PDA

View Full Version : Advies snarendikte 5-string gevraagd.



Iceman
7 mei 2004, 11:48
Koop zeer binnenkort een 5 snarige basgitaar.
Nu speel ik al een tijdje op een baggerbas (verrotte Hamer Explorer USA, 4 snarig) en weet ik geeneens welke dikte daar op zit. (jaja, shame on mij)

Band speelt in 'D' (dus alles 1 noot lager) en sommige nummers 'dropped C' (dus dan nog eens de laagste snaar lager stemmen).

Ik wil de lage B-snaar dus als C en D gebruiken.

Welke snarendikte zou ik op die 5-snarige bas moeten zetten?
Graag advies.

Setjes zijn te duur om mee te gaan experimenteren, dus ik volg jullie advies..............

Horus
7 mei 2004, 12:45
Nou, aangezien je dus je snaren strakker gaat draaien zou ik voor wat dunner dan normale snaren kiezen. Ik kan je geen getallen noemen maar ik zou gewoon naar de winkel gaan en het ze daar uitleggen.

Venomer
7 mei 2004, 13:13
Volgens mij gaat hij ze niet strakker maar slapper draaien.

Je moet dan wel kwaliteitssnaren hebben die niet gaan "flapperen". Ik zou zeggen juist wat dikkere snaren, maar de dikte zegt niet alles.

frenske
7 mei 2004, 13:19
Hoe kom je van B naar C of D? Dat klinkt meer alsof een nootje of twee hoger gaat spelen. :)
Waarom zou je trouwens je basgitaar lager stemmen, als je toch een 5 snaar hebt. Omdat de gitaristen het ook doen. Onzin!
Het is ook niet altijd een kwestie van dikkere snaren of dunnere snaren zijn beter. Het is een beetje complexer dan dat. Maar aangezien je je snaren losser gaan zitten lijkt me juist dikkere snaren beter anders ga je voormalige B flapperen, want dikkere snaren hebben meer spanning nodig om in de zelfde frequency te trillen.

Iceman
7 mei 2004, 13:31
Ok, er van uit gaande dat ik de 5 snarige (die standaard in B staat) ga verhogen naar 'D' zou ik dunnere snaren moeten hebben.

Om mijn vraag wat eenvoudiger te maken.........


Wat is de snaardikte voor een lage D of C?


Bedankt.

Joghy
7 mei 2004, 14:03
Lage D: t.o.v. E slechts 2 halve tonen naar beneden dus E-snaar pakken, liefst een dikke tegen het zwabberen (dikte 0.110)

Lage C: t.o.v. B slechts 1 halve toon hoger dus gewone B-snaar pakken, liefst een dunne (dikte 0.125)

Maar toch begrijp ik het niet: waarom je dikste snaar vertunen als je toch al een lage B hebt ?!?!?!?!

EmgMaster
7 mei 2004, 14:19
....zet je er een capo op :-D :-D :-D

Anavrin
7 mei 2004, 14:47
ff offtopic (nou ja, een beetje dan):
Iceman, welke 5 snaar ga je kopen dan? (ik ben gewoon nieuwsgierig)

Iceman
7 mei 2004, 14:52
Een capo, hahahahahahaha :-D :-D :-D :-D

Dan heb ik wat minder 'vakjes', heb ik ook minder na te denken. :wink:



De 5 snarige ga ik als de 4 snarige tunen (C/D-G-C-F), alleen komt er nu een extra hoge snaar bij, en geen extra lage B.

Iceman
7 mei 2004, 14:55
Anavrin, kwil een Spector 5 snarig, europe series, necktru.

Ik vind zo'n dikke brede hals zo heerlijk lomp in je klauwen.
Sustainnnnnnnnnnnnnnnn.

Venomer
7 mei 2004, 15:07
De 5 snarige ga ik als de 4 snarige tunen (C/D-G-C-F), alleen komt er nu een extra hoge snaar bij, en geen extra lage B.

OK, nu ben ik de draad kwijt...

Je speelt dus alles een noot lager, en soms nog met dropped C, en dat ga je bereiken door een setje snaren van een 4-snaar op de verkeerde plaats op je bas te zetten, er een extra hoge snaar erbij te zetten, en dan in D-G-C-F-(nog iets) te stemmen?

