PDA

View Full Version : potmeters



sickpunk
5 mei 2004, 09:10
ik hbe sinds gister een nieuwe bass
een ouwe jazz... speelt heerlijk klinkt lekker! maar nou het probleem..
de potmeters van de elementen zijn een beetje gammel... ze geven pas een signaal door als je hem 90% open zet.... alles daarvoor geeft ie nix door(bij alle 2 de element knoppen, tone knop nog niet geprobeert) zou ik dit kunnen fixen door ze schoon te maken(hoe??) of moet ik ermaar gewoon nieuwe in zetten?
alvast bedankt!

poepsnaar
5 mei 2004, 10:01
Je hebt toch alleen die volle 100% nodig, tis tenslotte voor punk :razz:

Phyrexian
5 mei 2004, 10:04
Probeer eens met contactspray te reinigen. Meestal lost dat het probleem wel op, maar als de potmeters echt kapot of versleten zijn, verhelpt het het probleem maar voor enkele maandjes.

Onlangs had ik een gelijkaardig probleempje met m'n Warwick volume knob. Op elke stand had ik volume, maar vanaf 85% tot 100% van de volume knob had ik geen geluid meer. niks. thuis eens gekuist met contactspray en het was opgelost. handig.

AntY
5 mei 2004, 12:01
ik heb dat ook met de potmeters op mijn rick en mijn daion. daarom heb ik nog niet zo veel op die daion gespeeld :)

wilde sprayen, maar t zijn gesloten potmeters, t helpte niet :(

sickpunk
5 mei 2004, 14:52
Je hebt toch alleen die volle 100% nodig, tis tenslotte voor punk :razz:

ja maar het is wel handig als je de 2 elementen kan combineren of niet? ga dus geen onzin lullen.... als je er geen verstand van hebt...

ok ik hbe net me bass open gehad... wat is een open pot meter en wat is een dichte? ik zou niet weten war ik contact spray zou moeten spuiten...:S

probleem: we hebben geen contact spray meer....... pleur er wel gewoon nieuwe in... deze zijn toch al wel een jaartje of 15 oud dus.... nieuwe werken dan wel beter :P

bassopotmus
6 mei 2004, 16:27
meestal zij goede after-market potmetertje zwaar beter dan wat ze er standaard inpleuren

sickpunk
6 mei 2004, 18:44
wat moet erin? 250 of kan er ook 500 in? maakt het nog verschil kwa geluid?

Anavrin
6 mei 2004, 19:10
moet je ff kijken wat er nu inzit. Lijkt mij in ieder geval het beste om er dezelfde in te zetten als wat er nu inzit.

sickpunk
6 mei 2004, 19:14
250 dus...
maar maakt het verschil in geluid ofzo?

Venomer
7 mei 2004, 10:15
250 dus...
maar maakt het verschil in geluid ofzo?

Ja, dat maakt verschil.

sickpunk
7 mei 2004, 10:56
op wat voor manier dan?

soapwater
7 mei 2004, 15:33
250 dus...
maar maakt het verschil in geluid ofzo?

Ik veronderstel dat het een passieve bas is.
Het enige wat de potentiometers dan doen is een weerstand vormen die een spanningsdeler vormt met de ingangsweerstand van de versterker, waardoor er een spanning over de potmeter te staan komt. Wat je hiermee bereikt is dus eigenlijk gewoon een volumeregeling.
Door dit te combineren met meerdere elementen, kan je zo een balansregeling verkrijgen. En als je er dan nog een frequentie-afhankelijke component bijvoegd (condensator dus), dan heb je een passieve tonenregeling.
En je zegt daar: "ga dus geen onzin lullen als je er geen verstand van hebt" wel.. je doet het zelf dus ook hé...
In het geval van de volumeregeling en de balansregeling, maakt het niet echt veel uit of je een grotere of kleinere waarde neemt voor de potentiometer. Ga natuurlijk niet overdrijven. Vervang een potmeter van 250 Ohm bijvoorbeeld niet door ééntje van 250KOhm.
Voor de tonenregeling maakt het wel wat uit want de waarden van de condensator en de weerstand zijn op elkaar berekend om zo een goeie filter te vormen.

