PDA

View Full Version : Geluidsvolheid



Predator
4 mei 2004, 20:07
Om de een of andere reden bereik ik nooit de volheid van echte studio-opnames zoals die van Satch of andere bands (Dream Theater, Mr. Big, noem maar op). Mijn nummers klinken qua geluid vaak best leeg. Luister maar eens naar de tracks Firebird en Slick op deze pagina: http://www.predator-v2.tk

Als ik de rythm guitar harder zet, dan vervormd de hele opname, ik kan de bass ook niet veel harder zetten, maar dat hoeft denk ik ook niet. Als ik de lead harder zet, ligt het teveel op de voorgrond. Kan iemand mij tips geven om mijn geluid zo te krijgen als die van mijn helden? Zo lekker vol en nog steeds mooi?

Dank U!

Horus
4 mei 2004, 22:22
Zo te horen heb je het compressie verhaal al wel redelijk onder de knie. Een paar tips om je geluid dikker te maken:

1: Om je gitaar wat beter uit te laten komen een beetje meer mid erbij, na de distortion.
2: Om bas beter uit te laten komen, een kleine boost rond de 100 tot 300hz. Zet je bas ook harder t.o.v. bijvoorbeeld de gitaren, als je hem belangrijker vind.
3: Zo te horen heb je niet gemastered. Ik zou over de eindmix (dus je uiteindelijke stereo signaal) een "slimme" compressor gooien, zoal de Waves UltraMaximizer. Deze drukt de hele korte pieken in je signaal in, waardoor en zet het geheel harder. Ik weet niet precies hoe het werkt, maar je kan zo zeker een stukje je meer dikte krijgen.
4: De Magneto plugin van Steinberg. Die zorgt werkelijk voor instant warmte en volheid. Hiermee kan je ook je eindmix iets laten klippen. Magneto zorgt er dan voor dat je precies onder de 0 blijft, en je geluid word warmer naarmate hij iets harder clipt. Het is een tape-simulator.

Netjes ingespeeld trouwens :) Ik vind die funky nummers wel erg lekker gemixt hoor, nix mis mee (misschien een beetje dun ja, maar ik stoor me daar iig niet aan).

Predator
4 mei 2004, 23:19
Bedankt voor de tips, gelukkig iemand die precies begreep wat ik bedoelde. Ik merkte het toen ik Satch's nieuwe album nog eens goed beluisterde en het laatste Dream Theater album, waarop de rythm guitar onmogelijk hard staat zonder problemen te geven... Ik kon het echter niet, hopelijk helpen jouw tips! Zodra ik thuis ben ga ik er achteraan! En bedankt voor je comments!

Jimi Hendrix
5 mei 2004, 08:35
over Firebird:
ik zou de slaggitaar 2x inspelen en dan L-R pannen en daar geen galm opzetten, behalve misschien in de 'rustigere', cleanere stukjes (daar delay en evt pitch/chorus toepassen). Leadgitaar: zou ik ook een delay en/of harmonizer opzetten, inmixen naar smaak, hoeft heel weinig om toch meer diepte te geven.
Waar nog veel te winnen is, is het drumgeluid.
Heb je close miking toegepast? of alleen 2 overheads + bassdrum?
Indien je de snare op een apart spoor hebt zou ik daar eens even aan gaan zitten (mag wel wat meer 'knallen'->compressen). Bassdrum idem (ik mis de typische metal klick in de bassdrum (flinke boost rond 3-4kHz)). Wat voor overheadmics gebruik je?

Platcompressen met zo'n maximizer is geen wondermiddel, ik zou proberen je mix al 'harder' te krijgen. Of beter: bij het opnemen al rekening te houden met hoe het uiteindelijk moet worden. (drummer: let op constante snaresound)

Stitch
5 mei 2004, 09:16
Maar als je het eerst compressed, hoe krijg je het daarna op hoog volume dan? Bijvoorbeeld in cubase of adobe audition.

En wat is het verschil met normalizen??


PS nuttige topic!