Ik ben benieuwd of je de hals dan ooit goed afgesteld krijgt! (De spanning wordt veel te laag en de snaren passen niet goed in de topkam...)

Volgens mij kun je beter een standaard 5-snaar-setup nemen en een nieuwe vingerzetting aanleren.

Iceman
7 mei 2004, 15:33
Je speelt dus alles een noot lager, en soms nog met dropped C, en dat ga je bereiken door een setje snaren van een 4-snaar op de verkeerde plaats op je bas te zetten, er een extra hoge snaar erbij te zetten, en dan in D-G-C-F-(nog iets) te stemmen?


Juistem!!

Op mijn gitaren (die gewone 6 snarigen) werkt dat wel.
Als ik daarmee van E stemming naar D stemming wil ga ik qua snaardikte van 009-042 naar 010-046. Hou ik de spanning hetzelfde.
Ik denk dus als een gitarist, en ja, die missen enkele hersencellen.

Terug naar de bas....

Als ik er een hele lichte 5 snarige set op gooi en die in D-G-C-F (en nog iets) stem zou de spanning ongeveer hetzelfde blijven.

frenske
7 mei 2004, 16:26
Ik denk dat wat je wilt zeer goed mogelijk is.
Er moeten ook bassen te koop zijn, zonder een lagere B, maaar met een hoge C. Dat was weer ff off topic.
Waarschijnlijk moet je de hals wel weer gaan afstellen!

Alles kan, maar niet alles klinkt! (Ik ben vandaag wel erg diep bezig)

Phyrexian
7 mei 2004, 16:32
Hmm ja, het is eens iets anders hé...
Maar als bassist is het toch interessanter om meer laag eronder te gooien dan hoog??? Allez, wat mij betreft toch. Mijn Stingray 5 niet kopen? :wink:

Venomer
7 mei 2004, 16:47
Als ik er een hele lichte 5 snarige set op gooi en die in D-G-C-F (en nog iets) stem zou de spanning ongeveer hetzelfde blijven.

Sorry dat ik er zo over doorzeur, maar ik probeer gewoon even mee te denken om teleurstelling te voorkomen. Een setje snaren is duur genoeg om eerst even goed na te denken. :(

Ook een hele lichte 5 snarige set is gemaakt om te stemmen in B-E-A-D-G. Die zou je dus drie halve noten omhoog moeten stemmen. Wie weet werkt het wel, maar ik blijf erbij: leer gewoon de juiste vingerzetting en laat je bas standaard.

Iceman
7 mei 2004, 16:51
Oei.......

(eigenlijk gitarist, Triple Rectifier, met de bas over een gitaarPOD, thrashmetalband.........zegt genoeg)



Breng mij buiten de poorten van de stad en werpe de eerste steen.

Chris Wolstenholme
7 mei 2004, 16:52
*gooit steen*


LIJD! jij 6 snarige demoon! :-D

Iceman
7 mei 2004, 16:55
The Passion Of The Iceman. :-(

Phyrexian
7 mei 2004, 16:59
Leer gewoon de juiste vingerzetting en laat je bas standaard.

+1 :)

Venomer
7 mei 2004, 17:02
The Passion Of The Iceman. :-(

Pas maar op, straks vallen er nog dooien! :wink:

On topic: Gitaristen stemmen graag hun gitaar naar beneden als ze een andere klank willen hebben. Dat komt omdat ze akkoorden spelen. Je draait gewoon je stemming naar beneden en kunt dezelfde vingerzetting blijven gebruiken.

Bassisten spelen doorgaans geen akkoorden. Naar beneden stemmen is alleen nodig als het bereik van je bas niet genoeg is, bijvoorbeeld als je een lage D op een 4-snaar wilt spelen.

Als je een 5-snaar hebt is naar beneden stemmen gewoon niet nodig. Je pakt de lage D en C gewoon op de B-snaar.

frenske
7 mei 2004, 17:05
+1=3 :-D

Koop een 6-snarige en dan heb je alle noten die je zo nodig vindt. En ook nog inclusief een strijkplank!

