PDA

View Full Version : Oude acoustische Gibson



Bart GCI
5 mei 2004, 17:10
Hallo!
Ik ben nieuw op dit forum.
En ik roep meteen de mogelijke hulp in van "ouwe deskundige knarren''.
Ik ben in het bezit van een oude acoustische Gibson gitaar.
Omschrijving:
Jazz gitaar, donker 'burst' kleur met f gaten, curved top. 19 frets. Hals breedte bij kam 4,5 cm, bij body 6 cm. Dikte body 8 cm, lengte body 50 cm. Kop met oude Gibson logo. Halsstelbout afgedekt door 'klokje' met naam. Tailpiece loop door tot achter/onderkant body. Natuurlijk GEEN element.
Door f gaten zichtbaar op dodem: made in USA, Gibson Kalamazoo. Mich.
Gitaar van mijn vader geweest gekocht kort voor, tijdens of na de oorlog.
Wie weet wat voor type Gibson dit is? Toets begint te slijten. Wie weet een goede restaurateur? De moeite waard om deze gitaar te verzekeren buiten de inboedel?
Sorry voor het lange verhaal.....
Bart

Javaca
5 mei 2004, 17:30
Ik ben geen ouwe knar maar op het label in de klankkast staat vaak een serienummer en een typeaanduiding..
Een verzekering is wel rendabel voor deze gitaar denk ik.
Een paar 1000jes zal hij zeker opbrengen, buiten de emotiomele waarde.

Naar je beschrijving lijkt het wat op een L-5
http://www.gibsoncustom.com/Historic/ArchtopSeries/images/34L5.jpg

Bart GCI
5 mei 2004, 17:58
Zeer bedankt,
Body, brug, tailpiece en slagplaat zijn hetzelfde.
hals is echter anders. Punten in plaats van 'blocks' en de kop heeft geen randje en is veel simpeler: recht taps uitlopend. Bovenkant met inderdaad zo'n golfje. Geen embleem op de kop maar alleen Gibson in parelmour.
Gitaar speelt overigens fantastisch...
Enig idee waar ik kan vinden van wanneer tot wanneer de L5 geproduceerd is?
Zanks,
Bart

Kjiratsiekoedel
5 mei 2004, 19:03
oude gibsons zijn bijzonder duur, dit klinkt als een collectors item

Luca P
5 mei 2004, 20:50
Juist, geef maar een nummer dan weet ik meer.
Het is zeker geen L5
Die waren/zijn toen, nu en in de toekomst niet te betalen. Tenzij je een vermogend vader hebt. En die gitaren waren vroeger niet te krijgen in Nederland.
Alle L5's hebben een "Flowerpot" inleg op de kop.
Mischien een L7? L10?

Foto!! Ja ja ja ...

Bart GCI
5 mei 2004, 21:25
Zanks. Ik ben nog van de anologe foto's...
Helaas dus verder geen info:
Het label aan de binnenkant van de kast is klein en geeft niet meer dan Made in USA, Gibson Inc., Kalamazoo. Mich. Geen serienummer of typenummer. Op de achterkant van de kop staat klein ingestanst ook made in USA en apart "R". What ever that means.
Pa kan ik het niet vragen want die is er al een tij niet meer.
Gitaar zit nog in de orginele koffer (sterk aan renovatie toe to say the least...). Stemmechanieken zijn een paar jaar geleden vervangen.
Bedankt zover!

Luca P
5 mei 2004, 22:25
Het enige wat ik kan vertellen tot nu toe is dat die letter R misschien uit 1960 is.
Maar dan hoort er weer een nummer voor of achter.
En volgens jou is hij ouder dus die vlieger gaat ook niet op.

Aargh ik haat dit.
Ik zoek heel mijn bieb hier af naar jouw gitaar.
-Is de achter kant vlak? Of gebogen?

L30?:

http://www.bandwagonperth.co.uk/images/vintage/5.jpg

De slagplaat op deze heeft alleen geen witte rand.
En het afdek plaatje met Gibson op jouw gitaar lijkt mij niet orgineel.