Jimi Hendrix
5 mei 2004, 12:47
De L2 is een limiter, die je zet op 0 dB of iets eronder.
0 db is het maximum niveau op een CD.
Als je nu de limiter harder instuurt, dan lijkt het alsof het geluid harder wordt, terwijl het niet boven de 0 uitkomt. Dit komt doordat de dynamiek kleiner wordt (de zachtere stukken worden harder).
Vaak gebruik je hiervoor nog een multibandcompressor oid om de boel per frequentieband onder controle te krijgen.

bert k
5 mei 2004, 15:09
Normalizen is gewoon de hele track harder zetten, zodat de hoogste piek op 0 dB staat. Compressen werd al door de heer J.Hendrix uitgelegd.
Ik gebruik de L2 van Waves heel vaak, maar vergeet in Cool Edit/Audition vooral ook de Hard Limiting niet! Dat is de limiter van CE zelf, en die vind ik erg fijn klinken. De L2 klinkt als je heel extreem gaat, wat korrelig soms. Met de Hard Limiting heb ik tracks opgepompt tot het een rechte groene band was, en nog klonk het :D

Andere oorzaak van leeg geluid: de akoestiek van je kamer. In een studio is de opnameruimte behoorlijk dood, en kan je later in alle rust galm toevoegen. Je kamer is niet altijd echt ideaal, en dan hoor je op de basistracks al een naar, kort galmpje dat nooit meer weg wil.
Ik had in mijn kamer een aardig geluid. Maar laatst heb ik wegens ruimtegebrek een hoge, volle boekenkast weggehaald. Ik zit nu dus met zo'n kort klotegalmpje. Ik ga binnenkort maar iets an een tapijt aan de muur hangen, want het is geen gehoor.

Horus
6 mei 2004, 21:09
No problemo :)

Misschien nog een paar tips:
Om "slaapkamergalm" die bert k beschrijft weg te krijgen uit bijvoorbeeld een gitaartrack, kan een goed stuk gordijn al een heel stuk helpen. Als je beseft dat je gitaar (vaak) met een cardiode patroon van je mic opneemt, hoe je dus al de achterkant van de mic (dus de richting waarin je versterker blaast) niet mee te rekenen. Een flink gordijn (ik heb zelf gordijnen met haartjes, een soort teddyberenspul) aan beide kanten tussen je versterker en je mic helpt al een boel. Als je het nog beter wilt dan ook achter en boven je versterker en mic isoleren (van die golfnoppenschuimplaten zijn het best, maar takke duur).

Let ook goed op het panorama en de plaatsing van je geluid. Door galm klinkt je gitaar direkt verder weg. Zelfs mijlen ver weg als je teveel gebruikt. Een track 2x opnemen, en dan 1 hard left en 1 hard right pannen maakt het een stuk voller, maar dan zit je gitaar niet meer in het midden. Dit wordt vaak gebruikt voor bijvoorbeeld powerchords, voor solo's vind ik het minder, laat die lekker in het midden.

Laatste tip, maar die weet je misschien al: opnemen met 2 mics. 1 dynamische precies op het randje van de middenbol en de "kap" van 1 speaker (dus een 2x4x12" stack is zwaar overbodig). 1 condensator mic iets verder weg (hoe dichterbij, hoe dikker en direkter, dus probeer eens 25 cm ofzo). Wel zorgen dat ze in fase staan. Over het algemeen geld bij deze opstelling: de condensator mic zorgt voor vol en frisheid, terwijl de dynamische mic voor "dirt" en attack zorgt (nirvana nam alles met SM57 mics op, mede vandaar de vieze sound).

Ik hoop dat je er wat aan hebt.

Predator
8 mei 2004, 19:47
Allereerst, harstikke bedankt voor alle reacties! Ik heb hier denk ik meer reacties dan in het topic in SOUNDS die ik voor mijn demo heb gepost!!!

Om jullie nu even te laten schrikken... Mijn gitaar is NIET met een mic opgenomen en de drums al helemaal niet... Dit is wat ik heb gebruikt:

Behringer V-Amp2 voor gitaren in alle nummers en de bass voor 'You'. Jahaaaaa, al zeg ik het zelf, ik ben toch een meester in het maken van presets op de V-Amp2, heb gewoon nog nooit zulke goede, dynamische en duidelijke presets gehoord als die van mij op het apparaat. Barret Wallace op dit forum kan er ook aardig wat van.
Drumkit From Hell samples (van de drummer van Meshuggah) en SkaleTracker om de drums te programmeren voor 'You', 'Firebird' en 'Slick'. Let op, deze samples zijn NIET voorgekauwd, maar talloze losse hits op de instrumenten van een drumstel. Ook meerdere hits per instrument, uiterst handig... Ik programmeer dus alles zelf met mijn gezonde verstand en ik wou vroeger altijd drummer worden, dus dat helpt mee met het realisme, er worden nooit onmogelijke dingen gedaan!
Tascam geluidskaart (speciaal voor gitaar en bass) voor bass in 'Firebird' en 'Slick'.

