PDA

View Full Version : Stemmen!?



Theije
7 april 2002, 20:11
Ik ben echt een ramp op het gebied van stemmen en kan dit ook absoluut niet op gehoor, maar ik wil wel graag mijn gitaar van tijd tot tijd lager en uiteindelijk weer terug naar E stemmen. mijn vraag is kun je dit makkelijk met een stemapparaat doen en wat voor een is dan aan te bevelen???

PeArLjAm
7 april 2002, 20:18
Ja lager is zeker mogelijk met een stemapparaatje. Kijk eens naar korg apparaatjes, niet echt zo duur maar wel goed. Ik heb er zelf ook eentje..

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: PeArLjAm op 2002-04-07 20:19 ]</font>

DOLBY
7 april 2002, 21:30
of koop een chromatische; dan kun je op alle tonen stemmen

demonite
7 april 2002, 21:44
tussen normal tuning en drop D (heet het geloof ik) switchen dus ?

doe ik ook vaak... lekker makkelijk rammen zegmaar :grin:

ehmn, tja ik doe het tegenwoordig wel op gehoor / gevoel ... Alhoewel het waarschijnlijk niet echt nauwkeurig is, maar heb er toch een vette distortion over heen dus ik hoor het niet zo dan...

Bij mij is het iets van een kwart slag draaien geloof ik...

Ik pak de A snaar op de 2e fret ... A snaar en de E snaar (die je naar D tuned) aanslaan... Dat zijn dus 2 verschillende niet passende tonen als ie nog op E getuned staat... als je hem naar D tuned valt ie in 1x samen.

En wat ik dan ook nog wel 's doe om terug naar E te tunen, is een acoustisch deuntje spelen.

--0---0---0---0---0---0-
-2-2-2-2-2-2-2-2-2-2-2-2
0---0---0---0---3---3---3

dat hoor je goed als het niet goed staat...



En uiteraard gewoon een stem apparaatje kopen, zijn niet zo duur.. 20 euro ofzo heb je wel een goeie. Voor als je teveel heb zitten klooien zegmaar :smile: Overkomt mij ook regelmatig dat ik het niet meer snap

(ik heb nml ook niet echt een muzikaal gehoor)

ekkerman
8 april 2002, 12:01
ik kan de arion stage tuner aanbevelen ,heb ik ook en is betrouwbaar en in het donker ( on stage dus ) goed af te lezen door grote ledjes.

Echoes
9 april 2002, 13:04
Boss GT-6 heeft ook een chromatische tuner. Ontzettend handig voor het stemmen (ook na verwisselen van snaren of andere stemmingen).

Maar om nou Gt-6 aan te schaffen om alleen te stemmen :0))

dirkw83
9 april 2002, 13:14
luister naar een nummer in normal tuning en vergelijk!

Neals
9 april 2002, 14:24
Ik stem em zelf elke keer voor het spelen.

en als accoorden niet meer klinken stel ik em bij..

pimmetje
9 april 2002, 14:35
Ook al hoor je 't zelf goed, dan nog is een stemapparaatje heel handig. Bijvoorbeeld bij optredens. Zeker als je een snaar hebt gebroken.

Het apparaat is nauwkeuriger dan je gehoor en het werkt ook wat gemakkelijker in rumoerige ruimtes. Normaal heb ik aleen een snoer van gitaar naar versterker, maar na het vervangen van een gebroken snaar zet ik altijd een stemapparaatje ertussen. Dan kan ik tussen en tijdens nummers de verse snaar beter in de gaten houden.

Ic3gl0vE
9 april 2002, 15:11
ik heb een chromatisch stemapparaatje van Elto... kost €45,- en stemt perfect...
ze zijn er ook wel goedkoper maar volgens de verkoper (schumer hengelo) was het een A klasse... tja :smile:

maarten
9 april 2002, 15:25
de seiko chromatic tuner is ook heel goed
hij staat volgens mij ook op feedback