PDA

View Full Version : alles-in-een of aparte pedalen?



RobertGroot
5 mei 2004, 16:27
Ik zit enorm te twijfelen om een grote alles-in-een effectenpedaal te kopen of allerlei losse stompboxjes.

ik speel nu met losse boss dingen, maar thuis heb ik alleen nog maar een cry baby.dus het kan echt nog alle kanten op :)

De twijfels zitten eigelijk alleen bij de 'overall' kwaliteit van de grote effectenpedalen..

Wat is jullie ervaring met het alles-in-een spul? en welke vinden jullie de beste? en welke pedalen hebben jullie gemerkt dat bijvoorbeeld een bepaald effect wat er enorm uitsprint en waarbij de rest 'gemiddeld' is?

veel vragen :) alvast bedankt.


ps. ik weet bijna zeker dat deze vraag eerder gesteld moet zijn, toch kwam ik met de search niet verder.. het ALLES-IN-EEN spul heeft vast een betere naam :)

Kjiratsiekoedel
5 mei 2004, 16:32
multi effect pedaal / multieffect / multi effect / etc...

Lucky
5 mei 2004, 16:37
Multi effect pedalen brengen je meestal meer kwantiteit dan kwaliteit.
Het hangt een beetje af van wat je nodig hebt. als je in een coverband zit en je hebt alleen af en toe wat chorus, delay e.d. nodig, dan zou een multi bak misschien niet zo slecht zijn.
zoek je van een aantal effecten die voor jouw belangrijk zijn het neusje van de zalm, vergeet dan de multi bakken. met name als de effecten die je zoekt niet zo erg standaard zijn.
maar weet wel dat het bouwen van een effecten park aan de hand van losse (hoge kwaliteits) pedaaltjes en de hele boel netjes aan elkaar knopen en met stroom te voeden, uiteindelijk een stuk duurder gaat zijn.... maar in mijn ogen ook wel een stuk leuker.

riesj
5 mei 2004, 16:38
http://www.carlmartin.com/news.htm

Over alles-in-één pedalen gesproken :D

greetz,

glacius
5 mei 2004, 17:09
ik gebruik alleen maar iets chorus en tremolo dus ik hou het liever bij losse effecten,...

boss is zo heerlijk stevig

Jeroenvanhulsteijn
5 mei 2004, 17:32
pedaaltjes vink altijd makkelijk in te stellen. voordeel van multi effekt is dat je met 1 druk op de knop echt rigoreus van geluid kunt veranderen. ik heb allebei gehad. momenteel ben ik weer terug op pedaaltjes. kwa geluidskwaliteit maakt het mij niet uit. ik hou meer van digitaal. die warme blubber van analoog komt er niet zo goed doorheen in geluidsgeweld van het koor en de rest van het combo. als je covers speelt zou ik voor multi effekt gaan. als je echt ontieglijk veel geluiden gebruikt zou ik ook voor multi gaan. als je weinig geld hebt zou ik ook voor multi gaan.....tjonge, ik zou bijna weer trug naar multi gaan.

amon
5 mei 2004, 18:06
losse stompboxjes zijn duurder (als je er tenminste een leuke verzameling op na wil houden). dwz voor 4 boss-pedalen heb je ook een multieffect, als ik er vanuit ga dat je 2dehands pedaaltjes koopt voor 50 euro...
zelf wilde ik ook een rijtje stomboxjes aanleggen, ware het niet dat:
1. je dan per effectwisseling (minstens) 2 knoppen in moet drukken.
2. ik het leuk vind om met grote elektronica te werken (dus liever multieffect dan kleine pedaaltjes)
3. ik geen geld had/het te lang zou duren voordat ik eindelijk wat leuke pedalen zou hebben (lees: minstens 5 ofzo)

ik heb nu een gt-5, prima ding, ik vind er niets mis mee, maar als ik de distortion vergelijk met een losse stompbox, hoor je toch wel verschil (in het voordeel van de stompbox), maargoed, dan vind IK het dus juist weer leuk om knoppen in te drukken/te draaien en het geluid van mn gt-5 zo dicht mogelijk in de buurt te krijgen van het geldui dat uit het losse pedaal komt.


maargoed, die gt5 gaat ook weer de deur uit, nou ga ik voor een 19" rackje. weer lekker programmeren en aan knopjes frunniken, maar toch betere effecten.

RobertGroot
5 mei 2004, 18:25
ik denk ik kijk even of er al een reactie is.. gaat het altijd zo snel hier?

goed!! bedankt voor de info!