De gitaren voor firebird zijn aan beiden kanten verschillende takes, dus het is al L-R gepanned Jimi Hendrix! De lead zit ook KNETTERvol met delays, duren ruim 20 seconden en staan redelijk hard maar ik hou er niet van als ze teveel opvallen.

Mijn doel is al 2 jaar lang, geloofwaardige drums te tracken omdat ik de mogelijkheid NIET heb om drums MOOI op te nemen, laat staan het geld en de tijd. Het is uiteindelijk gelukt met de geloofwaardigheid, alleen de uberstrakheid verraad de drums een beetje. GEEN woord tegenover het conservatorium hierover voor diegenen die met hun in aanraking komen, ik wil kijken of ik hun ook kan foolen. Jaren lang heb ik GEEN muziek gebouwd omdat ik geen mooie drumsamples had, nu heb ik ze en verwacht meer muziek van mij en van mij samen met anderen... De snare en de kick staan inderdaad TE zacht, die klik mis je inderdaad. De toms staan WAY TOO LOUD. Verder is het wel goed denk ik.

Bedankt voor de reacties op dit topic en ik zal proberen te gebruiken wat er te gebruiken valt voor mij!

Mithrandir
10 mei 2004, 16:04
Jij leest ook wat je wilt lezen he, zelfde gedonder als met dat serial_killer grpaje van jou. En dat terwijl predator zo'n positief en goed topic hiervan heeft gemaakt.

Dus, on-topic please, geen gezeur over "we hebben jullie weer lekker misleid".

Stitch
10 mei 2004, 16:12
Zeg mannetje, sinds wanneer bevind jij je in de positie dat je tegen andere mensen kan gaan zeggen wat ze wel of niet mogen posten. Doe ff normaal. ALs je zo graag dictatortje wil spelen start dan je eigen forum. Is al de zoveelste keer dat me dit opvalt.

Stitch
10 mei 2004, 16:13
haha waarschijnlijk sinds je moderater bent....had ik niet gezien :-D

Mithrandir
10 mei 2004, 16:18
Ook als ik geen moderator was geweest had ik het gezegd, omdat posts als die van BW in mijn ogen gewoon flames zijn en niks bijdragen aan de discussie en enkel negatieve reacties uitlokken. Ik had het ook kunnen verwijderen, maar dat is volgens mij niet de algemene policy.

Negative K3 fan
10 mei 2004, 18:13
Zeg mannetje, sinds wanneer bevind jij je in de positie dat je tegen andere mensen kan gaan zeggen wat ze wel of niet mogen posten. Doe ff normaal. ALs je zo graag dictatortje wil spelen start dan je eigen forum. Is al de zoveelste keer dat me dit opvalt.

niet zo zeuren, ik geef mith groot geleik, barret moet eens ophouden met stoken.

bert k
10 mei 2004, 18:43
Fijn, weer een leuke discussie naar de klote. :evil:

Predator
10 mei 2004, 22:25
Inderdaad.. Back ON topic please? (Barret heeft wel gelijk though, hehehe...)

IndiepoprockJesse
10 mei 2004, 23:02
in firebird vind ik dat space stukje op 5:45 echt heel vet..

voor de rest is het echt muziek die mij absoluut niet trekt..

daarnaast vind ik het doordat de drums altijd hetzelfde klinken heel saai op een of andere manier, er zit heel weinig dynamiek in..


Jesse//

Bosch
30 mei 2004, 15:50
Om het geluid "in your FACE" te krijgen gebruik ik af en toe ook een limiter. Gewoon een simpele plugin van Cakewalk, maar wel effectief.

guhlenn
1 juni 2004, 12:30
Ha, iemand die de drumkit from hell gebruikt. Kan nu helaas de samples niet beluisteren (geen geluid,)Maar ga het snel doen. Mail me even op guhlenn@hotmail.com, ik wil weten hoe gebruiksvriendelijk de software is. Deel 2 is onderhand toch wle uit of niet (ook ik was aan het wachten op fatsoenlijke drumsounds uit een doosje...)

Thanks!

guhlenn
3 juni 2004, 12:35
klinkt heel goed. Achteraf denk ik het gitaar uit doosjes geluid te herkennen maar als ik het niet had geweten... En idd. voor een software drumkit is de kick echt veel te zacht. Maar die toms, yummie

Predator
6 juni 2004, 00:52
Mail je na mijn tentamenweek!

guhlenn
7 juni 2004, 16:11
graag :-D