Vertel meeeer!!

prs
5 mei 2004, 22:42
Je kunt ook eens contact opnemen met Soren Venema van Palmguitars in Amsterdam.
Hij zal je ongetwijfeld meer over je gitaar kunnen vertellen.
www.palmguitars.nl

Bart GCI
6 mei 2004, 10:15
Luca, geweldig!
Dit komt in de buurt. Body, brug en tailpiece is exact zoals op de foto, alleen minder 'rood' meer bruin beige, zoals op de foto van de L 5. Slagplaat is ook zoals op de L 5 foto. Donkerrood 'schildpad' (een beetje doorzichtig) met een witte rand en zo'n golfje aan de achterkant (iets minder sterk dan op de foto van de L5).
Kop en hals zijn exact zoals op jouw foto, inclusief de vorm van het logo. Afdekplaatje moet wel orgineel zijn want mijn familie naam is ingegraveerd bij aanschaf. Zwart klokje met vrij brede witte rand
Achterkant van gitaar is vlak.
Gitaar is zeker van voor 1960 (uit overlevering zou ie van net na de oorlog eind jaren 40 of begin jaren 50 zijn...)
Je hebt me al bijzonder geholpen, het lijkt inderdaad op een L30. Wanneer zijn ze gemaakt? Waar vind ik meer info?

Prs: bedankt voor de tip!

Luca P
6 mei 2004, 17:31
De foto komt van deze site:

http://www.bandwagonperth.co.uk

Via Google gevonden.
Het is trouwens een L37 zag ik.

Wat er ook op lijkt schijnt, is de L30 en de L47.
Helaas heb ik geen foto kunnen vinden. In ieder geval blijkt dat deze gitaren zo rond 1943 voor het laatst gemaakt waren.
Een echte collectors item lijkt me.

Mail eens naar http://www.gruhn.com/
Misschien weet hij de juiste prijs!
En jat ergens een camera voor een foto!!
Ik ben wel erg benieuwd!

Javaca
6 mei 2004, 23:01
Bart GCI
Ik sta as zaterdag op de geraniummarkt in Driebergen.
Zal ik een digicam meenemen?
Dan moet je zelf ff langs komen.

Bart GCI
8 mei 2004, 09:51
He Javaca,
Bedankt voor het aanbod. Zaterdag ben ik de hele dag in Belgie.
Mid volgende week heb ik een digitale camera en zal ik foto's plaatsen.
Wellicht dat dan met behulp van het forum (Luca, jij, anderen) definitief kan worden vastgetsteld wat voor Gibson het is.
Nogmaals dank,

iam
8 mei 2004, 10:27
waar in belgie, als ik vragen mag? :oops:

Bart GCI
9 mei 2004, 21:03
Hoi,
Ik was naar het Airway Park bij Zaventem voor m'n werk
Eind deze week staar er een foto op het forum

jpb
11 mei 2004, 01:39
Mischien heb je hier iets aan:
Kijk eens naar het logo op de kop; is het 'geschreven' of met losse letters zoals de moderne Gibsons? 1948 was het laatste jaar waarin gibson dat 'script'-logo gebruikte. Verder, os het logo ingelegd of geprint (goud)? En is er onder de naam nog een versiering?
Op de toets zitten 'dots' (rondjes) toch?
De witte rand om de slagplaat duidt erop dat het in ieder geval niet de goedkoopste gibson is. L-30 of L-47 zal het niet zijn.
Meet eens de grootste breedte van de body op. Is het 17" of 16" of kleiner ("=inch)?
De witte rand om het afdekplaatje vind ik vreemd. Dat was voorbehouden aan de topmodellen (L-5; Super 400) en dat is dit vermoedelijk niet; mischien door de winkel speciaal gemaakt?
Mijn gok nu zou een L-50 zijn.

Luca P
11 mei 2004, 18:56
Maar die heeft een rond klankgat.
Er zijn ook exemplaren met f-gaten dat wel.
Dus laten we zeggen 15% kans dat het er 1 is?

SaferSephy
11 mei 2004, 19:56
volgens mij heeft bart een diamandje in handen :D, ik wacht (net als iedereen hier volgens mij :) ) met smart (is dat een woord? :???: ) op foto's

jpb
11 mei 2004, 23:42
Maar die heeft een rond klankgat.
Er zijn ook exemplaren met f-gaten dat wel.
Dus laten we zeggen 15% kans dat het er 1 is?
De L-50??? Gewoon f-gaten hoor; altijd gehad.

Luca P
12 mei 2004, 20:22
Echt waar!!
Hier staat het oa:
http://www.provide.net/~cfh/gibson2.html

jpb
12 mei 2004, 21:28
Je hebt idd gelijk; de eerste paar jaar rond klankgat. Mooie site is dat!