De multi-effecten worden door de meeste dus als minder goed gezien qua kwaliteit dan de losse pedalen. Dus dat wordt SPAREN!

BEDANKT!

:-D boss staat ook leuker met al die fijne kleurtjes :razz:

RobertGroot
5 mei 2004, 18:26
hmm foutje.. sorry

Mitch
5 mei 2004, 18:45
Wat voor effecten ben je naar op zoek ? Dan kunnen we nog wat alternatieven geven voor Boss.

Nicci
5 mei 2004, 18:49
ik hou meer van digitaal. die warme blubber van analoog komt er niet zo goed doorheen in geluidsgeweld van het koor en de rest van het combo.

ja ja.
euh.
ok.

al dat geluidsgeweld waar jij niet doorheen komt is zo analoog als maar kan. beetje vaag.

amon
5 mei 2004, 19:33
De multi-effecten worden door de meeste dus als minder goed gezien qua kwaliteit dan de losse pedalen. Dus dat wordt SPAREN!



tja, het ligt eraan wat je speelt, coverband/eigen nummers (dus eigen sound)/geen band, maar gewoon in de huiskamer...

en de effecten op een multieffect zijn nou ook weer niet zo slecht dat je ze daarvoor maar niet moet kopen. het is alleen zo dat als je het geld ervoor hebt, je beter voor losse pedalen kunt gaan, want zoals ik al zei, 4 losse pedalen (meestal dus maar 4 effecten) voor de prijs van (pak weg) 20 effecten is niet stimulerend in voordelige werking...

dus als je het geld hebt zou ik zeker voor de losse stompboxen gaan, heb je maar een budget van 150/200 euro, dan kun je daar niet veel mee qua losse pedalen, maar kun je beter een multieffect kopen.

Jeroenvanhulsteijn
5 mei 2004, 21:10
@nicci, ja ik bedoel eigenlijk dat ik hou van "schone" geluiden. ik heb vaak dat "warm" ook vlug "modderig" is. eigenlijk gaat het voornamelijk om de delays. ik wil graag dat alle herhalingen hetzelfde klinken. en inderdaad, geluid is analoog, of het nu digitaal of analoog geproduceerd wordt.

Nocki
5 mei 2004, 22:05
leuk onderwerp.

zelf heb ik al vanalles gehad. rocktron chameleon, boss me geval, lex mpx g2. gmajor, g-force en nu ben ik weer eens aan het kijken naar pedals. het mooie van alles in een is dat je met een druk op de knop van het eene geluid naar het andere gaat. dit iserg leuk maar je gerbuikt de echt bijzondere geluiden haast nooit.

ik merk dat ik zelf altijd chorus en delay gerbuik. en een phaser vin ik leuk.

daarom binnenkort 2 delays (ik zoek er nog een) een chorus en een phaser (ik zoek er nog een). en dat voor mn amp. hipelijk op een goede manier geschakeld. zodat ik draadloos kan blijven. over een tijdje hoop ik een looper te hebben waar ze allemaal in kunnen.

ik ga dus niu weer voor de pedals maar voor allebij is wat te zeggen. ik speel niet in een cover band maar veelal projecten (praise/gospel) en doe gastoptredens in koren. verder hoop ik en eigen bandje te krijgen binnenkort maar dat loopt niet vlot. en daar wil ik geowon ouderwets voor bezig zijn.



NOcki

Nocki
5 mei 2004, 22:06
als iemand me nog helpen kan aan een leuk effect???

Nocki
5 mei 2004, 22:06
leuk onderwerp.

zelf heb ik al vanalles gehad. rocktron chameleon, boss me geval, lex mpx g2. gmajor, g-force en nu ben ik weer eens aan het kijken naar pedals. het mooie van alles in een is dat je met een druk op de knop van het eene geluid naar het andere gaat. dit iserg leuk maar je gerbuikt de echt bijzondere geluiden haast nooit.

ik merk dat ik zelf altijd chorus en delay gerbuik. en een phaser vin ik leuk.

daarom binnenkort 2 delays (ik zoek er nog een) een chorus en een phaser (ik zoek er nog een). en dat voor mn amp. hipelijk op een goede manier geschakeld. zodat ik draadloos kan blijven. over een tijdje hoop ik een looper te hebben waar ze allemaal in kunnen.

ik ga dus niu weer voor de pedals maar voor allebij is wat te zeggen. ik speel niet in een cover band maar veelal projecten (praise/gospel) en doe gastoptredens in koren. verder hoop ik en eigen bandje te krijgen binnenkort maar dat loopt niet vlot. en daar wil ik geowon ouderwets voor bezig zijn.



