PDA

View Full Version : alleen distortion van je versterker, zonder pedaal



aadplagiaat
7 april 2002, 18:46
Ik ben benieuwd wie alleen de distortion van zijn pre-amp gebruikt en hoe dat klinkt.
Wie is daar tevreden over en wie niet.
Wat voor amp heb je.
Klinkt het goed bij laag volume of beter als alles ook hard(er) staat en klinkt het anders als je repeteert/optreedt? (Dus samen met anderen).

Reden is dat ik een beetje vast zit met het ontwikkelen van mijn eigen versterker.

mirage
7 april 2002, 20:12
ik speel nog niet zo lang en heb nog geen effecten kast dus alleen de pre amp gebruik ik.
werkt tot nu toe prima en in combinatie met de eq knoppen is er ongeveer ieder geluid uit te halen.

is op een peavey rage 158.
kijk maar is op harmony central zijn veel mensen erg lovend over.
alleen voor optreden net niet zwaar genoeg

JV
7 april 2002, 20:35
ik gebruik altijd gewoon die van me versterker. heeeeel soms een ts9 erbij. me metal zone gebruik ik nooit meer

kheb een koch multitone

pimmetje
7 april 2002, 22:27
Ik gebruik ook altijd alleen de vervorming van de versterker zelf. Ik speel op een Koch Twintone. Het klinkt op alle niveaus lekker omdat er een power-soak standaard in zit. Daarmee zeg ik dus eigenlijk dat ik 't lekkerder vindt klinken op hoger volume... Maar dat heeft toch meer met de poweramp-oversturing te maken dan met de preamp-oversturing.

aadplagiaat
7 april 2002, 22:39
Bedankt hoor.Zoals je had kunnen horen op mijn home-page http://members.tripodnet.nl/aadplagiaat/index.html
die blijkbaar down of wat dan ook is heb ik een sampletje ge-upload.

Na verloop van tijd krijg ik toch iets van ehhh hmmm. Is dit het geluid wel wat ik zoek.
Clean is goed, maar de distortion he moeilijk echt "mooth" te krijgen.

Robbert
7 april 2002, 23:07
De URL is nu geworden: http://members.lycos.nl/aadplagiaat

Tripod is dus schijnbaar overgenomen. Enneh Aad, even je site updaten :smile:

Robbert

sash
7 april 2002, 23:32
Ik heb zo'n Marshall bagger-valvestate combo. Toen ik nog een groentje was gebruikte ik de overdrive daarvan. Toen ik eenmaal wat andere dingen gehoord had heb ik er een behringer V-Amp voorgehangen, nu klinkt het nog enigszins buizenachtig. Nu nog wachten op het geld voor een Fender Super Reverb...

aadplagiaat
7 april 2002, 23:47
He sash, bedankt. Zelf heb ik een peavy Express112 als transistor amp. Niet slecht hoor, maar het lead-kanaal heeft een extra gain schakelaar die ruist als de noordzee.

Verder klinkt die best vet, mooie distortion maar ik zoek toch iets anders, vandaar mijn project. Willicht als ik wat beter speel (ik ben dankzij jullie hier weer aardig op dreef)dat ik dan weer naar een muziekdealer durf.

Ik ben eigenlijk wel weer benieuwd hoe een Super klinkt (en andere amps ook trouwens).
Verdomme Ik ben echt veel tijd kwijt geraakt.

Robbert update is gedaan, bedankt.

sash
8 april 2002, 00:18
De Super Reverb klinkt echt heel goed. SRV gebruikte hem ook, niet dat ik zo'n SRV-wannabee ben die daarvoor een super reverb wil, maar ik vind het gewoon een van de betere versterkers en zal zeker m'n eerste keus zijn

Rooligan
30 april 2002, 00:59
Ben in het bezit van een 8 jaar oude Marshall Vasvestate 100R. Ik gebruik de twee distortion kanalen eigenlijk altijd (niet tegelijk natuurlijk...). Deze vormen de basis van mijn geluid. Ik prefereer toch liever het geluid van volledige buizen, maar ik heb de basis die ik wil hebben.

Note: heb wel mijn FX Loop kort gesloten via een kabeltje, dat belast de enige buis nog iets meer...