Brianmayrulezzz
12 mei 2004, 22:00
tering zeg, ik wou dat ik zo'n (o)pa had!
Hoor je meer van dat soort verhalen: "een mint-edition strat bij mijn oma van mijn overleden opa op zolder gevonden die er toch niks mee doet en 'm dus wel aan haar kleinzoon wil schenken" :-D

Luca P
12 mei 2004, 23:11
Anders ik wel.
Ik heb niet eens een opa!
En als ik wel een opa had, had hij waarschijnlijk niet eens een oude Famos! :razz:

jpb
12 mei 2004, 23:53
tering zeg, ik wou dat ik zo'n (o)pa had!
Hoor je meer van dat soort verhalen: "een mint-edition strat bij mijn oma van mijn overleden opa op zolder gevonden die er toch niks mee doet en 'm dus wel aan haar kleinzoon wil schenken" :-D
Zo gek veel zijn die oude non-cut archtops niet waard hoor. L-50's gaan in de VS voor minder dan $1000,-; hier zou E1000-1500 redelijk zijn schat ik, hoewel er altijd kopers zijn die er meer voor willen betalen.
Dan heb ik liever een mint strat uit 1957 :)

bert k
13 mei 2004, 14:53
met smart (is dat een woord? :???: )
Dat is een klein autootje... :-D

jpb
17 mei 2004, 09:51
Hee Bart, waar blijven de foto's??? Ik wordt nu wel erg nieuwsgierig.

Bart GCI
26 mei 2004, 20:41
Sorry,
Duurde even. en...dom dom, maar hoe de f.. krijg ik een foto hier geplaatst. Onder FAQ vind ik het niet.
Ik heb de foto's als JPEG maar toen...
Ik ga even door met rommelen, maar misschien dat een intelligent forumlid weet hoe en wat..
Zanks al vast.
Bart

prs
26 mei 2004, 23:16
Hey bart,

Je moet de foto eerst ff uploaden op een site.
Ik wil het wel voor je doen.
Ik heb je een prive bericht gestuurd. Kijk even in je inbox op de gitaarnetforum (zie bovenaan deze pagina).

Bart GCI
27 mei 2004, 14:27
Jesse,
Hartstikke bedankt,
Foto's zijn onderweg naar je mail
Ben bennieuwd wat het oplevert.
Groet,
Bart

Luca P
27 mei 2004, 20:23
WAAR ZIJN ZE????

prs
27 mei 2004, 22:41
Bart,

Je email is niet aangekomen.
Ik heb je weer een prive bericht gestuurd. Lees dat even svp.
Ik zorg dat als ik hem heb, hij zo snel mogelijk op het forum verschijnt

prs
30 mei 2004, 00:15
Bart, ik heb nog steeds niks van je gehoord..... :???:

prs
30 mei 2004, 14:37
Zoals beloofd, hier de foto's van Bart zijn Gibson.

(ik hoop dat ze lang blijven staan op deze server)

http://upload.server8.org/p100.jpg

http://upload.server8.org/p101.jpg

jpb
30 mei 2004, 15:27
Dat is toch echt een L-50 van rond 1940, iets anders kan ik er niet van maken. Dit is een v/d goedkopere modellen van gibson, maar de vroege modellen hadden wel een gestoken (=massief) bovenblad en mischien zelfs nog een ebbenhouten toets, plus de hele goede constructie/materialen. Aan de 'kleine' f-gaten zie je dat het een ouwetje is; rond 1940 werden die groter. Als het goed is, is het logo op de kop horizontaal geschreven (script-logo) en niet met losse letters (zoals gibsons nu hebben). Charlie Christian speelde op de electrische versie van de L-50, de ES-150 dus je hebt er zeker geen slecht instrument aan!
Ziet er goed uit op de foto's; nooit verkopen dat soort dingen.

Bart GCI
30 mei 2004, 15:47
Jesse en PRS,
Hartelijk dank voor jullie hulp. Perfect dit forum voor dit soort zaken.
Inderdaad is het Gibson logo nog het ''oude'' in script.
En het belangrijkste: de gitaar speelt fantastisch, niet te hoge actie en met bronzen snaren een perfect helder en toch warm geluid maar met dat jazzie strakke treble er in.
Nogmaals super bedankt guys!
Bart
(en natuurlijk, ik hou hem gewoon...
tzt kom ik wel terug op het forum met vragen over waar je een restauratie het beste kan laten uitvoeren. Stemmechanieken moeten wellicht vervangen worden.

