PDA

View Full Version : Buis in pre-amp valvestate vervangen?



pinchaholic
6 mei 2004, 17:34
Yes.. is dit eigenlijk noodzaak op een bepaald moment of heeft dat ene buisje in mijn VS200 weinig te lijden?

Wie kan mij hier iets wijzer over maken?


Thanx!

Pinch

nicoverduin
6 mei 2004, 18:01
Die buis slijt net zoveel als een andere voorversterker buis. Dus hij wordt minder door de tijd.
Nico

bobdieleman
6 mei 2004, 18:13
kan je echt wel jaren mee vooruit, pas als je iets gaat horen zouk m vervangen, na een jaar of tien ofzo denk ik, maar verder zou ik er gewoon afblijven.

pinchaholic
6 mei 2004, 18:45
Nou... eh..
Hij is dus een jaartje of 10 oud, wat zou ik dan moeten gaan horen? (versterker geeft wel een geluid wat zich het best laat omschrijven als een "doffe klap" bij het aanzetten.. is dat een teken van een versleten buis?

werderom:

thanx


Pinch

Bend-it (tm)
6 mei 2004, 23:43
Symptomen van versleten buizen:

- Minder Volume
- Meer ruis
- Minder Dynamiek
- Langere "opstart tijd"

De gloed van het buisje kan ook veranderen. Helemaal oranje / rood...
Normaal hoort het een beetje blauw / dieprood te zijn.

Maar 1 voorversterker buisje vervangen kost je 30,- a 40,- euro inclusief buis en arbeid.

Niet zelf zomaar een buisje inzetten he ! ... Misschien moet ie opnieuw ge-bias't

Eventueel kan die man de ruststroom verhogen / verlagen op het niveau dat jij mooi vind. Daar krijg je meer of minder "scheur" van ... :wink:
(uiteraard binnen de grenzen) Hoe hoger die spanning, des te sneller je buis verouderd.

Succes !

hadv
7 mei 2004, 00:34
jawel, maar een valvestate heeft alleen maar een buisje in de voortrap, dus nix geen heavyduty eindbuizen.
die klap kan door van alles komen

de kwaliteit van je buisje herken je voornamelijk aan de toon van je vervorming, klinkt dat als bagger dan zou je um kunnen vervangen

maar neem van mij als ex-valvestate-bezitter dat dat buisje weinig te verduren krijgt

Nielsje
7 mei 2004, 10:45
Maar 1 voorversterker buisje vervangen kost je 30,- a 40,- euro inclusief buis en arbeid.



Geweldig, heb je een valvestate? dan wil ik je buisje wel vervangen voor 40 euro.

Bij een valvestate kan je gewoon een nieuwe buis in drukken, want alleen eindbuizen hoeven gebiassed te worden. Experimenteer eens met verschillende buisjes, kijk welk geluid je bevalt.

Een 12ax7 heb je met gemak onder de 10 euri.

Die doffe klap, wordt VOLGENS MIJ (dus verbeter me als ik het verkeerd heb) veroorzaakt doordat er ineens spanning door het circuit gaat lopen. In de condensators kan zich een lading vormen, die begint 'weg te stromen' nadat je de amp hebt aangezet, en deze klap hoor je dan in je speaker, niets ernstigs dacht ik. Volgens mij hebben alle transistors in meer of mindere mate hiermee te maken. ( weet niet hoe het zit met 'nieuwe transistors' ..ik speel enkel over buizen ;))

bobdieleman
7 mei 2004, 11:15
precies, die klap is niet erg. Als je amp gewoon minder gaat klinken moet je m wegbrengen. Anders dichtlaten die valvestate! Zijn erg degelijke amps tot je ze openmaakt. (ja ervaring mee ja) 8-)

sickpunk
7 mei 2004, 11:17
ik hbe het ook op mijn transistor bak(300Watt fender... en ook op 15 Watt oefen ding) volgens mij is het normaal

gerrekat
7 mei 2004, 12:04
gewoon vervangen een pr amp buisje kost maar 7-10 EURO en als hij er al 10 jaar inzit zal het ongetwijfeld een toon verbetering inhouden!

bobdieleman
7 mei 2004, 18:36
ehm, ten eerste hoeft dat helemaal niet het geval te zijn en ten tweede waarom iets vervangen als het werkt? Maar goed, zie maar...

