PDA

View Full Version : amp-stroom-kortsluiting



Mr.Bluesbreaker
6 mei 2004, 21:45
Ik vroeg me gewoon het volgende es af:

veel mensen (vooral de niet zo slimme) zetten heel vaak een glas bier oid op hun versterker. Nu is dat bij een helemaal gesloten versterker niet zo heel ernstig als het omvalt, maar bv bij mijn TSL heb je een hitterooster. er is dan vast wel es een idioot geweest die zijn flesje bier ofzo omgooide terwijl die amp daar staat te blazen, bwahm recht in het rooster. Dan is het iig goed fout, maar word je dan meteen levend geroosterd of hoe zit dat :-D
Ik weet niet hoe ik er ineens bij kom, maar ik was gewoon benieuwd. Niet dat ik van plan ben om vloeibare dingen erop te zetten ofzo. Iemand ervaring hiermee?

Hempo
6 mei 2004, 21:48
Ik snap er iig geen hout van, en kan iemand het natuurkundig uitleggen wat er dan gebuert

JV
6 mei 2004, 22:21
waarschijnlijk vliegt meteen de zekering eruit en gebeurt er niks.

dat hoop ik althans als zoiets zou gebeuren :D

bert k
7 mei 2004, 10:10
Zekering hopelijk, of een hoop rook uit je amp en je portemonnee. Die verhalen van geroosterde gitaristen komen anders: als je over een amp zonder randaarde speelt en je raakt met je mond de microfoon aan dan kan daar spanning tussen staan, en niet zo'n beetje ook. Daar zijn dooien mee gevallen.

JV
7 mei 2004, 11:54
dat heb ik inderdaad ook ondervonden, gitaar was wel geaard, maar de mixer nog niet, dan voel je inderdaad een behoorlijke tik, meer zelfs dan als je gitaar niet geaard is.

nu is alles geaard gelukkig

Stratman70
7 mei 2004, 12:50
Ik had aan het begin van het spelen in bandjes wel eens de neiging om, terwijl ik mijn eigen gitaar(snaren) vasthield, iets aan te wijzen op de toets van de andere gitarist, waarbij ik dus zijn snaren raakte. dat was niet zo fijn eigenlijk.
Gelukkig afgeleerd, maar nu begrijp ik dat dit met randaarde te maken heeft? Of krijg je altijd een tik als je zoiets doet?

Zou iemand dit alsnog eens uit willen proberen en hier verslag van willen doen? :D

maar wie zet er nu drank o.i.d. op zijn versterker? Dan ben je toch ook wel erg dom natuurlijk. dan zoek je het gevaar op.

Negative K3 fan
7 mei 2004, 13:00
doordat er een randaarde ontbreekt kan de opgebouwde stroom niet weglopen en komtop je snaren te staan. Op zich geeft dat geen probleem, tenzij je tegelijkertijd iets anders aanraakt wat wel geaard is bijvoorbeeld, dan loopt de stroom via jouw lichaam weg en dan baats.

andy
7 mei 2004, 14:53
De ervaringsdeskundige dan maar weer eens aan het woord: Wij waren een keer aan het repeteren. Er valt een slecht geparkeerde gitaarkoffer om, die valt boven op een beugel Grolsch en die loost de inhoud recht in mijn verlengstekkerdoos, waar ook de stekker van mijn amp in zit. Bats, zekering er uit en bovendien alle stoppen van de meterkast van de repetitieruimte doorgeslagen.
Meteen 5 bands zonder stroom. :oops:

Maar: "Don't try this at home". :wink:

Jim Marshall
7 mei 2004, 23:36
Het voorgaand beschrevene is heel gemakkelijk te voorkomen.

Stel de andere (bas)gitarist de vraag; wat is jouw geaardheid???

Weet je meteen of je goed of fout zit.

:-D :-D

Hempo
8 mei 2004, 12:12
huhuhuhuh

Hempo
8 mei 2004, 14:56
Maar even over de vraag 'wie zet er nou bier op je versterker'.
Is zeker een paar keer voorgekomen. Idioten in een café, of wat was het laatst, een of ander debiel koor, van die huisvrouwen die zonodig in een koor moeten gaan zitten en dan met z'n veertigen tears in heaven 5stemmig gaan zingen.
Dat soort types....

sash
8 mei 2004, 15:21
Dan is het geen bier, hooguit bitter lemon.

Mr.Bluesbreaker
9 mei 2004, 23:32
Ghahah was leuk in Meppel niet, met die huisvrouwen zoals je het noemt :-D
Die dachten zeker dat het een strijkplank was. Maar blijkbaar gebuert dat vaker in Meppel :evil: Vorig jaar ook nog, idioten die bier op me amp zetten. Toch voortaan een zak wortels meenemen. :wink:

IndiepoprockJesse
9 mei 2004, 23:37
Zekering hopelijk, of een hoop rook uit je amp en je portemonnee. Die verhalen van geroosterde gitaristen komen anders: als je over een amp zonder randaarde speelt en je raakt met je mond de microfoon aan dan kan daar spanning tussen staan, en niet zo'n beetje ook. Daar zijn dooien mee gevallen.


ik heb net een film gezien waarin dat gebeurde met een gitarist (film heet 'almost famous')

Jesse//

bert k
10 mei 2004, 01:12
Tja, jaren 70, Amerika, iedereen dronken en stoned. Dan let je niet echt meer op randaarde... :-D

IndiepoprockJesse
10 mei 2004, 09:23
haha right,

het moet gewoon aanwezig zijn als je ergens speelt :P

en nu is iedereen ook dronken en stoned dus dat maakt geen verschil :P

Jesse//

Neals
11 mei 2004, 10:03
zelf let ik wel redelijk op veiligheid als ik nuchter ben.. meestal zet ik het glas bier ook op de speakerkast als ie naast een rack staat :)

urezna
19 mei 2004, 16:39
mijn kopje thee staat meestal niet op zijn schoteltje.....
maar NOOIT op een versterker..... al is het maar omdat de versterker kan trillen tijdens het spelen en mn lekkerre kopje thee eraf kukelt.... zonde van de thee toch?
:cool:

IndiepoprockJesse
19 mei 2004, 16:49
Ja,

ik heb ook wel eens thee op het podium.. maar op je versterker zetten is dan inderdaad geen slimme optie :P

Jesse//