PDA

View Full Version : En nu verder met akkoorden........



evelien21
6 mei 2004, 10:56
hallo allemaal,

bedankt voor jullie hulp met mijn vorige vraag! maar nu een andere vraag.
hoe moet ik die akkoorden aan slaan? 1 keer of meerdere keren. kan dat niet in de boeken vinden. wil graag liedjes gaan begeleiden. (kinderliedjes ben juf op een basisschool).

groetjes evelien

prs
6 mei 2004, 11:02
1 of meerdere keren kan beide. Ligt er maar net aan hoe je in eht bepaalde nummer de akkoorden moet aanslaan.
Maar specificeer je vraag een beetje. Het is een beetje onduidelijk zo.
En een goede tip (die al vaker is gegeven) koop een goed leerboek!
Via dit forum kunnen heel weinig mensen je helpen met speeltechniek e.d.
Dat zul je toch aan de hand van een leerboek, of nog beter een leraar moeten leren.

evelien21
6 mei 2004, 11:12
boven een liedje staan vaak de akkoorden. bv je hebt eerst een c akkoord en daarna een g , moet ik dan gewoon 1 keer die c aanslaan of met het liedje mee en dan over gaan met een g akkoord? ik heb 2 boeken maar ik kan het niet vinden.
hoop dat het zo wat duidelijker is?!

groetjes evelien

prs
6 mei 2004, 12:20
ligt ook aan de maatsoort en aan het nummer, hoe vaak je iets moet aanslaan, en dan moet wisselen van C naar G bijvoorbeeld.
Ik denk niet dat niemand je daarmee kan helpen over de computer.
Een ahndige tip is wel om het betreffende nummer op cd te hebben, en dan stukje bij beetje gewoon proberen mee te spelen. Dan weet je precies wanneer je moet wisselen. Dat hoort iedereen!
Succes ermee!

SuperLeadPlexi
6 mei 2004, 15:33
hoi evelien,
er klinkt niks zo rottig als dat iemand niet in de maat speelt. Het begint dus allemaal met tellen. Als voorbeeld bij een 4/4 maat:
op de 1e tel 1 keer aanslaan. Daarna op de 1e en 3e tel. Dan kun je nog andere variaties maken, bijvoorbeeld op de 1e en 2e tel, daarna kun je nog op een bepaalde tel iets voor de tel aanslaan wat ook weer een iets ander karakter geeft. En je kunt bijvoorbeeld op de 1e tel alleen de bas (E)snaar aanslaan gevolgd door op bijvoorbeeld de 2e tel de D-G-B-E snaren, op de 3e tel alleen de A-snaar en op de 4e tel weer de D-G-B-E snaren aanslaan. Zo zul je merken dat je met slechts 1 accoord al een paar sfeertjes kunt oproepen. Als dat er goed inzit is het een kwestie van andere accoorden op een bepaalde tel invoegen(vaak is dat op de 1e tel) en natuurlijk van maat switchen, bijvoorbeeld 3/4 maat. Hier geldt ook weer hetzelfde, als je maar blijft tellen. Succes ermee.

telecastermaster
6 mei 2004, 18:12
Ook hier is bewijst google weer goede diensten: ff zoeken op "strumming patterns" :P

Deze heeft wat voorbeelden met geluid erbij:
http://www.people.fas.harvard.edu/~desmith/guitar/acoustic/info/strumming.htm

succes

IndiepoprockJesse
6 mei 2004, 19:16
Ja,

gewoon naar de liedjes luisteren en dan beetje aanklooien met je slag.. en proberen in de maat te blijven...
veel oefenen..
want oefening baart kunst..

maar zo te horen heb je al wel door hoe een C en een G etc.. werken dus..

Jesse//