SilverFoo
8 mei 2004, 11:53
Hoi,

Ik heb hier ook nog even een vraag over, en ik vond het wat onzinnig om er een nieuwe topic over op te starten :D


Ik heb een marshall valvestate 8080 en een aantal symptonen heb ik ook (ruis, lange opstarttijd, geluidskwaliteit wordt minder) dus eigenlijk moet ik die buis ook eens vervangen.. Maar! Zit er in de 8080 wel een buis in de preamp? Volgens mij wel, ik heb nog nooit gekeken. Is dit makkelijk te vervangen?

Oh ja, een buis gaat 10 jaar mee? Ik weet niet hoe oud deze amp is (2de hands gekocht) maar de 8080`s stammen volgens mij uit de late 80`s, early 90`s....

SilverFoo
8 mei 2004, 11:54
Hoi,

Ik heb hier ook nog even een vraag over, en ik vond het wat onzinnig om er een nieuwe topic over op te starten :D


Ik heb een marshall valvestate 8080 en een aantal symptonen heb ik ook (ruis, lange opstarttijd, geluidskwaliteit wordt minder) dus eigenlijk moet ik die buis ook eens vervangen.. Maar! Zit er in de 8080 wel een buis in de preamp? Volgens mij wel, ik heb nog nooit gekeken. Is dit makkelijk te vervangen?

Oh ja, een buis gaat 10 jaar mee? Ik weet niet hoe oud deze amp is (2de hands gekocht) maar de 8080`s stammen volgens mij uit de late 80`s, early 90`s....

SilverFoo
8 mei 2004, 11:54
Hoi,

Ik heb hier ook nog even een vraag over, en ik vond het wat onzinnig om er een nieuwe topic over op te starten :D


Ik heb een marshall valvestate 8080 en een aantal symptonen heb ik ook (ruis, lange opstarttijd, geluidskwaliteit wordt minder) dus eigenlijk moet ik die buis ook eens vervangen.. Maar! Zit er in de 8080 wel een buis in de preamp? Volgens mij wel, ik heb nog nooit gekeken. Is dit makkelijk te vervangen?

Oh ja, een buis gaat 10 jaar mee? Ik weet niet hoe oud deze amp is (2de hands gekocht) maar de 8080`s stammen volgens mij uit de late 80`s, early 90`s....

bobdieleman
8 mei 2004, 12:02
hoho, je kan dus niet zeggen dat een buis precies tien jaar meegaat. Maar als je de versterker niet altijd op 11 zet en niet elke dag 6 uur speelt, moet zo'n buisje wel effe meegaan ja. Maar voor hetzelfde geld houdt ie er na vier jaar mee op.
In jouw geval, lijkt het me zinvol om m eens naar de winkel te brengen. waarschijnlijk tijd voor een nieuwe buis en anders hebje een serieuzer probleem. maar ach zo'n valvestate uit de eerste serie, die worden nog eens geld waard!!

m^rton
8 mei 2004, 12:03
Ik heb ook last van die klap (met mijn peavey transistor).
Maar ik heb het juist als ik hem uitzet.

SilverFoo
8 mei 2004, 14:58
Ik heb geen last van een klap, maar als ik clean speel hoor ik soms een heel zacht geknetter. Het hindert bij het spelen niet. Als ik distorted speel duurt het even voordat de distortion er aankomt zeg maar. En het scheelt ook als ik een uur aan het spelen ben of 10 minuten. Hoe langer je speelt, hoe beter het gaat klinken...

En kun je zo`n buis niet zelf vervangen? Ik weet niet waar ie zit maar kan em wel even openmaken. Er is hier geen gitaarwinkel dus ..... :(

SilverFoo
8 mei 2004, 14:59
Ik heb geen last van een klap, maar als ik clean speel hoor ik soms een heel zacht geknetter. Het hindert bij het spelen niet. Als ik distorted speel duurt het even voordat de distortion er aankomt zeg maar. En het scheelt ook als ik een uur aan het spelen ben of 10 minuten. Hoe langer je speelt, hoe beter het gaat klinken...

En kun je zo`n buis niet zelf vervangen? Ik weet niet waar ie zit maar kan em wel even openmaken. Er is hier geen gitaarwinkel dus ..... :(

SilverFoo
8 mei 2004, 14:59
Ik heb geen last van een klap, maar als ik clean speel hoor ik soms een heel zacht geknetter. Het hindert bij het spelen niet. Als ik distorted speel duurt het even voordat de distortion er aankomt zeg maar. En het scheelt ook als ik een uur aan het spelen ben of 10 minuten. Hoe langer je speelt, hoe beter het gaat klinken...