Ditmar
30 april 2002, 17:07
Leg uit, dat wist ik nie

Slowhand41
30 april 2002, 21:35
Ik speel op een Koch KC50 Deluxe = 3 kanaals buizenamp en speel altijd met de buizenvervorming van de versterker dat bevalt mij prima. Even over het voorgaande stukje van Rooligan, het kortsluiten van de FX-loop heeft volgens mij (correct me if I'm wrong!) geen invloed op de voorversterkerbuis maar kan bij een eindtrap met buizen deze wat eerder laten oversturen, je zult wellicht wat verschil horen maar dit heeft dus niets met extra belasten van de preampbuis te maken.
Greetz, Hans

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Slowhand41 op 2002-04-30 20:47 ]</font>

aadplagiaat
1 mei 2002, 01:35
Ik vind het fijn dat er nu af en toe nog wat reacties komen op deze topic.
Zelf ben ik best erg kritisch op het geluid wat ik maak, mede met mijn versterker. Af en toe vind ik b.v. een distortion errug mooi en af en toe kan ik niet de juiste "sound" of stemming vinden. Soms na een tijdje begint het geluid me te irriteren en "mis" ik iets. Kan aan mij liggen.
Soms krijg ik mooi "smooth" geluid soms lijkt het "kraak". Op zo'n moment voel ik mijn vingers en gevoel een beetje blokkeren.

Misschien eens een compressor bouwen?

Slowhand41
1 mei 2002, 09:41
Ik hou persoonlijk van de compressie die de buizen van nature al een beetje hebben. Ik heb zelf uiteindelijk gekozen voor de effecten van de G-major deze laten het geluid van mijn versterker intact, iets waar ik bij andere effectprocessors of pedaaltjes nooit echt tevreden over was. De G-major heeft ook een compressor aan boord, deze zit weliswaar na de preamp wat niet echt optimaal is maar ik kan er mee leven. Compressie gebruik ik niet altijd dus is het wel handig dat het ook zonder kan. Ik heb een stukje geluid van je amp op je website beluisterd en dat klinkt niet verkeerd moet ik zeggen!

Nocki
1 mei 2002, 20:55
ik heb een mesa formula preamp en ben wel redelijk tevreden over de overdrive.
ik gebruik voor het metal gedeelte de graphic EQ in een v en dat klinkt wel leuk.
het mooie van deze preamp is dat ik mezelf op alle niveaus beter hoor en dat de overdrive een pu nch heb waarbij de pedalen en de andere overdrive/s en distortions bij weg vallen.
al met al ben ik redelijk tevreden,

Nocki

Andrewski
2 mei 2002, 11:43
Na jaren kloten met pedaaltjes om een goede distortion te krijgen heb ik maar eens gespaard voor een vette buizenversterker nl. Engl Savage 120. Ik gebruik alleen de distortion hiervan, omdat ik pedalen toch wat kunstmatig vind klinken en de "feel" van mijn spel een beetje kwijtraak. Voor effecten gebruik ik een G-major.
De andere gitarist van mijn band speelt over de distortion van zijn Peavey 5150 II met een Rocktron Intellifex in de loop.

Rooligan
2 mei 2002, 13:07
Op 2002-04-30 16:07, schreef Ditmar:
Leg uit, dat wist ik nie


Nou, je FX Loop is grof gezegd een extra kanaal, maar dan puur alleen voor je effecten. Vlak voordat het input geluid naar de eindtrap gaat komt dit kanaal "erbij". Persoonlijk gooi ik mijn FX altijd tussen gitaar en versterker en niet via de FX Loop.

Zo kwam ik op het idee om de FX Loop te kortsluiten:
Na een optreden hadden we alles al ingeladen. Ik liep nog een laatste ronde in de kleedkamer om te kijken of we alles hadden. Niet dus, klein kabeltje vergeten. Omdat ik geen zin had om dat ergens in een jas te stoppen (zou ik toch vergeten) heb ik hem in de FX Loop gestoken. Gewoon, dan had ik dat kabeltje bij de volgende repetitie weer.
Enfin, bij aanvang van de volgende repetitie was ik het voorval alweer vergeten, totdat ik kabeltje zag zitten. Ik dacht, waarom de FX Loop nou niet eens opengooien.... Zo gezegd zo gedaan. Eerst op 2 gezet (nauwelijks verschil) toen naar 10. Ik kreeg meer het geluid van een volledige buizen. Hoe weet ik dus nog steeds niet precies, maar ik gok dat het met de buis van m'n valvestate te maken heeft. Sindsdien nooit meer veranderd. Een vriend van mij doet het sinds kort ook, en heeft hetzelfde resultaat...

