PDA

View Full Version : podium opstelling



Theije
7 april 2002, 20:16
Wie heeft de tijd een een klein lijstje op te stellen met alle apparatuur die je nodig hebt voor een 'kleine' podium opstelling en eventueel wat 'betaalbare' suggesties te doen????

sebass
7 april 2002, 20:35
Als gitarist of als hele band??

pimmetje
7 april 2002, 21:21
Hoeveel/welke instrumenten heb je 't over?
Hoe groot zijn die kroegen ongeveer waar die kleine podia in staan?
Wat voor spullen hebben jullie nu?

In het algemeen zou ik zeggen dat het in een kleine kroeg geen zin heeft om via een PA-installatie(tje) een zaalmix te maken. De toeschouwers horen de drums en de versterkers van bas en gitaar toch al direct te hard om nog echt te kunnen mixen. Alleen de zang en eventueel een keyboard zonder versterker moeten dan over een PA-tje. Daar moet je dan ook wel meteen een monitor voor hebben.

Theije
7 april 2002, 23:22
Ik bedoel eigenlijk wat heb ik nodig om gitaar (eventueel tweede gitaar) bas en zang uit een set speakers te krijgen, dus eindversterker etc. zodat het geluid een beetje op een lijn getrokken word (of is dit dan niet het geval?)

pimmetje
8 april 2002, 09:16
In principe heb je dan genoeg aan een goede versterker met 4 of 8 sporen erin en twee speakers. Je wilt dan een flinke hoeveelheid vermogen. Anders heb je kans dat het volume uiteindelijk op een andere manier dan je wilt over de instrumenten wordt verdeeld.

Je moet dan ook ff kijken of de versterkers van bas en gitaar een direct input uitgang hebben. Voor iedere versterker die dat heeft, hoef je geen microfoon te kopen. Dat scheelt aanzienlijk in de achterzak.

MAAAAR... zoals ik in m'n eerdere reactie al heb proberen aan te geven: in kleine zalen maken je versterkers zelf al genoeg lawaai om de kroeg te vullen. Vooral als je een buizenbak hebt wil je 'm voor lekker geluid toch wel een beetje open draaien. De geluidsman (in dit geval jullie zelf) heeft dan vrijwel geen controle meer over het geluid, dus voegt PA op dat moment weinig meer toe.

Om je geluid een beetje evenwichtig af te stellen, kan je ook gewoon goed luisteren. Stuur bij de soundcheck steeds ff 1 bandlid (of een bekende van de band) de zaal in om te luisteren. Hij kan dan aangeven wie harder of zachter moet en of het geheel qua volume in de zaal ook goed is. Na een paar keer gaat dit ook al vrij snel en goed.