En kun je zo`n buis niet zelf vervangen? Ik weet niet waar ie zit maar kan em wel even openmaken. Er is hier geen gitaarwinkel dus ..... :(

Dirk_Hendrik
9 mei 2004, 14:30
Als je je versterker openmaakt zie je die buis vanzelf zitten en kun je em er met (heel licht!) draaiend wrikken langzaam uit trekken. Dat je versterker kapot gaat van openmaken lijkt me onzin. Dat buizen stukgaan van er alleen al naar kijken is ook bull. En verder, no guts, no glory.

SilverFoo
9 mei 2004, 17:47
Ehr... ok ... en hoe weet ik wat voor nieuwe buis ik erin moet plaatsten? Kan ik gewoon weer dezelfde krijgen of maakt het niet uit?

Antal
9 mei 2004, 19:36
Gewoon een 12ax7. Maakt niet uit van welk merk.

sash
9 mei 2004, 19:43
Gewoon een 12ax7. Maakt niet uit van welk merk.

Maakt wel degelijk uit! Er zitten net zo zeer goede als slechte tussen.

Ik raad JJ aan.

Antal
9 mei 2004, 20:54
Gewoon een 12ax7. Maakt niet uit van welk merk.

Maakt wel degelijk uit! Er zitten net zo zeer goede als slechte tussen.

Ik raad JJ aan.

Ok, hier begrijpen we elkaar dus niet goed. Voor de amp maakt het niet uit. Die vreet alles als het maar 12ax7 is. Voor je persoonlijke voorkeur wel :wink: , en dat is wat jij bedoelt. Ik raad ook JJ aan :)

Jeroenvanhulsteijn
10 mei 2004, 12:30
of nos telefunken, mullard, phillips, siemens. schijnt ook erg mooi te zijn. maarja, das wel "2e hands".

SilverFoo
10 mei 2004, 20:21
ok, JJ buizen dus. Ik zag op marktplaats een setje voor 130 euri!! :-? Zijn die dingen altijd zo duur? Ik heb er maar 1 nodig (volgens mij). Zijn ze ook ergens online te bestellen? Heb even op musikproduktiv gekeken, maar daar kon ik niets vinden....

Bedankt voor de hulp zover... :D

Jeroenvanhulsteijn
10 mei 2004, 20:31
Bij http://www.ae-europe.nl/buizen_jj.htm kun je ECC83 buizen krijgen van JJ. de ECC83 is een prima alternatief voor de 12AX7.

Bij http://www.drtube.com/tubeshop.htm kun je ook buizen krijgen. verder kun je bij veel muziekzaken ook wel buizen krijgen. maar dan betaal je vaak veel meer dan nodig is (€ 14 voor een sovtek bv.)

Dirk_Hendrik
11 mei 2004, 11:36
Eeeh Jeroen,

12AX7 is de Amerikaanse benaming voor een ECC83. Het is dus geen alternatief maar dezelfde buis.

130 Euro is van de zotte. Ik vraag me sowieso af of er een duidelijk verschil gaat zijn tussen duur (JJ enzo) en goedkoop (Sovtek) in een valvestate. Ik zou daarom zelf (in dit geval) beginnen met goedkoop.

Voor 10.71 euro heb je er al eentje bij de Conrad (art. nr 120863 - 8B) om een voorbeeld te geven. No clue over het merk.

Dirk_Hendrik
11 mei 2004, 11:40
De tering, die eurotubes is goedkoop! :o Ik met me conrad! laat maar... :-?

Jeroenvanhulsteijn
11 mei 2004, 14:40
Eeeh Jeroen,

12AX7 is de Amerikaanse benaming voor een ECC83. Het is dus geen alternatief maar dezelfde buis.



hek weer wat geleerd. tjongejonge...kword nog eens een pienter knaapje. :D

gerrekat
11 mei 2004, 15:02
lijkt me onzin on een dure NOS in een valvestate te zetten.....

koop lekker een JJ of als je wat meer gain wil een Electro harmonix waar ik zelf erg van gecharmeerd ben...

SilverFoo
11 mei 2004, 17:33
Bij http://www.ae-europe.nl/buizen_jj.htm kun je ECC83 buizen krijgen van JJ. de ECC83 is een prima alternatief voor de 12AX7.

Bij http://www.drtube.com/tubeshop.htm kun je ook buizen krijgen. verder kun je bij veel muziekzaken ook wel buizen krijgen. maar dan betaal je vaak veel meer dan nodig is (€ 14 voor een sovtek bv.)


