PDA

View Full Version : de nirvana-sound...



Laus
6 mei 2004, 18:15
tja...

ik had een beetje een vage beleving gisteravond in een café ergens in Horst.
Stel je voor, ik heb een Epiphone Thunderbird(aktief gemaakt) en een Marshall DBS setje.

Staat daar na ons een kerel te spelen op een enorm oude gare Kustom versterker(2x15 inch volgens mij) met een vrij standaard Vester gitaartje met volgens mij niet teveel geouwehoer dr op(zeker geen effecten).

Maar dan KLONK....perfecte nirvana achtige overdrive sounds...Laat ik nou denken...damn dat wil ik ook. Mijn Marshall rockt wel, en is ERG zwaar, maar komt in het prettige MID-gebied, zeker met de thunderbird gewoon tekort. Een betere eindtrap is er volgens mij niet, alleen die pre....is een goede ampeg pre-amp(zoŽn sheenan geval) dan een optie?

nou is het idee....In hoeverre telt hier de versterker en in hoeverre telt hier de gitaar... Ik zit er aan de denken rond de zomer een leuke Fender te kopen, maar de vraag is krijg je daarmee zoŽn lekkere constante grom die je in je onderbuik voelt en tegelijkertijd helder is. Welke Fender moet je dan hebben?

thnx voor de help!

AntY
6 mei 2004, 23:41
techniek scheelt ook een hoop.

geef slash een brakke LP kopie en hij klinkt nog steeds kut. geef miller een squier en t klinkt ook goed. enz.

all in flames
7 mei 2004, 00:07
ik dacht dat het bij nirvana altijd zo goedkoop mogelijk moest zijn... uiteindelijk ging het toch allemaal wel kapot :P

Wouter J
7 mei 2004, 00:51
kwa bas zit je zowieso goed, Krist Novoselic was een vervent Gibson gebruiker, Thunderbirds, Rippers en RD Artists waren zijn bassen naar keuze, hij liet echter al die actieve electronica verwijderen en de elementen direct naar de volume knoppen gaan om een veel directer geluid te krijgen.

http://users.mikrotec.com/calfee/nirvana/images/design/krist_bio.gif

Krist gebruikte een Hiwatt 200 wat gitaar versterker door Ampeg 8x10 kasten, het rauwe laag kwam door die kombinatie, hij heeft ook een tijdje Mesa Boogie kasten gehad maar de Hiwatt top is HET element voor zijn geluid.

http://www.soundcrew.co.jp/japan/equipment/gt_amp/hiwatt/img/ga162.jpg

BramVersteeg
7 mei 2004, 12:16
En dat zou dan zo goedkoop mogelijk moeten zijn :o
Wel lol een bas over een gitaar versterker :lol:

Iceman
7 mei 2004, 12:23
Ik speel met een Hamer USA bas over een (gitaar)POD, standje Rectifier.
Rechtstreeks in de mengtafel.


Maar ik speel dan ook geen jazz.

Anavrin
7 mei 2004, 12:56
En dat zou dan zo goedkoop mogelijk moeten zijn :o
Wel lol een bas over een gitaar versterker :lol:
heb ik ook een jaar of 3 gedaan, en dat klonk best goed. Je moet alleen wel een bascabinet erop aansluiten, want anders mol je de speakers. Ik speelde over een 100 watt Fender gitaartop en een Trace Elliot baskast (gitaar nog steeds trouwens, voor de bas wacht ik op het moment op m'n nieuwe amp).

Laus
7 mei 2004, 13:35
kwa bas zit je zowieso goed, Krist Novoselic was een vervent Gibson gebruiker, Thunderbirds, Rippers en RD Artists waren zijn bassen naar keuze, hij liet echter al die actieve electronica verwijderen en de elementen direct naar de volume knoppen gaan om een veel directer geluid te krijgen.

Krist gebruikte een Hiwatt 200 wat gitaar versterker door Ampeg 8x10 kasten, het rauwe laag kwam door die kombinatie, hij heeft ook een tijdje Mesa Boogie kasten gehad maar de Hiwatt top is HET element voor zijn geluid.


hmm, bedankt zover. Punt is, ik heb die PA2 ertussen gedaan om m'n amp te kunnen oversturen. Het geluid is exact hetzelfde alleen een stuk harder nu. Maar die oversturing klonk nergens naar.

Het ronkt allemaal niet. Het klinkt allemaal maar *ploinkploink*...mijn techniek is volgens mij best redelijk. Zowel met plectrum of vingers, maakt niet veel verschil. ik weet alleen niet waar ik het zoeken moet.

all in flames
7 mei 2004, 17:26
Niet zo goedkoop dus :o

wat zonde dat het kapot werd gerost dan... Kurt zelf had toch wel allemaal goedkope :strat: replica's?

Laus
7 mei 2004, 17:42
nou, luister zelf eens naar wat nirvana.

is idd qua geluid allemaal geen topkwaliteit.
afgezien van de heer Grohl waren het ook zeer middelmatige muziekante(laten we dan wel stellen dat ik op nivo mindere muzikant zit).

en toch...dat basgeluid....

BramVersteeg
7 mei 2004, 18:31
Ik denk dat ze niet zo'n goede INSTRUMENTALISTEN waren. Als MUZIKANTEN waren ze wel erg goed. De nummers kloppen erg goed en zitten leuk in elkaar.

Laus
7 mei 2004, 23:39
ok, je hebt gelijk. dat is de betere redenatie.

frog2000
8 mei 2004, 17:53
tja ...

als je als producer Butch Vig hebt

scheelt een hoop hoor

Nirvana LIVe klonk niet zo bi

met alle respect

zelfde goldt voor SMASHING PUMPKINS

ook daar zijn alle baspartijen opnieuw ingespeeld door

de master Billy Corgan himself

:lol:

Laus
8 mei 2004, 18:10
maar afijn..ik heb nog steeds geen antwoord op de essentie van mijn vraag...

AntY
8 mei 2004, 19:32
tja ...

als je als producer Butch Vig hebt

scheelt een hoop hoor

Nirvana LIVe klonk niet zo bi

met alle respect

zelfde goldt voor SMASHING PUMPKINS

ook daar zijn alle baspartijen opnieuw ingespeeld door

de master Billy Corgan himself

:lol:





AAAAAH! RESPECT VOOR DARCY!!!!!

frog2000
8 mei 2004, 20:33
respect wel
maar dat is het verhaal van siamese dream

mooie plaat dat wel

:lol:

Richwoodje
9 mei 2004, 00:31
Niet zo goedkoop dus :o

wat zonde dat het kapot werd gerost dan... Kurt zelf had toch wel allemaal goedkope :strat: replica's?

sterker nog, ik weet dat een nogal beroemde poster van Kurt bestaat waarop hij staat te slaan met een babyblauwe Richwood-stratocaster-kopie :-D Ik weet ook dat die poster tijdens een concert is gemaakt (oftewel hij speelde op een Richwood strat 8-) ) :strat:

AntY
9 mei 2004, 02:16
respect wel
maar dat is het verhaal van siamese dream

mooie plaat dat wel

:lol:

ik wist dat niet, vertel daar eens meer oveR?