Als je helemaal gee gezever wilt hebben, steek dan de originele waarde. En al dat geleuter met contactspray kan wel even een noodoplossing zijn, maar het is alleen uitstellen van executie.
Als de koollaag versleten is, dan krijg je dat krakend geluid. Ga dus naar de elektronicashop, koop je daar de potmeters die je moet hebben (max 2€/stuk) en solderen maar...

(wat en lange uitleg voor een stomme volumeknop :-D )

Greetz

AntY
7 mei 2004, 20:30
soapwater, dat probleem dat een element AAN of UIT lijkt te staan, qua volume, hoe los je dat dan op?

sickpunk
7 mei 2004, 20:36
soapwater thanx....

maar met "ga niet lullen blablabla" doelde ik er meer op over dat eeuwige "punk" gezeik.... en ik kon nix mixen want of het is "aan" of het is "uit" dus....
maar woensdag krijg ik weer salaris.. dus ff pot meters kopen!

soapwater
10 mei 2004, 16:44
soapwater, dat probleem dat een element AAN of UIT lijkt te staan, qua volume, hoe los je dat dan op?
Wat bedoel je juist?

Sorry Sickpunk... Ik dacht dat je wat anders bedoelde (over dat lullen) Punkgezeik is inderdaad dikke zever

Greetz

Chris Wolstenholme
10 mei 2004, 16:47
ik denk dat je bedoeld dat er geen geleidelijk verloop in het volume zit als je aan de knop draaid? of het is aan en op vol, of uit?

sickpunk
10 mei 2004, 16:52
juist er zit geen verloop in.... normaal zwelt het geluid aan....of af...
maar bij mij dus niet(meer) pas bij 80-90% komt er geluid uit... dus je kan de 2 elementen niet echt mixen, want het is een of AAN of UIT...

Chris Wolstenholme
10 mei 2004, 17:58
jah dat heb ik dus ook, ik denk dat t aan de pots ligt, maar ik weet dat dus niet zeker.

sickpunk
10 mei 2004, 22:24
volgens mij wel... ik hbe hele ouwe pots erin zitten, dus zal wel aardig wat vuil inzitten, en ze zullen aardig versleten zijn!

soapwater
10 mei 2004, 23:24
ze zijn inderdaad gewoon versleten. Koollaag versleten en te dun geworden waardoor de weerstandwaarde niet meer klopt en de sleepvlakken slecht contact geven... Vernieuwen die boel -->2€ max... dat is toch geen geld hé

Greetz

Bastijn
11 mei 2004, 19:16
In ieder geval de budgetbassen van Yamaha hebben STANDAARD slechte potmeters, potmeters die meer op aan/uitknoppen lijken, omdat je amper volume verschil heb tussen 10 en 90%. (het ENIGE minpuntje van Yamaha budgetbassen overigens)
Het zou me dus niks verbazen als er meer merken op potmeters bezuinigen.

Indiana Joost
11 mei 2004, 19:33
In ieder geval de budgetbassen van Yamaha hebben STANDAARD slechte potmeters, potmeters die meer op aan/uitknoppen lijken, omdat je amper volume verschil heb tussen 10 en 90%.

Ja ik heb het net even gecheckt met m'n Yamaha BB404, de goedkoopste uit de BB serie dus, en dat is inderdaad wel zo :-? . Maar ik heb er verder geen last van :)

Bastijn
11 mei 2004, 19:44
o ik heb er ook totaal geen last van hoor.
T was meer bedoeld als mededeling dat slechte potmeters vaak voorkomen.

sickpunk
11 mei 2004, 22:19
nouja geen idee, of het goeie of slechte waren... weet alleen dat ze oud en echt super smerig/stoffig zijn... en dat ik morgen waarschijnlijk ff langs de muziek zaak ga....(hoewel ik er nu minder last van hbe... zal wel gewenning zijn)

soapwater
13 mei 2004, 13:16
nouja geen idee, of het goeie of slechte waren... weet alleen dat ze oud en echt super smerig/stoffig zijn... en dat ik morgen waarschijnlijk ff langs de muziek zaak ga....(hoewel ik er nu minder last van hbe... zal wel gewenning zijn)
Ik zou je aanraden even langs de elektronica-zaak (groothandel in componenten) te rijden. In een muziekwinkel zijn die dingen namelijk veel duurder.... er wordt nogal geprofiteerd van de gewone (bas) gitarist die niet zo veel technische kennis heeft

