PDA

View Full Version : boren in de body



Laars
6 mei 2004, 14:48
Beste collega-gitaarbouwer,

ik ben nu zover dat ik de gaten voor de elementen in de body kan gaan boren en vrezen, maar waar moet ik ze precies plaatsen?
Gaat het om de knopen in de trillingen van de snaren of de afstand tot de brug ofzo? Wie weet dit/heeft een mal/formule?

Cheers, Lars

Kjiratsiekoedel
6 mei 2004, 18:01
ik denk het niet. De knopen en buiken liggen namelijk telkens per fret ergens anders. Een meestal zijn de knopen alleen maar bij de brug en de fret die gespeeld wordt. Verder zou ik zeker geen pickup onder een knoop willen hebben, dan zal het volume niet echt luid zijn. Maar knopen komen volgens mij alleen maar bij flagioletten op een andere plaats op de snaar voor.

Je zou kunnen zeggen dat je het meeste volume opwekt bij een buik. Maar op zich zijn pickups zelf ook al aangepast op de positie (een brugpickup heeft meer output, maar doordat de snaar op die positie minder uitslaat krijg je weer een normaal volume).

Volgens mij is er niet echt een regel voor. In mijn boek wordt er ook niets over gezegd. Alleen dat ze op een handige plaats moeten zodat je de constructie niet verzwakt.

Overigens ben ik nu wel voor een deel aan het speculeren, dus als er mensen zijn met een andere mening.....

De positie

Laars
6 mei 2004, 19:33
Ik heb een oude multiplex body gebruikt, dus ik kan wel een beetje gokken waar ik mijn humbucker wil gaan plaatsen. Maar het hoeft dus niet op de millimeter nauwkeurig??

En nog ff dit: hoe kan de knoop nou alleen bij de fret en bij de brug zitten??! Een trilling is een sinus dus die loopt altijd door.

dus niet zo: /\/\------------------/\/\

maar zo: /\/\/\/\/\/\/\/\/\/\/\/\/

Ff voor de duidelijkheid :)

SuperLeadPlexi
6 mei 2004, 19:51
ik vond het bepalen van de boorgaten voor de brug het meest problematisch. dit ivm intoneren.

Kjiratsiekoedel
6 mei 2004, 20:01
:D nee dus, je maakt een grappige denkfout.

een sinusbeweging van een snaar is de beweging genomen op éénzelfde punt in de tijd. Dus als je een open snaar aanslaat en alleen maar kijkt naar de snaar boven de 12e fret, dan zie je die beweging zo gaan: /\/\/\/\/\/\/, etc.


Neem je nu de hele snaar op één tijdstip, dan ziet deze er zo uit:
opschuif _____________
........-------- --------..........

Een fractie later:
.................................................. .............
Weer later:
---------......._____________............--------
En dan weer terug.

de buik is nu in het midden en de knopen (die natuurlijk stilstaan) zijn aan het uiteinde. Volg je de buik dus, dan zie je die zo gaan: /\/\/\/\/\/\, etc....

Maak je een flagiolet van een open snaar boven de 12e fret, dan heb je 2 buiken en 3 knopen:

topkam..........._________............--------------..........brug
knoop_______buik_______knoop____buik_________knoop .



Een pickup kan je nooit altijd onder een buik zetten. Stel: je neemt een open snaar, dan moet hij onder de 12e fret zitten, das dus lastig.

Druk je de 12e fret in(octaaf hoger en dus halvering snaarlengte), dan zit de buik boven de 24e fret , daar zit bij mijn strat de nekpickup. Maar speel ik weer een andere toon, dan valt die buik weer ergens anders. Het schiet dus niet op.

De positie van de pickups heeft wel invloed op de klank. Dicht bij de nek geeft een dik&rond geluid en dicht bij de brug geeft een iel&scherper geluid.

Laars
6 mei 2004, 23:59
Okay, ik heb er een hele avond over na zitten denken, maar nu ben ik er ook uit. Ik begreep je uitleg niet helemaal, maar na het bekijken van sinus-grafieken in het natuurkundeboek begrijp ik wat je bedoelt.
Kam en brug vormen dus de knopen, tenzij je natuurlijk een fret indrukt, dan vormt zich daar een knoop. Je hebt dus tussen vinger op de fret (of kam) en brug een halve golflengte (1 buik). Maar dan heb je alleen de grondtoon.
Je kunt dus alleen met flagioletten boventonen maken, dus dat je een knoop erin maakt, dus twee halve golflengten?