AntY
7 mei 2004, 20:36
hmmm..


aangaande of je plan technisch mogelijk is:

bovenin zit een topkam. als je een 5-snarige bas met lage B koopt en je legt er een dunne E snaar in t B gaatje, A in t E gaatje etc... vallen ze er te diep in! en heb je kutafstelling. speelt niet fijn. ratels. etc... doe je t andersom moet je de topkam weer uitvijlen, das ook niet fijn.. kan je nooit meer gewone snaren dr op leggen.

kortom kan wel met modifcaties maar handig is niet.

+1 voor t vingerzettingen verhaal. enige wtat minder handig is is dat t soms wat minder handig speelt....

niels_r
7 mei 2004, 21:46
Ik snap sowieso niet waarom je hem zo wil stemmen? Als je nu 4-snarig zou spelen ok, maar met 5-snarig kun je gewoon in de normale BEADG stemming spelen. Je hebt alle tonen die je nodig hebt. Ik ga dus mee in het vingerzettingen verhaal.

Probeer het in ieder geval eens een keertje uit met de normale stemming zou ik zeggen en kijk dan eens verder.

MuNKeY
7 mei 2004, 21:50
ik zou zeggen , koop een mooie 5 snaar (MTD kingston 5 string ofzo :) )
bel mij,of mail mij , dan kun je em ruilen tegen een 4 snaar :P

die stem je dan naar D , en soms drop C

en klaar is kees , dan heb je geen 5e snaar nodig

:razz: :razz:

Iceman
8 mei 2004, 00:05
Jullie hebben allemaal gelijk dat ik in B-stemming alle noten kan pakken.

Alleen ben ik de zanger/bassist. Nu speel ik de baspartijen automatisch mee, omswitchen naar B-stemming red ik IQ-technisch niet.

Heb al advies gekregen van een Cis-bassist die met een 115 setje speelt.
Zou moeten passen in de topkam zonder veel problemen.

Easy Rider
8 mei 2004, 00:34
Klooien met stemmingen is altijd leuk. Waarom zou je je laten beperken door heersende conventies? Zoek de limieten van het instrument!

Wat jij dus wilt is een 5-string met een hoge C (ipv de veel meer voorkomende lage B) en die een end droppen? Prima!
Neem dan idd de dikste set die je kan vinden, hoe dikker hoe beter. Hoewel er lastig aan setjes met een hoge C te komen is, Warwick maakt ze geloof ik wel, ff ergens bestellen.
Hoewel het niet echt nodig is, vooral niet op een goeie bas. Ik speel zelf met een .095 set en dat klinkt gedropt naar een bijv. een Cis ook nog prima. Het ratelen veroorzaak je zelf, slappere snaren = niet zo hard plukken en de versterker het werk laten doen.
Ieder voordeel hep ze nadeel!

Ik kan je echter een 6-snarige aanraden. Dan heb je precies de setup die je zoekt, met nog een extra lage snaar waar je naar hartelust mee kan experimenteren (droppen naar A of Gis bijv. heb ik ook wel eens gedaan, lachen!) en er zijn makkelijker setjes voor te krijgen dan voor een 5 met C.
Of je gebruikt die B alleen om er stoer uit te zien op het podium, het oog wil ook wat, toch? :)

Veel succes en plezier!

EZ

frenske
10 mei 2004, 12:09
Effe hier op reageren!

Richard Cocco maakt ook single strings met een gauge van 25 en 30 . Check www.coccostrings.com.
Je zult waarschijnlijk geen winkel vinden die losse R.Cocco strings verkoopt of uberhaupt R.Cocco en derhalve zul je ze moeten bestellen bij je lokale gitaarboer. Ze zijn niet heel duur (goedkoper dan Elixer) en de kwaliteit is superieur. Vraag maar aan iemand die op Richard Cocco strings speelt en ze zullen dit beamen.

Succes met je experiment.

frenske
10 mei 2004, 12:14
Effe hier op reageren!

Richard Cocco maakt ook single strings met een gauge van 25 en 30 . Check www.coccostrings.com.
Je zult waarschijnlijk geen winkel vinden die losse R.Cocco strings verkoopt of uberhaupt R.Cocco en derhalve zul je ze moeten bestellen bij je lokale gitaarboer. Ze zijn niet heel duur (goedkoper dan Elixer) en de kwaliteit is superieur. Vraag maar aan iemand die op Richard Cocco strings speelt en ze zullen dit beamen.