aadplagiaat
2 mei 2002, 16:44
Kijk, hiervoor had ik deze topic ingebracht. Ik voel me behoorlijk gesterkt in mijn mening dat de basis (de versterker dus) het eigenlijke werk moet kunnen doen.
Als je versterker goed is waarvoor gebruik je dan effecten? Nou....ehh voor het extra effect natuurlijk. Maar het moet natuurlijk niet zo zijn dat je als hardrockgitarist tijdens een optreden geen goed geluid meer hebt als een distortionpedaal het opgeeft.

pimmetje
2 mei 2002, 17:15
Inderdaad... het is volgens mij zeker zo dat veel mensen (waaronder ik zelf) VEEL te snel naar pedaaltjes grijpen. Da's logisch als je kijkt met wat voor typhus-spullen je meestal begint :smile:, maar het kweekt al snel een (ongezond) soort van afhankelijkheid.

Uiteindelijk wordt je er denk ik een betere gitarist van als je eerst probeert zoveel mogelijk uit alleen gitaar en versterker te halen. Daarna kan je veel bewuster met effecten in de weer gaan.

Het is eigenlijk ook vreemd dat je eerst bezuinigt op je gitaar en versterker om niet lang daarna in vergelijking dure effecten te gaan kopen :smile:.

djgitarist
20 augustus 2002, 22:53
ik gebruik alleen de gain van mijn fender roc pro 1000 versterker. voor rock gain genoeg, maar voor metal waarschijnlijk niet.
ik persoonlijk hou niet van die kut-pedaaltjes en effectprocessors waarbij je urenlang aan de instellingen zit te prutsen maar nooit tevreden bent met het onnatuurlijke geluid.

StoneCourt
21 augustus 2002, 12:30
Op 2002-05-01 19:55, schreef Nocki:
ik heb een mesa formula preamp en ben wel redelijk tevreden over de overdrive.
ik gebruik voor het metal gedeelte de graphic EQ in een v en dat klinkt wel leuk.
het mooie van deze preamp is dat ik mezelf op alle niveaus beter hoor en dat de overdrive een pu nch heb waarbij de pedalen en de andere overdrive/s en distortions bij weg vallen.
al met al ben ik redelijk tevreden,

Nocki


Precies mijn gedacht, alleen staat mijn eq niet exact in een V. Het mooie van de Formula is ook dat beide lead kanalen een heel verschillende distortion geven. Ik ben heel tevreden met deze preamp, maar ik hou dan ook van het Mesa Boogie geluid.

BLOK182
21 augustus 2002, 14:12
Heb ook een Boogie en gebruikt alleen maar de distortion van mijn versterker. Heb niet eens een pedaal :wink:
Nou ja, een footswitch, en ik wil misschien nog een equalizer pedaaltje erbij voor mijn metal metaliger te maken.

AutoStatic
5 september 2002, 15:58
Ik gebruik al sinds ik m'n JCM900 heb eigenlijk hoofdzakelijk de distortion van de pre-amp. Ben nu wat pedaaltjes aan het uitproberen, maar ik denk dat ik uiteindelijk wel weer op de pre-amp uitkom. Misschien een andere versterker (JCM800 ofzo). Ik heb op een Koch Powertone gespeeld en de eigenaar van die versterker speelt Metalcore en wil niks anders meer. Hij gebruikt echt alleen de versterker zelf.

Ben van mening dat een versterker zeker goed en mooi over z'n nek moet kunnen gaan. Buizen geven zo'n mooi overstuurd geluid. Een versterker die zowel clean als overstuurd authentiek en puur klinkt zou super zijn. Wat dat betreft komt Koch wel redelijk in de buurt.

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: AutoStatic op 2002-09-05 15:00 ]</font>

BLOK182
5 september 2002, 18:09
ff mun bovenstaande post aanpassen. Heb ondertussen een Boss OD2 gekocht, maja, die gebruik ik amper op mun Boogie, meer in de oefenruimte waar we 1 kanaals JCM800's hebben staan. Maar heel soms gebruikt in hem wel op mun Boogie, om de distortion nog een beetje te boosten, voor solootjes ofzo.