NOcki

Nocki
5 mei 2004, 22:07
leuk onderwerp.

zelf heb ik al vanalles gehad. rocktron chameleon, boss me geval, lex mpx g2. gmajor, g-force en nu ben ik weer eens aan het kijken naar pedals. het mooie van alles in een is dat je met een druk op de knop van het eene geluid naar het andere gaat. dit iserg leuk maar je gerbuikt de echt bijzondere geluiden haast nooit.

ik merk dat ik zelf altijd chorus en delay gerbuik. en een phaser vin ik leuk.

daarom binnenkort 2 delays (ik zoek er nog een) een chorus en een phaser (ik zoek er nog een). en dat voor mn amp. hipelijk op een goede manier geschakeld. zodat ik draadloos kan blijven. over een tijdje hoop ik een looper te hebben waar ze allemaal in kunnen.

ik ga dus niu weer voor de pedals maar voor allebij is wat te zeggen. ik speel niet in een cover band maar veelal projecten (praise/gospel) en doe gastoptredens in koren. verder hoop ik en eigen bandje te krijgen binnenkort maar dat loopt niet vlot. en daar wil ik geowon ouderwets voor bezig zijn.



NOcki

sash
5 mei 2004, 23:26
multi effect pedaal / multieffect / multi effect / etc...

Je vergeet digicrap :D

BLOK182
6 mei 2004, 10:37
Ik heb nu een tijdje met een GT6 gespeeld, prima ding, maar ik ben erachter gekomen dat ik eigenlijk alleen de wah echt veel gebruik, en daarom ga ik nu switchen van GT^naar losse wah, en zo hou ik ook nog wat geld over :wink: Interesse?

bat
6 mei 2004, 12:07
Ik ben ook van losse effecten naar een multieffect en nu weer terug naar losse bakjes gegaan.

De reden om naar een multieffect over te stappen was dat er een amp-simulator in zat en ik zo nu en dan ook op m'n flatje wilde spelen. Ik speelde op dat moment niet in een band.

Sinds dik een jaar echter wel weer en na enkele keren spelen was ik er al wel achter dat dat multieffect het echt niet trok t.o.v. het geluid dat ik ooit had met losse effecten. Bovendien: van alle geluiden die dat ding voort kon brengen gebruikte ik er maar heel weinig.

Multieffect exit dus, maar ik heb inmiddels aan 2 losse effecten al weer meer uitgegeven dan ik voor dat multieffect betaalde...

Anyway: zo'n multieffect is leuk, maar wil je goede en bruikbare geluiden dan ben je meestal toch al redelijk veel geld kwijt. Het is dan goed te realiseren dat je voor dat geld (of iets meer) wellicht ook die paar effecten kunt kopen die je echt gaat gebruiken en waarschijnlijk een betere kwaliteit qua effect hebt ook nog. Wel een goede reden om een (goed) multieffect aan te schaffen is inderdaad de mogelijkheid om snel tussen ingewikkelde effectcombinaties te kiezen.

Robs
6 mei 2004, 17:36
Mijn ervaring is dat multi-effecten erg handig zijn, ik heb een oude Zoom gehad en daarna overgeschakeld op een Gt6. Van die laatste heb ik echter echt spijt: door alle digitale rommel, amp simulaties effect loops etc, is het geluid op elke versterker weer anders. Als je regelmatig optreedt en daarbij niet altijd je eigen versterker gebruikt wordt je echt gek...

Bovendien: volgens mij is het ook afhankelijk van de gitaar waar je mee speelt. Als je een super vette strat of gibson of weet ik veel wat hebt, ben je waarschijnlijk helemaal verliefd op het (cleane) geluid daarvan. Gooi hem door een (niet by-pass) multi effect, zoals een gt6, en er is niets meer van je geluid over... neem het mee in je overweging. Deze jongen gaat als'ie geld heeft ieg weer losse gear kopen.

Robs
6 mei 2004, 17:36
Mijn ervaring is dat multi-effecten erg handig zijn, ik heb een oude Zoom gehad en daarna overgeschakeld op een Gt6. Van die laatste heb ik echter echt spijt: door alle digitale rommel, amp simulaties effect loops etc, is het geluid op elke versterker weer anders. Als je regelmatig optreedt en daarbij niet altijd je eigen versterker gebruikt wordt je echt gek...