Mensen, wat een reacties :D . Ik prop er gewoon zo`n ECC83 in... Boem is ho :lol: .. Maar het gaat wel werken toch? Ik weet niet wat erin zit, 1 schroef zit zo vast als een huis, overleeft wereldoorlog 3 nog wel :lol: . Zal vanavond even een accuboor halen en zien wat voor buis erin zit...


Formaat enzo is verder allemaal hetzelfde? (ik ben een leek, sorry)

Antal
11 mei 2004, 18:10
Bij http://www.ae-europe.nl/buizen_jj.htm kun je ECC83 buizen krijgen van JJ. de ECC83 is een prima alternatief voor de 12AX7.

Bij http://www.drtube.com/tubeshop.htm kun je ook buizen krijgen. verder kun je bij veel muziekzaken ook wel buizen krijgen. maar dan betaal je vaak veel meer dan nodig is (€ 14 voor een sovtek bv.)


Mensen, wat een reacties :D . Ik prop er gewoon zo`n ECC83 in... Boem is ho :lol: .. Maar het gaat wel werken toch? Ik weet niet wat erin zit, 1 schroef zit zo vast als een huis, overleeft wereldoorlog 3 nog wel :lol: . Zal vanavond even een accuboor halen en zien wat voor buis erin zit...


Formaat enzo is verder allemaal hetzelfde? (ik ben een leek, sorry)

Uit m'n broertjes valvestate kwam een 'PhilipsECG JAN12ax7wa' zetten. Dus die zal er bij jou ook wel in zitten denk ik. En ja hoor het formaat en de pootjes van al die 12ax7's of hou ze dan ook allemaal heten zijn hetzelfde. Kan eigenlijk niets mis gaan. Het pas bij m'n broertjes amp ook nog gedaan en die leeft ook nog.

SilverFoo
12 mei 2004, 16:30
Ik heb inmiddels even gekeken wat voor buis erin zit. Er zit een Marshall ECC83 in. Kan ik die nu gewoon vervangen voor een JJ ECC83? Lijkt me wel of niet?


Bedankt voor de hulp zover!


Er zit dus geen Philips in Antal :D . Ik denk dat deze buis er al zolang de amp gemaakt is in zit. Het wordt nu dus wel tijd voor vervanging. Ik denk dat die van mij rond 1990 gemaakt is...

gerrekat
12 mei 2004, 17:18
Een JAN PHILIPS...nee daar komen valvestates niet standaard mee.....daar betaal je je een bult voor nu dat zijn NOS buisjes, denk wel € 40-45 pers tuk.

ja joh een JJ of Electro harmonix zou het best moeten doen!

Antal
12 mei 2004, 19:14
Een JAN PHILIPS...nee daar komen valvestates niet standaard mee.....daar betaal je je een bult voor nu dat zijn NOS buisjes, denk wel € 40-45 pers tuk.

ja joh een JJ of Electro harmonix zou het best moeten doen!

Nou, het spijt me maar het is echt zo. Die amp is nieuw gekocht door m'n broertje destijds en die is in de tijd dat hij hem had nog nooit open geweest. Dat weet ik zeker, want m'n broertje is niet iemand die zo'n ding open durft te maken. Maar goed, ik heb hem er echt zelf uitgehaald. heb hem nog ergens liggen als je het niet gelooft.

gerrekat
12 mei 2004, 19:28
't zal wel joh....maar de Valvestate is pas in 1990 of 91 op de markt gekomen en Philips maakt volgens mij sinds begin jaren 70 geen buizen meer!

Maar ik kna me vergissen hoor!

Jeroenvanhulsteijn
12 mei 2004, 20:42
misschien had marshall nog ergens nos buisjes liggen. en hebben ze die opgemaakt.

gerrekat
12 mei 2004, 22:58
Dat zou een leuke bonus zijn!

Antal
13 mei 2004, 00:14
't zal wel joh....maar de Valvestate is pas in 1990 of 91 op de markt gekomen en Philips maakt volgens mij sinds begin jaren 70 geen buizen meer!

Maar ik kna me vergissen hoor!

Die amp is denk ik een jaar of 6 oud :-?

pinchaholic
21 mei 2004, 15:47
Hi !

Ik vroeg me af of je daadwerkelijk al de buis hebt vervangen.. Zoja: Lastig? enne.. geluidsverbetering?


Tjhanx




Pinch

Antal
24 mei 2004, 14:40
Hi !

Ik vroeg me af of je daadwerkelijk al de buis hebt vervangen.. Zoja: Lastig? enne.. geluidsverbetering?


Tjhanx




Pinch

Vervangen, ja. Lastig, nee. verbetering.... ach klein beetje