Maar iig is de conclusie dus, dat het niet uitmaakt waar je het element plaats, hij doet het altijd? Alleen voor de meer blues-achtige sound kan ik hem dus beter bij de neck plaatsen en voor het betere scheurwerk bij de brug? Maar millimeter werk is niet nodig?

bert k
7 mei 2004, 11:26
Nou, je bent er bijna. Maar kam en brug zit geen knoop, daar zit de snaar gewoon vast :) , net als wanneer je eenvingere neerzet.
Als je een snaar aanslaat begint die heen en weer te zwiepen, en veroorzaakt zo geluid. De lengte van de snaar (de golflengte, kan je zeggen, en dus niet de halve golflengte) bepaalt hoe hoog de toon is. Als je hem korter maakt, met je vinger, dan wordt de toon hoger.
De toon die je hoort is de grondtoon, maar de snaar maakt ook boventonen. Als je een flageolet aanslaat boven de 12de fret hoor je dat duidelijk. De snaar zwiept dan in twee delen heen en weer, en bij de 12de fret lijkt hij stil te staan. (Nou opletten: dit lijkt qua uiterlijk wel op een sinusgolf op een ossiloscoop, maar dat heeft er niets mee te maken. Je moet het je echt voorstellen alsof de snaar in twee zelfstandigew stukken trilt.)
Hetzelfde verhaal boven de 7de fret, maar nu trilt de snaar in drie aparte delen.
Met flageolets maak je dit goed hoorbaar, maar bij een normaal aangeslagen toon zitten al die trillingen tegelijk in de snaar.

Nu je vraag: als je een element onder een knoop monteert, dan hoort het die boventoon niet. Zet je je vinger in een vakje dan is het probleem weg. Eeen Fender Strat heeft zijn hals element precies op de plek van de 24ste fret liggen, en daar zit een knoop. (probeer maar: als je een flageolet aanslaat op die plek hoort hij het echt niet.) Maar je kan dus je elementen overal plaatsen.

cas121
7 mei 2004, 11:53
ja, en nu simpel, je halspu zo dicht mogelijk op de hals zetten, bij een 22 frets gitaar is dit de ideale positie, het is zlefs zo dat je bij een 24-fretter al een klein compromis doet tov elementpositie maar of je het hoort...

Laars
11 mei 2004, 10:12
In de hals van de gitaar zit zo'n ijzerenpin (trus rod?), maar wat kun je daar precies mee afstellen? En moet je hals helemaal recht zijn, of juist iets meer naar binnen gebogen?

gecko84
11 mei 2004, 11:26
het maakt inderdaad voor de werking niet heel veel uit waar je de elementen plaatst. Het enige waar je wel rekening mee moet houden is de spacing van de coils en de snaren. ( De snaren moeten ongeveer over de coils lopen.)
Bij sommige elementen is dit lastig omdat je de coils niet kan zien.

Veel succes Arno

roonald
15 mei 2004, 17:21
het maakt juist hardstikke veel af, waar je je elementen plaatst. Je zou kunnen zeggen dat de buiken en knopen op elk punt kunnen zitten, maar dit is niet waar. De plaatsing van de fretten is wordt recht-evenredig kleiner. Je kunt het beste de maten van een goed merk gitaar die het best bij jouw stijl past gebruiken. Een goed merk hebben veel onderzoek gedaan naar de optimale plaatsing van hun elementen.

roppie
27 mei 2004, 21:20
het maakt juist hardstikke veel af, waar je je elementen plaatst. Je zou kunnen zeggen dat de buiken en knopen op elk punt kunnen zitten, maar dit is niet waar. De plaatsing van de fretten is wordt recht-evenredig kleiner. Je kunt het beste de maten van een goed merk gitaar die het best bij jouw stijl past gebruiken. Een goed merk hebben veel onderzoek gedaan naar de optimale plaatsing van hun elementen.

hey ronald jij ook hier:)