Bovendien: volgens mij is het ook afhankelijk van de gitaar waar je mee speelt. Als je een super vette strat of gibson of weet ik veel wat hebt, ben je waarschijnlijk helemaal verliefd op het (cleane) geluid daarvan. Gooi hem door een (niet by-pass) multi effect, zoals een gt6, en er is niets meer van je geluid over... neem het mee in je overweging. Deze jongen gaat als'ie geld heeft ieg weer losse gear kopen.

Robs
6 mei 2004, 17:37
Mijn ervaring is dat multi-effecten erg handig zijn, ik heb een oude Zoom gehad en daarna overgeschakeld op een Gt6. Van die laatste heb ik echter echt spijt: door alle digitale rommel, amp simulaties effect loops etc, is het geluid op elke versterker weer anders. Als je regelmatig optreedt en daarbij niet altijd je eigen versterker gebruikt wordt je echt gek...

Bovendien: volgens mij is het ook afhankelijk van de gitaar waar je mee speelt. Als je een super vette strat of gibson of weet ik veel wat hebt, ben je waarschijnlijk helemaal verliefd op het (cleane) geluid daarvan. Gooi hem door een (niet by-pass) multi effect, zoals een gt6, en er is niets meer van je geluid over... neem het mee in je overweging. Deze jongen gaat als'ie geld heeft ieg weer losse gear kopen.

Robs
6 mei 2004, 17:38
Mijn ervaring is dat multi-effecten erg handig zijn, ik heb een oude Zoom gehad en daarna overgeschakeld op een Gt6. Van die laatste heb ik echter echt spijt: door alle digitale rommel, amp simulaties effect loops etc, is het geluid op elke versterker weer anders. Als je regelmatig optreedt en daarbij niet altijd je eigen versterker gebruikt wordt je echt gek...

Bovendien: volgens mij is het ook afhankelijk van de gitaar waar je mee speelt. Als je een super vette strat of gibson of weet ik veel wat hebt, ben je waarschijnlijk helemaal verliefd op het (cleane) geluid daarvan. Gooi hem door een (niet by-pass) multi effect, zoals een gt6, en er is niets meer van je geluid over... neem het mee in je overweging. Deze jongen gaat als'ie geld heeft ieg weer losse gear kopen.

Robs
6 mei 2004, 17:39
Mijn ervaring is dat multi-effecten erg handig zijn, ik heb een oude Zoom gehad en daarna overgeschakeld op een Gt6. Van die laatste heb ik echter echt spijt: door alle digitale rommel, amp simulaties effect loops etc, is het geluid op elke versterker weer anders. Als je regelmatig optreedt en daarbij niet altijd je eigen versterker gebruikt wordt je echt gek...

Bovendien: volgens mij is het ook afhankelijk van de gitaar waar je mee speelt. Als je een super vette strat of gibson of weet ik veel wat hebt, ben je waarschijnlijk helemaal verliefd op het (cleane) geluid daarvan. Gooi hem door een (niet by-pass) multi effect, zoals een gt6, en er is niets meer van je geluid over... neem het mee in je overweging. Deze jongen gaat als'ie geld heeft ieg weer losse gear kopen.

Robs
6 mei 2004, 17:44
Mijn ervaring is dat multi-effecten erg handig zijn, ik heb een oude Zoom gehad en daarna overgeschakeld op een Gt6. Van die laatste heb ik echter echt spijt: door alle digitale rommel, amp simulaties effect loops etc, is het geluid op elke versterker weer anders. Als je regelmatig optreedt en daarbij niet altijd je eigen versterker gebruikt wordt je echt gek...

Bovendien: volgens mij is het ook afhankelijk van de gitaar waar je mee speelt. Als je een super vette strat of gibson of weet ik veel wat hebt, ben je waarschijnlijk helemaal verliefd op het (cleane) geluid daarvan. Gooi hem door een (niet by-pass) multi effect, zoals een gt6, en er is niets meer van je geluid over... neem het mee in je overweging. Deze jongen gaat als'ie geld heeft ieg weer losse gear kopen.

Robs
6 mei 2004, 17:46
&%()!!! jullie weten waarschijnlijk wat er aan de hand is. Sorry....

IndiepoprockJesse
6 mei 2004, 19:35
als je post en je krijgt een error.. dan gewoon ff vorige drukken.. je shit kopieren(voor de zekerheid).. naar de topic gaan.. kijken of je reply er staat en als hij er niet staat nog een keer proberen met ctrl v :P

Jesse//

Antal
6 mei 2004, 20:24
&%()!!! jullie weten waarschijnlijk wat er aan de hand is. Sorry....

