PDA

View Full Version : Jazzgitaar



Robs
6 mei 2004, 17:28
Beste allen,

Omdat ik me steeds meer aan het verdiepen ben in jazz, lijkt het me leuk om een jazz gitaar te kopen. Ben daarom de laatste tijd eens wat gitaarwinkels af gegaan en heb wel wat alternatieven gevonden. Waar ik echter voornamelijk tegenaan loop is dat je best leuke, tamelijk goedkope (semi)hollow bodies hebt van bv Crafter en Coxx en dat je anders (de artcores buiten beschouwing latend) vrij snel in een duurder segment terecht komt. Zijn deze goedkopere (b-merk?) gitaren de moeite waard of kan je beter meteen gaan voor bv een epi of nog beter?

En, nu ik toch bezig ben en jullie natuurlijk een onuitputtelijke bron van kennis vormen: waar moet ik verder opletten bij een jazz gitaar, en zijn er specifieke voor- of nadelen aan een semi t.o.v een complete hollow body? Verder nog iemand tips? Goede merken?

Wat een vragen: net zoveel antwoorden? Zou vet zijn, alvast bedankt.

Luca P
6 mei 2004, 17:47
Tja, moeilijke vragen allemaal.
Alhoewel.
Voor mij geldt:
Een gitaar moet lekker spelen.
Een Fender klinkt voor mij te gek, maar speelt kut. Ahum.
Ik vond Ibanez altijd wel goede jazz gitaren maken. Voor een redelijke prijs.
Epiphone vind ik minder spelen.
Je zal gewoon goed om je heen kijken wat er allemaal is en veel jazz gitaren uitproberen.

Een hollow gitaar klinkt versterkt wat voller dan een semi. Maar zingt op hogere volumes wat sneller rond.
En een semi kan wat harder uiteraard voordat de boel begint te gillen.
Over het algemeen is een goede hollow ook duurder vanwege de constructie.

IndiepoprockJesse
6 mei 2004, 18:06
gretsch?!

Lacrymosa
6 mei 2004, 19:52
Ik heb een half jaar geleden een Ibanez Artstar gekocht, en ik heb echt heel veel gitaren in jouw prijs segment uitgetest

Dit was meer om te kijken wat er allemaal op de markt was, want ik had namelijk een budget van 100 euro, dus heb ik uiteindelijk tussen een Ibanez Artstar AS120 en een Epiphone Emperor Regent moeten kiezen

maar ik moet zeggen dat de artcores (de voormalige budget versies van de Artstar, aangezien er nu geen artstars meer gemaakt worden)
echt super klinken voor het geld, echt petje af voor onze japanse (in dit geval koreaans, maar goed) vrienden

IK heb ook nog een zooi washburns, corts, yamaha's en een Crafter

die Crafter was ok, zeker voor het geld, maar ik zou toch adviseren om voor een Ibanez te gaan

en verder moet je heel goed voor je zelf bepalen wat voor jazz sound je wil, het was voor mij namelijk onwijs twijfelen tussen een Wes Montgomery en een John Scofield sound

De een is wat dikker en vraagt om een echt dikke jazzbox terwijl de andere meer om een semi hollow vraagt

dus dat moet je wel ff goed in je hoofd hebben

CheerS!!

prs
6 mei 2004, 21:23
ik neem aan dat je toen een budget had van 1000 euro, want de Epiphone emperor die krijg je niet voor 100 euro.
Of heb je hem alleen uitgetest, maar nooit serieus in overweging genomen?

