PDA

View Full Version : meerdere gitaren door 1 input.....



SuperLeadPlexi
7 mei 2004, 09:44
....zou dat schadelijk kunnen zijn voor je amp? Ik ben er zelf geen voorstander van maar soms breekt nood wetten zullen we maar zeggen.

svokke
7 mei 2004, 09:50
Kan geen kwaad voor je amp, tenzij je natuurlijk de boel moet afbreken om twee jack's in een input te krijgen :-D

IndiepoprockJesse
7 mei 2004, 12:52
moet kunnen lijkt me..

vroeger maakte ze ook versterkers waar je met ze 2'en in kon met aparte volume en toonregeling.. zeker leuk.. maarja.. als je er dan met de hele familie inging (neit dat ik dat meegemaakt, maar het is mij verteld) met 2 gitaren en zang, dan hield het beestje het na 3 maanden wel voor gezien..

Jesse//

Voidhead
7 mei 2004, 12:54
bij ons op school staat zo'n amp waar 2 gitaren inkunnen. dat is dus 3x niks bij dat ding. De ene gitaar 'drukt' de andere weg als het ware als je tegelijk gaat spelen, dan gaat ie weer hard en dan weer zacht. Met overdrive is het al helemaal erg, wordt een brei kutherrie. Clean gaat het iets beter.

nicoverduin
7 mei 2004, 13:00
Dat kan wel kloppen, in die zin, dat bij tegenfase, frequenties elkander gaan dempen. Als ze echterin fas zijn en gelijk frequenties, dan zullen ze elkaar versterken.
Nico

Al
7 mei 2004, 13:30
....zou dat schadelijk kunnen zijn voor je amp? Ik ben er zelf geen voorstander van maar soms breekt nood wetten zullen we maar zeggen.

Kan geen kwaad. Signalen beïnvloeden elkaar wel, als b.v. de een zijn toonregeling gebruikt kan dat merkbaar bij de ander zijn. Bij groter volumeverschil kan het zachtere signaal volledig wegvallen.

Al

SuperLeadPlexi
7 mei 2004, 15:20
Nou mannen, dat weten we dan ook alweer. Kan men tenminste met een gerust hart hobbyboppen. Wel nog een vraagje over dat in en tegen fase: is het default tegen fase of in fase? en in welke situatie zou ie dan in de tegenovergestelde fase staan? lijkt mij (als leek) dat daar een soldeerbout ofzo aan te pas moet komen.

nicoverduin
7 mei 2004, 15:32
Nee, heeft daar in deze effe niets mee te maken. Stel je gooit een steen in het water. Je ziet dan allemaal rimpels naar buiten gaan. Zo kun je ook geluidsgolven "Zien".
Als je nu een tweede steen ernaast gooit, dan zullen die de eerdere rimpels versterken (in fase) of dempen (tegenfase). Met 2 gitaren gebeurt dus hetzelfde. Om een goede versterking te krijgen moeten beide gitaren exact gelijk afgestemd zijn.

Geluidssignalen kun je dus gewoon optellen. dat gebeurt nu al met een een gitaar door het optellen van de grond toon + de harmonischen.

NIco

SuperLeadPlexi
7 mei 2004, 15:40
thx Nico, das n duidelijke omschrijving.

(woonde er maar een ampguru bij mij in de buurt, kon ik de kunst afkijken)

nicoverduin
7 mei 2004, 17:05
ach, Sittard <-> Heemskerk is maar 250 km ............(met 50% file)
:-D :-D :-D :-D

SuperLeadPlexi
7 mei 2004, 17:44
Heemskerk, is dat niet in z-holland?

Mr.Jay
7 mei 2004, 18:01
thx Nico, das n duidelijke omschrijving.

(woonde er maar een ampguru bij mij in de buurt, kon ik de kunst afkijken)

vraag is of iemand dat "laat" doen :P

JaY

SuperLeadPlexi
7 mei 2004, 18:39
Jay, ken je dat spreekwoord: wat gij niet wilt dat u geschiedt..........?
Ik ben altijd bereid geweest om mijn kennis met andere mensen te delen. Ieder heeft zo z`n eigen kwaliteiten. Zo geloof ik ook in mijn medemens, ook al is helaas niet iedereen hetzelfde wat deze gedachtengang betreft.

Mr.Jay
7 mei 2004, 18:47
Jay, ken je dat spreekwoord: wat gij niet wilt dat u geschiedt..........?

nooit opgelet op school.

>Ik ben altijd bereid geweest om mijn kennis met andere mensen te delen. Ieder heeft zo z`n eigen kwaliteiten. Zo geloof ik ook in mijn medemens, ook al is helaas niet iedereen hetzelfde wat deze gedachtengang betreft.

daar heb je gelijk in.
JaY

nicoverduin
7 mei 2004, 20:14
Heemskerk, is dat niet in z-holland?
Nee dan ben je halverwege..... :-D :-D Heemskerk ligt zo'n 30 km ten noord westen van Amsterdam (tussen Haarlem en Alkmaar).
Nico

nicoverduin
7 mei 2004, 20:17
Jay, ken je dat spreekwoord: wat gij niet wilt dat u geschiedt..........?

nooit opgelet op school.

>Ik ben altijd bereid geweest om mijn kennis met andere mensen te delen. Ieder heeft zo z`n eigen kwaliteiten. Zo geloof ik ook in mijn medemens, ook al is helaas niet iedereen hetzelfde wat deze gedachtengang betreft.

daar heb je gelijk in.
JaY
Ik denk (hoop) dat voor de meeste deelnemers geldt, dat je af en toe wat geeft en af en toe wat krijgt.
Nico

SuperLeadPlexi
7 mei 2004, 23:22
Nico, dat hoop ik toch ook. Helaas ken ik er toch een paar die niet te zuinig geld durven vragen voor een half uurtje gitaarles (en dan heb ik het maar niet over de kwaliteit). Ik heb dat altijd gratis gedaan, allang blij om te zien dat mensen door mijn bijdrage er mee verder zijn gegaan en ook de kicks kunnen ervaren die de meesten onder ons hebben.

nicoverduin
8 mei 2004, 00:00
Ach ik heb zelf ook prive les. Echter dat ik daarvoor betaal vind ik normaal. De man is full time musikant. Voor wat buizentechniek betreft, leer ik zelf ook nog een heleboel van de forums. En een ander helpen met een vraag geen probleem tenzij de betreffende persoon een onverantwoord risico neemt.
Nico

Bigfoot414
10 mei 2004, 13:07
We doen het wel eens bij reperteren: gitaar en zang over dezelfde versterker. Dat gaat niet altijd goed, maar het kan wel.

nicoverduin
10 mei 2004, 19:47
Het meest extreme effect (zijstapje even) was een proef in Engeland waar ze een versterker hadden die al het geluid dat het opnam met evengrote volume maar dan in tegenfase uitzond.
Stel je eens voor een 100 watt Twin voluit. Zo'n apparaat erbij en de buren horen helemaal niets. (jij zelf trouwens ook niet). Da's nog eens een goede powersoak. :-D :-D :-D :-D :-D :-D :-D :-D
Nico