Succes met je experiment.

Effe hier op reageren (okay het is zielig om op je zelf te reageren). Misschien is het handiger om een 6-snarige snaren te bestellen bij bv musik-produktiv. http://www.musik-produktiv.de/shop2/shop04.asp?artnr=3564012&sid=!06082002&quelle=volltext en de lage B bewaren voor je SM spelletjes!

Iceman
11 mei 2004, 16:27
Ah, bedankt.

Bastijn
11 mei 2004, 19:05
offtopic: sinds kort is de iceman bas weer in productie genomen (helaas nog niet in 5-snaar)

http://www.ibanez.com/guitars/zoom/ICB200BS.jpg

frenske
12 mei 2004, 10:19
Die bas is zo lelijk, dat die eigenlijk weer mooi is!

Iceman
14 mei 2004, 17:52
Gisteren via Ebay gekocht:
ICB500 uit '94.
Gelijmde hals en overmatige binding.

http://im1.shutterfly.com/procserv/47b4db35b3127ccebe2810a602640000001610

http://im1.shutterfly.com/procserv/47b4db35b3127ccebe28109383610000001610

http://vintageibanez.tripod.com/iceman_ic500_models.html

Op deze link staan de ICB500 en ICB300 naast elkaar.

MazeMouse
17 mei 2004, 01:13
Ik zal maar niks zeggen over de F#-B-E-A-D-G-C stemming waar ik van droom?
(oeps, deed ik het lekker toch :p)

Mijn vraag is alleen... waarom wil je dat extra 'hoog' erin hebben?
Tenzij je heftig John Myung solo's staat te doen heb je dat als bassist absoluut niet nodig.
(en zelfs dan zou ik beter gaan voor een 6 snaar in de B-E-A-D-G-C stemming ipv een 5 snaar in die weirde stemming die jij daar opnoemt)

Overigens is mijn huidige bas voornamelijk in E-A-D-G gestemd met regelmatige trips naar C (Queens of the Stone Age)

EDIT: @ easyrider
Ja, het is inderdaad heel grappig om je gitaristen enorm in de war te brengen door een stemming als C-Ab-Eb-E te gebruiken (ofzo) maar het is dan wel de vraag hoe nuttig dat is :p

Anavrin
20 mei 2004, 20:29
Ik zit de laatste tijd ook steeds meer te denken aan 5-snarig spelen. We spelen nu in D (D-G-C-F), kan ik dan gewoon de bovenste snaar (de extra snaar) naar A stemmen, ipv de standaard B? Ik heb zelf namelijk al zitten rekenen, met vakjes en tonen, maar ik weet het niet zeker. Ik zat nl toch al te denken aan de Ibanez SR 500, maar de SR 505 is maar 45 euro duurder, dus dat lijkt me dan wel handiger. Ik had ook al naar de K5 gekeken, maar die werd al eerder afgeraden, van wege de mindere elementen (en de connectie met Korn). De SR3000E/ de SR3005E zijn me allebei net iets te duur, want anders waren die wel mooi geweest (dan was de keus ook snel gemaakt).

Easy Rider
25 mei 2004, 22:23
@Anavrin:
Ja dat kan. Ik neem alleen wel aan dat je het over het nieuwe model SR505 hebt, want het oude model is echt bagger. Daar zou ik het niet op doen. Had ik wel gedaan, maar heb dan ook nog nooit zo moet klooien om er en beetje redelijk geluid uit te krijgen.
Was wel leuk, overigens! :)

@MazeMouse:
De gitaristen hebben er toch geen moer mee te maken hoe jij je bas stemt? :???: Als ik bevobbeld een lage Cis wil spelen kan een gitarist toch ook gewoon een Cis-akkoord spelen? Ik zou niet weten waar ze dan van in de war moeten raken.

EZ

MazeMouse
25 mei 2004, 22:54
@Anavrin:
Ja dat kan. Ik neem alleen wel aan dat je het over het nieuwe model SR505 hebt, want het oude model is echt bagger. Daar zou ik het niet op doen. Had ik wel gedaan, maar heb dan ook nog nooit zo moet klooien om er en beetje redelijk geluid uit te krijgen.
Was wel leuk, overigens! :)

@MazeMouse:
De gitaristen hebben er toch geen moer mee te maken hoe jij je bas stemt? :???: Als ik bevobbeld een lage Cis wil spelen kan een gitarist toch ook gewoon een Cis-akkoord spelen? Ik zou niet weten waar ze dan van in de war moeten raken.

