PDA

View Full Version : 'Wax-potten' van elementen



marty_l
6 mei 2004, 10:07
Hi,

Mijn gitaar (yamaha pacifica) heeft erg veel last van microphonic feedback. Laatst tijdens een optreden bij elke distortion een gigantische fluittoon die alleen te voorkomen was door zachter te spelen.
Ik kon mezelf niet goed horen en wil daarom komend weekend de elementen van mijn gitaar gaan wax-potten (de elementen in gesmolten kaarsvet dompelen). Er is genoeg over te vinden op niet-Nederlandse websites, en dat is mooi.
Het enige probleem is dat ik geen idee heb waar ik de ingrediënten voor de wax-mix (kaarsvet (paraffine) en bijenwas in 80/20 verhouding) in Nederland moet gaan kopen.
Waar koop je kaarsvet en waar koop je bijenwas? Iemand ervaring?

Greetzz, Marty

gerrekat
6 mei 2004, 10:22
LOL...nou je het zegt nee geen idee eigenlijk, ik denk dat je in zo'n natuurwinkel moet zijn....misschien bij een drogisterij???

Mijn moder maakte hele vroeger wel eens zelf kaarsen volgens mij haalde ze het bij de drogist.

Joop M
6 mei 2004, 10:46
Hier staat hoe je het met oude of nieuwe kaarsen kan doen
http://woon.rubriek.nl/wonen/kaarsen_maken.asp
lijkt mij het simpelst
Grz Joop

Stitch
6 mei 2004, 15:19
He!

Ik heb het laatst nog gedaan.

Spullen:

-gewoon kaarsevet van waxinelichtjes (die witte weejewel, werkt perfect)
-bijenwas gekocht bij de hema. Raad eens hoe je de fles herkend: pcies! Er staat op: bijenwas. (ik heb de donkere genomen, ivm zwarte pickups, die shit ruikt ook nog eens lekker :D )
-thermometer (dat vond ik het moeilijkst, uiteindelijk gekocht bij een bier-speciaal zaak, je hebt ze namelijk ook nodig bij het doe-het-zelf-stoken, kost je 5 eurotjes ofzo)
-een blik waar vroeger een AH mobieltje inzat. (gewoon boontjes is ook goed, dopperwtjes zou ik echter mee oppassen)
-van die stokkies waar je planten mee omhoog laat groeien (Daarmee hield ik het blik met kaarsvet in een pan met water zodat de bodem van het blik niet de pan raakte)
-oud gitaarsnaar (om de pickup in en uit het vet te halen, dus gewoon knoopie erin leggen)


Dat was het wel zo'n beetje. Je kan eigenlijk haast niks mollen mits je de juiste temperatuur aanhoudt. Tis eigenlijk net frituren!

Succes Richard

Stitch
6 mei 2004, 15:20
Oja! Volgende keer beter zoeken he menneke!


:D

gerrekat
6 mei 2004, 15:29
maar hoe doe je dat dan giet je die vloeibare wax gewoon tussen de spoelen van je humbucker??


Ik heb het nog nooit gedaan, niet echt nodig maar ben toch benieuwd!

marty_l
6 mei 2004, 15:41
Bedankt allemaal voor de reacties, het gaat zo absoluut lukken. Ik las nog een vraag van gerrekat waar ik nog even op reageer: je moet niet de hete brei tussen je humbuckers gieten, maar de humbucker of single-coil in de hete brei gooien. Over het algemeen lees ik dat een constante temperatuur van 65 graden okay is.

gerrekat
6 mei 2004, 15:44
Oh op die manier.....maar ik neem aan dat die vettige zooi wel weer van je pooltjes afhaalt??

ik denk (maar dat is een aanname) dat je een beschermende laag omdde windingen heen wil hebben ofzo...dat is toch het doel van waxpotten?

Akira
6 mei 2004, 15:47
Oh op die manier.....maar ik neem aan dat die vettige zooi wel weer van je pooltjes afhaalt??

ik denk (maar dat is een aanname) dat je een beschermende laag omdde windingen heen wil hebben ofzo...dat is toch het doel van waxpotten?

Zoals ik het gehoord heb:

wax en vet in een bain marie (pan in een pan met water op het vuur).
Wachtten tot het op temperatuur is.
Element vastplakken met de bovenkant aan wat draad.
Het element in de hete brei laten zakken zodat de bovenkant (met polepieces) er net niet in onderdompeld.
Dan ff laten zitten, omhoog halen, en monteren maar.

Het idee is dat er om de windingen in je element ook wax zit.
Als er een draadje of iets dergelijks los zit, dan kan je dat op die manier weer vast zetten.
De oude wax smelt namelijk als het goed is ook weer, en je vervangt dus eigenlijk de wax min of meer.

gerrekat
6 mei 2004, 15:51
LOL of je elementen goed gronden en goede elementen kopen :cool: :cool:

je electronica holte afschermen wil ook vaak helpen...wat alu folie doet wonderen!

maar het klinkt op zick wel goed, ik heb een aantal Bill Lawrence L 500's en die zijn van binnen helemaal met een soort hars afgegoten...en die zijn inderdaad bijzonder microfoniearm!

Stitch
6 mei 2004, 19:59
Marty, waar je ff naar moet kijken is dat lint dat altijd om het koperdraad zit. Volgens mij kan je dat er beter afhalen als het warm is geworden van het vet. Heb een paar elementen gedaan, en diegenen waar ik het lint van afhaalde kwam veel meer lucht uit (kon ook door de elementen zelf komen, die met weinig lucht was een sd invader dus zat nog redelijk goed vast).

Oja, je moet best schudden met dat element! Tenminste bij mij wel :)

Anders Destium
6 mei 2004, 22:39
Ik heb een gitaar waarvan de vorige eigenaar zo lief was geweest om de elementen te waxpotten, wat een ranzige vette bende is dat zeg als je de elementen gaat vervangen :lol: