PDA

View Full Version : Houtsoort Toets



prs
5 mei 2004, 20:22
Hallo allemaal,

Heeft de houtsoort gebruikt voor de toets veel invloed op de klank van de gitaar? of wordt dit toch meer bepaalt door de elementen en de houtsoort op de body?

plukker
5 mei 2004, 20:45
het is de combinatie van alles wat de klank bepaalt

Jeroenvanhulsteijn
5 mei 2004, 20:58
men zegt dat palissander "warmer" klinkt dan esdoorn. Ebben schijnt dan weer feller en gedefinieerder te klinken. Ebben wordt daarom geloof ik wel toegepast op de wat duurdere op metal gerichte gitaren en op jazz gitaren. maar errrm, loop een muziekzaak binnen en probeer eens twee gitaren waar qua materiaal alleen de toets verschilt.

prs
5 mei 2004, 21:03
Ok, ik weet genoeg. Bedankt voor de reacties.
Ik heb geloof ik ook eens ooit een link naar een site hier gezien waar de verschilende houtsoorten in klank werden uitgelegd.
Heeft iemand die link nog?

Negative K3 fan
5 mei 2004, 22:26
op www.warmoth.com staat een heleboel info over hout.

ebben wordt ook op de duurdere gitaren gebruikt omdat het ten eerste een dure houtsoort is, het is lastiger (dus duurder) te bewerken en van oorsprong zaten op de duurdere en exclusievere acoustische gitaren ook altijd ebben fretboards waardoor ze iets meer stijl hebben, mede door de diepzwarte kleur.

Anders Destium
5 mei 2004, 23:21
Ebben is veel dichter dan palissander, net als esdoorn. Dit zorgt voor een fellere klank in vergelijking tot een palissander toets. Als je verschillende vergelijkbare strats uittest zul je zeker verschillen ondervinden als enkel de hals verschilt, hoe gek dat ook mag klinken :)

prs
5 mei 2004, 23:33
Dank jullie wel voor de info en de link.

Mitch
6 mei 2004, 00:37
Ebben is veel dichter dan palissander, net als esdoorn. Dit zorgt voor een fellere klank in vergelijking tot een palissander toets. Als je verschillende vergelijkbare strats uittest zul je zeker verschillen ondervinden als enkel de hals verschilt, hoe gek dat ook mag klinken :)

Dat klinkt mij helemaal niet gek in de oren, ben juist van mening dat hals en toets een behoorlijk grote rol spelen in de klank. De MDF Squier die ik ooit had bewees dat wel :D .
Uiteraard hebben bodyhout en elementen een invloed op de klank, maar de klank begint toch eigenlijk bij toets, hals en halsverbinding.

[gedeeltelijk off topic]
Binnenkort trouwens foto's van het bewerken van een ebben toets in mijn topic over de De Gier Custom als ik weer tijd vrij maak om te uploaden en shit...
[/gedeeltijlijk off topic]

SuperLeadPlexi
6 mei 2004, 07:08
:???:

SuperLeadPlexi
6 mei 2004, 07:10
...en dan draai je je trebleknop een milimeter verder of terug en dan is het verschil weer weg, kortom, houtsoort van het fingerboard van 2 mm dik maakt weinig verschil uit. Het is meer voor het oog, dat is mijn ervaring. Voor de body en neck maakt het natuurlijk wel veel verschil uit.

gerrekat
6 mei 2004, 08:14
Ik vind dat het niet veel uitmaakt....wat wel uitmaakt is of je hele hals bijv. van maple of van mahonie is, maar ook dat is beperkt en zal bij clean geluid meer invloed hebben dan dat je je gitaar flink overstuurd.

Ik vind Ebbenhout het mooiste maar om te zeggen dat het wat verschil maakt met mijn palissander toetesen, nou nee niet echt!

Mitch
6 mei 2004, 12:26
Over een Powerball met gain op 6 maakt het natuurlijk niet veel meer uit, maar als je regelmatig clean speelt kan de extra presence en definitie een voordeel zijn. Alles wat je er achteraf indraait op de versterker kan natuurlijk een hoop ophalen of teniet doen.
Maar goed, het is als met kleding: een stoere spijkerbroek ziet er niet meer leuk uit als jer een Bassie-jasje opdoet.....het gaat om de combinaties.

Jools
6 mei 2004, 12:49
het maakt voor mij meer uit qua gevoel dan qua geluid

gerrekat
6 mei 2004, 13:49
ja qua gevoel maakt het ook wel iets uit...