EZ
Ja, maar ik zit met 2 gitaristen te kijken die continu in de gaten staan te houden of ik wel de goede noten sta te spelen. (ergo: Ze staan gewoon te spieken of ze zelf wel de goede akkoorden staan te spelen) en dus leer ik ze dat af door vreemde stemmingen te gebruiken.

Anavrin
25 mei 2004, 23:25
ff een beetje offtopic: ik heb vandaag op een 5-snarige Mexicaanse Fender Jazzbass gespeeld, en dat was echt heel erg KUT. Ik speelde via een Ashdown amp + cab, dus daar kan het niet aan liggen. Het geluid was echt een stuk minder veelzijdig dan bij m'n eigen J-kopie:
http://members.home.nl/anavrin88/images/11.JPG
zitten ook 2 J-elementen in, en is niet actief of zo, en heeft ook 2 volume- en 1 toneknop(pen). De afwerking van dit ding (de Fender dus) was zo slecht, dat ik zelf dacht:"dat kan ik beter" en jullie kennen m'n P-bas screw-up:
http://members.home.nl/anavrin88/images/anavrin_012.jpg
dus dat was echt heel erg. De controlplate (het chromen deel) zat aan de ene kant OP de plastic slagplaat, en aan de andere kant een millimeter verwijderd van de slagplaat. Je zag dus aan de ene kant een millimeter hout tussen de controlplate en de slagplaat doorschijnen. Toen ik klaar was vroeg de verkoper doodleuk hoeveel ik er wilde. Wat een grappenmaker. Mijn Fender Jaguar uit Japan, die 30 euro goedkoper was dan dit kreng ziet er echt 10 keer beter uit (en heeft ook een kwaliteitsgeluidje). Ik dacht dat de Mexicaanse Fenders iets slechter waren dan de Japanners, maar dat verschil is echt gigantisch, DAMN! Ik ga dus denk ik toch maar voor een Ibanez 5-snaar, of misschien een keer een Japanse J-bass proberen :wink:

Easy Rider
25 mei 2004, 23:37
Ja, maar ik zit met 2 gitaristen te kijken die continu in de gaten staan te houden of ik wel de goede noten sta te spelen. (ergo: Ze staan gewoon te spieken of ze zelf wel de goede akkoorden staan te spelen) en dus leer ik ze dat af door vreemde stemmingen te gebruiken.

Oh god, ja dat ken ik! Vermoeiend was dat. Wat ik altijd deed is veel bewegen en veel met m'n basgitaar van ze weggedraaid staan. Vonden ze niet heel erg grappig, maar ik en de drummer wel. :) Ik was invaller en de drummer en ik zaten toen bij elkaar in onze 'echte' band.
Als ze het echt heel moeilijk kregen draaide ik overigens wel naar ze toe, maar volgens mij vonden ze dat nog minder grappig! :D

Tja, sorry hoor, dat je af en toe wil kijken om het zootje goed lopend te houden mag best, vooral live en ook als (zoals eerdergenoemden) je nog niet zo heel lang speelt. Maar gewoon iedere keer blind staren gaat er bij mij niet in. Na een paar keer moet je het toch wel doorhebben.

EZ

Anavrin
25 mei 2004, 23:45
ik heb bij nieuwe rifjes van de gitarist weleens dat ik voor dat hij zegt wat hij speelt, dat ik bij hem wil spieken, maar hij heeft zo'n irritante Ibanez gitaar, met alleen op de 12e fret een markering, dus een beetje meeraggen, en alvast ideëen opdoen voor een vet basloopje zit er bij mij meestal niet in. Laatst hadden we een optreden waar maar 1 van de 5 monitoren het deed, dus moest de gitarist (en de rest van de band) af en toe wel bij mij kijken om te zien hoe ver ik was in een bepaald stukje, omdat ik niet hoorbaar was, zodat ze allemaal weer op het goede punt konden invallen (ik heb nogal veel mini-solootjes (velen noemen dat een bridge :lol: , maar je moet als bassist toch wat))