Shaggy
7 mei 2004, 11:17
hoi,

misschien is een epi wildcat wel wat, p90 elementjes en bigsby tremmeke en een maple topje voor zo'n 600 euro nieuw.. Als dat niks is kun je nog dean uitproberen. Ik weet niet hoe ze klinken maar dat zal wel jazzy zijn.
Als dat helemaal niks is is er altijd nog washburn. Ze hadden een tijdje geleden hollowbody gitaren voor zo'n 750 euri en die speelden echt superlekker en klonk erg warm (over een fender hotrod deluxe). Dat zal wel zo je budget zijn denk ik..

succes 8)

PeteRS
7 mei 2004, 12:38
Toen ik nog bigband speelde heb ik (redelijk impulsief) een Epi Sharaton gekocht. Achteraf vond ik de afwerking en de sound van die gitaar niet zo best en dus ook weer verkocht. Voor lager budget zou ik nu voor een Ibbi gaan of doorsparen voor the real thing (Gibson of Gretch).

maylingjv
8 mei 2004, 16:42
London city of shine? moet wel erg de moeite waard zijn naart schijnt,

BLOK182
8 mei 2004, 17:12
Shine hoorde ik idd goeie dingen over, en die Artcore's van Ibbie zijn ook niet slecht, heb een dunne gespeeld bij een vriend, speelde lekker, en een dikke gezien in duitsland, zag der goed uit :)

Negative K3 fan
8 mei 2004, 17:28
shine is leuk en die ibanez artdinges dingen

The Mule
8 mei 2004, 18:08
Toen ik nog bigband speelde heb ik (redelijk impulsief) een Epi Sharaton gekocht. Achteraf vond ik de afwerking en de sound van die gitaar niet zo best en dus ook weer verkocht. Voor lager budget zou ik nu voor een Ibbi gaan of doorsparen voor the real thing (Gibson of Gretch).

Vergeet Guild niet...

michielv
10 mei 2004, 15:43
Shine is inderdaad erg okay, als je een oude Aria Pro II tegenkomt wil dat ook nog wel eens leuk klinken. Maar inderdaad, het belangrijkste is dat je weet of je een volledig holle of semi holle body wilt.

Robs
10 mei 2004, 16:58
Oke, iedereen in ieder geval vast bedankt voor de tips... ga zeker nog eens checken of ze ergens een goede shine hebben staan. En waar ik laatst weer tegen aan liep: goedkope maar mooi uitziende (heb ze niet bespeeld) gitaren van Jay Turser. Had ik persoonlijk nog nooit van gehoord, is dat wat?

Op de een of andere manier vind ik die artcores van Ibanez allemaal net niet. Er hangt een beetje rockabillie-vibe omheen ofzo. En semi vs compleet hollow body: moeilijk, aan de ene kant liever compleet omdat ik dat geluid mooier vind, maar het is ook wel leuk om hem af en toe op een gig met m'n band te gebruiken, en ik heb het idee dat dat wel erg snel gaat rondzingen dan.

Anyway, mijn dilemma blijft geloof ik wel een beetje hetzelfde: goedkope starter of meteen gaan voor het echte werk. Wat moeten die shines trouwens kosten (niet dat ik niet zelf ff kan zoeken of het net, maar toch)?

In overpeinzing groet en bedank ik jullie.....

ReinoutV
10 mei 2004, 18:27
Shine is te koop bij Huub Boel in Zutphen: www.huubboel.nl. Als ik me niet vergis. Ik denk dat het rondzingen van een jazzgitaar op het podium nog wel mee valt, als je maar niet al te hard staat. Ik denk dat je het kunt vergelijken met een 'normale' elektro-akoestische gitaar.

wietse
10 mei 2004, 18:34
Shine is te koop bij Huub Boel in Zutphen: www.huubboel.nl. Als ik me niet vergis.

klopt en ook bij bob de jong in leeuwarden ,zien er in ieder geval goed uit die shine gitaren.

munkie
11 mei 2004, 10:42
Als je echt wil gaan jazzen is een archtop natuurlijk de gitaar. Heb je geld, gewoon 2dehands Gibson ES175 kopen, houdt altijd zijn waarde. Een echt goede archtop moet ook akoestisch al goed klinken en dan vallen helaas de meeste budget gitaren af wat mij betreft. Ik heb net een Ibanez ES175 gezien op marktplaats, jaren 70 Jap kopiegitaar, vraagprijs 400 euri, was binnen 1 dag weg :( Had Opa vroeger in de 80s, heerlijk halsje en hele fijne sound, sla ik aanzienlijk hoger aan dan bijv. Epi Joe Pass (NIET kopen!) Ander alternatief, net nog gezien op dacht ik 2dehands.nl: Höfner archtop met 2 humbuckers, met koffer 350 euri.
Als je meer veelzijdigheid wil en niet de hele tijd over zo´n grote body heen wil turen is een ES335 type gitaar een goed alternatief. Kan je jazz, blues en rock mee spelen. Wederom, heb je geld koop dan 2dehands een Gibson ES335 dot, kan je nix op verliezen. Ik heb een Yamaha SA2200, hele fijne en mooie gitaar 2dehands voor 750 euri. Japanse Ibanez AS120,200 of een ouwe AS50/AM50 van begin jaren 80, ook goed. Misschien is Washburn HB35 ook wel wat. Tokai ES335 kopie wederom Japans, zie je helaas zelden. Epifoon ben ik nogmaals niet weg van, het komt allemaal erg goedkoop over, fluitende pickups, flinterdun goudlaagje op de harde waar enz. Ibanez Artcore heb ik even uitgeprobeerd, voor het geld kan je er nix van zeggen, die Chinezen leveren goed werk voor die 2 euro per dag :D maar ik geef je op 1 briefje dat je er op uitgekeken raakt als je wat verder komt. Je ziet ze niet voor nix nu alweer 2dehands te koop. Je begrijpt dit is allemaal gezeur van een ouwe l*l die vindt dat Vroeger Alles Beter Was :razz:

munkie
11 mei 2004, 10:48
Als je echt wil gaan jazzen is een archtop natuurlijk de gitaar. Heb je geld, gewoon 2dehands Gibson ES175 kopen, houdt altijd zijn waarde. Een echt goede archtop moet ook akoestisch al goed klinken en dan vallen helaas de meeste budget gitaren af wat mij betreft. Ik heb net een Ibanez ES175 gezien op marktplaats, jaren 70 Jap kopiegitaar, vraagprijs 400 euri, was binnen 1 dag weg Had Opa vroeger in de 80s, heerlijk halsje en hele fijne sound, sla ik aanzienlijk hoger aan dan bijv. Epi Joe Pass (NIET kopen!) Ander alternatief, net nog gezien op dacht ik 2dehands.nl: Höfner archtop met 2 humbuckers, met koffer 350 euri.
Als je meer veelzijdigheid wil en niet de hele tijd over zo´n grote body heen wil turen is een ES335 type gitaar een goed alternatief. Kan je jazz, blues en rock mee spelen. Wederom, heb je geld koop dan 2dehands een Gibson ES335 dot, kan je nix op verliezen. Ik heb een Yamaha SA2200, hele fijne en mooie gitaar 2dehands voor 750 euri. Japanse Ibanez AS120,200 of een ouwe AS50/AM50 van begin jaren 80, ook goed. Misschien is Washburn HB35 ook wel wat. Tokai ES335 kopie wederom Japans, zie je helaas zelden. Epifoon ben ik nogmaals niet weg van, het komt allemaal erg goedkoop over, fluitende pickups, flinterdun goudlaagje op de harde waar enz. Ibanez Artcore heb ik even uitgeprobeerd, voor het geld kan je er nix van zeggen, die Chinezen leveren goed werk voor die 2 euro per dag maar ik geef je op 1 briefje dat je er op uitgekeken raakt als je wat verder komt. Je ziet ze niet voor nix nu alweer 2dehands te koop. Je begrijpt dit is allemaal gezeur van een ouwe l*l die vindt dat Vroeger Alles Beter Was...