Succes ermee

Chris Wolstenholme
13 mei 2004, 13:30
In ieder geval de budgetbassen van Yamaha hebben STANDAARD slechte potmeters, potmeters die meer op aan/uitknoppen lijken, omdat je amper volume verschil heb tussen 10 en 90%. (het ENIGE minpuntje van Yamaha budgetbassen overigens)
Het zou me dus niks verbazen als er meer merken op potmeters bezuinigen.

dat is wel te merken ja, nou dan eerdaags maar is op zoek naar nieuwe :)

kan ik weer alles los en vast plakken :-?

AntY
13 mei 2004, 13:43
nouja geen idee, of het goeie of slechte waren... weet alleen dat ze oud en echt super smerig/stoffig zijn... en dat ik morgen waarschijnlijk ff langs de muziek zaak ga....(hoewel ik er nu minder last van hbe... zal wel gewenning zijn)
Ik zou je aanraden even langs de elektronica-zaak (groothandel in componenten) te rijden. In een muziekwinkel zijn die dingen namelijk veel duurder.... er wordt nogal geprofiteerd van de gewone (bas) gitarist die niet zo veel technische kennis heeft

Succes ermee

waar kan je zoiets het beste halen? en welke soort potmeters meot ik dan hebben?

soapwater
13 mei 2004, 19:14
nouja geen idee, of het goeie of slechte waren... weet alleen dat ze oud en echt super smerig/stoffig zijn... en dat ik morgen waarschijnlijk ff langs de muziek zaak ga....(hoewel ik er nu minder last van hbe... zal wel gewenning zijn)
Ik zou je aanraden even langs de elektronica-zaak (groothandel in componenten) te rijden. In een muziekwinkel zijn die dingen namelijk veel duurder.... er wordt nogal geprofiteerd van de gewone (bas) gitarist die niet zo veel technische kennis heeft

Succes ermee

waar kan je zoiets het beste halen? en welke soort potmeters meot ik dan hebben?

Waar?? dat is een goeie vraag. Ik haal al m'n elektronica-materiaal in een groothandel in zulke dingen. Hier in België is er in elke stad zo wel ééntje...
Welk type je nodig hebt, kan ik niet zeggen hé. Er zijn van die bassen met van die multifunctionele knoppen (trekken, duwen, dubbeldraaien enz...) in zo'n geval zou ik naar de gitaarzaak rennen. Maar in 99% van de gitaren zitten de normale mono koollaagweerstanden. waar je moet op letten:
De waarde van de potmeter, uitgedrukt in 'OHM' waarschijnlijk zelfs in Kilo-Ohm (Ohm-teken van het griekse alfabet)... Neem hem desnoods mee naar de winkel.
Op vermogen en LOG-LIN moet je niet echt letten... Je stelt ze meestal gewoon in en je blijft eraf en het vermogen bij een audiosignaal is extreem klein...
Let er wel op dat je alles weer proper in elkaar soldeert. Als je de massa (aarding) niet proper vastmaakt, ontstaat er van die lelijke brom enz... en als je de verbindingen van je elemente fout legt, is er een kans dat je je elementen kapot maakt (kans is klein maar bestaande)

(weer een lange uitleg voor weinig probleem héhé)

Succes ermee
8-) greetz :cool:

sickpunk
13 mei 2004, 22:07
hier bij de electro zaak....... 8,30 voor een pot meter met korte staaf(dat draai ding) 3,40 voor 1 met lange staaf...... waar halen ze die lijpe prijzen vandaan joh.......:S nouja hbe nog maar nix gekocht 8,30 voor een pot meter vink wel een beetje veel;) kom er dan wel overheen, dat ik niet kan mixen;)