) wilt gebruiken.

Rock&Roll
8 mei 2004, 13:35
idd Nocki, ik doe het ook zo.
Btw: het merk Proel heeft een heel goedkope, maar geschikte ab schakelaar...meer moet dat niet zijn!
:cool:

Nocki
8 mei 2004, 13:45
Nocki, die splitter werkt wel. Je moet alleen ff met je collegagitarist afspreken om van de volumepot af te blijven, tenzij je fade-in/ fade-out effect (ongeveer a la Hendrix) wilt gebruiken.



het werk idd wel maar er gaan een deel van je signaal weggezogen worden. probeer maar eens goed te luisteren... je hoort het vershil.

succes.

NOcki

BLOK182
8 mei 2004, 14:51
idd Nocki, ik doe het ook zo.
Btw: het merk Proel heeft een heel goedkope, maar geschikte ab schakelaar...meer moet dat niet zijn!
:cool:
:D ....Proel.....klinkt duits voor prul....ja...dat kan best een goedkope A/B switch zijn ja :D Maarre, met zo'n plug 2 gitaren over 1 amp, dat kan geen kwaad? Lijkt me soms wel handig om mee te nemen naar vrienden ofzo, zodat je niet meteen een amp mee hoeft te sleuren, maar als je je dure buizenbakkie ermee molt...

Nocki
8 mei 2004, 15:04
de eene gitaar drukt de andere dan weg. klinkt voor geen meter.

helaas.

SuperLeadPlexi
8 mei 2004, 15:10
t is ook maar voor te hobbyboppen bij noodgevallen zoals reeds eerder vermeld.

BartL
9 mei 2004, 01:29
...nou, eigenlijk is dat pluggetje alleen maar om af en toe (voor de flauwekul) wat samen te spelen met 'n vriend van me. Niet voor repetities o.i.d. :-D

harrie-beton
11 mei 2004, 10:31
als je met 2 man op 1 versterker wilt (double penetration.... :P ) dan zou ik altijd een mini mengtafeltje nemen, bijvoorbeeld van Behringer (10 euro?).
Je hebt dan weinig last van elkaar.

hb

Set Wenker
11 mei 2004, 11:05
Nu het hier toch over iets soortgelijks gaat: Weet iemand hier toevallig of het kwaad kan om tegelijkertijd een gitaar in de high input en in de low input van de versterker te drukken? Twee gitaren dus in 1 versterker. Wij deden dit met onze band in het begin vaak tijdens repetities, maar soms hing er ineens een ondefinieerbare geur in de oefenruimte.

Nou vraag ik me af of ik op zoek zou moeten gaan naar andere bandleden (met douche) of dat het probleem door de twee gitaren in 1 versterker veroorzaakt kan zijn.

Greeeetz Set 8-)

daron_kurt
11 mei 2004, 11:51
Je kunt wel met zo'n splitter werken als je naar een vriend gaat ofzo, maar het blijft gewoon klote. De manier van Nocki werkt het beste. Het probleem ook met zo'n splitter (als je met een vriend samen speelt) is dat de ene gitaar van zichzelf al misschien meer output heeft dan de ander, dus dan hoor je de 1 heel goed, en de ander bijna niet. Die 1e kan wel zn volumepot terugdraaien, maar daarin gaat die 2e dan mee, oftewel: het is kansloos.....

daron_kurt
11 mei 2004, 11:52
Je kunt wel met zo'n splitter werken als je naar een vriend gaat ofzo, maar het blijft gewoon klote. De manier van Nocki werkt het beste. Het probleem ook met zo'n splitter (als je met een vriend samen speelt) is dat de ene gitaar van zichzelf al misschien meer output heeft dan de ander, dus dan hoor je de 1 heel goed, en de ander bijna niet. Die 1e kan wel zn volumepot terugdraaien, maar daarin gaat die 2e dan mee, oftewel: het is kansloos.....

Aikara
17 december 2012, 09:52
Even een flinke kick:

Tijdens optredens wil ik met 2 gitaren gaan spelen. Ik zat te bedenken hoe ik tijd kan besparen met het wisselen van gitaar. Vooral ook omdat er regelmatig omgestemd moet worden. Ik vroeg me af of ik met zo'n plug 2 gitaren kan aansluiten waarvan ik er dus ook maar 1 daadwerkelijk gebruik? Tussen 2 nummers door wil ik simpelweg een andere gitaar pakken zonder dat ik hoef te klooien met het verwisselen van kabels.

peter_heijnen
17 december 2012, 10:27
Even een flinke kick:

Tijdens optredens wil ik met 2 gitaren gaan spelen. Ik zat te bedenken hoe ik tijd kan besparen met het wisselen van gitaar. Vooral ook omdat er regelmatig omgestemd moet worden. Ik vroeg me af of ik met zo'n plug 2 gitaren kan aansluiten waarvan ik er dus ook maar 1 daadwerkelijk gebruik? Tussen 2 nummers door wil ik simpelweg een andere gitaar pakken zonder dat ik hoef te klooien met het verwisselen van kabels.
Aangezien ik het je niet wil aandoen het topic helemaal door te moeten lezen, dat is namelijk wel helemaal anderhalve pagina, het antwoord op je vraag staat op pagina 1.

Aikara
17 december 2012, 10:51
Aangezien ik het je niet wil aandoen het topic helemaal door te moeten lezen, dat is namelijk wel helemaal anderhalve pagina, het antwoord op je vraag staat op pagina 1.

Volgens mij niet helemaal. In eerdere vragen gaat het vooral om 2 gitaristen die tegelijk over 1 versterker willen spelen. In die situatie moeten beide gitaristen rekening houden met elkaar. In mijn situatie wordt er dus steeds maar op 1 gitaar gespeeld. Maar ok, om mijn vraag wat te verduidelijken: kan ik die plug zodanig gebruiken dat er geen enkele invloed van de ene gitaar op de andere gitaar is?

peter_heijnen
17 december 2012, 10:57
Staat toch echt op pagina 1. Hoe makkelijk wil je het hebben?

Maar eerlijk is eerlijk, dan moet je wel een hele pagina doornemen. ;)