PDA

View Full Version : problemen feedbacken Ibanez S1620



mrkoetje
7 mei 2004, 13:40
Goedenmiddag,

Ik heb sinds korte tijd een Ibanez S1620 prestige met QM pickups.
Het is echt ene heerlijke gitaar, warme tonen, goede clean en warme distortion (ik speel doom/gothic metal)
Toch valt me 1 ding erg tegen, de feedback.
Ik hou van rustige emo solo's en gebruik daarbij vaak de feedback, dit was met mijn RG550 geen probleem (v8 pu)
Met mijn S 1620 krijg ik soms op de bassnaren een lekkere feedback, maar o wee als ik op een melodiesnaar een feedback probeer te krijgen, óf er komen allemaal piepende en zwaardere tonen tussen, óf ik krijg een hele hoge piep.

Heeft iemand enig idee hoe ik hiermee om kan gaan?
Ik duik komende week de studio in, en wil dan eigenlijk het probleem onder de knie hebben.....

mijn setup: Ibanez S1620/TC electronics G-major/Marshall valvestate 8280/1960A marshall cabinet/behringer FCB1010 footpedal/

Alvast bedankt!

Martin

harrie-beton
7 mei 2004, 15:36
ik ken het probleem, sinds ik een dure gitaar heb met goed hout en goede elementen is het feedbacken minder. het lijkt dat makkelijk feedbacken een kenmerk is van slechte gitaren.

feebdack is afhankelijk van de afstand misschien kun je daar wat mee variëren. Het kan ook zijn dat de elementen de snaren een beetje aantrekken (stringpull). Misschien de elementen verder van de snaren af zetten... dus iets dieper in de body.

Het intro van foxy lady (schaam je als je het niet kent!) kan ik met mijn betere gitaar niet goed spelen. Met mijn oude japanse strat... PIEEEEEEEP "foxey...."

urezna
7 mei 2004, 15:42
Hoi!

ik heb zelf een S2120, waar ook QM pickups in zitten, en in combinatie met mijn marshall VS100 valvestate heb ik nergens last van... sta je niet onwijs hard ofzo?

denk trouwens dat je daar in de studio niet al te veel last van hoeft te hebben, ik neem aan dat je toch met acoustische afscheiding zit tussne je gitaar en de versterke, in de vorm van muren of schotten ofzo?

@harrie-beton:
ik zou de S1620 nou niet direct bestempelen als minder goede gitaar geloof ik hoor....

CHMC
7 mei 2004, 16:09
Ik heb zelf een S470DX, maar dan wel met een Seymour Duncan Custom erin, en die kan ik heeeel gecontroleerd laten feedbacken, heeft er soms zelfs problemen mee, dan wil ie gewoon niet (zelfs zonder noisegate!)!


Ligt misschien aan je element?

mrkoetje
7 mei 2004, 17:43
ok, ik ga eens expirimenteren met de hoogte van het element.
mijn probleem is trouwens tweeledig:

1) ik krijg geen mooie feedback op hoge tonen (net alsof de gitaar alleen mid en laag uitstuurt)

2) tijdens oefenen/concerten wil de boel wel eens gaan piepen, toch niet bij een extreem volume.

In de studio heb ik dus geen feedback whatsoever vanuit m'n versterker, (aparte ruimte) maar ga tijdens solo's toch ook vaak ff bij m'n versterker staan.

Bedankt voor de tips, elk idee is meegenomen!

Martin