Nee geen idee. Vertel eens :razz:

Robs
7 mei 2004, 01:11
JA JA.... doe maar rustig :D

tis toch ook kut: heb zowat een jaar niks gepost op het forum en dan kom je weer ff terug.... krijg je in een keer allemaal foutmeldingen als je net een hele lap tekst in hebt getikt! Het weirde is ook dat ik kort daarvoor gewoon keurig de mededeling kreeg 'je bericht is geplaatst'.

P.S. het duurt soms even voordat je reply er daadwerkelijk staat (dus niet als je terug gaat naar het topic).

Anyhow: dat weten we dan ook weer. Helaas gaat de kracht van je post wel een beetje verloren als'ie er vijf keer staat en iedereen alleen maar denkt: 'wat een wancker'. :(

Lucky
7 mei 2004, 07:12
kracht?
hoe bedoel je?

:D

mijn ervaring is dat als hij weer eens raar doet.... je negen van de tien keer met twee keer terug gaan en het topic te vernieuwen, je eigen post er wel op hebt staan.
Maar idd het is hoogst vervelend.

Antal
7 mei 2004, 10:38
Ik had gehoopt dat het wel opgelost zou zijn nadat van de week het forum niet bereikbaar was wegens onderhoud. Maar helaas, het is nog steeds hetzelfde. Wel raar dat ik net na dat onderhoud helemaal geen problemen meer had, maar een dag later weer wel. Maar dat zal wel toeval geweest zijn denk ik :-(

Shaggy
7 mei 2004, 11:39
De multi-effecten worden door de meeste dus als minder goed gezien qua kwaliteit dan de losse pedalen. Dus dat wordt SPAREN!

:-D boss staat ook leuker met al die fijne kleurtjes :razz:


Hai robbert,

Wat er nu boven staat is geen gouden regeltje en gaat niet voor alles op. Je hebt nu verschillende effectenbakken die zelfs beter zijn qua sound/kwaliteit dan losse pedalen. Ik heb het dan over de g-force en zowieso tc electronics apparatuur. Klinken echt waanzinnig. Een gt6 klinkt ook erg goed en dan heb ik het over de delay en chorus. De preamp vind ik wat minder.. Je moet ook kijken naar het wat voor gitaar je hebt en of je analoog of digitaal wilt.

Wat wel een gouden regeltje is => als je een goedkope flutgitaar hebt kun je het beste met een digitale effectenbak je sound tweaken dat het lijkt alsof je een dure gitaar hebt (je kan zelfs een humbucker en dual rectifier imiteren met een gt6 bijvoorbeeld, en klinkt niet slecht)

Als je een (veelal) dure gitaar hebt vanwege de sound van je gitaar dan is het zaak dat je de karakteristieken van je gitaarsound blijft behouden en daar een vleugje effect aan toevoegt. Dan kom je meer richting boss (chorus), v-twin (mesa) en carl martin ofzo ..

Dus kortom losse pedaaltjes klinken niet altijd beter dan effectenbakjes.

Nielsje
7 mei 2004, 12:31
Ik blijf een man van de losse pedelen, bevalt me het best...

maaarrrr..

nu zag ik laatst de vox tonelab SE en nu begin ik ineens gas te kweken..

dat ding, heeft gewoon alles in een multi fx, wat ik bij andere merken zoals boss en digitech nog nooit heb gezien...

stevige expressie pedalen, grote stalen stompknoppenk, niet van die plastic bende..

voldoende ruimte tussen de knoppen, zodat ik niet met m'n hoeven drie dingen tegelijk aantrap enzo..

heb um alleen nog niet gehoord...iemand van jullie wel>??

peveo
8 mei 2004, 16:29
Apart!

Zonder twijfel zou ik zeggen.
ik heb het net zoals zovelen ook gelijk uit geprobeerd ( GT6, Digitech RP1, RP10.) maar zweer bij het losse spul.
Nu kan ik mijn eigen klasse a spul( naar mijn mening) bij elkaar schrapen en zelf zo,n effect bord in mekaar jetsen, vind dat trouwens ook wel stoer staan.
Tevens kan ik op deze manier altijd nog iets leuks bij kopen en mijn GAS onderhouden.
Komt bij dat ik een GROTE voorliefde heb voor analoog en ik geloof dat de meeste multi dingen digitaal zijn.

Het enige multiding dat ik heb is een Yamaha magic Stomp voor aan de pc en een Digitech Rp100 voor op vacantie( wel makkelijk met ingebouwde drummer en inderdaad een lading effecten) maat aan de amp komt aleen analoge trapdozen.

Peter