Kjiratsiekoedel
30 mei 2004, 17:10
ik denk dat wanneer je de orgine componenten gaat vervangen, dat de waarde dan erg daald. kan best, maar hou de spulen wel!!!

prs
30 mei 2004, 18:31
Graag gedaan hoor!

jpb
30 mei 2004, 19:18
Jesse en PRS,
[......]tzt kom ik wel terug op het forum met vragen over waar je een restauratie het beste kan laten uitvoeren. Stemmechanieken moeten wellicht vervangen worden.
Is er iets mis mee? wat moet er dan gerestaureerd? Hij ziet er goed uit, die stemmechanieken houden het wel hoor; hals zal ook wel goed zijn als je er goed op speelt met lage actie. Op de foto zijn geen top-cracks te zien. Belangrijker is dat je hem niet in de zon of bij de CV zet (uitdroging) en nooit ineens aan grote temperatuurverschillen blootstelt.

Bart GCI
30 mei 2004, 20:58
Voor de rest is ie prima. 10 jaar geleden is de toets gerestoreerd (was door de snaren ingesleten, hele groeven zaten er in). Prachtig gedaan in ebben.
Bij een paar van de stemmechanieken is de schroefdraad op de verticale as wat versleten zodat stemmen wat moeilijker wordt.
Voor de rest is ie in zeer goede staat, weining lakschade en bijna geen cracks. Stembalkjes e.d. (of hoe heet dat) in de kast zitten nog allemaal goed vast zo te horen.
Zanks
Bart

Luca P
1 juni 2004, 22:37
Dat is toch echt een L-50 van rond 1940.......... nooit verkopen dat soort dingen.

Nou, waarom niet?
Aan mij bijv? :D

Gaaf ding!!
De L50 heeft vanaf 1936 een staartstuk met "raised diamond".
Die van Bart heeft dat niet.
Misschien dan van voor 1936?
Verder terug nog want vanaf 1935 komt een gebogen achterkant en deze heeft een vlakke achterkant.
Ik denk als het een L50 is dat het er eentje uit 1934 is.
Dat jaar werd de losse pickguard toegepast.
Daarvoor is hij op de body geplakt.

Ik ben geen goeroe hoor.
Het staat allemaal in "Gruhn's guide to Vintage Guitars".

prs
2 juni 2004, 20:39
LucaP, heb jij dat boek van Gruhn??
Laat ff wat weten alsjeblieft!

Luca P
3 juni 2004, 06:50
http://www.well.com/user/wellvis/gitinfo.html

Hier is ie!
Ik heb hem toen uit de States gehaald.
Hij is uit 1991 maar inmiddels is er volgens mij weer een andere uitgebracht.
Ik had hem besteld bij http://www.jklutherie.com/
Misschien heeft hij hem nog.
Of Elderly.
Of Bij Gruhn zelf.
Het is mijn kleine Gitaar Bijbel! :roll:

Bart GCI
3 juni 2004, 10:12
Zanks voor de aanvullende informatie. Lijkt me stug dat mijn L50 van voor 1936 is, maar zou in theorie kunnnen (overgebleven model dat pas na de oorlog verkocht is..??)
Of de overlevering dat ie na de oorlog gekocht is klopt niet en de gitaar is voor de oorlog gekocht, misschien zelfs in Indonesie waar mijn vader toen was.
Cool boek van Gruhn, zal us op zoek gaan

prs
3 juni 2004, 21:29
Luca P, ik heb je een prive bericht gestuurd op je gitaarnet inbox.
Ik wil je namelijk even iets vragen.
Dank je alvast.

jpb
8 juni 2004, 10:13
Zanks voor de aanvullende informatie. Lijkt me stug dat mijn L50 van voor 1936 is, maar zou in theorie kunnnen (overgebleven model dat pas na de oorlog verkocht is..??)
Of de overlevering dat ie na de oorlog gekocht is klopt niet en de gitaar is voor de oorlog gekocht, misschien zelfs in Indonesie waar mijn vader toen was.
Cool boek van Gruhn, zal us op zoek gaan

De brug is halverwege de jaren 30 (precies jaar moet ik opzoeken-Tom Wheeler/The Guitar Book) van ebben veranderd naar rosewood; zoals vrijwel alle niet-maple toetsen tegenwoordig. Mischien een clou???