PDA

View Full Version : Condensator microfoon en background noise?



telecastermaster
4 mei 2004, 13:27
Binnenkort kan ik waarschijnlijk eindelijk weer eens opnames maken met mijn computer. Nu kan ik een condensator microfoon thuis gebruiken die op zich wel goed klinkt, maar die ook (veelste veel) achtergrond geluiden opneemt, zoals klokken, koelkast, straatgeluiden etc. Ik heb niet een apart ruimte die ik kan gebruiken voor opnames. Hebben jullie hier geen last van? En hoe hebben jullie het opgelost?

sleep_to_saturate
4 mei 2004, 13:46
Ik heb er zelf geen last van. Hoor je toch niet terug in de eindmix. Behalve als je hele zachte akoestische muziek maakt natuurlijk. Heb je trouwens geen rolloff 10 db switch ofzo op die condensator zitten. Dat helpt al een hoop. Verder kan je nog een NoiseGate gebruiken.
Ik heb de mijne ook gewoon in de huiskamer staan. Ik hoor alleen bij het begin en einde van de opname weleens motorfiets of klok ofzo. vind het ook wel wat hebben soms.

Horus
4 mei 2004, 22:40
Ik kan haast niet geloven dat je midden in je huiskamer geen last hebt van backgroundnoise. Ik neem alles op op mijn kamer, die ik laatst geissoleerd heb, ramen dicht, deur dicht, klok is ver genoeg weg. Dan nog heb ik vaak teveel background noise (meestal met zachtere opnames ja, maar ik wil meer dan alleen distortion opnemen). Wat echt helpt: je computerkast isoleren, en een deurtje ervoor.

sleep_to_saturate
5 mei 2004, 00:28
Ligt eraan. Ik zing op vrij hoog volume in, dus is de achtergrondnoise in verhouding nihiel. Bovendien komen er nog drums gitaar basgitaar en meer overheen. Zeker als je de rolloff switch gebruikt is er echt niks waar te nemen in de eindmix.

bert k
5 mei 2004, 15:01
Die rolloff knop maakt niets uit. Het enige wat dat ding doet is de output van de mic verzwakken. Je achtergrondherrie wordt dan wel zachter, maar het geluid wat je opneemt ook... Het beste is (het werd al gezegd) het verschil tussen opnamebron en achtergrondherrie zo groot mogelijk te maken. Dus microfoon zo dicht mogelijk bij de zanger/muzikant, en alle levels op de mixer rond de 0 dB houden.

Neemt niet weg dat ik ook wel gek wordt van die stofzuiger in mijn computer :D

Jimi Hendrix
5 mei 2004, 17:07
Als je nauwelijks lawaai hoort tijdens het opnemen (ik bedoel als je naar de 'stilte' luistert in je ruimte) zou je dat ook niet moeten horen op de opname.
Mocht je opnameruimte naar jouw idee stil zijn en je doet aan closemiken en de ruis blijft toch, dan denk ik dat je voornaamste problemen de micpreamp/ad converter en misschien wel je mic zijn....

sleep_to_saturate
10 mei 2004, 13:29
Die rolloff knop maakt niets uit. Het enige wat dat ding doet is de output van de mic verzwakken. Je achtergrondherrie wordt dan wel zachter, maar het geluid wat je opneemt ook... Het beste is (het werd al gezegd) het verschil tussen opnamebron en achtergrondherrie zo groot mogelijk te maken. Dus microfoon zo dicht mogelijk bij de zanger/muzikant, en alle levels op de mixer rond de 0 dB houden.

Ja klopt wel, maar het helpt wel als je daardoor harder moet zingen om het volume op peil te krijgen ;).
Te veel achtergrondgeluiden komen bijna altijd door een te laag volume van de bron van de opname. Als dat niet op te lossen is blijft er alleen nog investeren in geluidsisolatie over.